Auteur: Robin Korving

  • Kiek-In Kanaalpark: portretten met verhalen langs het kanaal in Dijk en Waard

    Kiek-In Kanaalpark: portretten met verhalen langs het kanaal in Dijk en Waard

    Tot en met 21 september is de foto-expositie Kiek-In Kanaalpark te bekijken in het Kanaalpark Dijk en Waard.

    Langs de Westdijk en in de wijk Broekhorn zijn 22 portretten te zien van inwoners en inwoners die verbonden zijn aan het kanaalgebied. Zoals Nico Vader, eigenaar van de Museale Schuitenhelling en al vele jaren betrokken bij Stichting Langedijk Waterrijk. De foto’s zijn gemaakt door fotografen Alexandra Geertruida en Norbert Reijngoud en bij ieder portret staat een QR-code om de persoonlijke verhalen van de mensen op de foto te lezen.

    Kiek-In Kanaalpark is onderdeel van ‘Zomer van Kanaalpark’, een programma met meerdere activiteiten. Meer hierover op zomervankanaalpark.nl.

  • Laatste kijkje achter de schermen tijdens renovaties in Slotkwartier 🗓

    Laatste kijkje achter de schermen tijdens renovaties in Slotkwartier 🗓

    Gemeente Bergen organiseert woensdag 17 juli voor de laatste keer een kijkje achter de schermen bij de restauraties in het Slotkwartier.

    Wethouder Ernest Briët geeft om 15:30 uur in Huys Egmont een welkomstwoord. Daarin zal hij onder andere aannemer Pronk bedanken voor het zorgvuldige restauratiewerk, en Brouwerij Egmond succes wensen met de toekomst. Daarna zijn er van 15.45 tot 17.30 uur rondleidingen door Hoeve Overslot en Slotweg nummer 44. Mensen van Pronk en de gemeente zijn aanwezig voor het geven van uitleg.

    Aanmelden is niet nodig, men kan gewoon binnen komen lopen. Meer over de restauraties is te vinden op de website van gemeente Bergen. (foto: Gemeente Bergen)

  • Secretaris Arnold Boon blij met groen licht voor sportcomplex VV Egmond: “Het is bittere noodzaak”

    Secretaris Arnold Boon blij met groen licht voor sportcomplex VV Egmond: “Het is bittere noodzaak”

    Het was wellicht slechts een formaliteit, maar de Bergense gemeenteraad moest toch nog wel even vóór de financiering voor het sportcomplex VV Egmond stemmen. Uiteindelijk gingen de verlossende handen donderdagavond de lucht in. Allemaal. “Wij zijn natuurlijk ontzettend blij, en trots vooral, dat we na zoveel jaren – de eerste gesprekken begonnen ongeveer 20 jaar geleden en er zijn  meerdere fusiepogingen geweest – groen licht hebben.”

    Terug kon ook niet meer volgens Arnold Boon, secretaris van VV Egmond. “Het is bittere noodzaak. De huidige accommodaties zijn op, omdat er al zo lang over fuseren wordt gepraat”, vertelt hij aan Streekstad Centraal. En dan was er nog het afketsen van de vergunning voor bouwen aan de Egmonderstraatweg. “Er is niet meer geïnvesteerd. We zitten met een complex zonder verwarmde kleedkamers, lekkende daken… Sowieso moeten we van drie complexen naar één. Door het dalende aantal leden red je het niet meer met drie clubs. Nu zijn we weer interessant.” (tekst gaat verder onder de foto)

    De staat van de bewegwijzering op de VV Egmond velden is redelijk illustratief voor de rest van het complex. (foto: Streekstad Centraal)

    Boon is blij met projectleider Vincent Quist en iedereen die de schouders er onder zet. En ook aan zo’n 150 vrijwilligers. “We hebben nu een enorm momentum van vrijwilligers die in werkgroepen zitten. En het mooie is dat het vooral nieuwe mensen zijn, of mensen die al wel actief waren maar niet in commissies zaten of andere regeltaken hadden. En zijn zijn van alle drie de ‘bloedgroepen’, dat was noodzakelijk.” Boon doelt op de drie clubs waar VV Egmond uit voortgekomen is.

    De gezamenlijke inspanningen hebben ook al sportieve successen opgeleverd. “Het eerste team is kampioen geworden, andere elftallen zijn ook kampioen geworden of ze eindigden in de top drie”, zegt Arnold Boon met genoegen. (tekst gaat verder onder de foto)

    Secretaris Arnold Boon kijkt uit over het terrein van voorheen Zeevogels, en wijst trots naar waar het nieuwe complex van VV Egmond gaat komen. (foto: Streekstad Centraal)

    Maar ook aan de puur recreatieve voetballers wordt gedacht. “We kijken maatschappelijk veel breder. We richten bijvoorbeeld ‘Voetbal je fit’ op voor senioren – een soort walking football met warming up – en we zijn bezig voor jongeren en ouderen die wat extra zorg nodig hebben. We vinden het ook heel belangrijk dat er ook buiten de normale voetbaltijden activiteiten zijn.”

    “Dat is ook nodig om de exploitatie gunstig te houden”, erkent de secretaris. Vanwege de bouwkosten legde de gemeente een kleine miljoen euro extra in. “En wij gaan zelf meer dan een miljoen lenen, met garantstelling van de gemeente.” Wat bij de exploitatie veel zal helpen is dat het extra geld de aanschaf van een installatie mogelijk maakt die zichzelf terug gaat betalen. “We halen straks energie onder de velden vandaan, dat is een gigantische stap.” (tekst gaat verder onder de afbeelding)

    Ook de huidige dugouts moeten (gelukkig) wijken voor het nieuwe complex. Boon is er niet rouwig om. (foto: Streekstad Centraal)

    En wanneer is ‘straks’ dan? “We hebben nu een jaar om zoveel mogelijk voor te bereiden, zoals de vergunning aanvragen”, licht Arnold Boon toe. “Dat gaat allemaal voor het einde van het jaar de deur uit, de onderzoeken hiervoor lopen al. En dan proberen we zo vroeg mogelijk volgend voorjaar de schop in de grond te krijgen. Na twee voetbalseizoen moet er gevoetbald kunnen worden op het nieuwe complex, dus september 2026.”

    Dinsdag 2 juli van 19:00 tot 21:00 uur houdt het bestuur van VV Egmond een informatieavond over de plannen.

  • Kunstuitleen en Zola willen jonge creatievelingen kans geven via KunstKlub: “Een perfecte combinatie”

    Kunstuitleen en Zola willen jonge creatievelingen kans geven via KunstKlub: “Een perfecte combinatie”

    Meewerken aan een creatief jongerenproject en dan de leiding krijgen. Zeker als je een tiener bent en nog niet erg thuis in het kunstwereldje, dan is dat best spannend. Maar Zola Oudshoorn durfde het wel aan. Inmiddels bestaat de KunstKlub bij de Kunstuitleen Alkmaar een maandje. “De deelnemers vinden het superleuk allemaal.”

    “Ik ben zelf 17 jaar en ik vind dat er voor minderjarigen best weinig ruimte is om te ontdekken wat je echt kan”, vertelt Zola Oudshoorn aan Streekstad Centraal. Zola hoefde dan ook niet lang na te denken toe ze werd gevraagd voor een nieuw jongerenproject van de Kunstuitleen.

    Ze had al wat ervaring met organiseren opgedaan met het ROCKET Festival, dat ze met drie leeftijdsgenoten had opgezet. Samen met medewerkers van de Alkmaarse Kunstuitleen stelde Zola een klein aantal creatieve workshops samen, waarvan de resultaten in de zaal worden geëxposeerd. Enerzijds om creatieve jongeren te faciliteren, anderzijds om vers bloed de kunst & cultuur binnen te trekken. “Een perfecte combinatie.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Zola (geel shirt) is het organiseren niet vreemd. Ze zette samen met drie leeftijdsgenoten het ROCKET Festival op. (foto: Streekstad Centraal)

    Op 18 mei werd de KunstKlub afgetrapt met een geslaagde bandjesmiddag. “De bands vonden het erg leuk om te doen. Het was voor hen ook wel een beetje een gekke locatie om op te treden, ze zijn gewend om in de kroeg te spelen. Ze vonden het leuk om iets anders te doen, met een heel ander publiek”, vertelt de jonge projectleider. “Het lastigste is om publiek te vinden. We hebben daar best wat moeite mee gehad – we waren ook wat laat begonnen – maar we hadden uiteindelijk een mooie volle zaal en ik hoorde dat de mensen hebben genoten.”

    Tijdens de fotoworkshop gingen de deelnemers met een wegwerpcamera aan de slag. (foto: Zola Oudshoorn)

    van de tweede activiteit –  een workshop fotografie –  zijn de resultaten te bewonderen bij de Kunstuitleen. “De deelnemers vonden het superleuk allemaal. Ze werkten met een wegwerpcamera. Allemaal hadden ze wel een beetje verstand van fotografie, maar met zo’n camera zie je niet wat je maakt. Dat is nog best moeilijk. Bij de opening van de expositie (op 9 juni, red.) zagen ze pas wat ze echt hadden gemaakt.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Op die fotoworkshop kwamen zes of zeven jongeren af. Dat klinkt misschien klein, maar is al best wat, als je ze goed wilt begeleiden, stelt Zola. Er was gemikt op vijf tot tien deelnemers. “Meer was ook goed geweest, maar minder ook. Het is ook wel weer mooi als je met een klein groepje iets gaat maken, gaat ontwerpen. Om van je eigen foto’s of kunstwerken een expositie te maken.”

    Kunst kijken om kunt te maken. (foto: Zola Oudshoorn)

    Eind deze maand staat een workshop gesproken woord & muziek schrijven op het programma en KunstKlub sluit af met kunst kijken in de Grote Kerk, om een week later zelf aan de slag te gaan voor een expositie voor publiek. Als extra lokkertje heeft ze Spinvis weten te strikken. “Dan is het project gedaan, maar we hopen volgend jaar een tweede reeks te doen”, vertelt  Zola. “Dan willen we weer allerlei andere workshops doen, bijvoorbeeld striptekenen.” Meer weten? Kijk op kunstuitleenalkmaar.nl.

  • Alkmaarse Kadernota 2025-2028 is klaar: “Alkmaar is financieel gezond”

    Alkmaarse Kadernota 2025-2028 is klaar: “Alkmaar is financieel gezond”

    De Alkmaarse Kadernota 2025-2028 en de Jaarrekening 2023 zijn klaar. De gemeente staat er met een plus van 15,9 miljoen euro over het jaar 2023 financieel goed voor. Dat biedt ruimte om jaarlijks 3 miljoen euro extra te investeren in de leefbaarheid van de gemeente, en dan met name de dorpen. Dit ondanks dat Alkmaar vanaf 2026 waarschijnlijk miljoenen minder krijgt van het Rijk.

    “De stad en de landelijke omgeving van Alkmaar groeien. Langs het Alkmaars Kanaal wordt volop gebouwd”, aldus wethouder financiën Christiaan Schouten. “Als college omarmen en stimuleren we die ontwikkelingen en zien we ook uitdagingen. Om Alkmaar aantrekkelijk, bereikbaar en veilig te houden, trekken we vanaf 2025, jaarlijks rond de 3 miljoen extra uit.”

    Het college wil er voor zorgen dat er in de groeiende gemeente voor ieder wat wils is wat betreft recreëren, sport en cultuur. Dat mensen op welke manier dan ook van A naar B kunnen blijven gaan, en dat ze een leefbare en veilige omgeving hebben. De dorpen en het landelijk gebied verdienen daarbij volgens B&W extra aandacht. De gemeente zoekt samenwerking met de bewoners en stelt het samen met de provincie beleid op voor wonen en toekomstbestendig ondernemen met behoud van de natuur- en landschappelijke waarden.

    Veel gemeenten vrezen het ‘financiële ravijnjaar’. Onder andere buurgemeenten Heiloo en Bergen kondigen tekorten van enkele miljoenen aan. Maar daar lijkt in Alkmaar geen sprake van. “De komende jaren gaan we heel bewust met ons geld om, vooral ook omdat alle Nederlandse gemeenten vanaf 2026 waarschijnlijk minder geld van het Rijk ontvangen.” Wethouder Christiaan Schouten verwacht dat Alkmaar 14 miljoen wordt gekort. “Daar houden we nu al rekening mee zodat de financiële lasten voor de Alkmaarders zo laag mogelijk kunnen blijven. Voor het opstellen van de volgende kadernota gaat het college graag in gesprek met de gemeenteraad over hoe, hiermee om te gaan.”

    Op 8 juli behandelt de gemeenteraad de kadernota en de jaarstukken 2023.

  • Feestje met taart in de raadzaal, groen licht voor sportcomplex: “VV Egmond ligt op koers”

    Feestje met taart in de raadzaal, groen licht voor sportcomplex: “VV Egmond ligt op koers”

    Jaren voorbereiding hebben geleid tot een feestje in de raadzaal van gemeente Bergen. Per motie zelfs. Donderdag ging de gemeenteraad unaniem akkoord met de financiering en de realisatie van het sportcomplex voor VV Egmond in Egmond-Binnen. Er was taart en wethouder Marco Wiesehahn kreeg als ‘aanvoerder’ van het project een officieel selectieshirt van VV Egmond.

    “Onze dank gaat uit naar de vele VV Egmond vrijwilligers en naar de gemeente Bergen”, laat secretaris Arnold Boon van de voetbalvereniging Streekstad Centraal voldaan weten. “Oude sentimenten zijn omgezet naar veel hart voor VV Egmond. Dat maakt ons trots. VV Egmond ligt hiermee op koers!”

    Raadslid Ron Karels had het college met een ‘motie van feest’ opgeroepen om het akkoord voor het sportcomplex van VV Egmond te vieren. Tijdens de schorsing werd de raadzaal eventjes een ‘kleedkamer’, waar de overwinning werd gevierd door alle ‘teamleden’, in dit geval de commissie- en bestuursleden van VV Egmond, de projectleider, de verantwoordelijk wethouder en de andere ambtenaren die er allemaal voor gezorgd hebben dat het sportcomplex realiteit wordt. (tekst gaat verder onder de foto)

    Taart voor alle ‘spelers’ in de ‘kleedkamer’ om de ‘overwinning’ voor het sportcomplex van VV Egmond te vieren. (foto: aangeleverd)

    Wethouder Marco Wiesehahn en projectleider Vincent Quist roemden de prettige en constructieve samenwerking tussen de gemeente en de vele vrijwilligers van VV Egmond. Raadsleden lauwerden de transparantie van het proces en de tomeloze inzet van alle ‘spelers’ die betrokken waren bij het traject, dat eigenlijk al een jaar of 20 gaande is. Het bestuur van de voetbalclub verraste de wethouder, ofwel de ‘aanvoerder’, met een officieel VV Egmond selectieshirt. Trots nam hij het tenue met nummer 21 in ontvangst.

    “Wethouder Wiesehahn heeft écht zijn nek uitgestoken. We kwam niet uit. De kostenramingen waren inmiddels tien jaar oud, daar was niet meer rond mee te komen”, vertelt Arnold Boon. De bouwkosten zijn flink gestegen en Wiesehahn maakte zich hard voor een kleine miljoen euro extra subsidie. “Ook projectleider Vincent Quist heeft enorm zijn best gedaan. En ook de rest, alle vrijwilligers, het zijn er telkens zo’n 150 als ik mail verstuur over de realisatie van VV Egmond.”

    Het grote werk voor de realisatie is nu gedaan, maar helemaal klaar zijn de voorbereidingen nog niet. Het streven is om het sportcomplex te maken tot een nieuwe centrale plek voor sport, recreatie en ontmoeten. Daar wordt samen met buurtcoaches en lokale maatschappelijke partijen aan gewerkt.

    De nieuwe thuisbasis van VV Egmond krijgt vijf speelvelden, waarvan een van kunstgras. (ontwerp: Zijlstra Schipper architecten)
  • Politie deelt beelden van oplichters die sieraden van 86-jarige Alkmaarse meenamen

    Politie deelt beelden van oplichters die sieraden van 86-jarige Alkmaarse meenamen

    De politie brengt beelden naar buiten om een oplichtingszaak vlot te trekken. In mei werd een 86-jarige Alkmaarse slachtoffer van oplichters met een dubbele babbeltruc. Ze stond haar sieraden af aan een nep-politieagent en hoorde er daarna niets meer over.

    Donderdag 16 mei werd de Alkmaarse vrouw gebeld, zogenaamd door iemand van een energiebedrijf. Een collega zou ‘s middags langskomen voor een controle. Tussen 14:00 uur en 14:30 uur kwam er inderdaad iemand langs. Deze vrouw inspecteerde de meterkast, maar keek ondertussen ook wat in het rond. Drie kwartier lang was ze – regelmatig bellend – binnen, vermoedelijk om te kijken of er waardevolle spullen te halen waren. (tekst gaat verder onder de foto)

    De sieraden die de nepagent heeft meegenomen (foto: politie)

    Twee dagen later kreeg de Alkmaarse weer een belletje van de vrouw die eerder belde. Een agent zou haar sieraden veilig stellen en laten taxeren. Ter ‘identificatie’ zou hij een code opgeven. Er komt rond 13:30 uur inderdaad een man aan de deur en die noemde de code. Ze geeft haar sieraden mee, om er daarna nooit meer wat over te horen.

    NH Nieuws Extra besteedde aandacht aan de oplichtingszaak. In het programma worden beelden van de oplichters getoond. Ook worden de ontvreemde sieraden getoond. De politie hoopt dat iemand ze gezien heeft op een verkoopsite. (foto’s: Politie)

  • Bergense fusieschool komt 100% zeker in Lucebertschool: “Ouders en kinderen verdienden duidelijkheid”

    Bergense fusieschool komt 100% zeker in Lucebertschool: “Ouders en kinderen verdienden duidelijkheid”

    Er is geen enkele twijfel meer over waar de openbare fusieschool van Bergen zich gaat vestigen:  het wordt de Lucebert-locatie aan het Zakedijkje. De medezeggenschapsraad van de Van Reenenschool probeerde daar nog een stokje voor te steken, maar de landelijke geschillencommissie voor het onderwijs heeft een streep door het bezwaar gezet. 

    Tijdens een zitting van de commissie mochten de medezeggenschapsraad (MR) en scholenkoepel ISOB hun standpunten toelichten. Na beraad concludeerde de commissie dat het protest van de MR inhoudelijk niet sterk genoeg was. Dat betekent dat de nieuwe fusieschool op 1 augustus de deuren kan openen aan het Zakedijkje. 

    Bestuurder Robert Smid reageert tevreden. “Ouders en kinderen verdienden duidelijkheid en die hebben ze gekregen. Alle kinderen op de Lucebertschool en de Van Reenenschool kunnen na de zomer naar onze nieuwe, mooie openbare basisschool. Hiermee borgen we het voortbestaan van kwalitatief goed openbaar onderwijs in Bergen.”

    De school start in augustus onder de ‘werknaam’ Openbare Bergense Basisschool. De kinderen en hun ouders mogen de definitieve naam van de school bepalen.

  • My Healthclub moet nieuwe aanvraag doen voor padelbanen; college Dijk en Waard wil ‘schone lei’

    My Healthclub moet nieuwe aanvraag doen voor padelbanen; college Dijk en Waard wil ‘schone lei’

    Als een padelbal ging het heen en weer tussen My HealthClub, de omwonenden en de gemeente Dijk en Waard. Zonder de bijbehorende banen, want die kunnen er voorlopig toch niet komen. Er zijn meerdere fouten gemaakt tijdens de aanvraagprocedure. De bal ligt weer bij My Healthclub: het sportbedrijf moet een compleet nieuwe vergunningsaanvraag indienen.

    Toen omwonenden hoorden dat My Healthclub tien padelbanen wilde aanleggen gingen ze in verzet. Succesvol. Uiteindelijk moest het college van Dijk en Waard erkennen dat het geluidsonderzoek rammelde en de aanvraag niet aan het bestemmingsplan voldeed. De plannen werden daarop gewijzigd: geen tien maar vier padelbanen zouden er komen, waarvan één wat kleiner, bedoeld voor enkelspel. Het college van B&W dacht met aanpassing van de bestaande vergunning een compleet nieuwe procedure te voorkomen. Dat scheelt veel tijd.

    Maar die aanpassing is misschien groter dan is toegestaan, realiseert het college zich nu. Bovendien was beloofd de omwonenden op de hoogte houden voor er een beslissing wordt genomen, en dat is niet gebeurd. Daarop is besloten de vergunning in de prullenbak te laten verdwijnen. Terug bij af. My Healthclub moet een volledig nieuwe vergunningsaanvraag indienen voor de aanleg van vier padelbanen. Een ‘schone lei’, noemt het college de situatie.

    Wethouders John Does en Nils Langedijk zullen met My Healthclub en de omwonenden in gesprek gaan om tot een padelplan te komen waar iedereen zich in kan vinden. (foto: Pixabay / Jonas)

  • Man mishandeld met scherp voorwerp op Percivalstraat, politie zoekt getuigen

    Man mishandeld met scherp voorwerp op Percivalstraat, politie zoekt getuigen

    Een man is op de Percivalstraat in Alkmaar mishandeld met een scherp voorwerp. Het incident gebeurde maandag op klaarlichte dag, midden op straat. Het slachtoffer liep snijwonden aan de borst op maar kon weg komen, ondanks dat de dader nog achter hem aan kwam. De politie heeft nog geen verdachte aan weten aan te houden.

    De politie zoekt getuigen om de dader te achterhalen en om uit te vinden wat er precies is gebeurd. Het incident vond maandag rond 13:30 uur plaats. De dader is een licht getinte man van rond 30 jaar oud. Hij is ongeveer 1,85m lang en had geen snor of baard. De man droeg een dikke zwarte jas, een lichtblauwe spijkerbroek en witte sneakers.

    De politie is bereikbaar via de opsporingslijn: 0800-6070. Anoniem melden kan via 0800-7000. Niet alleen tips, ook camerabeelden zijn meer dan welkom. Die kunnen via politie.nl worden geüpload. De politie roept mensen op om camerabeelden niet via sociale media te verspreiden. Publicatie van strafrechtelijk materiaal kan in het voordeel van de dader werken in verband met privacywetgeving. Het zaaknummer is 2024130667.