Vijf studenten van Inholland Alkmaar hebben een bijzondere vorm van plantenvoeding ontwikkeld. Zonder chemicaliën, op basis van bananenschillen. En dat is nodig ook, want bananenschillen blijken nog niet zo eenvoudig te composteren. De vijf studenten hebben een manier gevonden om dat wél te doen: “Ik had de hele week zwarte vlekken op mijn handen.”
Aan het woord is Lars, eigenlijk de financiële man van het gezelschap. Maar dus zeker niet te beroerd om zijn handen vuil te maken. “Je ziet het nog steeds. Maar het is volledig natuurlijk.” Want dat zwart, dat komt van de bruine bananenschillen die hij samen met medestudenten Gaviera, Sil, Robin en CEO Femke heeft verwerkt tot een poeder dat eenvoudig in een bloempot kan worden geschud. Geef de planten water en het poeder geeft al z’n goede, rijke mineralen door aan de bodem. Dat is in het kort wat Banaqua doet.
“Het is iets dat je cadeau kunt geven”, vertelt de CEO van Banaqua, Femke, enthousiast. Net als de anderen doet Femke de ‘Minor Innoveren en Ondernemen’ bij Inholland Alkmaar. Als geen ander weet ze de aantrekking van het product in de verf te zetten. Want wat een ander misschien zou omschrijven als gemalen bananenpoeder, dat ziet er in het geval Banaqua gewoon feestelijk uit: “Het heeft ook totaal geen onaangename geur. Banaqua ziet er leuk uit. Het ís leuk.” Voor het uiterlijk kon het team vertrouwen op de gave van marketeer Sil, die ‘in een paar minuten’ een logo uit de hoge hoed toverde. “Femke en ik zijn samen naar Bali geweest”, zegt Sil. “Daar heb ik me laten inspireren.” (tekst gaat door onder de foto)
Streekstad Centraal spreekt de studenten evenwel niet op Bali maar in de Alkmaarse plantenwinkel Bloosom. Die locatie heeft het Banaqua-team niet toevallig gekozen, eigenlijk is hun product hier ontstaan. Bananen in water zetten en dat over de planten gieten: dat is eigenlijk het prototype van wat de studenten ontwikkelden tot een product dat houdbaar is en er nog leuk uitziet ook. “We hebben al het werk vóór je gedaan, dat is wat we onze klanten vertellen”, legt sales-man Robin uit.
Aan Robin de schone taak om het magische poeder te verkopen aan bloemisten, kwekers en particulieren. “Via google maps ben ik gaan zoeken. Maar gewoon opbellen, dat werkte niet zo goed. Het is voor bedrijven ook een drukke periode, net voor kerst. Ik ben samen met Femke bij ze langs gegaan en zo hebben we goed verkocht.” Op dit moment is het zelfs zo dat er meer bestellingen zijn dan zakjes met bananenpoeder. Iets waar de afdeling sales van Banaqua natuurlijk blij mee is.
Productiespecialist Gaviera kan die druk ook prima aan. Eerder al zag Streekstad Centraal hoe ze bij Inholland Alkmaar met de bananenschillen aan het werk was. “Het doel is: veel produceren”, zegt Gaviera. De bananenschillen worden opgehaald bij kinderopvanglocaties. Vervolgens worden ze stapsgewijs gedroogd en tot poeder verwerkt. “In het indrogen gaan de meeste kosten zitten”, haalt financieel expert Lars nog aan. Gelukkig zijn de kosten verder beperkt en kan er een betaalbaar product in de markt worden gezet. (tekst gaat door onder de foto)
Sil zorgde ook voor een mooie verpakking. Het moest als een cadeautje aanvoelen, zoals bloemen geschonken worden, zo kan Banaqua ook worden gegeven. “Vrolijk, fleurig”, haalt ze aan. Dat is het gevoel dat Banaqua moet overbrengen. Dat, en duurzaamheid. Want Banaqua geeft bananen een tweede leven, terwijl ze anders maar worden weggegooid, én het biedt tegelijk een schoon, natuurlijk alternatief voor chemische plantenvoeding.
“We gaan het product testen met Amigo Plant in Heerhugowaard”, kondigt Gaviera aan. Amigo Plant ervoer ze als een inspirerende plek, want Gaviera is gaandeweg steeds meer te weten gekomen over bloemen en planten, vertelt ze enthousiast. “Banaqua werkt zeker, maar we moeten alle stoffen testen. Om zeker te weten wat het doet. We hebben wat dat betreft de tijd niet mee, in de winter bloeien planten niet.” Dat is het nadeel van een schoolproject, dat gebonden is aan het schooljaar. Maar het Banaqua-team wil best door ná het einde van het schooljaar. “We wachten de onderzoeken natuurlijk af”, zegt Sil. “Maar we willen er wel mee verder.”
“Het is een nieuw product, het bestaat nog niet”, benadrukt Femke. “Er is vraag naar.” Er is dus genoeg potentie. Daarom is er bij het Banaqua-team een niet aflatende vraag naar bananenschillen. “Alles mag nog steeds binnenkomen”, lacht Gaviera. “Mensen kunnen contact met ons opnemen als ze schillen willen doneren.” Want uiteraard heeft dit professionele studentenbedrijf ook een eigen website. Dat, en een vruchtbare bodem om op verder te groeien.