De doorstroming van de scheepvaart op de kanalen in de regio is in het geding. Dat vindt Andries de Weerd, vertegenwoordiger van de beroepsvaart. De combinatie van geplande werkzaamheden, uitwijkend recreatieverkeer en het onvoorzien uitvallen van de spoorbrug in Alkmaar leidt tot grote vertragingen. “Blijkbaar staat de scheepvaart laag op het prioriteitenlijstje.”
Streekstad Centraal sprak met De Weerd naar aanleiding van de werkzaamheden die de provincie in juni uitvoert aan de Kraspolderbrug. Die werkzaamheden leiden niet alleen tot hinder voor het verkeer over land, ook schepen worden gestremd. “Op zich is dat geen heel belangrijke verbinding voor de beroepsvaart,” begint De Weerd nog optimistisch. “Maar ja, als je alles van tevoren weet…”
Het kanaal Alkmaar-Kolhorn is namelijk wel een mogelijke uitwijkroute voor schepen die niet langs de spoorbrug in Alkmaar kunnen komen. Daar zijn grote problemen mee. “Die brug gaat nu maar één keer per dag open, dat is wel heel schamel. Door iets buiten onze schuld heeft de beroepsvaart daar heel veel hinder. Er is iets misgegaan bij een damwand en nu kunnen ze hem niet op afstand bedienen, maar om dan maar één keer per dag die brug open te zetten. ProRail vindt ons blijkbaar geen prioriteit.”
De werkzaamheden aan de Kraspolderbrug zijn vooraf besproken met Schuttevaer, de belangenorganisatie voor beroepsvaart waar Andries de Waard vertegenwoordiger van is. “Om een hausse aan afgesloten bruggen te voorkomen worden die werkzaamheden in overleg ingepland. Goed ook wat ze daar gaan doen, wij willen juist dat ze doorpakken met die centrale brugbediening. Maar we wisten natuurlijk niet van tevoren dat die problemen met de spoorbrug er zouden zijn.” In normale omstandigheden zou het kanaal Alkmaar-Kolhorn geen ‘sluiproute’ zijn en zou de impact van de werkzaamheden te overzien zijn geweest.
Recreanten op het water zullen door de afsluiting van de Kraspolderweg vaker omvaren via het Noordhollandsch Kanaal, dus door de binnenstad van Alkmaar, verwacht De Weerd. Maar daar stuiten ze dan dus op de spoorbrug. “We proberen het nu zo ver te krijgen dat die brug drie of vier keer per dag open kan,” vertelt De Weerd. “Maar er is wel wat drukte te verwachten doordat mensen omvaren. En dan komt Sail Den Helder er ook nog aan.”