Een plek waar je je fiets met een gerust hart zou moeten kunnen parkeren, blijkt juist het tegenovergestelde: station Alkmaar Noord is een geliefde locatie voor fietsendieven. Ondanks poortjes, camera’s en het label ‘bewaakte fietsenstalling’, weten criminelen hier opvallend eenvoudig hun slag te slaan.
Hoe kan het dat een plek die bedoeld is om fietsen veilig te houden, juist een ‘hotplace’ voor diefstal is? Samen met Ad Metzen van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) nam NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal een kijkje.
Wat direct opvalt: de stalling bij Alkmaar Noord werkt volledig op selfservice. Geen personeel, geen actieve controle. “Je hoeft alleen in te checken met je ov-chipkaart en dan kan je als dief naar binnen,” legt Ad uit. In de praktijk betekent dit dat criminelen vrijwel ongehinderd toegang krijgen tot tientallen – soms zelfs meer – dure fietsen.
Hoewel de locatie technisch gezien bewaakt wordt door middel van cameratoezicht en toegangspoortjes, schrikt dat de dieven niet af. Sterker nog: het label ‘bewaakt’ lijkt juist een vals gevoel van veiligheid te geven aan fietsers. “Als we hier in Alkmaar Noord rondkijken zien we veel dure fietsen die slechts op enkel slot staan,” vertelt Ad. “Daarmee maak je het de dieven veel te gemakkelijk.” (tekst gaat door onder de foto).

Volgens de politie is Alkmaar Noord een zogenoemde ‘hotplace’ – een plek waar relatief veel fietsendiefstallen plaatsvinden. En dat is niet verwonderlijk, zegt Ad: “Er staan veel dure fietsen in zo’n stalling bij elkaar.” De combinatie van waardevolle buit, minimale directe controle en nonchalante beveiligingsmaatregelen maakt het een aantrekkelijke plek voor criminelen.
De Nederlandse Spoorwegen erkent het probleem en geeft aan zich zorgen te maken over de diefstallen. “NS probeert op verschillende manieren haar reizigers te informeren over fietsendiefstal en het belang van een dubbel slot. Daarnaast draaien we pilots met beeldschermen in de stalling en verhoogde poortjes,” aldus een woordvoerder. Het lijkt er op dat de NS de verantwoordelijkheid vooral bij de fietser neerlegt (‘gebruik twee sloten’) om de kosten voor een echte bewaakte stalling te kunnen vermijden.
Hoewel volledige bescherming niet mogelijk is, kunnen fietsers volgens Ad wel degelijk het risico op diefstal flink verkleinen. Zo voert hij met Stichting VbV samen met de NS actie om fietsendiefstal tegen te gaan. “Zet je fiets het liefst ergens aan vast,” adviseert hij. “Kun je de fiets nergens aan vast maken, gebruik het tweede slot dan voor het voorwiel. Dan moet de dief de fiets volledig optillen.”
Zijn belangrijkste tip is het gebruik van een goedgekeurd slot. “Als je een goed slot gebruikt, ART-2 gekeurd, dan kost het extra tijd om de fiets te stelen en tijd hebben dieven vaak niet.”