Categorie: gemeente

  • Gemeente Bergen beslist: statushouders mogen half jaar langer in voormalig uitvaartcentrum blijven

    Gemeente Bergen beslist: statushouders mogen half jaar langer in voormalig uitvaartcentrum blijven

    Statushouders mogen een half jaar langer in het voormalige uitvaartcentrum Molenweidtje in Bergen blijven. De gemeente heeft dat besloten, omdat niet alle statushouders zelfstandige woonruimte hebben gevonden.

    Het uitvaartcentrum is in bezit van de gemeente Bergen en is vijf jaar geleden samen met de naastgelegen dienstwoning verbouwd om maximaal veertien statushouders te huisvesten. Ze hebben een eigen gemeubileerde kamer en delen de keuken en het sanitair.

    De panden en het naastgelegen terrein van tennisvereniging BSV maken deel uit van een plan om 152 woningen te bouwen. Zo komen op het perceel van het uitvaartcentrum twee appartementencomplexen en een parkeerterrein. Naar verwachting start de bouw op zijn vroegst volgend jaar.

  • Gemeente Dijk en Waard kapt komende twee maanden ongezonde bomen

    Gemeente Dijk en Waard kapt komende twee maanden ongezonde bomen

    Gemeente Dijk en Waard is begonnen met het kappen van bomen op meerdere locaties. Eens in de drie jaar worden de bomen in Dijk en Waard gecontroleerd. Tijdens de recente controle hebben boomspecialisten bepaald dat enkele bomen in de wijken Oostertocht en Huygenhoek in Heerhugowaard, het gebied rondom de Voorburggracht in Noord-Scharwoude en het gebied rondom de oostzijde van Zuid-Scharwoude tot aan Oudkarspel moeten worden gesnoeid.

    De onderhoudswerkzaamheden, waarbij gebruik wordt gemaakt van een hoogwerker, nemen ongeveer twee maanden in beslag.

  • Marise, Maarten en Fien ontvangen eerste geboortecadeau van gemeente Alkmaar

    Marise, Maarten en Fien ontvangen eerste geboortecadeau van gemeente Alkmaar

    Marise en Maarten Kraak hebben het allereerste geboortecadeau van de gemeente Alkmaar ontvangen uit handen van burgemeester Anja Schouten. Op 25 augustus konden ze dochtertje Fien Elisabeth verwelkomen. Het cadeau bestaat uit een rompertje, slabbetje en een kaart. Op de kaart staan een felicitatie van de burgemeester, twee Alkmaarse kaasdragertjes en een gedicht van Maria Barnas, de stadsdichter van Alkmaar. Speciaal voor het eerste exemplaar droeg Barnas een gedicht voor aan het jonge gezin.

    Alkmaarse ouders ontvangen het nieuwe geboortecadeau als zij aangifte doen van de geboorte van hun kind bij het Stadskantoor. Per jaar gebeurt dat gemiddeld 1.100 keer. Ouders van kinderen die tussen 25 augustus en 2 september zijn geboren ontvangen het cadeau per post.

  • Gemeente Bergen naar Den Haag met petitie motorenoverlast

    Gemeente Bergen naar Den Haag met petitie motorenoverlast

    In mei 2020 beloofde waarnemend burgemeester Peter Rehwinkel van Bergen de overlast van brullende motoren aan te pakken. Dat bleek, ondanks de stevige woorden van Rehwinkel aan het adres van de politie, ingewikkelder dan in eerste instantie gedacht. Daarna zocht Bergen steun bij andere gemeenten die vergelijkbare problemen hadden met overlast van motoren en werd een brief aan Eurocommissaris Frans Timmermans geschreven. Veel zichtbaar of hoorbaar effect hebben de inspanningen echter nog niet gehad.

    Komende dinsdag wordt daarom de volgende stap gezet en zal wethouder Erik Bekkering samen met samen met de gemeenten Bloemendaal en Krimpenerwaard in Den Haag een petitie aanbieden aan de commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer.

    Mogelijke oplossing waar over wordt gesproken zijn het instellen van gebieden waar alleen stillere motoren mogen komen, of de inzet van flitspalen die geen snelheid maar geluid meten. De gezamenlijke gemeenten willen in ieder geval meer mogelijkheden hebben om op de overlast te kunnen handhaven en willen daarom dat Den Haag een aantal maatregelen versneld invoert.

  • Opruimactie ‘Heel Dijk en Waard schoon’ tijdens World Cleanup Day 🗓

    Opruimactie ‘Heel Dijk en Waard schoon’ tijdens World Cleanup Day 🗓

    Zaterdag 17 september is het World Cleanup Day. Dan gaan in de hele wereld mensen op pad om zwerfafval op te ruimen. Gemeente Dijk en Waard doet ook weer mee, onder het thema ‘Jij een schone buurt, samen een schone gemeente’. Iedereen is welkom om zich aan te sluiten bij deze opruimactie.

    Het thema ’Jij een schone buurt, samen een schone gemeente’, geeft volgens wethouder Annette Groot precies aan hoe inwoners in hun eentje al het verschil kunnen maken. “Gewoon door je eigen stoep, straat, plantsoen of buurt schoon te houden. Als er genoeg mensen meedoen, dan ontstaat vanzelf een schone gemeente.”

    Inmiddels hebben zich al meer dan 1.000 Dijk en Waarders aangemeld als Zapper (zwerfafvalraper). Dit vertaalt zich ook in resultaten, want sinds de start van de Zapper-campagne is er in de gemeente aanzienlijk minder zwerfafval. “Dijk en Waard behoort inmiddels tot de schonere gemeenten van Nederland. Dat willen we natuurlijk graag zo houden, of liever nog verder verbeteren. Wie zich aanmeldt als Zapper ontvangt van de gemeente een gratis grijper en opruimspullen.”

    Meer informatie is te vinden op dijkenwaard.nl/zwerfafval. Via deze pagina kunnen inwoners en groepen ook opruimpakketten aan te vragen. Kijk ook op de Facebookpagina Ik ben Zapper in Dijk en Waard.

  • Nieuwe sportcentrum De Beeck officieel geopend: “Vijf jaar naar uitgekeken”
    Featured Video Play Icon

    Nieuwe sportcentrum De Beeck officieel geopend: “Vijf jaar naar uitgekeken”

    Een kleine vijf jaar nadat het oude Sportcomplex De Beeck in vlammen opging, staat er op dezelfde plek in Bergen een gloednieuw sportcentrum. Sinds zaterdag wordt een week lang gevierd dat het complex klaar is voor gebruik. Donderdag werd de nieuwe De Beeck officieel geopend. Een lifeguard dook een symbolische bos sleutels uit het zwembad op en overhandigde die aan burgemeester Lars Voskuil. Met zijn nette schoenen in ondiep zwemwater, droeg hij de sleutels weer over aan Vincent Thijssen, directeur van Holland Sport.

    Burgemeester Voskuil is onder de indruk: “Hier word je toch gelukkig van? Ik bedoel alles; het gebouw is fantastisch, de duurzaamheid erachter, het hele idee erachter, al die gebruikers die hier terecht kunnen… álles aan dit gebouw is gewoon goed en mooi en daar word je ontzettend trots en blij van.”

    Ook bij exploitant Holland Sport zijn ze blij met het complex en de terugkeer van clubs en verenigingen op hun oude locatie. Exploitatiemanager Eddy Bakker: “Er zijn een aantal dingen teruggekomen, zoals de biljartvereniging – niet in de kelder maar op de eerste etage. De raadzaal is ook weer teruggekomen en er zijn twee hele mooie vergaderruimten voor de gemeente Bergen bijgekomen. We hebben twee multi-sportzalen gerealiseerd, een hele grote sporthal die in drieën te delen is, en twee bassins. Dus er is wat hergebouwd en er is wat bijgekomen. Hier hebben we vijf jaar naar uitgekeken, zowel het personeel als de zwemleskinderen, als de verenigingen, dus we zijn ongelofelijk blij.”

    Het compleet opnieuw bouwen van De Beeck bood uitstekende kansen voor innovatie en verduurzaming. Wethouder Erik Bekkering: “Het is supergoed geïsoleerd, we hebben meer dan 880 zonnepanelen – we zijn een grote energieopwekker, de warmte uit de lucht wordt hergebruikt, de warmte uit het water wordt hergebruikt. Het is gewoon state of the art qua duurzaamheid en laag energieverbruik.”

    Vandaag, vrijdag, wordt de openingsweek afgesloten met de B.E.S.t Happy Dag. Door het gehele sportcomplex organiseren buurtsportcoaches van gemeente Bergen tot 18:00 uur activiteiten. Verder is er nog functional fitness met Bodyvit. Er wordt om 19:00 uur afgerond met een laatste rondleiding van ongeveer een uur.

  • Gemeente Heiloo houdt infoavond en enquête voor nieuw groenbeleid

    Gemeente Heiloo houdt infoavond en enquête voor nieuw groenbeleid

    Gemeente Heiloo werkt aan nieuw groenbeleid en wil daarbij graag inbreng van inwoners en ondernemers. De gemeente heeft een online enquête gelanceerd, om in beeld te krijgen hoe er gedacht wordt over de hoeveelheid en de diversiteit van groen in de gemeente, het huidige groenbeleid en waar verbetering mogelijk is. De enquête duurt ongeveer 10 minuten en is te vinden op ikdenkmeeoverheiloo.nl.

    Verder organiseert de gemeente dinsdag 20 september over het nieuwe groenbeleid. Die vindt vanaf 19:30 uur plaats in Hotel Fletcher.  Aanmelden is nodig en kan via heiloo.nl/plannen-en-projecten.

  • Rijk geeft gemeente Alkmaar 850.000 euro voor herinrichting Laat-west

    Rijk geeft gemeente Alkmaar 850.000 euro voor herinrichting Laat-west

    De gemeente Alkmaar heeft een subsidie van 850.000 euro ontvangen van het Rijk. De subsidie uit programma Impulsaanpak Winkelgebieden is voor de herinrichting van de Laat-west. Het Ministerie van Economische Zaken is positief over het compacter en gemengder maken van het winkelgebied in de Alkmaarse binnenstad.

    De Laat kent al jaren een achteruitgang en er is onderhand veel leegstand. Het werd hoog tijd voor een andere strategie. De gemeente koos voor concentratie van de winkels aan de westzijde en uitgebreide herinrichting. De openbare ruimte wordt groener, de bestrating aantrekkelijker en meteen wordt gescheiden riolering aangelegd. Een groot deel van de dag wordt het gebied met de terrassen een wandelgebied. De herinrichting heeft naar verwachting ook een positief effect op de aansluitende straatjes. Verder zijn er gevorderde plannen voor woningen boven winkelruimten in de voormalige V&D en Primark panden.

    Economiewethouder Robert te Beest is blij met de subsidie: “Ik beschouw de toekenning als een erkenning van het ministerie voor het traject dat door de gemeente Alkmaar in gang is gezet om samen met ondernemers en eigenaren te werken aan een toekomstbestendig kernwinkelgebied. Specifiek voor de Laat kijk ik uit naar de herinrichting die we nog dit jaar afronden.”

    Gemeente Alkmaar werkt samen met ondernemers- en eigenarenvereniging Alkmaars Bolwerk en individuele eigenaren en ondernemers aan de herstructurering van de detailhandel. De gemeente bereidt bijvoorbeeld een planologisch traject voor om de bestemming ‘detailhandel’ buiten het kernwinkelgebied te versoepelen voor ondernemers of aan te passen tot ‘wonen’, en binnen het gebied wordt ingezet op het toevoegen van wonen en andere functies boven de winkels. Daarnaast investeert de gemeente in de kwaliteit van de openbare ruimte.

  • D66 en CU Alkmaar willen opvang in oude AZC Robonsbosweg, college houdt zich op de vlakte

    D66 en CU Alkmaar willen opvang in oude AZC Robonsbosweg, college houdt zich op de vlakte

    Het Rijk wil dat alle Veiligheidsregio’s 225 extra asielzoekers opvangen. Het college van Alkmaar heeft aangegeven dat er in de gemeente en elders in Noord-Holland Noord hard wordt gezocht naar locaties. D66 en de ChristenUnie wijzen naar het voormalige AZC aan de Robonsbosweg. Wethouder Robert te Beest geeft vooralsnog geen antwoord op de vraag waarom het oude Belastingkantoor niet al is aangewezen.

    D66 en de ChristenUnie stellen dat Alkmaar altijd gastvrij is geweest richting vluchtelingen en asielzoekers, daarbij even negerende dat er vier jaar terug felle weerstand was toen het COA AZC Robonsbosweg langer open wilde houden. Indirect zorgde de twist zelfs voor de val van twee wethouders. Voor de twee fracties is heropening van dit oude AZC voor de hand liggend. Hoeveel extra statushouders Alkmaar krijgt toegewezen is nog onbekend, maar met 500 plekken is er volop ruimte en de inrichting is voor een goed deel nog intact.

    Het college maakt nog niet duidelijk waarom het oude AZC niet al aangewezen is. Wel gaf burgemeester Anja Schouten aan dat er bij voorkeur direct (meer) vaste huisvesting wordt gerealiseerd. Schouten: “Er zijn 14.000 statushouders klaar om gekoppeld te worden aan een gemeente. Het doel is verlichting van de druk op AZC in Ter Apel door plaatsing van statushouders”.  Het college heeft liever niet dat asielzoekers vanuit Ter Apel twee of drie keer moeten verhuizen op weg naar een vaste stek. Dat scheelt de gemeente ook veel gedoe. Wethouder Gijsbert van Itterson Scholten ziet graag huisvesting in snel te bouwen appartementen, zoals het complex aan de Koelmalaan dat bijna gereed is.

    Op dit moment is er ruimte voor 175 asielzoekers in het Sportpaleis, maar binnenkort wordt het weer gewoon een wielerstadion. Wel met hooguit een week vertraging, op verzoek van gemeente Bergen. De overheveling vindt uiterlijk plaats op 15 september. In het regionale wooncentrum aan de Picassolaan verblijven 208 statushouders, maar ook hier komt uiteindelijk een eind aan. In 2024 zal op die locatie een woonwijk worden gebouwd. Voor wat betreft de opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen aan de Wognumsebuurt heeft het college heeft al aangegeven dat het kantoorpand niet in beeld is om (ook) asielzoekers te huisvesten, totdat het plat gaat om plaats te maken voor een woonwijk.

    De gemeente werkt aan een visiedocument om gestructureerd aan de opgaven van het Rijk te voldoen. Begin 2023 moet de gemeente klaar zijn voor de opvang extra statushouders vanuit Ter Apel.

  • Zes weken onderhoud aan Vlielandbrug volgens planning uitgevoerd

    Zes weken onderhoud aan Vlielandbrug volgens planning uitgevoerd

    De omleidingen rond de Vlielandbrug zijn na zes weken voorbij. Volgens planning is de brug over het Noordhollandsch Kanaal tussen de Oude Kanaaldijk en de Helderseweg vrijdagmiddag weer open gesteld voor (brom)fietsers en voetgangers.

    De brug was toe aan groot onderhoud. In de brugkelder moesten twee hydraulische cilinders en een deel van de installatie worden vervangen. Dat is aangegrepen om een zwaardere motor te plaatsen, die bijna 50% krachtiger is. Daarnaast is de brug energiezuiniger gemaakt. De Vlielandbrug gebruikt veel energie omdat het een ongebalanceerde brug is zonder contragewicht. Om energie te besparen is in de kelder een hydraulische accumulator geïnstalleerd. Deze levert bij het openen van de brug extra energie. Bij het sluiten van de brug bouwt er een druk op in de accumulator van 130 bar, die vervolgens weer wordt ingezet bij het openen van de brug.

    De afgelopen weken is ook de slijtlaag op de brug vernieuwd, waardoor de brug weer veiliger is voor fietsers en voetgangers. De hekken werden vrijdagmiddag verwijderd. Tot dusverre zijn nog geen storingen gemeld.