Categorie: gemeente

  • Twee rotondes op Waardse Oosttangent worden halve turbo-rotondes

    Twee rotondes op Waardse Oosttangent worden halve turbo-rotondes

    Maandag 12 september start BAM Infra Regionaal Amsterdam in opdracht van gemeente Dijk en Waard met de vervanging van twee rotondes op de Oosttangent. Het gaat om de rotonde bij de Haringvliet en bij de Dijk van Kyoto. Donderdag 25 augustus is er van 19:00 tot 20:30 uur een inloopavond in de raadszaal van het gemeentehuis.

    Uit eerder verkeersonderzoek blijkt dat aanleg van twee gedeeltelijke turbo-rotondes bij Haringvliet en de Dijk van Kyoto de verkeersdoorstroming zullen bevorderen. De rotondes zullen in één rijrichting verbreed worden tot twee rijbanen. De rotonde Haringvliet krijgt de extra rijstrook voor verkeer in noordoostelijke richting en de rotonde bij Dijk van Kyoto voor verkeer in zuidwestelijke richting.

    In de maand september wordt gewerkt aan de rotonde Haringvliet en in oktober aan de rotonde Dijk van Kyoto. Aan elke rotonde wordt in drie stappen gewerkt. In stap 1 blijft de rotonde overdag open en worden ‘s nachts verkeersregelaars ingezet. Tijdens stap 2 kan autoverkeer alleen rechtdoor of rechtsaf. In stap 3 wordt de rotonde ongeveer vier dagen volledig afgesloten voor autoverkeer. Tijdens het gehele project geven borden de omleidingsroutes aan.

    Sommige avonden en nachten wordt doorgewerkt. BAM probeert het geluid en de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken.

    Tijdens de werkzaamheden houden de gemeente en BAM Infra inwoners op de hoogte via persberichten, dijkenwaard.nl/oosttangent (vanaf 23 augustus), Gemeentenieuws Dijk en Waard, sociale media van gemeente Dijk en Waard (Facebook, Instagram en Twitter) en de Bouwapp. De Bouwapp is via de appstore te downloaden en biedt actuele informatie, foto’s, de planning en de voortgang.

    De herinrichting van de Oosttangent is onderdeel van een reeks verbeteringen aan structuurwegen in Dijk en Waard. Het werk aan deze wegen is gepland vóórdat het werk aan de spooronderdoorgang Zuidtangent start, zodat tijdens de aanleg van de spoorwegonderdoorgang andere belangrijke routes open blijven.

  • Gouden reiger voor Truus Eising- Parlevliet

    Gouden reiger voor Truus Eising- Parlevliet

    Truus Eising- Parlevliet heeft woensdag een gouden reiger gekregen uit handen van burgemeester Maarten Poorter. Dat gebeurde tijdens de huttenbouw. Ze ontvangt de onderscheiding van de gemeente Dijk en Waard voor haar jarenlange inzet als vrijwilliger voor verschillende organisaties.

    Zo is ze al 25 jaar betrokken bij Buurthuis Anton Bakker, twintig jaar vrijwilliger bij Kerk de Brink en zet ze zich al tien jaar in voor de Voedselbank. Daarnaast is ze ook al vele jaren actief bij TAS Huttenbouw. Met het toekennen van de onderscheiding wil het college Truus, namens de gemeente, bedanken voor haar inzet voor de samenleving.

  • Rumoer over ‘vroege’ opbouw Alkmaarse kermis, maar gemeente “niet ontevreden over verloop”

    Rumoer over ‘vroege’ opbouw Alkmaarse kermis, maar gemeente “niet ontevreden over verloop”

    “Ik kan me voorstellen dat het voor mensen in de binnenstad soms best wel chaotisch lijkt, maar de opbouw van de kermis verloopt goed en vrijwel helemaal volgens de planning. Tot dusverre ben ik niet ontevreden.” Zo reageert kermiscoördinator Bas van de gemeente Alkmaar op vragen van Alkmaar Centraal, nadat mensen op social media kritiek uitten op een verondersteld rommelig verloop van de kermisopbouw in de Alkmaarse binnenstad. Maar daar is volgens de gemeente dus geen sprake van.

    Enkele weken geleden hebben inwoners van de Alkmaarse binnenstad een brief gekregen met informatie rond de kermis. Daarin wordt aangekondigd dat de opbouw van de kermis op dinsdagavond om 18:00 uur van start gaat. Sommige inwoners waren daarom verbaasd dat de achtbaan op de Paardenmarkt al dinsdag overdag werd opgebouwd: “Is dat niet te vroeg en waarom grijpen de handhavers dan niet in?” was een van de opmerkingen.

    De kermiscoördinator legt aan Alkmaar Centraal uit dat sommige kermisexploitanten, zoals die van de achtbaan, vergunning hebben om de opbouw al dinsdag overdag te starten. “Als alle kermisexploitanten op dinsdag om 18:00 uur zouden beginnen, is er een enorme intocht van kermismaterieel op hetzelfde moment. Dat proberen we te voorkomen door te spreiden over een langere periode. Ook zodat bedrijven zoals supermarkt Jumbo met vrachtwagens bevoorraad kunnen worden.” Van een overtreding was dus geen enkele sprake. “Als we al die details uit ons draaiboek in een bewonersbrief zouden zetten, dan komt de belangrijkste boodschap niet meer over. En dat is dat het kermisterrein dinsdag vanaf 18:00 uur vrij moest zijn van auto’s en andere obstakels”.

    Een ander punt van kritiek was, geïllustreerd met foto’s, dat meerdere stapels afvalpapier en -karton door geplaatste kermisattracties niet meer bereikbaar waren voor de ophaaldienst. “We hebben net als andere jaren recyclingbedrijf Roele De Vries geattendeerd op de opbouwtijden van de kermis, met het verzoek om het papier en karton eerder die middag op te halen. Dat had Roele De Vries daarna moeten communiceren met de ondernemers zodat die het karton dan ook eerder aan de weg zetten. “Helaas heeft dat bericht niet alle ondernemers tijdig bereikt”, stelt de gemeente, “waardoor men na die tijd toch nog karton buiten heeft gezet. Maar dat wordt opgelost.”

  • Alkmaar wordt Safe Streets gemeente in aanpak straatintimidatie

    Alkmaar wordt Safe Streets gemeente in aanpak straatintimidatie

    Alkmaar wordt een Safe Streets gemeente, om te benadrukken dat de gemeente straatintimidatie en de aanpak daarvan serieus neemt. Vrijdag is Anja Schouten de zestiende burgemeester in Nederland die de verklaring ondertekent. Daarna zal Tweede Kamerlid Ingrid Michon-Derkzen de kaasmarkt openen door de kaasbel te luiden, in bijzijn van Victoire Mbala en Lena Olivier van UN Women Nederland.

    Safe Streets is een project van UN Women Nationaal Comité Nederland en is erop gericht om de veiligheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte te verbeteren. Straatintimidatie wordt steeds meer erkend als een wereldwijd probleem. In Nederland krijgt 80% tot 85% van de vrouwen en meisjes met straatintimidatie te maken, al moet niet vergeten worden dat ook mannen en jongens slachtoffer worden. Michon-Derkzen is begaan met het bestrijden van straatintimidatie via haar portefeuilles politie, OM en zeden. Daarnaast zit ze in de vaste commissies voor Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (als voorzitter) en voor Justitie & Veiligheid.

    De belangrijkste onderdelen van de Safe Streets campagne zijn: voorlichting, preventie en aanpak. Vorig jaar is een Alkmaarse meldpunt ingericht waar slachtoffers van melding kunnen maken: alkmaar.nl/straatintimidatie. Elke melding wordt gelezen en er wordt contact opgenomen met wie dat wil. Ook wordt aan de hand van de informatie gekeken waar straatintimidatie veel voorkomt en hoe deze plekken veiliger gemaakt kunnen worden. Om aandacht te vestigen op het belang van het meldpunt, werden eerder dit jaar vier Alkmaarse jongeren geïnterviewd over hun ervaringen.

  • Geen overtredingen bij hondencontrole in Diepsmeerpark

    Geen overtredingen bij hondencontrole in Diepsmeerpark

    Handhavers van gemeente Dijk en Waard melden tevreden dat er zaterdag geen overtredingen van de regels voor hondenbezitters zijn geconstateerd in het Diepsmeerpark.

    Sinds een tijdje is er een nieuwe hondenspeelplaats in het Oudkarspelse park, waar baasjes hun honden vrij mogen laten rondlopen. De vraag is echter deze hondenspeelplaats baasjes motiveert om hun honden elders in het park wél aangelijnd te houden. Dat bleek zaterdagochtend tijdens een controle in ieder geval wel zo te zijn, melden handhavers via Instagram.

  • Boerenprotestvlaggen door gemeente Heiloo en Castricum verwijderd

    Boerenprotestvlaggen door gemeente Heiloo en Castricum verwijderd

    In Castricum en Heiloo zijn vrijdag de omgekeerde Nederlandse vlaggen die bij het boerenprotest horen verwijderd. Beide gemeenten hadden dat al aangekondigd, maar hadden voor de zekerheid handhaving klaar om in te grijpen als dat nodig zou zijn. Dat bleek niet het geval en aan het einde van de ochtend was de klus geklaard.

    Uitgeest begint maandag met het verwijderen van de blauw-wit-rode vlaggen. Volgens de officiële verklaring is het niet de bedoeling dat er vlaggen aan gemeente eigendom wordt bevestigd. Wat er gebeurt als er opnieuw vlaggen verschijnen is net duidelijk, zo meldt het NHD.

  • Wandelbootcamp en sportcarrousel voor bewoners De Marke: “Oudste deelnemer 97 jaar”

    Wandelbootcamp en sportcarrousel voor bewoners De Marke: “Oudste deelnemer 97 jaar”

    Bewoners van woonzorgcentrum De Marke kunnen deze zomer gespot worden in Bergen tijdens een wandelbootcamp, Tai Chi of yoga. Het zijn activiteiten die deel uitmaken van een sportcarrousel, die Stichting Sport-Z onlangs startte in samenwerking met ViVa! Zorggroep. Het programma loopt nog tot in augustus door.

    Tweewekelijks staan andere sport- en beweegactiviteiten op het programma. Elke keer sluiten circa vijftien enthousiaste bewoners aan. Zij geven aan het belangrijk te vinden in beweging te blijven. Bovendien blijkt de gezelligheid die de activiteit met zich meebrengt hen aan te spreken.

    Lavinia Bijl is maatschappelijk sportregisseur in de gemeente Bergen. Zij zet zich in om de kwetsbaardere inwoners binnen de gemeente in beweging te brengen. Dankzij een financiering vanuit de leefstijlgelden kan zij voor doelgroepen waar een specifieke beweegbehoefte is een sportcarrousel organiseren. “In gesprek met de verzorgers van ViVa! Zorggroep De Marke gaf men aan dat veel inwoners van het wooncentrum de beweegnorm niet halen. Voor senioren blijkt het in de praktijk vaak lastig een beweegvorm te vinden die aansluit bij je interesses en mogelijkheden. Het is prijzenswaardig dat ze er bij De Marke al zoveel aan doen om de bewoners te stimuleren om tóch te gaan bewegen. De sportcarrousel is hier een mooie aanvulling op en ik hoop dan ook dat wij bij de deelnemers weer nét die juiste snaar weten te raken. Zo werken we samen aan een zo gevarieerd mogelijk kennismakingsaanbod voor iedereen.”

    “De bewoners reageren ontzettend enthousiast. De oudste deelnemer is 97 jaar en doet nog actief mee. Natuurlijk wordt ook de gezellige nazit gewaardeerd door de deelnemers, maar dat hoort er ook bij want wij stimuleren het opdoen van sociale contacten,” aldus Lavinia, maatschappelijk sportregisseur in de gemeente Bergen.

  • Omgekeerde vlaggen aan lantaarnpalen in Heiloo moeten uiterlijk vrijdag weg zijn

    Omgekeerde vlaggen aan lantaarnpalen in Heiloo moeten uiterlijk vrijdag weg zijn

    De omgekeerde Nederlandse vlaggen die in Heiloo op straat hangen aan gemeentelijke eigendommen, moeten uiterlijk vrijdag zijn weggehaald. Als de eigenaar dat niet doet, dan haalt de gemeente de vlaggen weg. Dat heeft de gemeente Heiloo laten weten.

    Afgelopen weekend zijn er vlaggen aan lantarenpalen en verkeerslichten opgehangen, met name op en rond de Kennemerstraatweg. Volgens lokaal beleid is het niet toegestaan om iets op te hangen of te plakken aan gemeentelijke eigendommen. Ook verkeersveiligheid speelt een belangrijke rol, stelt de gemeente Heiloo. De vlaggen die aan gemeentelijke eigendommen zijn opgehangen, moeten daarom worden verwijderd.

    Het college heeft besloten de vlaggen tot 12 augustus te laten hangen. Dat doet de gemeente naar eigen zeggen om ruimte te geven aan het recht op demonstratie en om de eigenaar de kans te geven de vlaggen zelf weer te verwijderen. Vrijdag verwijdert de gemeente de vlaggen die er nog hangen.

  • Gemeente Dijk en Waard komt voetballer Van Iperen te hulp om zorg te krijgen in Nederland

    Gemeente Dijk en Waard komt voetballer Van Iperen te hulp om zorg te krijgen in Nederland

    De in coma liggende voetballer Donny van Iperen, die sinds zaterdag in een Moldavisch ziekenhuis ligt, krijgt hulp van de gemeente Dijk en Waard. Hij bleek vanuit het buitenland niet zomaar te kunnen worden opgenomen in een ziekenhuis in Nederland, omdat hij geen Nederlandse zorgverzekering heeft. Dijk en Waard wil Van Iperen op heel korte termijn inschrijven zodra hij in Nederland is, zodat hij ook toegang krijgt tot de Nederlandse zorg.

    Dat meldt de gemeente Dijk en Waard aan mediapartner NH Nieuws. De 27-jarige profvoetballer is speler van het Moldavische FC Zimbru. Zaterdag botste hij ongelukkig met de keeper van de tegenstander en sindsdien ligt de oud-speler van Telstar op de intensive care. Een dag na het ongeval leek het even goed te gaan met Van Iperen, maar een paar dagen later kwam de club daarop terug. “Helaas is de situatie sindsdien en tot nu toe slecht gebleven, want er is geen wezenlijke verbetering in de gezondheid van de speler geweest”, zei directeur Sergiu Topor dinsdag.

    Na de opname van de voetballer in het Moldavische ziekenhuis probeerde de familie van Donny hem over te laten komen naar Nederland, maar dat bleek niet zomaar te kunnen. Hoewel vanuit Moldavië alles al geregeld was om Donny morgen over te laten vliegen naar Nederland, was er geen ambulance te regelen vanuit Schiphol. Daarnaast was er ook geen ziekenhuis die de voetballer kon opnemen vanwege het ontbreken van een Nederlandse zorgverzekering.

    Een inschrijving in een Nederlandse gemeente zou de eerste stap zijn in de richting naar de Nederlandse zorg. Dan is het ook mogelijk om een zorgverzekering af te sluiten. “Om te kunnen worden ingeschreven in een gemeente in Nederland, dient degene in Nederland aanwezig te zijn”, laat een woordvoerder van de gemeente Dijk en Waard weten.” Samen met loco-burgemeester Falco Hoekstra en de Nederlandse spelersvakbond VVCS heeft de familie gezocht naar een snelle oplossing. “Er is afgesproken dat de gemeente hem inschrijft zodra hij in Nederland is. Dat is naar verwachting morgen.”

  • Limmer kermis-feesttent mag tóch tot 01.00 uur open: “Het is gelukt”

    Limmer kermis-feesttent mag tóch tot 01.00 uur open: “Het is gelukt”

    De feesttent op de Limmer kermis mag dit jaar toch tot 01:00 uur open in plaats van maximaal 23:00 uur. Horecaondernemer Caroline Glorie is blij met het besluit: “Ik heb ervoor gestreden en het is gelukt.”

    Al dertig jaar is de kermistent, die hoort bij Eetbar Lekker, op vrijdag en zaterdag tot 01:00 uur ‘s nachts open. Maar dit jaar verleende gemeente Castricum een vergunning tot maximaal 23:00 uur. Volgens Glorie zou dat voor problemen zorgen. Gemeente Castricum heeft na een gesprek met Glorie besloten de tent langer open te laten zijn.

    Eerder zei Glorie: “Als de tent al zo vroeg sluit, heb ik geen idee waar ik die 750 mensen (uit de feesttent, red.) moet bergen. Het café staat ook altijd bomvol.” De Limmer kermis wordt volgens Glorie ‘heel druk bezocht, ook door mensen uit andere dorpen’. “Als de tent al zo vroeg dicht moet, voorzie ik een hoop ellende.” Daarom startte de eigenaar vorige week een petitie om de tent langer open te laten. Afgelopen weekend was deze al ruim 2.000 keer ondertekend.

    Volgens Glorie heeft dit ‘zeker meegespeeld’ bij het besluit van de gemeente om een latere vergunning af te geven: “Limmen heeft 8.000 inwoners. Als een petitie door 2.000 mensen wordt ondertekend, kan de gemeente daar niet omheen”, aldus de eigenaar. De gemeente wilde naar eigen zeggen ‘vasthouden aan de eindtijden die in het evenementenbeleid zijn geregeld’. Voorgaande jaren werd op dit beleid een uitzondering gemaakt voor de feesttent. Volgens Glorie was ‘vanuit de veiligheidsregio aan de burgemeester het advies is gegeven om de boel eerder te sluiten’.

    Een gemeentewoordvoerder laat aan mediapartner NH Nieuws weten dat het Castricumse evenementenbeleid, dat uit 2004 stamt, ‘toe is aan een update’. Wat dit betekent voor openingstijden (en afwijkingen daarop) tijdens evenementen, is nu nog niet duidelijk. “Voor dit jaar kan de feesttent de tijden van de voorgaande jaren hanteren.”

    De Limmer kermis vindt dit jaar plaats van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september.