Categorie: gemeente

  • Gemeente Dijk en Waard gaat Rijk der Duizend Eilanden onderhouden

    Gemeente Dijk en Waard gaat Rijk der Duizend Eilanden onderhouden

    Het beleid om de natuur op het Rijk der Duizend Eilanden zijn gang te laten gaan gaat op de schop. De gemeentelijke groendienst is in samenwerking met externe partijen begonnen met onderhoud aan de eilandjes.

    Een grote uitdaging bij het onderhoud is de reuzenberenklauw. De plant kan drie tot vijf meter hoog worden en verdringt andere plantensoorten. “We bestrijden de reuzenberenklauw al jaren in de voormalige gemeente Heerhugowaard en ook voor Langedijk is een uitzondering gemaakt om te werken met bestrijdingsmiddelen.”

    De aanpak van de afgelopen jaren heeft gezorgd voor ongewenste situaties omdat er veel gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen, zo stelt de gemeente Dijk en Waard. “Het is belangrijk dat we het gebied goed gaan onderhouden, zodat we zo min mogelijk gebruik hoeven maken van middelen.”

  • Zo’n 35 jaar aan beloftes: dit is waarom Alkmaarse woonwagenbewoners actie voeren

    Zo’n 35 jaar aan beloftes: dit is waarom Alkmaarse woonwagenbewoners actie voeren

    Anderhalve week geleden bezetten Alkmaarse woonwagenfamilies twaalf chalets die bedoeld zijn voor Oekraïners. Ze willen extra woonwagenplekken, iets dat de gemeente hen al zo’n 35 jaar belooft. De wethouder wonen laat weten zijn ‘uiterste best te doen’, maar toch demonstreert een deel van hen verder op een weiland. Hieronder lees je waarom zij geen genoegen nemen met de woorden van de wethouder.

    Om de situatie van de Alkmaarse woonwagenbewoners goed te begrijpen, is het belangrijk om eerst even uit te zoomen naar het landelijke beleid. Zo schrijft mediapartner NH Nieuws. Veel gemeenten ‘worstelen’ met woonwagengroepen. Door ‘ordeproblemen’ en ‘kleine of grote criminaliteit’ houden gemeenten de woonwagenlocaties het liefst zo klein mogelijk. “Of proberen ze die helemaal te laten verdwijnen door geen nieuwe woonwagens toe te laten”, meldde NOS eerder.

    Dat ‘uitsterf- en afbouwbeleid’ konden gemeenten voeren nadat in de jaren negentig de Woonwagenwet werd afgeschaft. Als een woonwagen als gevolg van bijvoorbeeld overlijden of verhuizing niet meer bewoond werd, kozen gemeenten er vaak voor om die woonwagen niet meer opnieuw te laten bewonen.

    Dit beleid werd ook in Alkmaar gevoerd. Wel beloofde de gemeente dat een deel van de woonwagenplekken die in eerste instantie werden weggehaald later op een andere plek beschikbaar zouden worden gemaakt. Dit om de bewoners meer over de gemeente te verspreiden. Veel van de bezetters van de chalets die voor Oekraïense vluchtelingen zijn bedoeld, wonen na de afschaffing van de Woonwagenwet tegen hun wil in een regulier huis. Ook volgende generaties kwamen niet meer voor een woonwagen in aanmerking en belandden op een wachtlijst. Inmiddels telt deze lijst in Alkmaar rond de negentig namen.

    In 2018 concludeerde de nationale ombudsman in een rapport dat ‘gemeenten voldoende kennis hebben van het mensenrechtelijke kader voor de culturele identiteit van woonwagenbewoners’. Ook stond erin dat ‘de nadruk ligt op normalisatie’: “Woonwagenbewoners moeten gelijk behandeld worden met andere burgers.” In juni datzelfde jaar zette minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren, dan ook een streep door het uitsterfbeleid van gemeenten. Hierdoor mogen gemeenten en woningcorporaties niet langer staanplaatsen opheffen. Ook moeten woonwagenbewoners binnen ‘een redelijke termijn’ kans hebben op een standplaats.

    In Alkmaar hoorden woonwagenfamilies daarna dat er in januari over de realisatie van nieuwe plekken gesproken zou worden. Zij vonden dit te laat en demonstreerden daarom in oktober 2018 bij het voormalige AZ-trainingscomplex ‘t Lood voor extra standplaatsen. “We zijn niet tevreden met de mededeling van de wethouder dat er ‘pas’ in januari een gesprek gaat plaatsvinden over onze situatie”, aldus woonwagenbewoner Tomas Vermanen destijds tegen NH Nieuws. Wethouder Paul Verbruggen liet hierop weten al twee maanden sneller met de demonstranten in gesprek te gaan. “Maar het duurt minstens een jaar voordat er eventueel extra standplaatsen zullen zijn”, rekende Verbruggen hen voor.

    Die extra standplaatsen zouden worden gerealiseerd bij de zogenaamde ‘driehoek van de Vroonermeer’. In 2019 lag er een plan voor twaalf tot zestien wagens, maar dat is afgeslankt naar elf. Die moeten komen te staan op de plek waar nu nog noodlokalen van basisschool De Lispeltuut staan, in afwachting van een nieuw schoolgebouw op een andere plek.

    Op 12 mei vorig jaar vroeg Paul Verbruggen, destijds wethouder wonen, het Rijk nog om een bijdrage voor elf woonwagenplekken. Volgens hem hadden de gemeente en woningcorporatie Woonwaard hier niet voldoende financiële middelen voor. De sociale-huurwoonwagens waren duurder dan gedacht: naast de woonwagens zelf moest ook de aanleg van het park worden betaald, waardoor de totale kosten per woonwagen destijds zouden uitlopen op zo’n 235.000 euro. Per wagen kwamen de gemeente en Woonwaard volgens het NHD tussen de 15.000 en 20.000 euro te kort. Verbruggen noemde het ‘logisch’ dat hij bij het Rijk aanklopte voor geld, aangezien vanuit Den Haag de opdracht was gegeven voor extra plekken. Hierna bleef het vanuit de gemeente stil op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe plekken.

    Daarom protesteerden de woonwagenbewoners vorige week opnieuw op sportcomplex ‘t Lood. Zij ‘bezetten’ een aantal dagen twaalf chalets die bedoeld zijn voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tomas Vermanen ‘begrijpt’ dat zij ergens onderdak moeten krijgen en vertelde aan NH Nieuws dat hun actie niet bedoeld was om dat te dwarsbomen. Meerdere woonwagenbewoners boden dan ook aan hun eigen huis beschikbaar te stellen voor vluchtelingen, als zij er een chalet voor terugkrijgen. “Ik zit er nu één nacht in en ik voel mij weer zoals toen ik ooit in een woonwagen woonde”, verzuchtte Tomas.

    De woonwagenfamilies willen dat er serieus naar woonruimte gekeken wordt door de gemeente en aanvankelijk wilden zij de chalets niet verlaten voordat zwart-op-wit stond dat er nieuwe plekken (naast de geplande 11 bij de Vroonermeer) worden gemaakt. Uiteindelijk moesten ze het doen met een belofte van wethouder Wonen Gijsbert van Iterson Scholten.

    De wethouder is de afgelopen weken meerdere keren met de woonwagenfamilies in gesprek gegaan en heeft beloofd zijn ‘uiterste best’ voor hen te doen. Ook heeft hij met hen afgesproken om iedere acht weken contact met hen te hebben over de laatste stand van zaken. Verder liet Van Iterson Scholten aan mediapartner Alkmaar Centraal weten dat in september de plannen van de nieuwe gemeenteraad financieel worden doorberekend. Hierdoor is volgens hem nog ‘van alles mogelijk’.

    Een deel van de mensen die de chalets bezet neemt geen genoegen met de beloftes van Van Iterson Scholten en is verhuisd naar een weiland van eigenaar Jan Bruin. Van hem mag de gemeente hier per direct woonwagenplekken realiseren. Maar dan moet de gemeente wel het bestemmingsplan (willen) aanpassen.

  • Gemeente verwijdert wees- en wrakfietsen rond Station Alkmaar

    Gemeente verwijdert wees- en wrakfietsen rond Station Alkmaar

    Woensdag is gemeente Alkmaar rond Station Alkmaar begonnen met het verwijderen van gelabelde weesfietsen en fietswrakken, en fietsen die buiten de stallingen staan. Handhavers en medewerkers van Rataplan  namen ruim 100 fietsen mee. De actie wordt vandaag voortgezet.

    De opgeruimde fietsen worden na verwerking online getoond op iLost-pagina van de gemeente Alkmaar. Ze worden tijdelijk bewaard bij Rataplan aan de Zijperstraat. Afhalen kan doordeweeks met legitimatie en fietssleutel tussen 09:00 en 16:00 uur. Wie dat niet redt kan tot 12:30 uur via 06-44672589 een afspraak maken voor een ander moment,

    Fietsen die niet geclaimd worden krijgen bij Rataplan een opknapbeurt en gaan dan in de verkoop. Fietswrakken worden gestript voor onderdelen. (foto: Instagram / handhavingalkmaar)

  • Raad van State wijst beroep af tegen bestemmingsplan Delversduin

    Raad van State wijst beroep af tegen bestemmingsplan Delversduin

    Het bestemmingsplan voor woningbouw op Delversduin in Egmond aan den Hoef is onherroepelijk. De Raad van State heeft de beroepen van enkele omwonenden afgewezen. Er kunnen nu omgevingsvergunningen worden aangevraagd voor de bouw van 162 woningen.

    De Raad van State oordeelt dat alle bezwaren, onder andere op het gebied van inspraak, overlast door toenemend verkeer en nadelige gevolgen voor de natuur, ongegrond zijn. Een eerdere uitspraak van de Haarlemse rechtbank waarmee de vergunning, verleend door de Provincie Noord-Holland, op basis van de Wet natuurbescherming vernietigd werd, heeft geen gevolgen voor de bouw van de 162 woningen. Initiatiefnemer BPD hoeft geen nieuwe vergunning vanuit de Wet natuurbescherming aan te vragen, omdat de natuurbescherming voldoende geborgd is in het bestemmingsplan volgens de Raad van State.

    De initiatiefnemer kan verder met het voorbereiden van de omgevingsvergunningen. De eerste stap in het bouwproces is nu de vergunningaanvragen voorbereiden en vervolgens het bouwrijp maken van de grond zodat de woningen daadwerkelijk gebouwd kunnen worden. De planning is dat er in 2023 gestart kan worden met het bouwrijp maken en dat in 2026 alle woningen gerealiseerd zijn.

  • Realisatie schoolgebouw in Alkmaarse wijk Vroonermeer stap dichterbij

    Realisatie schoolgebouw in Alkmaarse wijk Vroonermeer stap dichterbij

    De bouw van een Integraal Kindcentrum in de Alkmaarse wijk Vroonermeer is weer een stap dichterbij gekomen. De openbare aanbesteding van het ‘Scholen Onder Eén Dak’ (SOED) bouwproject aan de Damakker is afgerond en de keuze is gevallen op De Geus Bouw uit Broek op Langendijk en installatiebedrijf Klaver Giant Groep uit Obdam.

    “Ik verheug me op het eerstvolgende feestelijke moment, om na de zomervakantie de eerste paal te kunnen slaan”, aldus onderwijswethouder Ad Jongenelen. De bouw van de SOED duurt naar verwachting een jaar.

    Huub Frencken van Frencken School Architecten uit Maastricht is de ontwerper van het schoolgebouw, dat onderdak zal gaan bieden aan de katholieke Lispeltuut (SaKS), de openbare Vroonermeerschool (Ronduit) en de kinderopvang Kinderkroon (SKOA). Bij het ontwerp zit een gymzaal inbegrepen die zal worden geëxploiteerd door Alkmaar Sport.

    De voorbereidende fase van het bouwproject is minstens een jaar langer geworden dan gepland door met name de stijgende bouwkosten. Het ontwerp en de capaciteit van het gebouw werden vorig jaar enigszins aangepast om meerkosten te besparen, maar de prijsstijgingen gaan door. Op 7 juli besloot de gemeenteraad om alsnog geld bij te leggen.

  • Gemeente Dijk en Waard start met proef: grofvuil vanaf oktober aan huis opgehaald

    Gemeente Dijk en Waard start met proef: grofvuil vanaf oktober aan huis opgehaald

    De gemeente Dijk en Waard gaat vanaf oktober een proef starten om grofvuil direct aan huis op te halen. Hiermee wordt gehoopt dat meer grondstoffen kunnen worden hergebruikt.

    De huidige manier van afval inzamelen zorgt volgens de gemeente vaak voor zwerfafval. “Het afval is niet goed vastgebonden en waait weg of valt tijdens het verplaatsen uit elkaar”, vertelt een woordvoerder. “Daarnaast worden ook regelmatig spullen op of rondom ondergrondse containers geplaatst.”

    Het is voor de gemeente dé aanleiding om met de proef te starten. Via een app of website kunnen inwoners een ophaalafspraak maken. Op het afgesproken moment komt iemand van een kringloopwinkel of een medewerker van de gemeente de spullen ophalen. De proef duurt een half jaar, waarna de afvalinzameling wordt geëvalueerd.

  • Overvolle afvalbakken in Alkmaar: rotzooi voor de buurt, feestmaal voor de meeuwen

    Overvolle afvalbakken in Alkmaar: rotzooi voor de buurt, feestmaal voor de meeuwen

    Bewoners van de binnenstad van Alkmaar klagen dat ze hun afval niet kwijt kunnen door overvolle containers. Door werkzaamheden op de Laat worden die minder goed geleegd, vuilniswagens kunnen er namelijk niet bij. Afvalbeheerder HVC erkent dat het weggooien van afval nu lastiger is, maar zegt dat er genoeg plek is in de bakken. Toch voelen bewoners zich noodgedwongen hun afval aan straat te zetten. “Ik ga geen stinkende zak in een heet huis bewaren”, vertelt buurtbewoonster Esmee.

    Het woongenot in de binnenstad van Alkmaar wordt de laatste tijd voor veel bewoners in het centrum verstoord door zwervend afval en afval naast containers, met als gevolg een grote meeuwenoverlast. “Ik vind de meeuwen verschrikkelijk, die zitten overal. Elke ochtend word ik wakker van het geschreeuw van die beesten en afval komt overal op straat”, zegt een geïrriteerde Esmee, die niet met haar achternaam genoemd wil worden.

    In het centrum van Alkmaar zijn al enkele maanden werkzaamheden voor het project van de herinrichting van de Nieuwe Laat-west gaande. Bewoners zijn inmiddels gewend om zich aan te passen aan de openliggende weg, afgesloten steegjes en de geluiden van het graven en drillen. Daar bovenop komt dat de wegen richting de hoofdstraten – Breedstraat en Laat – deels niet toegankelijk zijn.

    Hierdoor is het voor vuilniswagens een obstakel om de afvalcontainers in dit gebied te legen. Tot ergernis van sommige bewoners: “Ik vind het heel vervelend voor de straat, maar ook ik zette vanmorgen nog een zak naast de container omdat de bak niet open gaat. Dit gebeurt vaker, ik heb het in de afgelopen twee weken vier keer meegemaakt”, vertelt Esmee aan mediapartner NH Nieuws.

    Volgens afvalbeheerder HVC Alkmaar zijn afgelopen week negen meldingen binnengekomen vanuit centrum Alkmaar over dumpingen en volle containers. Maar HVC geeft aan dat de containers gewoon te gebruiken zijn. Wel zegt het afvalbeheer: “Bewoners zijn afhankelijk van hun afvalpas en kunnen daardoor hun afval niet overal weggooien.”

    Twee bewoners die anoniem willen blijven geven aan dat het afvalprobleem wel degelijk speelt. “Ik kan op dit moment mijn afval maar weggooien in één container, en die zit vol. Ik heb mijn afval nog niet weg moeten gooien, maar zal dit binnenkort wel moeten doen en tegen dit probleem aanlopen”, aldus een vrouwelijke bewoonster.

    Een meneer die vlakbij de Grote Kerk woont, geeft aan zijn afval weg te kunnen gooien in de eigen buurt. “Maar bij de Koffiemolen aan het Ritsevoort, daar is het echt een troep”, verklaart hij. “Dat zie ik altijd als ik langsloop.” Ook Esmee valt het afval in de binnenstad op. “Het is een verschrikkelijke puinhoop daar.”

    HVC erkent dat de herinrichting van de Laat impact heeft en ziet dat het weggooien van afval nu lastiger is. “Het geeft tijdelijk ongemak voor inwoners. Maar ook voor ons, we kunnen veel minder makkelijk de ondergrondse containers legen”, vertelt beleidsadviseur Susan Baks van HVC.

    Zo zou het legen van de containers op de Breedstraat op dit moment een grote uitdaging zijn, omdat de normale route op dit moment niet toegankelijk is. “Donderdag is het legen van de containers op deze plek gelukt”, aldus Baks. “Dit ging met heel veel moeite omdat de inzamelauto via de Schoutentraat de Breedstraat in moet rijden en achteruit terug moet rijden, wat door geparkeerde fietsen en auto’s eigenlijk niet te doen is. Je kunt hier de bocht niet goed maken.”

    In toegestuurde cijfers van HVC is te zien dat de zogenoemde vulgraden van de containers op de Laat en de Breedstraat afgelopen week niet vol zaten. Baks geeft aan dat de restafvalcontainers op de Breedstraat vrijdag intensiever werden gebruikt. “De vulgraad van de containers waren 46 procent en 24 procent op dat moment. Zaterdagochtend zullen wij daarom weer proberen de containers te legen.”

    Baks: “De betreffende restafvalcontainers in de Breedstraat zijn inderdaad een week niet geleegd, maar zij waren niet vol. Zij worden normaliter op zaterdag en woensdag geleegd, maar zijn dan lang niet altijd vol. We hebben dit gecontroleerd, zij waren donderdag voor het moment van legen voor 78% en 16% gevuld.”

    De gemeente Alkmaar laat weten contact te hebben opgenomen met HVC, die aangeeft op de hoogte te zijn van het afvalprobleem in de binnenstad. Ook zou het afval ophalen voor deze week op de planning staan. “Er zijn wel extra afvalcontainers geplaatst waar inwoners naar kunnen uitwijken”, aldus communicatiemedewerker Manon Kamp.

    De extra bak is geplaatst ter hoogte van de C&A door de projectleider van de herinrichting van de Laat. “Het is aan de gemeente om te zorgen voor goede communicatie hierover. Ook kunnen mensen die een afvalpas hebben die geschikt is voor de containers aan de Breedstraat nu ook terecht op de Laat, hierover krijgen zij volgende week een brief”, besluit Baks.

  • Pand bij station wordt vierde Alkmaarse opvanglocatie voor Oekraïners

    Pand bij station wordt vierde Alkmaarse opvanglocatie voor Oekraïners

    Alkmaar moet van het Rijk tenminste 521 opvangplekken voor  Oekraïense vluchtelingen beschikbaar stellen. Om aan deze opdracht te kunnen voldoen heeft het college van B&W het leegstaande kantoorpand aan de Wognumsebuurt 10 aangewezen als vierde opvanglocatie.

    In een rap tempo worden opvanglocaties voor Oekraïners ingericht. Op 23 juni werd het voormalige schoolgebouw aan de Elgerweg geopend. Deze week kwam daar het pand aan de James Wattstraat 25 bij en inmiddels staan twaalf mobiele chalets gereed op Sportcomplex ‘t Lood. Deze chalets komen sinds het weekend uitgebreid in het nieuws omdat ze uit protest worden bezet door woonwagenbewoners, die al jaren wachten op extra staanplaatsen.

    Volgens planning is die het kantoorpand nabij het station, eigendom van Athora Netherlands B.V., begin volgend jaar gereed om een jaar lang hooguit 300 Oekraïners op te vangen. (foto: Google)

  • Financiële onderbouwing Alkmaars coalitieakkoord laat op zich wachten

    Financiële onderbouwing Alkmaars coalitieakkoord laat op zich wachten

    Vooruitlopend op de financiële onderbouwing van het Alkmaarse coalitieakkoord 2022 – 2026 wilden D66, OPA, VVD en SPA graag alvast globaal inzicht, maar dat gaat er niet komen. VVD-raadslid Christiaan Peetoom reageerde pittig op Twitter: “Dit kan niet waar zijn. Hiermee maakt het nieuwe college echt een hele valse start. De gemeenteraad is het hoogste orgaan. Vragen van de raad moet je beantwoorden. Dit kan dus niet. Hier is laatste woord niet over gesproken!”

    GroenLinks, BAS, Leefbaar Alkmaar, PvdA, CDA, SP en CU stelden in korte tijd een ambitieus coalitieakkoord op, maar door tijdsgebrek was er nog geen begroting. De coalitie gaf aan dat die in het najaar zal komen, tot onvrede van de oppositiepartijen. Gezien alle ambities, maken zij zich zorgen over bezuinigingen op lopende programma’s en/of lastenverhoging voor Alkmaarders. Ze begrepen wel dat er binnen een paar weken nog geen gedetailleerde uitwerking kon zijn, maar verwachtten op korte termijn een globale begroting.

    Die gaat er niet komen, blijkt uit antwoorden van het college van B&W. Het is dus wachten op het uitvoeringsprogramma en vervolgens de programmabegroting van 2023 in het najaar.  Op de verdiepende vragen van D66, OPA, VVD en SPA moest het college dan ook de antwoorden schuldig blijven. Wel gaven B&W aan dat de gemeenteraad uiteindelijk gaat over de portemonnee, en dus ook over wat te doen als er niet genoeg geld blijkt te zijn voor alle ambities in het coalitieakkoord.

  • ‘Meeuwenplaag’ in Alkmaar door overvolle afvalbakken, maar zitten ze wel echt vol?

    ‘Meeuwenplaag’ in Alkmaar door overvolle afvalbakken, maar zitten ze wel echt vol?

    Bewoners van de binnenstad van Alkmaar klagen dat ze hun afval niet kwijt kunnen door overvolle containers. Door werkzaamheden op de Laat worden die minder vaak geleegd, vuilniswagens kunnen er namelijk lastig bij. Afvalbeheerder HVC weerspreekt dat er een probleem is en zegt dat er genoeg plek is in de bakken. Toch voelen bewoners zich gedwongen hun afval aan straat te zetten. “Ik ga geen stinkende zak in een heet huis bewaren”, vertelt buurtbewoonster Esmee.

    Bewoners in de binnenstad vinden dat hun woongenot de laatste tijd wordt verstoord door zwervend afval en afval naast containers, met als gevolg meeuwenoverlast. “Ik vind de meeuwen verschrikkelijk, die zitten overal. Elke ochtend word ik wakker van het geschreeuw van die beesten en afval komt overal op straat”, zegt een geïrriteerde Esmee, die niet met haar achternaam genoemd wil worden.

    In het centrum van Alkmaar zijn al enkele maanden werkzaamheden voor het project van de herinrichting van de Nieuwe Laat-west gaande. Bewoners zijn inmiddels gewend om zich aan te passen aan de openliggende weg, afgesloten steegjes en de geluiden van het graven en drillen. Daar bovenop komt dat de wegen richting de hoofdstraten – Breedstraat en Laat – deels niet toegankelijk zijn.

    Hierdoor is het voor vuilniswagens lastig om de afvalcontainers in dit gebied te legen. Tot ergernis van sommige bewoners: “Ik vind het heel vervelend voor de straat, maar ook ik zette vanmorgen nog een zak naast de container omdat de container niet open wil. Dit gebeurt vaker, ik heb het in de afgelopen twee weken vier keer meegemaakt”, vertelt Esmee tegen mediapartner NH Nieuws.

    Volgens afvalbeheerder HVC Alkmaar zijn afgelopen week negen meldingen binnengekomen vanuit de binnenstad over dumpingen en volle containers. Maar HVC geeft aan dat de containers gewoon te gebruiken zijn. Wel zegt het afvalbeheer: “Bewoners zijn afhankelijk van hun afvalpas en kunnen daardoor hun afval niet overal weggooien.”

    Twee bewoners die anoniem willen blijven, geven aan dat het afvalprobleem wel degelijk speelt. “Ik kan op dit moment mijn afval maar weggooien in één container, en die zit vol. Ik heb mijn afval nog niet weg moeten gooien, maar zal dit binnenkort wel moeten doen en tegen dit probleem aanlopen”, aldus een vrouwelijke bewoonster.

    Een meneer die vlakbij de Grote Kerk woont, geeft aan zijn afval weg te kunnen gooien in de eigen buurt. “Maar bij de Koffiemolen aan het Ritsevoort, daar is het echt een troep”, verklaart hij. “Dat zie ik altijd als ik langsloop.” Ook Esmee valt het afval in de binnenstad op. “Het is een verschrikkelijke puinhoop daar.”

    HVC erkent dat de herinrichting van de Laat impact heeft en ziet dat het weggooien van afval nu lastiger is. “Het geeft tijdelijk ongemak voor inwoners. Maar ook voor ons, we kunnen veel minder makkelijk de ondergrondse containers legen”, vertelt beleidsadviseur Susan Baks van HVC.

    Zo zou het legen van de containers op de Breedstraat op dit moment een grote uitdaging zijn, omdat de normale route op dit moment niet toegankelijk is. “Eergister is het legen van de containers op deze plek gelukt”, aldus Baks. “Dit ging met heel veel moeite omdat de inzamelauto via de Schoutentraat de Breedstraat in moet rijden en achteruit terug moet rijden, wat door geparkeerde fietsen en auto’s eigenlijk niet te doen is. Je kunt hier de bocht niet goed maken.”

    In toegestuurde cijfers van HVC is te zien dat de zogenoemde vulgraden van de containers op de Laat en de Breedstraat afgelopen week niet vol zaten. Baks geeft aan dat de restafvalcontainers op de Breedstraat donderdag intensiever werden gebruikt. “De vulgraden van de containers waren 46 procent en 24 procent op dat moment. Zaterdagochtend zullen wij daarom weer proberen de containers te legen.”

    Baks: “De betreffende restafvalcontainers in de Breedstraat zijn inderdaad een week niet geleegd, maar zij waren niet vol. Zij worden normaliter op zaterdag en woensdag geleegd, maar zijn dan lang niet altijd vol. We hebben dit gecontroleerd, zij waren woensdag voor het moment van legen voor 78% en 16% gevuld.”

    De gemeente Alkmaar laat weten contact te hebben opgenomen met HVC, die aangeeft op de hoogte te zijn van de klachten uit de binnenstad. Ook zou het afval ophalen voor deze week op de planning staan. “Er zijn wel extra afvalcontainers geplaatst waar inwoners naar kunnen uitwijken”, aldus woordvoerder Manon Kamp.

    De extra bak is geplaatst ter hoogte van de C&A door de projectleider van de herinrichting van de Laat. “Het is aan de gemeente om te zorgen voor goede communicatie hierover. Ook kunnen mensen die een afvalpas hebben die geschikt is voor de containers aan de Breedstraat nu ook terecht op de Laat. Hierover krijgen zij volgende week een brief”, besluit Baks.