Categorie: gemeente

  • Voorlichtingsbijeenkomst voor Oekraïense vluchtelingen en werkgevers in Transferium

    Voorlichtingsbijeenkomst voor Oekraïense vluchtelingen en werkgevers in Transferium

    De gemeente Dijk en Waard gaat dinsdag 3 mei een bijeenkomst organiseren voor vluchtelingen uit Oekraïne en werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Tijdens de bijeenkomst in het Transferium geeft de gemeente informatie over alles wat met werk te maken heeft. Ook is er gelegenheid voor werkgevers en mogelijke werknemers om elkaar te ontmoeten.

    Dijk en Waard is al vanaf het ontstaan van de Oekraïense vluchtelingenstroom voortvarend bezig. Zo wil de gemeente vooruitlopend op landelijke regelingen leefgeld geven aan vluchtelingen en heeft de gemeente onlangs een extra verdieping van het Transferiumgebouw gehuurd voor de opvang van vluchtelingen.

    In datzelfde Transferiumgebouw gaat de gemeente 3 mei de voorlichtingsbijeenkomst organiseren voor Oekraïners en potentiële werkgevers. “We organiseren deze bijeenkomst in de eerste plaats om antwoord te geven op alle vragen die er onder Oekraïense vluchtelingen leven over de mogelijkheden om te werken”, stelt de gemeente in een bericht. “Maar ook gaat het over kinderopvang en de gevaren van uitbuiting.”

    De gemeente is ervan overtuigd dat de voorlichtingsbijeenkomst een win-winsituatie zal opleveren. “Veel werkgevers kampen met personeelstekort en de meeste Oekraïense vluchtelingen willen graag werken. Door deze groepen aan elkaar te verbinden kunnen zij elkaar goed en gauw helpen.”

  • Koninklijke Horeca over komst Van der Valk naar Alkmaar: “Er zitten ook andere kanten aan deze ontwikkeling”

    Koninklijke Horeca over komst Van der Valk naar Alkmaar: “Er zitten ook andere kanten aan deze ontwikkeling”

    Een aantal Alkmaarse hoteliers zijn, volgens een brief van Koninklijke Horeca Nederland, niet blij met de komst van een Van der Valk Hotel naar Alkmaar. Het hotel moet verrijzen aan de westrand van Alkmaar, pal naast de N9. In de brief worden meerdere argumenten aangehaald om duidelijk te maken waarom de komst van een extra hotel naar Alkmaar niet toegejuicht wordt: het aantal beschikbare bedden in Alkmaar,  de stikstofeisen van gemeente en provincie, het belang van vrije marktwerking (vastgoed) en de indruk dat de gemeente niets doet aan de wildgroei van particuliere verhuur (AirBnB) en illegale particuliere verhuur.

    De inhoud van de brief contrasteert op het eerste gezicht nogal met de mening van Ger Welbers, directeur van Alkmaar Marketing en VVV Hart van Noord-Holland: “Wij zijn juist blij met de komst van Van der Valk naar Alkmaar. Van der Valk is niet over één nacht ijs gegaan en heeft alle vertrouwen in het potentieel en de markt. Het zou mooi zijn als de Alkmaarse hoteliers het beschouwen als een kans, de koek wordt groter. Het hotel wordt een verrijking van de regio.”

    Onder de brief staat de naam van Karin Hiemstra, voorzitter van de Alkmaarse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Hiemstra start het gesprek met Alkmaar Centraal met de mededeling dat ze baalt: “Dat de brief op straat ligt voordat de gemeente Alkmaar hem heeft kunnen lezen is niet de bedoeling, dat is niet de juiste volgorde. We hebben een prima relatie met de gemeente en dit hoort niet.”

    Ook over de inhoud is ze opvallend minder scherp dan de bewoordingen in de brief doen vermoeden. “Het is niet zozeer kritiek richting de gemeente, maar het is wel een signaal dat er naast de mogelijk positieve kanten ook andere zaken zijn die hier direct mee te maken hebben. Als wij bij een dergelijke ingrijpende ontwikkeling als vertegenwoordigende organisatie niet zo’n signaal afgeven zijn we geen knip voor de neus waard. De inhoud van de brief is dan ook bepaald door de leden.”

    Toch ziet Hiemstra naast de mogelijke negatieve gevolgen, net als Ger Welbers, ook kansen. “De locatie pal naast de sportvoorzieningen kan er voor zorgen dat er meer of grotere evenementen naar Alkmaar komen.” Om vervolgens weer haar rol als vertegenwoordiger op te pakken: “Maar als de gemeente een actieve rol wil spelen in het naar Alkmaar halen van een grote hotelketen, moeten ze ook evenredig veel energie steken in het tegengaan van zaken als de illegale particuliere verhuur van bedden en kamers voor overnachtingen. Er zitten ook andere kanten aan deze ontwikkeling. En het gesprek daarover gaan we graag aan met de gemeente.” (foto: Wikipedia)

  • Renovatie en herinrichting Vennewatersweg Heiloo opnieuw jaar uitgesteld

    Renovatie en herinrichting Vennewatersweg Heiloo opnieuw jaar uitgesteld

    De herinrichting van de Vennewatersweg in Heiloo wordt opnieuw met een jaar uitgesteld. De plannen om het werk in de zomer van 2022 uit te voeren, kunnen weer naar de prullenbak. Het werk wordt nu in de zomervakantie van 2023 vernieuwd. De weg wordt dan drie weken volledig afgesloten. Net als vorig jaar heeft het uitstel te maken met bezwaar- en beroepsprocedures die langer duren dan verwacht.

    De Vennewatersweg, een doorgaande weg aan de zuidkant van Heiloo, moet steeds meer verkeer verwerken en wordt daarom helemaal opnieuw ingericht. Dat komt door de uitbreiding van Heiloo met nieuwbouwwijk Zuiderloo. Ook wordt het een populaire route naar de westkant van Heiloo en Egmond-Binnen als de aansluiting op de A9 klaar is. Verkeersmodellen voorspellen dat steeds meer mensen deze route zullen nemen.

    Tegen de plannen voor de vernieuwing tekenden omwonenden bezwaar aan bij de Raad van State, onder meer vanwege de hogere geluidsbelasting die verwacht wordt voor omwonenden. Die werden pas in februari van dit jaar behandeld op een zitting. De Raad van State heeft veel tijd nodig om tot een uitspraak te komen. Dat betekent dat er mogelijk pas in mei een uitspraak is. Hierdoor is te weinig tijd om de werkzaamheden voor de herinrichting van de Vennewatersweg goed voor te bereiden voor de zomer van dit jaar. En wordt het werk uitgesteld naar de zomer van 2023.

    De gemeente kiest er bewust voor om de werkzaamheden in een zomerperiode te plannen. Wethouder Rob Opdam: “Een jaar uitstel is jammer, maar we proberen de overlast van de werkzaamheden echt tot een minimum te beperken. Dat lukt het beste in de zomervakantie.” Tijdens de zomervakantie is het minder druk op de weg. Daarnaast zijn er na de zomer van 2022 werkzaamheden op locaties rondom de Vennewatersweg, zoals in Zuiderloo. Om te voorkomen dat de werkzaamheden elkaar in de weg zitten, is gekozen om het door te schuiven naar de zomer van 2023.

    Als de Raad van State er geen stokje voor steekt, wordt de Vennewatersweg in de zomer van 2023 over anderhalve kilometer bijna volledig vernieuwd tussen de Lijnbaan en de Kennemerstraatweg. De vijf kruispunten worden rotondes.

  • Opnieuw technische problemen in De Binding: “Het is flink balen”

    Opnieuw technische problemen in De Binding: “Het is flink balen”

    Er waren vorige week dinsdag weer technische problemen in De Binding. Het gevolg; een discussie over de sluis in Broek op Langedijk werd niet gevoerd. De gemeente Dijk en Waard gaat opnieuw in gesprek met de leverancier. “Het is flink balen dat we weer problemen hebben in De Binding. Hopelijk gaat dat nu eindelijk veranderen”, aldus wethouder Falco Hoekstra.

    De wethouder is niet te spreken over de technische problemen die De Binding wel vaker heeft. “We maken bij vergaderingen in het gemeentehuis en in De Binding gebruik van dezelfde systemen, maar op de een of andere manier gaat het vaak fout in De Binding.”

    Het is voor de gemeente gissen wat de oorzaak van de technische mankementen is, maar afzien van de gemeentelijke vergaderzaal in Zuid-Scharwoude is voor Hoekstra geen optie. “Zeker met de fusie in het achterhoofd is het belangrijk om ook in de voormalige gemeente Langedijk te vergaderen. Dat houdt de politiek dicht bij de inwoners.”

    De renovatie van de sluis in Broek op Langedijk staat inmiddels op de agenda om over twee weken besproken te worden bij de Discussietafel in De Binding. De gemeente verwacht dat er dan geen technische problemen zullen zijn.

  • Extra geluidschermen langs N9 kosten tussen 4 en 7,9 miljoen euro; geld is niet beschikbaar

    Extra geluidschermen langs N9 kosten tussen 4 en 7,9 miljoen euro; geld is niet beschikbaar

    Rijkswaterstaat is bezig met Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) om geluidsoverlast langs N-wegen aan te pakken. Dat gebeurt met woningisolatie en geluidsschermen. Ook overlast van de N9 in Alkmaar wordt aangepakt, maar bewoners bij Kooimeer, aan de Diepenbrockstraat / Verdistraat en aan de velden van Alcmaria Victrix vallen buiten de boot. De gemeente kan zelf drie schermen laten (bij-) plaatsen, maar dat blijkt tussen de 4 en 7,9 miljoen euro te kosten.

    Volgens berekeningen van Rijkswaterstaat valt de geluidsoverlast op de drie locaties binnen de normen. Het is dan ook niet wettelijk verplicht om maatregelen te nemen. Wil de gemeente hier toch adequate geluidsschermen hebben (ten westen van Kooimeer staat er al eentje), dan zou het de schermen zelf moeten bekostigen. In maart 2021 droeg de gemeenteraad het college middels een motie op om samen met Rijkswaterstaat te kijken naar de mogelijkheden.

    In de motie werd gevraagd om Rijkswaterstaat zo ver te krijgen dat het niet alleen modelberekeningen zou toepassen, maar ook fysieke metingen op locatie. Deze zouden veel beter inzicht geven van de overlast. Mogelijk zou RWS de drie locaties dan toch opnemen in het MJPG. Dat verzoek had het college begin 2021 echter al ingediend en RWS wilde niet meewerken.

    Het college heeft gevraagd of het kon aanhaken bij het MJPG, maar RWS gaf aan dat de plannen daarvoor te ver waren gevorderd. Ook is om korting gevraagd, maar daar was niet genoeg ruimte voor in het budget van het plan.

    Daarnaast heeft het college bureau Sweco onderzoek laten doen naar plaatsing / verlenging van MJPG-geluidschermen bij de locaties A, B en C waar ook overlast wordt ervaren. Dat onderzoek is nu afgerond en het prijskaartje komt uit op tussen de 4 en 7,9 miljoen euro. Op het moment is hier geen budget voor. Wil de raad evengoed geluidsschermen, zal het krediet beschikbaar moeten stellen.

  • Gemeente Alkmaar en scholen werken verder aan gelijke kansen voor leerlingen

    Gemeente Alkmaar en scholen werken verder aan gelijke kansen voor leerlingen

    Gemeente Alkmaar, schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs in de regio Alkmaar zetten tot en met 2024 hun samenwerking voort met de ‘Gelijke Kansen Alliantie’ van het Ministerie van OCW. Doel van de samenwerking, die is vastgelegd in een Gelijke Kansen Agenda, is kansengelijkheid te bevorderen en talent maximaal te ontwikkelen.

    “We hebben met elkaar één doel, de toekomst, de gelijke kansen van het kind, want daar doen we het voor”, legt  onderwijswethouder Elly Konijn-Vermaas uit. “Ik vind het belangrijk dat gelijke kansen voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarin zijn we met elkaar goed op weg.”

    Het accent in de Gelijke Kansen Aanpak ligt op activiteiten voor professionalisering en soepele overgangen, onder andere door de training ‘Wegwijs in het Gedrag’ voor het docenten op basisscholen en Masterclasses van het cultuurprogramma Transformatieve school voor professionals die nauw samenwerken met het voortgezet onderwijs. Denk aan jeugd- en gezinscoaches, jeugdverpleeg-kundigen en jongerenwerkers.

    Met de training worden leraren gestimuleerd om vanuit meerdere perspectieven naar leerlinggedrag te kijken, om zo een compleet beeld te krijgen van hoe het kind opgroeit en leert. Een leraar vertelt: “Je maakt kennis met andere perspectieven, krijgt een andere blik op gedrag en verandert je mindset. Ik merk op school (en thuis) dat ik andere vragen stel en op nieuwe manieren probeer te luisteren. Zonder oordeel. Open. In alle situatie, en vooral de lastige, stel ik mezelf de vraag: wat heeft een kind, een collega, een ouder nu écht nodig?”

    Het cultuurprogramma biedt docententeams handvatten om een positief schoolklimaat te creëren en leerlingen te helpen een positief zelfbeeld te ontwikkelen. “We merken dat de leerlingenpopulatie verandert en dat leerlingen op identiteitsvlak bezig zijn om verbinding te maken tussen hun buitenschoolse identiteit en de verwachting in de binnenschoolse setting. Hoe ga je als docent om met botsende sociale codes en verwachtingen? Hier ligt de focus op”, vertelt een deelnemer aan de masterclasses. Een ander vult aan: “De hervorming van de schoolcultuur start altijd met de hervorming van je eigen mindset. We zetten in op de lange termijn want daar gaat cultuurverandering altijd over. Hoe kunnen we gezamenlijk de cultuur binnen onze school vormgeven?”

  • Gemeente Heiloo verhuist naar oude Rabopand aan Stationsweg

    Gemeente Heiloo verhuist naar oude Rabopand aan Stationsweg

    Gemeente Heiloo gaat verhuizen naar het voormalige pand van de Rabobank aan de Stationsweg. Donderdag is getekend voor de overname van het pand. De servicebalies, het sociaal team en ook het college en de raad verhuizen allemaal naar dit nieuwe onderkomen. De verhuizing moet volgend jaar voltooid zijn.

    Door de samenwerking in de BUCH werkorganisatie, het thuiswerken en de invoering van hybride werken worden de kantoorruimtes in de vleugel van het gemeentehuis aan het Raadhuisplein anders en minder gebruikt. Daarnaast zijn het bestuurscentrum in de ‘Villa’ en de centrale hal verouderd; is er te weinig vergaderruimte, is het erg gehorig en slecht geïsoleerd. Het vraagt een grote investering om het monumentale pand te verbouwen voor een duurzame toekomst.

    Begin dit jaar kwam het pand van de Rabobank te koop. Dit pand ligt centraal in Heiloo, voldoet aan duurzaamheidseisen. Deze ruimte op de begane grond is al eigendom van de gemeente en wordt gehuurd door de bibliotheek. Na een vertrouwelijke raadsvergadering is besloten een bod uit te brengen tijdens de inschrijving. De Rabobank heeft uiteindelijk de gemeente het nieuwe onderkomen gegund. Directeur Ralph van Soomerren is tevreden over de overdracht. “Fijn dat de gunning naar de gemeente Heiloo is gegaan voor het realiseren van de nieuwe huisvesting. Het is een fijne en welkome locatie en we zijn blij dat het gebouw daarmee opnieuw een mooie maatschappelijke gebruiksfunctie krijgt.”

    Burgemeester Mascha ten Bruggencate: “Wij worden buren van de bibliotheek en daar zijn wij heel blij mee. Door een verbinding te maken met de bibliotheek kunnen we de ruimte optimaal gebruiken en ontstaan er ook nieuwe kansen voor onze dienstverlening. Wij kunnen elkaar daarbij echt versterken. Dit gaan wij de komende tijd verder verkennen”.

    Directeur bibliotheek Dilly van Empel: “Wij kijken ontzettend uit naar de nieuwe samenwerking. Want bij de bibliotheek kom je tegenwoordig niet alleen meer voor het lenen van boeken. Onze dienstverlening is veel breder. Wij geven taalles, helpen inwoners digitaal vaardig te worden en groeien steeds meer naar een maatschappelijke educatieve bibliotheek. Met de gemeente als nieuwe buren kunnen wij kijken hoe wij onze dienstverlening op elkaar kunnen laten aansluiten en versterken.”

    Dit jaar worden de bestemmingsmogelijkheden onderzocht voor de villa en de kantoorvleugel. De villa, het oude raadhuis, blijft een gemeentelijk monument en het college zoekt een partij die er voor zorgt dat deze statuur behouden blijft. De kantoorvleugel wordt opgenomen in de herontwikkelingsplannen van het centrum ‘t Loo.

    De planning is om deze zomer of dit najaar in samenwerking met de bibliotheek de nieuwe locatie te verbouwen. Het streven is om in 2023 de nieuwe locatie in gebruik te nemen.

  • Muzepenning van Gemeente Bergen voor kunstenaar Van der Leeden

    Muzepenning van Gemeente Bergen voor kunstenaar Van der Leeden

    Kunstenaar Gerard van der Leeden heeft donderdagavond de muzepenning van de gemeente Bergen gekregen uit handen van burgemeester Lars Voskuil. De uitreiking vond plaats in Herberg het Landhuis in Schoorl.

    Deze gemeentelijke onderscheiding is in de jaren vijftig ingesteld om personen, die een bijzondere inzet hebben gedaan voor kunst en cultuur in de gemeente Bergen, te eren. “De heer Van der Leeden heeft sinds de jaren ’50 een belangrijke bijdrage geleverd, niet alleen aan de beeldhouwkunst, maar ook aan de terechte reputatie van de mooie gemeente Bergen als kunstenaarsdorp. Daarvoor zijn we hem zeer erkentelijk”, aldus burgemeester Voskuil.

    Van der Leeden is beeldend kunstenaar en woont sinds 62 jaar in de gemeente Bergen. Hij geniet landelijke en internationale bekendheid. Zijn werk is met grote regelmaat in de gemeente Bergen, in de regio en ook in het buitenland te bewonderen. Hij maakte deel uit van verschillende adviescommissies op het gebied van kunst in de gemeenten Bergen, Castricum en Alkmaar. De heer Van der Leeden was bestuurslid van het Kunstenaars Centrum Bergen, waarvan hij erelid is. Naast het maken van eigen werk was lesgeven altijd erg belangrijk voor hem. In 2016 heeft hij, samen met zijn zoon, in Bergen de Academie Deukalioon opgezet.

    Eerder kreeg de heer Van der Leeden al een Koninklijke onderscheiding en werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De muzepenning is een extra kroon op zijn werk en inzet voor kunst en cultuur in de gemeente Bergen.

  • Stadswerk072 vist aftandse bootjes uit Alkmaarse wateren

    Stadswerk072 vist aftandse bootjes uit Alkmaarse wateren

    Een maand geleden werd de ‘voorjaarsschoonmaak’ al aangekondigd. Met de zomer in aantocht wil gemeente Alkmaar alle wateren weer netjes hebben en dat betekent dat aftandse bootjes weg moeten. Donderdag was Stadswerk072 langs de Hoornse Vaart met een grote grijper bezig om ze mee te nemen.

    Eigenaren van slecht onderhouden of gezonken bootjes werd drie weken tijd gegund om ze weg te halen of op te knappen. Waar mogelijk had Stadswerk de bootjes met een sticker beplakt ter waarschuwing. Uiteindelijk werd een maand tijd gegund. De meegenomen bootjes worden doorgaans drie maanden bewaard tegen 5 euro opslagkosten per dag. Daarna worden ze vernietigd.

  • Heilooërs halen hun paspoort vanaf volgend jaar ‘bij de bieb’

    Heilooërs halen hun paspoort vanaf volgend jaar ‘bij de bieb’

    Inwoners van Heiloo moeten vanaf 2023 op een nieuwe locatie hun paspoort en rijbewijs ophalen en pasgeboren baby’s aangeven. Het gemeentehuis verhuist namelijk naar het voormalige pand van de Rabobank aan de Stationsweg, naast de bieb. Het huidige gemeentehuis blijft een gemeentelijk monument.

    Volgens de gemeente voldoet haar onderkomen aan het Raadhuisplein niet meer aan de huidige manier van werken. Het bestuurscentrum is verouderd en er is te weinig vergaderruimte. Daarbij is het ‘erg gehorig en slecht geïsoleerd’.

    Omdat het om een grote investering vraagt om het pand te verbouwen en ‘de toekomst duurzaam in te gaan’ werd gezocht naar een andere locatie voor de raad, het college, de servicebalies en het sociaal team. Die is gevonden in het pand van de Rabobank: “Dit pand ligt centraal in Heiloo, voldoet aan duurzaamheidseisen en zit in hetzelfde gebouw als de bibliotheek.”

    Burgemeester Mascha ten Bruggencate is blij met de keuze: “Wij worden buren van de bibliotheek en daar zijn wij heel blij mee”. Volgens haar zorgt de verbinding met de bieb ervoor dat ze de ruimte ‘optimaal kunnen gebruiken’ en ‘ontstaan er nieuwe kansen voor onze dienstverlening’. Ook de bibliotheek kijkt uit naar de samenwerking met de gemeente. “Wij geven taalles, helpen inwoners digitaal vaardig te worden en groeien steeds meer naar een maatschappelijke educatieve bibliotheek”, zegt directeur Dilly van Empel. “Met de gemeente als nieuwe buren kunnen wij kijken hoe wij onze dienstverlening op elkaar kunnen laten aansluiten en versterken.”

    De planning is om deze zomer of dit najaar samen met de bibliotheek de nieuwe locatie te verbouwen. “Het streven is om in 2023 de nieuwe locatie in gebruik te nemen”, zegt de gemeente. Voor het oude raadhuis worden dit jaar de bestemmingsmogelijkheden onderzocht: “De villa, het oude raadhuis, is en blijft een gemeentelijk monument en houdt ook deze status.”