Categorie: gemeente

  • Wethouder Dijk en Waard roept op: “Laat documenten van de gemeente thuisbezorgen”

    Wethouder Dijk en Waard roept op: “Laat documenten van de gemeente thuisbezorgen”

    Ontlast de gemeente en laat je documenten thuisbezorgen, dat is de oproep die Falco Hoekstra doet. De wethouder van de gemeente Dijk en Waard ziet dat wachttijden om een rijbewijs of identiteitskaart op te halen erg lang zijn. “Er is inmiddels een behoorlijke wachttijd ontstaan, terwijl we ook een thuisbezorgservice hebben waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt.”

    Het is een landelijk probleem; gemeenten die vanwege de coronaperiode en de registratie van Oekraïense vluchtelingen kampen met lange wachttijden voor het ophalen van nieuwe documenten. Raadslid Annelies Kloosterboer (Lokaal Dijk en Waard) stelde vragen over de wachttijd voor nieuwe documenten, waarop wethouder Falco Hoekstra tijdens de gemeenteraadsvergadering antwoord gaf.  “Het is bij ons nog niet ernstig, maar we zijn hard bezig om het een groot probleem te laten worden”, benadrukte de wethouder van Dijk en Waard. “In De Binding is de wachttijd inmiddels zeven werkdagen en op het gemeentehuis acht werkdagen.”

    Naast de drukte aan de balie, heeft de gemeente ook moeite met het vinden van medewerkers. “We hebben naast te weinig personeel ook te maken met mensen die bijvoorbeeld met verlof zijn. Bovendien zien we dat de vakantieperiode eraan komt. Dat is altijd een drukke tijd met veel aanvragen.”

    De wethouder is erg te spreken over de gratis thuisbezorgdienst en schroomt niet om een oproep te doen. “Laat nieuwe documenten gratis bezorgen. Voor de gemeente heeft dit als voordeel dat de medewerkers achter de balie ontlast worden. Inwoners kunnen aangeven wanneer het product kan worden gebracht en hoeven daarna alleen de deur nog open te doen.”

  • Alkmaars college wil verkeersoverlast in binnenstad met breed plan aanpakken

    Alkmaars college wil verkeersoverlast in binnenstad met breed plan aanpakken

    De gemeente zoekt naar een brede aanpak om verkeersoverlast in de hele binnenstad aan te pakken en de leefbaarheid te verbeteren. Dat schrijft het college in antwoorden op vragen van de VVD-fractie over de verkeers- en parkeerproblemen in de omgeving van de Parkstraat, Baanstraat en het Kennemerpark.

    De overlast die de bewoners rond de drie straten ervaren is “vergelijkbaar met andere locaties in de binnenstad”, aldus locoburgemeester Pieter Dijkman. Zo wordt op de Oudegracht overlast ervaren door spookrijdende (brom-) fietsers en kan de Kanaalkade veiliger. “Om de overlast te verminderen zal naar de problematiek gekeken moeten worden in samenhang met die van de gehele binnenstad. Wij willen op termijn graag weer in gesprek met de bewoners van de binnenstad om de verkeersoverlast die zij ervaren te inventariseren.”

    Dijkman vult aan dat de bewoners tijdens gesprekken in de afgelopen twee jaar is verteld dat er aan een breder plan wordt gewerkt, en dat hun inbreng daarin wordt meegenomen.

    De VVD-fractie droeg maatregelen aan, zoals bloembakken in het begin van de Baanstraat om spookrijden te ontmoedigen en paaltjes dicht langs de weg van het Kennemerpark tegen foutparkeren. Er is echter meer nodig, volgens het college. “Kleine fysieke maatregelen, zoals voorgesteld, hebben slechts een minimaal effect op de overlast die ervaren wordt. Die heeft namelijk vooral te maken met gedrag in het verkeer en niet zo zeer met de verkeerssituatie.”

    Ter verbetering van het verkeer en de leefbaarheid in de binnenstad komt de gemeente met een overkoepelend plan, als onderdeel van de Mobiliteitsstrategie voor Alkmaar. Hier wordt dit jaar mee gestart.

  • Gemeente plaatst ongevraagd vleermuiskastjes aan appartementencomplex Plein Bergen

    Gemeente plaatst ongevraagd vleermuiskastjes aan appartementencomplex Plein Bergen

    Bewoners en eigenaren van het appartementencomplex De Rustende Jager aan het Plein in Bergen keken deze maand raar op, toen onbekenden kastjes aan de muur van hun complex hadden bevestigd. Niemand wist wat voor kastjes het waren en wie die daar had opgehangen. Het bestuur van de Vereniging van Eigenaren deed navraag maar kwam er niet achter. Het kersverse raadslid Michel Heusy, die in het complex woont, betitelde het als ‘je reinste vandalisme’.

    Navraag bij de gemeente door Duinstreek Centraal leerde dat het ging om vleermuizenkastjes, die door de gemeente Bergen aan de gevel waren bevestigd. “Die vleermuiskasten worden ingezet als vervangende woonruimte, als een gebouw met daarin wonende vleermuizen wordt gesloopt. In dit geval is het aan het licht gekomen na fauna-onderzoek voor de sloop van de Bakemaflat. Het onderzoek leverde op dat er vleermuizen zijn. We hebben een ontheffing van de Omgevingsdienst. Daar staat in dat we kastjes in directe omgeving moeten ophangen voordat de sloop start.”

    Dat de kastjes zijn opgehangen aan het appartementencomplex De Rustende Jager, noemt de woordvoerder nu ‘een misverstand’: “We hebben toestemming gekregen van restaurant Wonders om daar vleermuiskasten op te hangen. Dat ze ook bij De Rustende Jager hangen was niet de bedoeling. Daar worden ze dan ook verwijderd. Dit is inmiddels teruggekoppeld naar een lid van de VVE die de achterban daarover informeert”.

  • Dijk en Waard wil meer energietoeslag verstrekken, maar niet aan iedereen

    Dijk en Waard wil meer energietoeslag verstrekken, maar niet aan iedereen

    De gemeente Dijk en Waard gaat niet iedereen 800 euro geven als compensatie voor de hogere energierekening, maar wil graag aan meer mensen de energietoeslag verstrekken. Dat heeft wethouder Gerard Rep gezegd. Tijdens de politieke avond van afgelopen dinsdag werd gediscussieerd over een ingediende motie van Forum voor Democratie (FvD). De partij wilde iedereen compenseren die met een hogere energierekening te maken kreeg.

    “Zonder duidelijkheid over waar het geld voor deze extra compensatie vandaan komt, kan ik hier niks mee”, zei wethouder Gerard Rep over de motie. Hij rekende even snel uit dat het door FvD voorgestelde compensatiebeleid al gauw tientallen miljoenen kost. Fractievoorzitter Carmen Bosscher besloot de motie niet in stemming te brengen en gaat terug naar de tekentafel.

    Alle bijstandsgerechtigden in Dijk en Waard zijn gecompenseerd voor de hoge energiekosten, maar volgens de wethouder moeten meer mensen gecompenseerd worden. “Er komen bij mij steeds meer signalen binnen van inwoners die problemen hebben met het betalen van onder meer de energierekening. Mensen met een laag middeninkomen krijgen geen 800 euro compensatie en zijn bij ons niet bekend. We moeten die groep zien te vinden en bedenken wat we kunnen doen.”

    De lage middeninkomens geven door alle prijsstijgingen meer uit, maar krijgen geen hulp. Woensdagavond besteedde Nieuwsuur aandacht aan de financiële toestand van mensen met een middeninkomen en ook de wethouder van Dijk en Waard werd in de uitzending gevraagd naar zijn ervaringen. “We zien dat mensen door de hogere energielasten moeten kiezen tussen het betalen van de energierekening en de huur. Bij allebei geldt dat als je niet betaalt er grote gevolgen zijn. We maken ons hier zorgen om.”

  • Burgemeester Alkmaar: kwaliteit vergunningsaanvraag Oranje Koningsdag “onvoldoende”

    Burgemeester Alkmaar: kwaliteit vergunningsaanvraag Oranje Koningsdag “onvoldoende”

    Na nieuwsberichten over de afgelasting van het Oranje Koningsdag festival in Alkmaar, voelde burgemeester Anja Schouten zich genoodzaakt een reactie te geven. Organisator Dennis Luken stelde dat de gemeente tegenwerkte, maar dat is volgens haar niet waar. Ze wilde graag meewerken, maar de vergunningsaanvraag was van “onvoldoende kwaliteit”. Ook nog nadat meermalen uitstel was gegund.

    Schouten erkent dat er een procedurefout is gemaakt, maar dat dit de uitkomst niet verandert. De gemeente had de vergunningsaanvraag voor het oranjefestival nabij het AZ-stadion buiten behandeling gesteld vanwege gebreken. Het besluit was volgens organisator Dennis Luken buiten de beslistermijn genomen en hij kreeg daarin gelijk van de voorzieningenrechter. De gemeente moest de aanvraag alsnog behandelen en deze is vervolgens afgewezen.

    Burgemeester Schouten stelt dat de aangeleverde documenten “van onvoldoende kwaliteit zijn om een goede afweging te kunnen maken of de openbare orde en de veiligheid rondom dit evenement voldoende zijn gewaarborgd”.  Ze benoemt een reeks gebreken aan het medisch plan, het mobiliteitsplan, het calamiteitenplan, het veiligheidsplan en ook het beveiligingsplan. Ook de politie was negatief.

    “Dit overziend kan ik helaas niet anders dan de aangevraagde vergunning weigeren. Ik betreur het niet doorgaan van dit festival”, stelt Schouten de burgemeester. “Ik had graag mijn medewerking verleend aan een mooi en aantrekkelijk evenement als Oranje Koningsdag”. Ze voegt toe dat de organisatie de aanvraag van de Amersfoortse editie introk, omdat de gemeente al afwijzing had aangekondigd.

    Organisator Dennis Luken kan er nog steeds niet over uit. “We hebben het feest altijd in goede harmonie en in goed overleg met de gemeente georganiseerd”, zegt hij tegen mediapartner NH Nieuws. “Maar dit jaar was eigenlijk alles anders. Er waren heel veel tegenwerkingen. De plannen waren niet goed, er was geen vertrouwen en daardoor is het een kant opgegaan die wij niet wilden”.

    Dennis zegt dat de vergunningsaanvraag goed was. “Die hebben we laten toetsen door externe partijen en professionals hebben ze gemaakt”. Volgens hem struikelde de gemeente over ‘details’. Wat betreft handhaving zegt hij: “We werken samen met een gerenommeerd bedrijf die dat in heel Nederland doet, dus ik begrijp niet goed waar de onrust vandaan komt”. Hij vroeg zich af of gebrek aan politiecapaciteit misschien een factor was, maar de gemeente heeft dit inmiddels weerlegd.

    De voorbereiding van Oranje Koningsdag kostte volgens Dennis honderdduizenden euro’s. “Wij stellen de gemeente aansprakelijk voor geleden schade. We hebben de rechtszaak over de vergunningsaanvraag gewonnen, dus lijkt me dat ze gewoon schadeplichtig zijn en dat zegt onze advocaat ook.”

    Mensen met een kaartje kunnen hun geld terugkrijgen. “Daar krijgen ze bericht over. Als mensen ons willen helpen door hun kaartje te behouden kan dat natuurlijk, maar de intentie is om iedereen terug te betalen. Ook mensen die nog een kaartje hadden van het festival dat in 2020 niet door kon gaan.”

  • Gouden Reiger voor Nic Buter

    Gouden Reiger voor Nic Buter

    De Gouden Reiger is dinsdagavond door burgemeester Peter Rehwinkel uitgereikt aan Nic Buter. De uitreiking vond plaats tijdens het afscheid van Buter als bestuurslid van Stichting Dorpsbelangen Noord.

    Buter heeft de afgelopen zestig jaar verschillende vormen van vrijwilligerswerk gedaan. Zo was hij van 1960 tot 1990 bestuurslid bij Hugo Boys. Ook was hij lid van de werkgroep ‘Werk aan de kerk’ ten behoeve van het 75-jarig bestaan van de Heilig Hart van Jezus Parochie in De Noord. Daarnaast heeft Buter nog meer verdiensten op zijn naam staan, zoals het verzorgen van speeltoestellen en hekwerken voor een peuterspeelzaal, het regelen van de financiering en uitvoering voor verlichting op de handbalvelden van Hugo Girls, het repareren van de bestrating rondom sportvelden en het begeleiden van pelgrimgangers naar Lourdes. Sinds 1992 was Buter bestuurslid bij Stichting Dorpsbelangen Noord.

  • Geen vergunning voor Oranje Koningsdag: festival afgelast, ook in Amersfoort

    Geen vergunning voor Oranje Koningsdag: festival afgelast, ook in Amersfoort

    Het festival Oranje Koningsdag, vroeger bekend als Slam FM Koningsdag, dat al jaren op 27 april wordt georganiseerd is nu afgelast. Festival Oranje Koningsdag wordt zowel in Alkmaar als in Amersfoort gevierd, maar de eerste gemeente weigert nu een vergunning te verlenen. Dat staat op de Facebookpagina van de organisatie.

    In de verklaring staat onder andere: “Na enkele weken achter de schermen werkelijk alles op alles gezet te hebben om dit jaar wel een mooi feest voor jullie te organiseren komen we vandaag helaas met een verschrikkelijke update: Oranje Koningsdag 2022 gaat ook dit jaar niet door.”

    Maandenlang is de organisatie bezig geweest om een goede line-up op te zetten en de juiste vergunningsaanvragen te doen. Toch wil de gemeente Alkmaar niet meewerken aan het vrijgeven van een vergunning voor het festival. “Dit hebben we zelfs aangevochten via een kort geding waarbij wij ook in het gelijk gesteld zijn door de rechter”, staat er verder op de Facebookpagina geschreven.

    De gemeente Alkmaar heeft hierna aangegeven dat het niet meer mogelijk was om dit jaar het evenement te organiseren en zonder het evenement in Alkmaar kan het evenement in Amersfoort ook niet georganiseerd worden.

    Oranje Koningsdag is verplaatst naar volgend jaar. De organisatoren laten weten het allemaal te betreuren. “Wij betreuren het enorm dat jullie op deze manier dubbel de dupe hiervan zijn. Het nadeel van het organiseren van een festival is dat je altijd afhankelijk ben van andere partijen en als een van die partijen niet wil of kan meewerken dan kan dit helaas gebeuren.”

  • Spoorwegovergang Kerkelaan dicht tot en met 18 april

    Spoorwegovergang Kerkelaan dicht tot en met 18 april

    De afgelopen twee dagen zou de spoorwegovergang bij de Kerkelaan in Heiloo nog open zijn voor langzaam verkeer, maar fietsers veroorzaakten maandagochtend dusdanig gevaarlijke situaties dat de overgang moest worden afgesloten. Tot en met maandag 18 april dienen fietsers en wandelaars er rekening mee te houden dat niet alleen de spoorwegovergang, maar ook het bospad tegenover de Spoorlaan dicht is.

    De spoorwegovergang moest maandagochtend per direct afgesloten omdat fietsers gevaarlijke capriolen uithaalden tussen het werkverkeer. De uitvoerder voelde zich genoodzaakt het werk plat te leggen tot er verkeersregelaars waren om mensen te weren. “Het is spijtig dat dit op het allerlaatste moment toch nodig was, maar de veiligheid van iedereen staat voorop”, reageerde gemeente Heiloo.

    De eerste vier werkfases zijn afgerond. Fase 5 tussen de Jan Boltenweg en de Westerweg duurt tot en met 21 april, en vandaag is gestart met Fase 6 tussen de Westerweg en de Spoorlaan. Deze fase duurt tot en met 18 april en dan is ook het bospad langs het spoor dicht.

    De zevende en laatste fase loopt van 21 april tot en met 30 mei. Dan wordt Belieslaan van het Jan Boltenhof tot en met T-splitsing van De Dors onder handen genomen.

  • Gemeente Alkmaar waarschuwt: verlenging parkeerproduct na april niet meer mogelijk

    Gemeente Alkmaar waarschuwt: verlenging parkeerproduct na april niet meer mogelijk

    Gemeente Alkmaar wil inwoners eraan herinneren dat zij tot uiterlijk 30 april de tijd hebben om hun parkeerontheffing of -vergunning te verlengen. Wie wacht tot volgende maand met de verlenging, loopt het risico op een wachtlijst te belanden.

    Jarenlang verliep de termijn van parkeerproducten van 1 februari tot en met 31 januari in het nieuwe jaar, maar dat is veranderd. Vanaf 2023 gaan nieuwe periodes in op 1 mei. Vandaar de extra tijd dit jaar. Wie te laat raakt zijn of haar recht op verlenging kwijt en moet het product opnieuw aanvragen. Er zijn wijken met een wachtlijst vanwege het beperkte aanbod.

    Parkeerproducten kunnen verlengd of nieuw aangeschaft worden bij de nieuwe aanbieder P1. Dat kan digitaal via alkmaar.parkeer.nl of bij het Servicepunt Parkeren op het adres Mallegatsplein 8. Meer info op alkmaar.nl.

  • Dijk en Waard heeft gemeentewapen: “Nu is het echt”

    Dijk en Waard heeft gemeentewapen: “Nu is het echt”

    De gemeente Dijk en Waard heeft een eigen gemeentewapen. Dinsdagmiddag is het officiële wapen onthuld door burgemeester Peter Rehwinkel en de winnaars van de eerder gehouden kleurplatenwedstrijd voor kinderen. Uit handen van Johann Pieter de Savornin Lohman, voorzitter van de Hoge Raad van Adel, ontving de burgemeester ook het wapendiploma en de officiële tekeningen.

    Het was even wachten op het gemeentewapen. Na maanden voorbereiding werd dinsdagmiddag het nieuwe wapen, met goedkeuring van de Hoge Raad van Adel en de koning, gepresenteerd. In het wapen komen de Langedijker leeuw en Heerhugowaardse reiger terug. De reiger heeft een gouden bek en poten tegen een azuurblauwe achtergrond. De leeuw van sabel (zwart, red.) komt terug in een gouden vlak. Daarnaast siert ook de kroon van Langedijk het wapen.

    De Hoge Raad van Adel kreeg inbreng van een werkgroep met leden van historische verenigingen, het Poldermuseum, de stichting tot behoud praalgraf Veenhuizen en de stichting Langedijker Verleden. De aangestelde groep had veel inbreng bij het ontwerp, maar niet overal kon rekening mee gehouden worden. “Hoe eenvoudiger het wapen, hoe beter”, benadrukte heraldisch medewerker Jos van den Borne tijdens de onthulling. “Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om alle figuren uit de oude wapens van alle dorpen te gebruiken.”

    Het gemeentewapen met de Langedijker leeuw en Heerhugowaardse reiger zal binnenkort te zien zijn op alle officiële documenten van de gemeente Dijk en Waard, van akten tot trouwboekjes. Volgens burgemeester Peter Rehwinkel is de onthulling van het gemeentewapen en de ambtsketen een mijlpaal. “Het is een lang traject geweest. Ik wist wel iets over het proces rondom het gemeentewapen en de ambtsketen, maar ik had het nooit van dichtbij meegemaakt. Ik ben blij dat alle betrokken partijen hebben ingestemd met het gemeentewapen en de ambtsketen. Nu is het echt.”