Categorie: gemeente

  • Gemeente Alkmaar per 1 april eigenaar van De Vluchthoef aan Picassolaan

    Gemeente Alkmaar per 1 april eigenaar van De Vluchthoef aan Picassolaan

    Gemeente Alkmaar is sinds vrijdag eigenaar van De Vluchthoef aan de Picassolaan. Tot eind 2023 zal het complex worden gebruikt als tijdelijk wooncentrum voor immigranten met verblijfsstatus en mensen met een urgentieverklaring. Daarna worden er nieuwe, duurzame woningen gebouwd.

    Woonwethouder Pieter Dijkman is ingenomen met de aankoop: “Ik ben blij dat we als college op deze locatie een nieuwe woonwijk gaan realiseren. Met nieuwe en duurzame woningen, waar in De Hoef veel belangstelling voor bestaat. Tot dat moment, eind 2023, wordt het wooncentrum gebruikt voor de huisvesting van statushouders.”

    Het college besloot op 25 januari om de locatie Picassolaan 9 te kopen van het Centraal Orgaan voor Asielzoekers (COA). Op 17 maart gaf de gemeenteraad daarvoor groen licht voor de aankoop à 16.775.000 euro en nu is de overeenkomst rond. De voorbereidingen voor de nieuwe woonwijk starten binnenkort, in samenwerking met de wijkbewoners.

  • Gemeente haalt hekken op brug Gibbon weg en gaat handhaven

    Gemeente haalt hekken op brug Gibbon weg en gaat handhaven

    De hekken op de burg op de Gibbon gaan weggehaald worden. Het college zegt dat in een reactie op raadsvragen. Verschillende fracties in Dijk en Waard wilden opheldering over de brug tussen Stad van de Zon en Butterhuizen.

    “Het was nooit de bedoeling dat de hekken er zolang zouden staan”, zegt het college in een reactie op vragen van raadslid Milo Poland (D66). Ook Joke Visser (Senioren Dijk en Waard) klom recent in de pen om meer duidelijkheid over de hekken te krijgen. Al vanaf mei 2021 wordt de brug omheind. Volgens Bert Blase, destijdse burgemeester van Heerhugowaard, zorgden jongeren voor onveilige verkeerssituaties door van de brug af te springen. Blase vertelde dat de hekken er maar kort zouden staan en dat er naar andere mogelijkheden zou worden gezocht. “Het vinden van een alternatief bleek moeilijker dan gedacht”, stelt het college. Zo werd onder andere nagedacht over een zwemsteiger in het water van het Park van Luna, maar dat bleek niet haalbaar. “Naast dat dit een kostbare oplossing is, zal het plaatsen van een extra zwemsteiger meer watervogels aantrekken, wat tot gevolg heeft dat de zwemwaterkwaliteit verslechtert.”

    De gemeente krijgt steeds meer vragen over de hekken, ziet geen alternatief en komt tot de conclusie dat er maar een oplossing is; na ruim tien maanden gaan de hekken weg. “Er wordt nu voor gekozen de hekken weg te halen en in te zetten op handhaving. De overlast met fietsen op het wegdek en het betreden van andermans tuinen gaat aangepakt worden.”

    De hekken worden vanaf maandag 4 april weggehaald. Omwonenden zijn inmiddels geïnformeerd.

  • Dijk en Waard gaat tijdelijk toch weer rolcontainers aan de weg zetten

    Dijk en Waard gaat tijdelijk toch weer rolcontainers aan de weg zetten

    De gemeente Dijk en Waard gaat voorlopig toch weer rolcontainers van oudere bewoners van de Grundel in Broek op Langedijk aan de weg zetten. Wel gaat de gemeente op zoek naar een andere oplossing.

    Al jaren worden rolcontainers van bewoners van de Grundel aan de weg gezet. Het was ruim twintig jaar geleden een afspraak tussen de gemeente Langedijk en de bewoners van de aanleunwoningen. Dijk en Waard wil af van dit extra werk voor medewerkers en stuurde recent een brief naar de bewoners van de Grundel. Dat viel niet in goede aarde. De dochter van een van de bewoners trok aan de bel bij raadslid Carmen Bosscher (FvD).

    Volgens wethouder Annette Groot is het verplaatsen van containers tussen woningen en opstelplaats geen taak van de gemeente, maar had de communicatie beter gekund. “We hebben ons onvoldoende gerealiseerd hoe dit op de mensen overkomt.” De wethouder gaat deze week nog in gesprek met inwoners. “Het is belangrijk dat we goed weten wat het wegvallen van de service betekent. Wonen Plus Welzijn zal samen met de inwoners gaan kijken naar een andere invulling.”

  • Enquête in Dijk en Waard over veiligheid

    Enquête in Dijk en Waard over veiligheid

    Inwoners van Dijk en Waard kunnen aangeven hoe het gesteld is met de veiligheid. Aan de hand van onder meer een enquête onder bewoners wordt bepaald waar de gemeente de komende jaren prioriteit aan moet gegeven.

    De gemeente heeft een grote rol bij het ontwikkelen van veiligheidsbeleid. Zo zorgt ze voor afstemming met onder andere politie, openbaar ministerie, wijkteams en de brandweer. De gemeente voert de regie en legt de maatregelen vast in een veiligheidsplan. Dit integrale veiligheidsplan moet nog gemaakt worden voor Dijk en Waard. Voordat dit plan wordt opgesteld, wil de gemeente weten hoe inwoners aankijken tegen de veiligheid en waar het beter kan.

    Tot en met 17 april kan de enquête worden ingevuld. Het college hoopt dat minimaal driehonderd inwoners de online vragenlijst invullen. Naar verwachting zal de gemeenteraad het definitieve plan in december vaststellen.

  • BUCH zoekt tolken die Nederlands en Oekraïens of Russisch spreken

    BUCH zoekt tolken die Nederlands en Oekraïens of Russisch spreken

    De afgelopen weken hebben meerdere vluchtelingen uit de Oekraïne onderdak gevonden in de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Om goed met ze te kunnen communiceren, zoekt werkorganisatie BUCH extra tolken die zowel Nederlands als Oekraïens of Russisch spreken.  Met name in het oosten van het door oorlog geteisterde land wordt immers Russisch gesproken. Wie wil helpen met vertalen kan zich melden via opvangoekraine@debuch.nl.

    De BUCH-gemeenten hebben de opdracht gekregen om rond 300 vluchtelingen uit Oekraïne onderdak te bieden. De invulling daarvan verloopt goed, maar de hele organisatie rond die opvang kristalliseert nog altijd, want er moet rekening mee gehouden worden dat de oorlog nog een tijd voortduurt.

    Ook wordt er rekening mee gehouden dat het Rijk om meer opvangplekken gaat vragen. Voor Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zijn in Alkmaar zijn inmiddels diverse kantoorpanden aangemerkt, voor het geval de Oekraïners niet meer op andere wijze kunnen worden opgevangen.

    Wie meer wil weten over de opvang of wil helpen kan terecht op de websites van de gemeenten.

  • Soepelere handhaving op Bolwerk, maar niet op wateren Alkmaarse binnenstad

    Soepelere handhaving op Bolwerk, maar niet op wateren Alkmaarse binnenstad

    Gemeente Alkmaar heeft besloten de strenge regelgeving voor het Alkmaarse Clarissenbolwerk versoepelen. Met de terugkeer naar de regels van voor 2021 mag er weer alcohol gedronken worden en zullen bezoekers die de regels overtreden niet zonder pardon het park uit worden gezet. Op het water in de binnenstad en de singel blijven de aanvullende maatregelen wel van kracht.

    “Vorig jaar hebben we op het water stevig opgetreden omdat de overlast zwaar was toegenomen. Vanaf 20:00 uur gold een verbod voor versterkte of mechanische muziek. Dit bracht de overlast echter nog niet genoeg onder controle”, legt burgemeester Anja Schouten uit. De extra overlast wordt vooral geweten aan de coronabeperkingen voor activiteiten en uitgaan. “We trekken dit jaar de lijn door en zetten extra handhavers in. We kozen weer voor 20:00 uur omdat dan de eerste kinderen gaan slapen, en het duurt altijd even tot het rustig wordt. En hoe later je het verbod instelt, hoe moeilijker is om medewerking te krijgen, vooral door drankgebruik.”

    Op het Bolwerk is het totaalverbod op alcohol geschrapt, alsmede de strenge wijze van optreden. “Het optreden heeft hier wel degelijk voor een normalisering gezorgd”, licht Schouten toe. “Daarom beginnen we hier zonder aanvullend maatregelenpakket. Er worden wel city hosts ingezet om mensen eventueel aan te spreken. Als het nodig is schalen we op, maar we verwachten dat dit niet nodig is. De raad en de omwonenden zijn inmiddels geïnformeerd.”

    De regels die nog wel gelden op het Bolwerk zijn een verbod op versterkte muziek, (brom-) fietsen en barbecueën. Picknicken mag wel. Vanzelfsprekend is het ook niet toegestaan om het park en de wateren te vervuilen.

  • Koninklijke lintjes voor Anjo van de Ven en Ruud Ursem bij afscheid Alkmaarse raad

    Koninklijke lintjes voor Anjo van de Ven en Ruud Ursem bij afscheid Alkmaarse raad

    Tijdens het afscheid van de uittredende gemeenteraad van Alkmaar zijn Anjo van de Ven en Ruud Ursem onderscheiden tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Beide OPA-fractieleden ontvingen dinsdag hun lintje tijdens het afscheidsmoment. Ursem was sinds 2010 raadslid en Van de Ven al sinds 1998. Van de Ven was bovendien twee raadsperioden wethouder.

    Tijdens de laatste raadsvergadering stond burgemeester Anja Schouten stil bij de gebeurtenissen de afgelopen vier jaar. Ze sprak daarbij haar waardering uit voor het raadswerk en haar dank voor de samenwerking. Voor ieder afscheid nemend raadslid had zij een persoonlijk woord. Als laatste sprak ze Anjo van de Ven en Ruud Ursem toe.

    Ruud Ursem zei toen hij in 2010 raadslid van Alkmaar werd:  “Ik wil een bijdrage leveren aan de veiligheid en de afstand tussen burger en politiek verkleinen. Als vertegenwoordiger van Huiswaard wil ik voor deze inwoners iets betekenen”. Op dat moment had was hij reeds drie jaar fractie-assistent van OPA.

    Ursem was actief binnen de commissies Ruimte en Sociaal en behartigde onder andere de portefeuilles cultuur, cultuurhistorie en buitengebieden. Hij staat bekend als iemand die voor verbinding zorgt met inwoners en was een stille kracht, die Alkmaar evengoed wel wist te vinden. Zo werd in Huiswaard regelmatig een beroep op hem gedaan en hielp hij inwoners op weg bij bijvoorbeeld het aanvragen van een invaliden parkeerkaart.

    Anjo van de Ven heeft besloten om haar raadszetel af te staan aan Ruud van Lier. Vanaf 1998 was zijn verbonden aan GroenLinks. In 2005 stapte ze over naar OPA en sindsdien was ze twee perioden wethouder. Ook de Stichting Alkmaarders helpen Alkmaarders, de Stichting Alkmaarse Cuyperskerk, en de Stichting Religiegeschiedenis Noord-Kennemerland kunnen op haar inzet rekenen.

    Samen met collega’s werkte Van de Ven hard aan het halen van concrete resultaten voor de stad en de gemeente. Ze heeft een groot hart voor cultuur. Ook was ze betrokken bij het initiatief om 1.000 bomen in Alkmaar bij te planten en kregen elk jaar weer tientallen vrijwilligers de Helden van Alkmaar-onderscheiding.

    De nieuwe gemeenteraad wordt vandaag geïnstalleerd. (foto: Jan Jong Fotografie)

  • Sicko Heldoorn verkenner in Heiloo

    Sicko Heldoorn verkenner in Heiloo

    Sicko Heldoorn is aangesteld als verkenner in Heiloo. De waarnemend burgemeester van Heemskerk zal op 1 april beginnen met de formatie van een nieuwe coalitie.

    De 65-jarige politicus gaat de komende weken praten met de zeven fracties in de gemeenteraad. Aan Heldoorn de taak om te verkennen wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe coalitie in Heiloo. Heldoorn is sinds juni 2021 waarnemend burgemeester van Heemskerk en was daarvoor onder meer burgemeester van Opsterland en Assen en waarnemer in Waterland.

  • Koninklijke onderscheidingen voor Hemminga en Valkering tijdens afscheid Heilooër raad

    Koninklijke onderscheidingen voor Hemminga en Valkering tijdens afscheid Heilooër raad

    Dinsdagavond is tijdens een buitengewone vergadering in de Cultuurkoepel afscheid genomen van de gemeenteraad die de afgelopen vier jaar Heiloo representeerde. Burgemeester Mascha ten Bruggencate had de eer om Ko Hemminga en Tijmen Valkering bij hun afscheid te laten weten dat zij  lid van de Orde van Oranje-Nassau zijn geworden. Trots ontvingen ze hun lintje.

    Ko Hemminga van de PvdA is gemeenteraadslid geweest van 2004 tot 19 november 2021. Tijmen Valkering is zelfs nog langer deel van de gemeenteraad geweest: van 2002 tot en met maart 2022. Eerst voor Heiloo-2000 en sinds 2017 voor Heiloo Lokaal.

    Vandaag wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.

  • Terrassen Dijk en Waard blijven langer groter

    Terrassen Dijk en Waard blijven langer groter

    Wie houdt van een terrasje pakken, kan ook dit jaar zijn hart ophalen. De gemeente Dijk en Waard heeft de uitbreiding van de terrassen, vanwege coronamaatregelen, verlengt tot en met 31 december. Daarnaast gaat de gemeente onderzoek doen naar de mogelijkheid om de terrassen permanent te vergroten.

    Om horecaondernemers meer mogelijkheden te geven, werd in de zomer van 2020 door veel gemeenten besloten om terrassen tijdelijk uit te breiden. Nu de maatregelen rondom corona van de baan zijn, kijken gemeenten opnieuw naar de verruiming van terrassen. Zo zijn er langer ruimere terrassen in onder andere Alkmaar en Heiloo. Ook in Dijk en Waard worden knopen doorgehakt. “We hebben voor nu besloten om de uitbreiding van de terrassen te verlengen. Daarnaast gaan we onderzoeken of het mogelijk is om de terrassen zo te houden”, zegt wethouder John Does.

    De uitbreiding heeft niet geleid tot overlast, zo meldt het college van B&W. “We horen eigenlijk alleen maar positieve berichten. Aan de ene kant zijn ondernemers tevreden dat ze een financiële inhaalslag kunnen maken en aan de andere kant horen we van inwoners dat ze het er prettig en gezellig uit vinden zien.” Met het besluit wordt de uitbreiding van terrassen verlengt tot en met 31 december 2022. Tussentijds gaat de gemeente onderzoeken of de uitbreiding permanent kan zijn. “Er zijn onduidelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid. Ook vanuit ondernemers zijn er vragen. Daar moeten we nu naar gaan kijken.”