Categorie: gemeente

  • Oud-burgemeester van Heiloo Hans Romeyn wordt informateur in Velsen

    Oud-burgemeester van Heiloo Hans Romeyn wordt informateur in Velsen

    Hans Romeyn wordt informateur in de gemeente Velsen. De oud-burgemeester van Heiloo is voorgedragen door Velsen Lokaal en D66 en kreeg tijdens de gemeenteraad van afgelopen week het vertrouwen van de politieke partijen.

    Als informateur onderzoek je de mogelijkheden voor een nieuwe coalitie. Aan Hans Romeyn de taak om met de partijen te praten en een rapport uit te brengen. Deze rapportage wordt op 21 april in de Velsense gemeenteraad  besproken. Hierna kan de daadwerkelijke formatie beginnen.

    Hans Romeyn was tussen 2005 en 2021 burgervader van Heiloo, maar ook in Velsen is hij geen onbekende. Hij is daar jarenlang wethouder geweest.

  • Alkmaars Ere-insigne in goud voor Hans van Wijland

    Alkmaars Ere-insigne in goud voor Hans van Wijland

    Vorige week verraste burgemeester Anja Schouten voormalig huisarts Hans van Wijland met het Ere-insigne in goud van de stad Alkmaar. Hij werd naar het stadhuis gelokt, onder het mom dat hij iets leuks ging doen voor zijn verjaardag. Hij werd niet alleen gefeliciteerd met zijn verjaardag, maar ook met al zijn bijdragen aan de gezondheidszorg

    Van Wijland was tot zijn pensioen in 2019 huisarts in het Gezondheidscentrum De Mare. Daarna zou zijn afscheid gevierd worden met het Ere-insigne, maar corona gooide roet in het eten.

    Hans van Wijland’s inspanningen voor de diabeteszorg leidden in 2006 tot de oprichting van de diabeteszorggroep van de huisartsen in Noord-Kennemerland, oftewel DIAZON. Doel was het leveren van optimale multidisciplinaire, geïntegreerde eerstelijnszorg voor patiënten met diabetes type 2. Later werd de zorggroep ondergebracht in de Huisartsenorganisatie Noord-Kennemerland (HONK). Van 2007 tot aan zijn pensioen speelde Van Wijland een belangrijke rol in het opzetten en borgen van de diabeteszorg binnen de eerstelijnszorg en ontstond het eerstelijnsspreekuur. Hierdoor was doorverwijzing naar de tweede lijn vaak niet nodig.

    De voormalig huisarts werkte niet alleen regionaal, maar maakte ook deel uit van diverse landelijke werkgroepen, waaronder de diabeteshuisartsengroep DIHAG en de Nederlandse Diabetesfederatie NDF.

    Naast huisarts was Van Wijland (mede-) auteur van diverse wetenschappelijke publicaties en gastdocent aan de Inholland Academie voor de opleiding Praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk (POH). Zijn colleges waren populair en hij was een bevlogen en betrokken docent, die de praktijk van de diabetespatiënten op betekenisvolle en humoristische manier naar het klaslokaal wist te brengen. Ook was hij lid van de Adviescommissie van toezicht op de kwaliteit van het onderwijs en hij maakte waardevolle kennistoetsen over de NHG standaarden Diabetes Mellitus voor de module ‘De patiënt met Diabetes mellitus type 2’. (foto: JJFoto)

  • Energiecoaches helpen Dijk en Waarders energie besparen: “De winst zit in kleine aanpassingen”

    Energiecoaches helpen Dijk en Waarders energie besparen: “De winst zit in kleine aanpassingen”

    Afgelopen najaar zijn acht energiecoaches gestart met een opleiding en inmiddels zijn ze aan de slag gegaan in Dijk en Waard. De coaches zijn vrijwilligers en geven adviezen over energiebesparing. Volgens wethouder René Schoemaker zijn de meeste mensen bereid om energie te besparen, maar wordt er te vaak gedacht aan forse investeringen. “Veel mensen denken bij besparen aan grote geldbedragen, maar de meeste winst zit in kleine aanpassingen. De coaches maken besparing laagdrempeliger. Dit is een manier voor inwoners om duidelijk en passend advies te krijgen.”

    Energiecoach John Kunis is enthousiast en wil graag beginnen. “We hebben allemaal ervaring in ons eigen vakgebied en dat nemen we mee in de gesprekken met inwoners”, zegt Kunis, die in het dagelijks leven bij een installatiebedrijf werkt. “Ik merk dat veel mensen niet weten waar ze moeten beginnen met energie besparen. Ze willen wat doen, maar zien door de bomen het bos niet meer. De hulp die ze bij instanties kunnen vragen is goed, maar vaak afstandelijker. Ik hoop dat ik met menselijk contact duidelijkheid kan geven in alle mogelijkheden. Daarnaast leer ik er zelf ook van.”

    Als het aan de wethouder ligt, komen er binnenkort meer energiecoaches. “De overheid staat niet stil en wij ook niet. Er komt de komende tijd veel geld beschikbaar om Nederland verder te verduurzamen. Ik hoop dat de energiecoaches het druk krijgen en we binnenkort het team moeten uitbreiden.”

    Een gesprek aanvragen met een energiecoach gaat online. Het Duurzaam Bouwloket, het energieloket van de gemeente, neemt de aanvraag verder in behandeling. De energiecoach neemt dan contact op met de inwoner en maakt een afspraak.

  • Burgemeester benoemt Irma Kreuning-Smit en Erwin Kreuning tot Orakel van Dijk en Waard

    Burgemeester benoemt Irma Kreuning-Smit en Erwin Kreuning tot Orakel van Dijk en Waard

    Burgemeester Peter Rehwinkel heeft Irma Kreuning- Smit en Erwin Kreuning benoemd tot Orakel van Dijk en Waard. Om de titel werd in de avond van 31 maart gestreden bij de Dijk en Waard Kennisquiz. Eenentwintig winnaars van de vier digitale voorrondes kregen veertig vragen over de omgeving. Irma en Erwin kwamen als beste uit de bus.

    In de evenementenhal van restaurant-hotel Heer Hugo tekende zich donderdagavond een spannende eindstrijd af waarin de verschillen steeds kleiner werden. Uiteindelijk eindigde Irma en Erwin als eerste. Zij bleken over de meeste koelbloedigheid en parate feitenkennis over de gemeente te beschikken. Ze kregen een videoboodschap van burgemeester Peter Rehwinkel die ze feliciteerde en benoemde tot Orakel van Dijk en Waard. Als winnaars ontvingen zij, net als de nummers twee en drie, een pakket met lokale producten.

    De kennisquiz is georganiseerd door Stichting Present Heerhugowaard-Langedijk in samenwerking met Joyce Organiseert en mogelijk gemaakt door de gemeente Dijk en Waard in het kader van de viering van het ontstaan van de nieuwe gemeente.

  • Groen licht voor nieuwbouw op plaats van UWV-gebouw aan Paardenmarkt

    Groen licht voor nieuwbouw op plaats van UWV-gebouw aan Paardenmarkt

    Het college van Alkmaar heeft goedkeuring gegeven aan de ontwerp-omgevingsvergunning voor het bouwproject ‘Het Bronzen Paard’ aan de Paardenmarkt. Op de plaats van het oude UWV-pand komt een nieuw appartementengebouw van vijf bouwlagen met op de begane grond horeca. Het ontwerp behoeft geen verdere goedkeuring van de gemeenteraad en wordt ter inzage gelegd voor eventuele zienswijzen.

    Het nieuwe pand heeft een goothoogte van 16,3 meter hoog, met nokken tot aan 19,3 meter. Het bestaat uit 29 appartementen van een of twee kamers, waarvan tien voor sociale verhuur. Een deel is gericht op starters, en er zijn zorgwoningen. Op de begane grond is een horecagedeelte met een glazen aanbouw. Om het geheel meer aansluiting te geven met de Paardemarkt zal groen geplaatst worden rond de ingang van de parkeergarage.

    Het project is ontwikkeld door S&S Bouwontwikkeling en TBE-ZA architecten en zonder vertraging zal de sloop van het oude UWV-pand nog dit jaar starten, zodat de eerste bewoners er in 2024 in kunnen.

  • Gemeente Bergen plaatst 30 snoei- en bladkorven in dorpskernen voor tuinafval

    Gemeente Bergen plaatst 30 snoei- en bladkorven in dorpskernen voor tuinafval

    Deze maand plaatst de gemeente Bergen 30 korven in de dorpskernen voor snoeiafval uit de tuinen. Inwoners kunnen hier hun snoei- en bladafval naartoe brengen, wanneer het niet meer in hun eigen gft-container (groente-, fruit- en tuinafval) past. De gemeente wil met de korven inwoners tegemoetkomen, nu de groene container nog maar eens per drie weken wordt geleegd.

    Wethouder Erik Bekkering: ”Bij de invoering van de container voor plastic en metalen verpakkingen en drinkpakken (pmd) wijzigde ook de ophaalfrequentie van de gft-container. Daar maakten inwoners zich zorgen over. Sommigen hebben grote tuinen met veel snoeiafval of hebben veel blad in hun tuin van omringende bomen. Die zorgen zijn natuurlijk terecht. Daarom hebben we gekeken wat we hierin konden doen.”

    Het is het eerste jaar dat de gemeente korven neerzet. De korven worden geplaatst in april en mei voor snoeiafval en ook in oktober en november. De gemeente maakt vooraf een inschatting in welke wijken de meeste behoefte is aan de korven en zorgt dat deze zo goed mogelijk verdeeld worden over de dorpen.

    In andere gemeenten wordt al langer gebruik gemaakt van snoei- en bladkorven. Inwoners die ondanks de snoei- en bladkorven toch regelmatig een overvolle gft-container hebben, kunnen tegen betaling een extra groene container aanvragen bij de gemeente.

  • Gemeentesecretaris van Dijk en Waard zwaait af

    Gemeentesecretaris van Dijk en Waard zwaait af

    Het zit erop. Erik Annaert is afgezwaaid als gemeentesecretaris van Dijk en Waard. Maar hij gaat niet weg bij de gemeente Dijk en Waard; Annaert is per april aan de slag gegaan als Directeur Ruimte bij dezelfde gemeente. “Ik kan terugkijken op 24 boeiende jaren als gemeentesecretaris”, zo laat hij weten.

    Annaert begon in 1998 in Wieringermeer en maakte in 2004 de overstap naar de gemeente Langedijk. Burgemeester Peter Rehwinkel was bij de raadsvergadering van vorige week lovend over Annaert: “U krijgt de waardering van het college en we zijn dan ook blij dat we de samenwerking voort kunnen zetten met u in een andere functie bij de gemeente.”

    Erik Annaert gaat zich toeleggen op andere uitdagingen in Dijk en Waard. “Met volle overtuiging kan ik de functie van Directeur Ruimte gaan vervullen. De uitdagingen zijn veelomvattend en bieden volop kansen. Ik vind het prachtig om daar mijn tanden in te kunnen zetten in de laatste vijf jaar van mijn carrière.”

    Annaert wordt als gemeentesecretaris opgevolgd door Annet Doesburg. Sinds 2017 is Doesburg gemeentesecretaris en algemeen directeur van het Friese Waadhoeke. Eerder bekleedde zij diverse directiefuncties bij de gemeente Amsterdam.

  • Dijk en Waard wil Oekraïners snel voorzien van leefgeld, vooruitlopend op landelijke regelingen

    Dijk en Waard wil Oekraïners snel voorzien van leefgeld, vooruitlopend op landelijke regelingen

    De gemeente Dijk en Waard wil er zo snel mogelijk voor zorgen dat de Oekraïnse vluchtelingen geld krijgen om van te leven, zo valt te lezen in een collegebericht. De gemeente loopt hiermee vooruit op de landelijke regeling waar nog aan wordt gewerkt.

    Het kabinet is bezig om een regeling voor te bereiden rondom de hoogte van uitkeringen voor leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen. De gemeente Dijk en Waard gaat daar niet op wachten en handelt eerder. “Vooruitlopend op regelingen die daarvoor in de maak zijn, gaan we Oekraïners voorzien van leefgeld. Het duurt wel even voordat dit geregeld is. Er wordt gestart zodra dat praktisch mogelijk is”, zo is in het collegebericht te lezen.

  • Gemeente Dijk en Waard gaat extra verdieping in Transferium huren voor opvang vluchtelingen

    Gemeente Dijk en Waard gaat extra verdieping in Transferium huren voor opvang vluchtelingen

    De gemeente Dijk en Waard heeft besloten om ook de bovenetage van het Transferiumgebouw te gaan huren. Dat schrijft het college in een bericht.

    Extra ruimte in het Transferium levert volgens de gemeente veel op. “De kleinere ruimten kunnen worden gebruikt als spreekkamer en ook de keuken en sportzaal zijn van toegevoegde waarde.”

    De stroom van vluchtelingen richting het Transferiumgebouw is op gang gekomen, benadrukte burgemeester Peter Rehwinkel eerder aan Dijk en Waard Centraal. “Het is mooi dat we als regio iets kunnen betekenen.” Het gebouw heeft ruimte voor 240 mensen. Op dit moment verblijven 157 personen in de opvanglocatie. “Met dit tempo hebben we snel nieuwe locaties nodig. Ik verwacht dat er op korte termijn meer locaties bijkomen.”

  • Alkmaar krijgt Van der Valk Hotel langs westelijke N9

    Alkmaar krijgt Van der Valk Hotel langs westelijke N9

    In het Olympiapark, aan de westkant van Alkmaar, komt een Van der Valkhotel. Dat zijn het bedrijf en de gemeente Alkmaar, die de kavels op het Olympiapark in bezit heeft, overeengekomen. De partijen hebben inmiddels de koopovereenkomst gesloten. Het hotel komt op het kavel dat direct aan de  N9 ligt, pal naast advocatenkantoor Guido de Wit.

    Van der Valk realiseert en ontwikkelt het hotel zelf. Er is inmiddels gestart met de benodigde procedures om de bouw mogelijk te maken. “We zijn blij dit bedrijf met internationale uitstraling en kwalitatief goede dienstverlening in het Olympiapark te kunnen verwelkomen; een belangrijke impuls voor het gebied aan de westkant van Alkmaar”, aldus wethouder economische zaken Pieter Dijkman.

    “De gesprekken voor Olympiapark zijn vanaf het beginstadium erg prettig en constructief geweest en we zijn dan ook trots om dit nu ook eindelijk naar buiten toe uit te kunnen dragen”, aldus Robbert en Michael van der Valk.