Categorie: gemeente

  • Gemeente Bergen heeft nieuw strijdplan tegen stuifzand in Egmond aan Zee

    Gemeente Bergen heeft nieuw strijdplan tegen stuifzand in Egmond aan Zee

    Er komen rond Boulevard Zuid en het Pompplein in Egmond aan Zee zeven plekken waar inwoners aangeveegd stuifzand heen kunnen brengen. De gemeente haalt het daar regelmatig op. Het stuifzand waait steeds verder het dorp in, waarschijnlijk omdat de wind de laatste jaren vaker uit het zuidwesten waait. Ook helpt het niet dat de strandpaviljoens een aantal jaar terug verder van de duinen zijn gezet. Dat is bedoeld om de duinen op natuurlijke wijze te laten aangroeien.

    Eerder haalde de gemeente ook al zand weg dat zich ophoopt, maar daar zat niet zoveel systeem in. Bewoners en ondernemers langs de Boulevard Zuid veegden het zand soms op plekken waar de kraanwagen niet bij kon. Met de zeven ophaalplekken wil de gemeente duidelijkheid bieden waar de inwoners van het zand af kunnen.

    Het hoogheemraadschap helpt met schermen bij de strandopgangen. Als het systeem met ophaalplekken in de praktijk niet goed blijkt te werken, wil de gemeente samen met de bewoners kijken naar andere oplossingen.

    De vaste ‘ophaalplekken’ die de gemeente heeft aangeboden, zijn:

    1. hoek Westeinde / Voorstraat, bij restaurant Westenwind
    2+3 hoek Vuurtorenplein / Westeinde, nabij restaurant Van Speijck
    4. Pompplein
    5. hoek Boulevard Zuid / Trompenbergstraat
    6. KNRM, aan de kant van Boulevard Zuid
    7. hoek Voorstraat / Boulevard Zuid, aan de kant van Nijntje-boot

  • Speciale desinfectie- en informatiezuilen voor horeca in Langedijk en Heerhugowaard

    Speciale desinfectie- en informatiezuilen voor horeca in Langedijk en Heerhugowaard

    Gemeenten Langedijk en Heerhugowaard en KHN Langedijk & Heerhugowaard bieden ondernemers die lid zijn van Koninklijke Horeca Nederland gratis een desinfectiezuil, met allerlei extra functies. De zuilen bevatten veiligheidsinstructies, een oproepmogelijkheid voor triage, een aanmeldlijst voor gasten en de mogelijkheid tot vastlegging van klantgegevens. Bovendien zijn alle zuilen via het internet verbonden. Heeft een horecazaak geen plek, dan is eenvoudig te zien waar nog wél zitplaatsen zijn.

    De zuilen worden betaald uit het coronasteunfonds dat de beide gemeenten hebben opgericht voor verenigingen, stichtingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers.

  • College Langedijk ziet meer hulpvragen van jeugd: “We doen wat we kunnen”

    College Langedijk ziet meer hulpvragen van jeugd: “We doen wat we kunnen”

    Het aantal hulpvragen van jeugd in Langedijk is door de coronacrisis toegenomen. Dit schrijft het college van B&W in antwoord op vragen van de ChristenUnie. Scholen, Jeugd- en Gezinscoaches en de GGZ bevestigen dit beeld. Jongeren die aankloppen vertellen dat ze depressiviteit ervaren door gebrek aan perspectief en omdat ze niet kunnen genieten. Sommige ouders geven aan minder zicht te hebben op wat hun kinderen doen.

    Het college van Langedijk zegt zich zorgen te maken om de jeugd, maar ook dat er vanuit er weinig kan worden gedaan aan de oorzaak van de problemen. “Maar we doen wat we wel kunnen en zijn steeds op zoek naar wat nog meer helpend kan zijn.”

    Er wordt gewerkt aan versterking van de hulpverlening en samenwerking met scholen en hulporganisaties. Andere kwetsbare groepen zoals eenzame ouderen krijgen ook extra aandacht. Activiteiten zijn onder andere extra inzet op jongerencoaching, (online) activiteiten voor jongeren, het actief benaderen van kwetsbare groepen en maatjesprojecten.

    Gemeenten kunnen rekenen op 200 miljoen voor het welzijn van jeugd en andere kwetsbare groepen, en promotie van een gezonde leefstijl, maar hoe het Rijk het geld verdeelt wordt pas volgend maand duidelijk. Daarnaast komt voor het onderwijs ruim acht miljard euro vrij. B&W: “Deze maand brengen de scholen via een scan in kaart welke problemen en behoeftes er zijn. Het grootste deel van dit bedrag is bedoeld voor de aanpak van leerachterstanden”. Een deel gebruikt echter wel gebruikt worden om samen met scholen en verbonden organisaties de jeugd te helpen.

  • Alcoholverbod en maximum bezoekers op Bolwerk tijdens Koningsnacht en -dag

    Alcoholverbod en maximum bezoekers op Bolwerk tijdens Koningsnacht en -dag

    Burgemeester Emile Roemer heeft voor Koningsdag en de voorafgaande Koningsnacht een alcoholverbod ingesteld op het Clarissenbolwerk in Alkmaar. Hiermee geeft hij gehoor aan de zorgen van omwonenden over aanhoudende overlast in het park en het niet naleven van de coronaregels. Het verbod geldt van maandag 26 april 18:00 uur tot dinsdag 27 april 24:00 uur. Bovendien zal het aantal bezoekers op het Bolwerk worden gereguleerd.

    De gemeente is al enkele maanden in gesprek met omwonenden over de overlast op en om het Bolwerk. Het gaat vooral op herrie en zwerfvuil. Nog deze maand gaat het college met de gemeenteraad in gesprek over mogelijke maatregelen, zoals een verbod op versterkt geluid, extra vuilnisbakken en afstandscirkels.

  • Wethouder krijgt rapport ‘Natuurkansen voor de Oosterhout’ en zaait bloemenlint met kinderen

    Wethouder krijgt rapport ‘Natuurkansen voor de Oosterhout’ en zaait bloemenlint met kinderen

    De vlindertuin in het Alkmaarse Park Oosterhout vormde donderdag het passende decor voor de overhandiging van het rapport ‘Natuurkansen voor de Oosterhout’ van Stichting ANIMO aan wethouder Robert te Beest. ANIMO zet zich in voor het behoud van natuur en milieu in Alkmaar en omgeving. Bij de overhandiging waren kinderen van de Matthiasschool aanwezig. Samen met de wethouder mochten ze meteen aan de slag om hun ‘achtertuin’ bloemrijker te maken.

    Het rapport van ANIMO bevat ideeën om de natuur in de Oosterhout te verrijken. De stichting denkt aan maatregelen als het aanleggen van een paddenpoel, een natuurlijker inrichting van oevers, meer geleidelijke overgangen van gras naar bosschages en het bloemrijker maken van grasvelden.

    Wethouder Te Beest bedankte de stichting voor haar ideeën en inzet voor de natuur. “De wens voor meer natuur in dit park, sluit goed aan op de ambitie en maatregelen van de gemeente om de biodiversiteit in Alkmaar te versterken. We kijken graag samen met ANIMO naar mogelijkheden hiervoor in dit park.”

    Samen met de kinderen van groep 5 van de Matthiasschool voegden de stichting en Te Beest meteen de daad bij het woord, door het gezamenlijk inzaaien van een bloemenlint. Dit lint verbindt de vlindertuin, die wordt onderhouden door wijkbewoners, met de avonturenheuvel en zal straks een heerlijk ‘nectar- en stuifmeelbuffet’ vormen voor bijen, vlinders en hommels.

  • Ideeën voor een levendiger en groener Langedijk stromen binnen

    Ideeën voor een levendiger en groener Langedijk stromen binnen

    Er zijn door inwoners van Langedijker al achttien initiatieven aangemeld om de gemeente levendiger, groener of mooier te maken. Daaronder zitten ideeën voor meer sport, het plaatsen van bankjes, een nieuw fietspad en een nieuw wandelpad. vernieuwing van speeltoestellen. Aanmelden van nieuwe initiatieven kan nog tot 30 april. Er wordt ook al druk gestemd op de inzendingen.

    Iedereen in Langedijk mag initiatieven aanleveren via samenwerkenlangedijk.nl, die bijdragen aan de gemeenschap. Daarbij moet wel een plan van aanpak worden vermeld, wie aan de uitvoering meedoet en wat de kosten ongeveer zullen zijn. Het totale budget van de campagne is 75.000 euro.

    Stemmen kan tot en met 15 mei. De ideeën met 50 ‘likes’ of meer worden  beoordeeld op haalbaarheid en vanaf 18 juni kan er gestemd worden op deze ‘finalisten’. Op 1 juli worden de winnaars bekendgemaakt en de budgetten toegekend.

    Voor vragen, een beetje hulp en schriftelijk indienen, mail naar initiatieven@gemeentelangedijk.nl, of bel met 0226-334433.

  • Energiestrategie in Alkmaar: meer windturbines op de Boekelermeer, zonnedaken op bedrijven

    Energiestrategie in Alkmaar: meer windturbines op de Boekelermeer, zonnedaken op bedrijven

    De Regionale Energiestrategie (RES) stelt Alkmaar voor de pittige opgave om uiterlijk in 2030 jaarlijks 0,52 miljard kWh aan elektriciteit extra op te wekken, bovenop de huidige 0,1 tWh. Het college wil daarvoor twee windturbines bijplaatsen op de Boekelermeer, en verder veel zonnepanelen laten installeren op daken, vooral ook weer op de Boekelermeer.

    Nederland moet voor 2030 jaarlijks zo’n 35 tWh aan elektriciteit kunnen opwekken. Noord-Holland Noord moet daarvan 3,6 tWh voor zijn rekening nemen, en daarvan is 0,6 tWu toebedeeld aan gemeente Alkmaar. In juni komt het college met een voorstel voor de gemeenteraad om dat voor elkaar te krijgen. Er is inmiddels overlegd met ondernemers op de Boekelermeer over zonnedaken en de landschappelijke plaatsing van de twee windturbines.

    Verder ziet het college goede mogelijkheden in de plannen voor de Kanaalzone, op parkeerterreinen net zoals bij Sportcomplex De Meent, en op geluidsschermen zoals straks langs de N244/N508.

  • Verwaarloosde bootjes verwijderd door gemeente Alkmaar (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Verwaarloosde bootjes verwijderd door gemeente Alkmaar (VIDEO)

    Woensdagochtend hebben handhavers van gemeente Alkmaar zo’n vijftien verwaarloosde en ogenschijnlijk verlaten bootjes verwijderd. De bootjes waren voorzien van een sticker waarop de verwijdering werd aangekondigd. In de middag werden er nog meer opgevist. “We hebben de mensen een maand te tijd gegeven om wat met de bootjes te doen”, zegt Haino Peereboom, Hoofd Handhaving.

    De bootjes worden drie maanden opgeslagen, tegen vijf euro bergingskosten per dag. Peereboom verwacht echter niet dat de eigenaren hun bootjes komen halen. De vaartuigen zijn niet veel meer waard en een aantal ligt al een hele tijd te verpieteren.

    “Vorig jaar kwam opeens corona en hadden we geen tijd omdat we de maatregelen moesten handhaven,” zegt Peereboom. De meeste boten die bezoek krijgen liggen daarom al lange tijd zielig in het water. Omwonenden zijn blij met de opruiming. (foto’s: Inter Visual Studio / Alkmaar Centraal)

     

  • Miljoenen nodig voor betere huisvesting scholen in Bergen en Egmond

    Miljoenen nodig voor betere huisvesting scholen in Bergen en Egmond

    Het college van burgemeester en wethouders van Bergen vraagt aan de gemeenteraad om tientallen miljoenen euro’s uit te trekken voor betere schoolgebouwen in de gemeente. Het meeste geld, 11 miljoen euro, is bestemd voor renovatie/nieuwbouw van de Berger Scholengemeenschap. De tweede grote investering betreft vier miljoen euro voor renovatie/nieuwbouw van het gebouw van het Petrus Canisius College (PCC). Dat moet straks onderdak bieden aan zowel PCC als het Adriaan Roland Holst College. De derde ambitie is nieuwbouw voor Integraal Kindcentrum De Kiem in Egmond aan den Hoef.

    Voor deze drie ambities tezamen is negentien miljoen euro nodig. Volgens wethouder Antoine Tromp draagt het bij aan een prettig leefklimaat voor jong en oud. “Goed onderwijs in passende eigentijdse gebouwen is daarbij essentieel.”
    De wethouder geeft aan dat deze drie scholen het goed doen qua leerlingenaantal. De Voortgezet-Onderwijsscholen hebben meer leerlingen dan in de prognoses voorspeld. “Dat betekent dat zij aantrekkelijk onderwijs aanbieden voor zowel leerlingen uit de gemeente Bergen als de regio.”

    De Kloosterpoort aan de Loudelsweg in Bergen wordt geschikt gemaakt om zowel het PCC als het Adriaan Roland Holstcollege te huisvesten. De verbouwing gebeurt met behoud van het historische karakter van het pand. Er komt nieuwbouw en het achterste gedeelte wordt door beide scholen samen opgeknapt en tot uiterlijk 2035 gebruikt voor onderwijs. De tijdelijke huisvesting van het Adriaan Roland Holstcollege op de locatie Adelbertus komt daarmee te vervallen.

    Wethouder Tromp vervolgt: “De BSG is een school met Bergen in haar naam en hart. De school staat al enige tijd op de nominatie voor renovatie of nieuwbouw. Het huidige schoolgebouw voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Vernieuwbouw van het huidige pand zal zowel technisch als financieel een puzzel worden, maar is de uitdaging waard.”

    In Egmond zijn vorig jaar zijn de basisschool Boswaid en de Jozefschool gefuseerd. Zij vormen nu Integraal Kindcentrum De Kiem. De ontwikkeling van het IKC is de aanleiding voor nieuwbouw. Het schoolbestuur wil nieuwbouw op de locatie van de voormalige Boswaidschool. Het college doet alleen een voorstel voor de financiering. Of het wel past op die locatie, moet later worden bekeken.

  • 24 gemeenten sturen brandbrief: “Maatwerk nodig bij overheidssteun ondernemers”

    24 gemeenten sturen brandbrief: “Maatwerk nodig bij overheidssteun ondernemers”

    Bij verschillende ondernemers in onze provincie eist de coronacrisis hun tol: ze vallen tussen wal en schip als het gaat om steunmaatregelen en houden het hoofd nauwelijks boven water. Verschillende gemeenten zien dit en proberen hen te helpen waar nodig. Ze verzamelen verhalen van ondernemers in nood en trekken aan de bel in Den Haag. “Maatwerk is hard nodig voor ondernemers die tussen wal en schip raken”, zegt een woordvoerder van de gemeente Bergen.

    Het begon allemaal met een noodoproep van het Bergense restaurant LadyPapa op LinkedIn. Daarin maken de eigenaren Marcel Hansen en Ramona Nijssen hun financiële sores openbaar. Ze staan meer dan 500.000 euro in het rood en zijn ten einde raad. Het kan zo niet langer, zeggen ze. Eind 2019 hebben ze LadyPapa overgenomen en in 2020 een aantal maanden verbouwd. Maar toen ze twee weken open waren, kwam de lockdown. De overheid vroeg hen toen om al het personeel in dienst te houden en dat deden ze.

    Maar zonder cijfers van eerdere maanden, kunnen ze geen aanspraak maken op de NOW-regeling (Noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid) en de TVL-regeling (Tegemoetkoming Vaste Lasten). Met als gevolg dat ze alles terug moeten betalen, zegt de woordvoerder van de gemeente.

    Na de noodoproep, kregen ze bijval van mensen uit het dorp, lotgenoten, medeondernemers uit het hele land en de gemeente Bergen. “Niets doen was geen optie. Wij staan voor onze burgers en onze ondernemers. De geloofwaardigheid in de overheid staat op het spel”, zegt Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken.

    Om de ondernemers te helpen, gaan 24 gemeenten actievoeren. Allemaal verzamelen zij verhalen van ondernemers in nood met als doel deze, samen met de brandbrief, op te sturen naar Den Haag. “Met daarin de oproep dat er meer maatwerk nodig is.” Het gaat om die ondernemers die door allerlei omstandigheden geen aanspraak kunnen maken op de steunmaatregelen NOW en TVL. Hierdoor komen zij in grote financiële problemen en kampen zij met heel veel stress.

    Bekkering: “Ondernemers en werkgevers in onze gemeenten die tientallen jaren met succes hebben gewerkt in en aan hun bedrijf, maar die het opgebouwde pensioen en privévermogen moeten inzetten om de kosten te kunnen betalen. Het zijn schrijnende situaties waarbij verkoop van het eigen huis de enige uitweg lijkt om het (familie) bedrijf te behouden. Het bedrijf waar beide partners in werken en het gezin dus van afhankelijk is.”