Categorie: gemeente

  • Heerhugowaard doet mee aan experiment voor bouwvergunningen in één dag

    Heerhugowaard doet mee aan experiment voor bouwvergunningen in één dag

    Gemeente Heerhugowaard wil bouwprojecten radicaal versnellen om de woningnood te bestrijden. Om ervaring op te doen, doet de gemeente samen met woningcorporatie Woonwaard mee aan de pilot ‘Vergunning in 1 dag’. Voor de pilot worden twee projecten ingezet, de Tuinfluiter en de Goudvink in De Draai. Ook de gemeenten Hoorn, Purmerend en Zaanstad doen mee en Expertteam Woningbouw BZK en de provincie bieden ondersteuning.

    In de pilot wordt vooral ingezet op snelle beoordeling van vergunningsaanvragen aan de hand van vergelijkbare modulaire woningbouw in het land. Op het proces van vooroverleg en wettelijke bezwaartermijnen wordt namelijk geen versnelling verwacht.

    Annet Groot, wethouder ruimtelijke ordening: “Voor het versnellen van de vergunningsaanvraag is een aantal aspecten interessant: het object, de plek en het proces. Door te kiezen voor gestandaardiseerde kaders – afhankelijk van plek en product – waar we samen achter staan, geven we duidelijkheid aan bouwers en maken we snelheid.”

    Uitwisseling van kennis, ervaring en praktijklessen tussen de betrokken medewerkers binnen corporaties en gemeenten zijn een belangrijk onderdeel van het traject: indieners en vergunningverleners leren van elkaar en bouwen met elkaar aan versnelling en voorspelbaarheid van het proces.

    Het idee van ‘Vergunning in 1 dag’ is niet nieuw. Eind 2010 tekende gemeente Rotterdam met partners een intentieverklaring om hoogwaardige vergunningen binnen een dag af te handelen.

  • Renovatie Sportpaleis Alkmaar en geen nieuwbouw, prijskaartje 7,5 miljoen euro

    Renovatie Sportpaleis Alkmaar en geen nieuwbouw, prijskaartje 7,5 miljoen euro

    Sportpaleis Alkmaar wordt gerenoveerd en verduurzaamd en kan na de renovatie veelzijdiger worden gebruikt. Met een investering van circa 7,5 miljoen euro wil het Alkmaarse college van B&W de sportaccommodatie voor Alkmaar de komende decennia behouden en het Olympiapark als sportzone versterken.

    Dat maakte wethouder Dijkman van Sport dinsdag tijdens een persconferentie bekend. Het sportpaleis in de westrand van Alkmaar dateert uit 1964 en is in 2003 al eens grondig gerenoveerd. Ondanks deze renovatie zijn de gebruiksmogelijkheden te beperkt gebleken en blijft de bouwkundige staat een punt van zorg.

    De renovatie zelf kost 6,7 miljoen. Een extra 650.000 euro wordt nog eens aan de gemeenteraad gevraagd voor duurzaamheidsmaatregelen. Het dak is ongeschikt voor zonnepanelen, maar er zijn veel alternatieven. Waarschijnlijk is er veel mogelijk bij aansluiting op de installaties van De Meent aan de overkant. De wethouder hoopt dat de investeringen in duurzame energie zichzelf terugverdienen: “nul-op-de-meter zit er zeker in.”

    In het coalitieakkoord spraken de partijen GL, VVD, D66, CDA en PvdA af zich ‘hard te maken voor de sportfunctie van het Sportpaleis’. Het college heeft volgens de wethouder verschillende scenario’s onderzocht, inclusief totale nieuwbouw. “Maar dat zou een bedrag van 20 miljoen vergen. In deze tijd zou dat zeker niet verantwoord zijn,” stelt wethouder Dijkman.

    Bij de renovatie wordt het dak vernieuwd en komt er een nieuwe vloer voor de sporters. Volgens de wethouder is die erg slecht. Ook de entree verdient een metamorfose om de accommodatie aan de eisen van de huidige tijd te laten voldoen. Dijkman denkt dat er met 7,5 miljoen euro weer een volwaardig sportpaleis van te maken is.

  • Wethouder Dijkman krijgt bijval uit De Rijp in conflict met Camping Alkmaar

    Wethouder Dijkman krijgt bijval uit De Rijp in conflict met Camping Alkmaar

    De Alkmaarse wethouder Dijkman van Economische Zaken krijgt bijval vanuit De Rijp in zijn conflict met Camping Alkmaar. Het oud-raadslid Leo van Etten (PvdA) vindt dat de gemeente geen stacaravans moet toestaan op de stadscamping in de Alkmaarse westrand. De ervaringen met de omvorming van camping ‘t Rietbos in Villapark De Rijp zijn volgens hem zeer negatief. Dat park is volgens Van Etten een en al permanente bewoning, veelal door Oost-Europese gastarbeiders, maar ook door anderen met ’diepe sociale ellende’. In de Alkmaarsche Courant van dinsdag zegt hij dat Dijkman als oud-wethouder van Graft-De Rijp die problemen ook van dichtbij heeft meegemaakt.

    De eigenaren van Camping Alkmaar willen stacaravans, omdat de huidige opzet volgens hun niet meer rendabel is. Zij bezweren dat zij er geen permanente bewoning zullen toestaan, en zijn bereid zijn om dat contractueel vast te leggen. Maar volgens Van Etten is dat niet afdoende: “Op Villapark De Rijp bleek, ondanks alle vastgelegde afspraken, de praktijk weerbarstig.”

    Camping Alkmaar staat te koop sinds de weigering van het Alkmaarse gemeentebestuur. Het oud PvdA-raadslid begrijpt dat de eigenaar van Camping Alkmaar zoekt naar nieuwe mogelijkheden om zijn bedrijfsvoering financieel aantrekkelijker te maken. “De coronacrisis hakt er bij hem natuurlijk ook in. Maar niet op de door hem voorgestelde manier.” Het hek is van de dam als de gemeente dat toestaat, zegt Van Etten tegen de Alkmaarsche Courant.

    Ook willen de eigenaren over enkele jaren met pensioen, en dan zullen ze de camping sowieso verkopen. Een nieuwe eigenaar kan er dan weer heel anders over denken. “Dan komt er een op winst beluste speler in de lucratieve, recreatieve vakantiemarkt. Met alle gevolgen van dien.”

  • Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Holland Noord en MRA in oprichting

    Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Holland Noord en MRA in oprichting

    Ondernemers in Noord-Holland Noord en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) die zich duurzaam en innovatief willen ontwikkelen kunnen vanaf medio 2021 steun krijgen van een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij. “De ROM biedt een maximale economische impact bij relatief beperkte kosten”, aldus Pieter Dijkman, bestuurslid namens arbeidsregio Noord-Holland Noord, tevens wethouder van Alkmaar.

    Onze regio heeft wel het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, maar nog geen echte ROM om bedrijven met advies en fondsen te helpen met energietransitie, innovatie en schaalvergroting. Maar de provincie en de gemeenten werken  hard aan deze negende ROM, onder aanvoering van Pieter Dijkman. Bestuurslid namens de MRA is Amsterdams wethouder Victor Everhardt en namens de provincie gedeputeerde Ilse Zaal. Colleges stellen op dit moment een conceptbesluit op voor aan hun gemeenteraden.

    Dijkman: “Anders dan bij bijvoorbeeld subsidieverstrekking krijgen we de inleg in het fonds in principe terug aan het einde van de fondsperiode. Doordat in het fonds de eis is gesteld van cofinanciering leidt elke euro die wij inleggen in het fonds tot gemiddeld drie euro’s die private partijen investeren in de economie. Met deze multiplier heeft de ROM met zijn fondsen een maximale economische impact bij relatief beperkte kosten”.

    De oprichting komt mede voort uit de landelijke en Europese herstelmaatregelen rond de coronacrisis. Een ROM vereenvoudigt toegang tot landelijke of Europese (subsidie)regelingen voor bedrijven die geen private investeringen bemachtigen. Budgetten komen via de ROM’s in de regio’s terecht in een breed mkb-fonds voor werkgelegenheid en een fonds voor energietransitie. De ROM werkt straks aanvullend op organisaties als het Ontwikkelingsbedrijf NHN.

    De gemeenteraden en Provinciale Staten besluiten  naar verwachting in het tweede kwartaal over deelname aan de ROM.  De ROM kan naar verwachting per 1 juli worden opgericht. Meer informatie op rom-nederland.nl.

  • Jongeren van De Hoofdzaak tegen wethouders: “Er wordt te weinig gepraat over problemen”

    Jongeren van De Hoofdzaak tegen wethouders: “Er wordt te weinig gepraat over problemen”

    De Alkmaarse stichting De Hoofdzaak is een regionale cliëntenorganisatie voor én door psychisch kwetsbare jongeren. Het zal geen verrassing zijn dat deze coronatijd voor veel jongeren een extra uitdaging oplevert om de kop op te houden of te krijgen. Wethouders Elly Konijn en Paul Verbruggen gingen daarom met jongeren van De Hoofdzaak in gesprek. Ze hadden het over het belang van vragen stellen, praten en vooral: naar elkaar luisteren.

    Het ervaringsteam van De Hoofdzaak bestaat uit 26 Alkmaarse jongeren. Zij kozen er voor om niet langer te zwijgen, maar hun verhalen juist te delen. Dit doen zij, omdat zij beseffen hoe belangrijk dat is en soms zelfs van levensbelang. En dan het liefst met een leeftijdsgenoot die begrijpt wat je doormaakt.

    Tijdens het openhartige gesprek vertelden de jongeren dat hun leeftijdsgenoten niet veel over mogelijke problemen praten en dat er ook weinig naar wordt gevraagd. Bovendien missen ze het samenkomen. Dat bij elkaar kan het gevoel versterken dat je er alleen voor staat: “Als ik in mijn eentje thuis zit te verpieteren, maakt het niemand wat uit. Het zou al helpen als er op school meer aandacht voor is. Door er meer over te praten, ontdek je dat je niet de enige bent en voel je je minder ‘raar’ of ‘gek’ als je neerslachtig of depressief bent”, aldus de jongeren van De Hoofdzaak.

    Om contact te vergemakkelijken, opperden de jongeren een digitaal meetingpoint. Daarnaast is er behoefte aan informatie op maat: “De meeste hulp is voor hele jonge of juist veel oudere mensen”, ervaren ze. Ook wordt het belang genoemd van een laagdrempelige inloop, bijvoorbeeld voor jongeren die eerder een traject hebben gevolgd en een terugval ervaren: “Het is belangrijk dat je dan niet weer helemaal van voren af aan hoeft te beginnen als je het even niet meer weet. Je voelt je op jezelf aangewezen, terwijl het op zo’n moment zo belangrijk is om die nare gedachtes te delen.”

    Jongeren die ook wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken kunnen voor informatie terecht op rcodehoofdzaak.org, cjgalkmaar.nl en jouwggd.nl.

  • Ontwikkeling nieuwe Europese School in volgende fase: “Eindelijk mag het bid openbaar”

    Ontwikkeling nieuwe Europese School in volgende fase: “Eindelijk mag het bid openbaar”

    Met trots en overtuiging heeft de gemeente in januari het bidbook voor de Europese School Alkmaar ingediend bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu mag het bid eindelijk volledig openbaar worden gemaakt en kan gemeente Alkmaar alle betrokkenen volledig informeren over de plannen en de inspraakprocedure van het ministerie.

    Een Europese school biedt onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 18 jaar, vooral van medewerkers van EU-instellingen. Maar welkom zijn ook kinderen van expats in de regio en Nederlandse ouders die hun kroost internationaal onderwijs willen laten volgen. De Europese school in Bergen is echter aan vernieuwing toe en renovatie of nieuwbouw op de huidige locatie is niet haalbaar. Het Ministerie van OCW wil mede door de komst van het Europees Medicijn Agentschap (EMA) naar Amsterdam en in opdracht van de EU, een nieuw schoolgebouw laten bouwen.

    Nadat Castricum afviel, bleef Zaandam als enige concurrent over. De beoogde locatie aan de Hertog Aalbrechtweg tegenover station Alkmaar Noord lijkt echter de uitgelezen plaats voor de nieuwe Europese School: in dezelfde regio als de huidige school, dichtbij het centrum en vlakbij de ring, openbaar vervoer en groen. Bovendien zouden kinderen uit regio Amsterdam tegen de spitsdrukte in gebracht en gehaald worden.

    Wethouder Paul Verbruggen: “We zijn verheugd dat we eindelijk volledig naar buiten kunnen treden met ons voorstel voor de Europese school. We kunnen nu Alkmaarders en alle betrokkenen vertellen welke kansen de school in Alkmaar biedt en het belang van de school voor de regio benadrukken. We zijn overtuigd van de kwaliteit van ons bid, dat wordt ondersteund door gemeenten en bedrijven in de hele regio”. Ook ouders van scholieren zijn bij de plannen betrokken. “Nu breekt de periode aan waarin de betrokken partijen een reactie op de plannen naar het ministerie kunnen sturen en daarom gaan wij onze voorstellen goed toelichten.”

    Vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de betrokken Europese instellingen (Joint Research Center in Petten en EMA) en de ouders hebben tot 24 mei om te reageren. Uiterlijk in december 2021 neemt het ministerie van OCW een locatiebesluit voor de Europese School. Bij een positief besluit voor Alkmaar zouden de plannen in 2023 of 2024 gerealiseerd kunnen zijn.

    Het online bidbook is te vinden op europeanschoolalkmaar.com.

  • Zapper-gezin Bos wint fototaart met selfie van Landelijke Opschoondag

    Zapper-gezin Bos wint fototaart met selfie van Landelijke Opschoondag

    Tijdens de Landelijke Opschoondag werd door gemeenten Langedijk en Heerhugowaard een fotowedstrijd gehouden waarbij drie taarten met daarop de afbeelding zouden worden weggeven. Onlangs ging wethouder Nils Langedijk langs bij een van de winnaars. De familie Bos had maar liefst twee zakken zwerfafval verzameld en hiervan een selfie op sociale media geplaatst. “Een terechte winnaar van de fototaart”, vindt Langedijk.

    De fototaart wonnen ze vooral door hun leuke foto, maar ook omdat de familie Bos het hele jaar door zwerfafval raapt. Het zijn dus echte Zappers, kort voor Zwerfafvalpakkers. De taart werd met blijdschap in ontvangst genomen door de jongste Zappers van het gezin. “Welverdiend!”

    Een van de andere winnaars was Lotte Verhagen uit Heerhugowaard. Wethouder Annette Groot ging eerder al langs bij de jonge Zapper om haar fototaart te overhandigen. Ze had ‘heel veel zwerfafval’ geraapt en ze vindt het belangrijk dat mensen stoppen met afval op straat gooien en dat iedereen helpt met rapen. (foto: gemeente Langedijk)

  • Wethouder Te Beest langs bij winnaar van de Steenbreek appelboom winactie

    Wethouder Te Beest langs bij winnaar van de Steenbreek appelboom winactie

    Gemeente Alkmaar en Steenbreek Alkmaar van de Hortus hebben inwoners met een appelbomen-winactie uitgedaagd om tegels te vervangen voor groen. Daaruit zijn 50 winnaars naar voren gekomen. Wethouder Robert te Beest ging bij één van de winnaars langs om te helpen met het planten van hun nieuwe Elstar appelboompje.

    ‘Steen eruit, groen erin! ‘ is het motto van Steenbreek. Om de vergroening een beetje te stimuleren konden Alkmaarders zich tot 15 maart aanmelden om kans te maken op een van de 50 beschikbaar gestelde boompjes. Er was voor appelboompjes gekozen vanwege de symboliek; ze staat voor vertrouwen en dankbaarheid.

    Mensen die hun tuin ook groener en diervriendelijker willen maken kunnen hiervoor tips en trucs vinden op hortusalkmaar.nl/steenbreek/.

  • Gratis cursus Politiek Actief voor inwoners van Heerhugowaard en Langedijk

    Gratis cursus Politiek Actief voor inwoners van Heerhugowaard en Langedijk

    Voor iedereen in Heerhugowaard en Langedijk die nieuwsgierig is naar hoe de lokale politiek in elkaar steekt, of iets via de gemeente voor elkaar wil krijgen maar niet weet hoe, start donderdag 20 mei weer een gratis cursus Politiek Actief. De cursus is ook uitstekend geschikt voor inwoners die overwegen politiek actief te worden. Aanmelden kan tot en met 25 april.

    De cursus bestaat uit vijf  bijeenkomsten en een terugkombijeenkomst, die zolang de coronaregels dit voorschrijven online plaatsvinden. Tijdens de eerste bijeenkomst op 20 mei wordt een introductie gegeven en uitleg gegeven over hoe de politieke structuur van Nederland in elkaar zit, van landelijk tot lokaal niveau. Tijdens de tweede bijeenkomst op 27 mei wordt de politiek op gemeentelijk niveau belicht, zoals het bestuur en hoe dit wordt samengesteld, besluitvorming en hoe invloed uit te oefenen op beleid en besluitvorming.

    Op 3 juni worden de werking van de gemeenteraad en de uitoefening van invloed op besluitvorming nader besproken en op 10 juni is er debattraining. Op 29 juni komen gemeentefinanciën aan bod en wordt een raadsvergadering in de eigen gemeente bijgewoond. Er wordt afgesloten op een nader te bepalen datum.

    De gemeenten hopen op een diverse groep van deelnemers. Er is plek voor vijftien cursisten per gemeente. Bij meer aanmeldingen zal een selectie worden gemaakt. De cursus wordt verzorgd door ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat.

    Een aanmeldformulier kan tot uiterlijk 25 april worden aangevraagd via griffie@gemeentelangedijk.nl. Meer info op prodemos.nl.

  • Geldfit.nl nu ook voor mensen met geldzorgen in Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk

    Geldfit.nl nu ook voor mensen met geldzorgen in Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk

    Ruim één op de vijf huishoudens in Nederland heeft in deze tijd moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk werkten al samen met de Nederlandse Schuldhulproute en Halte Werk om inwoners en ondernemers met financiële problemen te helpen, maar ze zijn sinds kort ook aangesloten bij Geldfit.nl.

    Geldfit biedt niet alleen een online test om de persoonlijke situatie beter in beeld te krijgen, maar ook advies over de aanpak van financiële problemen én welke lokale en regionale organisaties daarbij kunnen helpen. Nu is op de website ook informatie te vinden over het hulpnetwerk in Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk. Mensen die liever bellen, kunnen Geldfit kosteloos bereiken via 0800-8115.

    De verantwoordelijke wethouders Paul Verbruggen, Bert Fintelman en Marcel Reijven raden aan om tijdig aan de bel te trekken: “Zeker in deze coronatijd is het voor veel mensen steeds lastiger om rond te komen. Dat is niet iets om u voor te schamen. Op tijd aan de bel trekken en om hulp vragen, zorgt er voor dat schulden niet onnodig oplopen. Ook als u zelf geen geldzorgen heeft, maar mensen in uw familie- of vriendenkring wél, probeer dat dan bespreekbaar te maken en te verwijzen naar Geldfit.nl. Uw ogen en oren zien en horen misschien wel meer dan die van de hulpinstanties.”

    Aanvullende informatie, tips en trucs zijn te vinden op komjijeruit.nl, de website die hoort bij de landelijke campagne ‘Kom jij eruit?’. (foto: Pixabay)