Categorie: gemeente

  • Gemeente Heerhugowaard en HugoHopper tekenen voor vier jaar bij

    Gemeente Heerhugowaard en HugoHopper tekenen voor vier jaar bij

    Gemeente Heerhugowaard ziet HugoHopper als een zeer gewaardeerde voorziening sinds het ontstaan in 2010 en gaat dan ook, nu de huidige overeenkomst afloopt, graag een nieuwe overeenkomst aan voor nog eens vier jaar. Dit liet de vervoersvereniging donderdag weten via Facebook. “Wij zijn enorm blij met het in ons gestelde vertrouwen voor de komende tijd!”

    Wethouder Annette Groot tekende namens de gemeente: “De Hugohopper is belangrijk omdat op deze manier de mobiliteit van iedereen wordt gegarandeerd, jong, oud, met of zonder beperking”. Het aantal leden en het aantal reizigers van zowel de vaste buslijnen het deur-tot-deur vervoer neemt nog altijd toe. Ook de buurtbus Heerhugowaard-Langedijk bleek al snel succesvol.

    Deze nieuwe overeenkomst loopt tot en met 2024 en geldt dus ook voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Er wordt gekeken naar een aansluiting in het stationsgebied en HugoHopper blikt nog verder vooruit: in 2025 moeten de bussen emissievrij rijden.

    Er is nog meer goed nieuws. De provincie heeft aangekondigd dat lijnen met aangepaste bussen vanaf begin volgend jaar weer mogen rijden. (foto: HugoHopper)

  • Medewerkers gezocht voor stembureaus tijdens Tweede Kamerverkiezingen

    Medewerkers gezocht voor stembureaus tijdens Tweede Kamerverkiezingen

    Woensdag 17 maart 2021 zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Door de coronamaatregelen zijn meer mensen op de stembureaus nodig om de verkiezingen in goede banen te leiden en daarom doen gemeenten Heerhugowaard en Langedijk een oproep aan inwoners om mee te helpen.

    Er zijn verschillende functies op de stembureaus, zoals gastheer of gastvrouw, stembureaulid aan tafel, toezichthouder en teller van de stemmen. Hiervoor moet men wel minimaal 18 jaar zijn en de gratis online training volgen. De ochtenddienst is van 07:00 tot 14:00 uur en de late dienst van 14:00 tot 21:00 uur. Beide ploegen zullen aansluitend stemmen tellen. Medewerkers krijgen een vergoeding.

    Meer informatie en aanmelden via heerhugowaard.nl/verkiezingen en gemeentelangedijk.nl/verkiezingen.

  • Gemeente Langedijk waarschuwt voor bemiddelaars die gemeentediensten zeggen te regelen

    Gemeente Langedijk waarschuwt voor bemiddelaars die gemeentediensten zeggen te regelen

    Gemeente Langedijk waarschuwt voor bemiddelaars op het internet die aanbieden om tegen betaling gemeentelijke diensten te regelen, zoals de aanvraag van een uittreksel uit het bevolkingsregister. Ze vragen persoonsgegevens en soms een kopie van een identiteitsbewijs, maar doen vervolgens niets volgens de gemeente. De gemeente werkt niet samen met dergelijke bedrijfjes en waarschuwt voor gegevensmisbruik.

    Afspraken voor een uittreksel, nieuw paspoort of rijbewijs zijn gratis, rechtstreeks en zonder al teveel moeite te maken via gemeentelangedijk.nl of direct via afspraken.gemeentelangedijk.nl/internetafspraken. Controleer voor de zekerheid in de adresbalk of men niet op een gekloonde website is beland. Voor overige zaken kan men 0226-334433 bellen. Slachtoffers van oplichting raden wij aan om bij de politie aangifte te doen.

  • Laatste woning in Schelphoek ook aangesloten op HVC-warmtenet

    Laatste woning in Schelphoek ook aangesloten op HVC-warmtenet

    Na veertien  jaar is de laatste woning in de Schelphoek opgeleverd en is de hele Alkmaarse wijk aardgasvrij. Alle 440 woningen zijn aangesloten op het warmtenet van HVC. De Schelphoek heeft een rijke historie, van havenkwartier via bedrijventerrein naar nu een buurt met woningen en horeca, die qua duurzaamheid voorop ligt. “De aansluiting van Schelphoek op het warmtenet is een mooi voorbeeld en een belangrijke bijdrage aan de aardgasvrij toekomst van Alkmaar”, zegt wethouder duurzaamheid Christian Braak.

    Al vanaf de start in 1996 had HVC plannen om de gegenereerde warmte in te zetten als alternatief voor gas. Om daarmee bedrijven en woningen in de omgeving te voorzien van warmte en warm water. De warmte wordt opgewekt door het verbranden van niet herbruikbaar afvalhout. Begin deze eeuw startte HVC met het aansluiten van het AZ-stadion en diverse bedrijven op de Boekelermeer.  In 2006 kwam er een stroomversnelling met de eerste aansluitingen in de Schelphoek.

    Directeur Duurzame Energie van HVC, Arjan ten Elshof: “Deze aansluiting heeft veel voor HVC betekend. Door de uitbreiding werd het mogelijk om ook bestaande woningen aan te sluiten op het warmtenet. Hiermee maken we echt stappen in het verminderen van CO2-uitstoot. Aardgasvrije wijken realiseren, waar bestaande woningen gasloos worden gemaakt, is de volgende stap in de gemeente.”

    Inmiddels is het warmtenet ruim 40 kilometer lang en loopt van de bio-energiecentrale op de Boekelermeer naar het glastuinbouwgebied Alton in Heerhugowaard De Noord. Ruim 6.000 nieuwbouw, bestaande bouw en huurwoningen zijn inmiddels aangesloten op het warmtenet in samenwerking met woningcorporaties, projectontwikkelaars en gemeenten. Ook bedrijven, scholen, gemeentelijke- en andere gebouwen worden aangesloten, zoals De TelefoonCentrale, PCC Het Lyceum, het ziekenhuis en het stadskantoor. Deze aansluitingen staan gelijk aan 5.000 woningen. (foto: Rick Akkerman Fotografie)

  • Bergen verlengt steunmaatregelen voor ondernemers en instellingen

    Bergen verlengt steunmaatregelen voor ondernemers en instellingen

    Het college van de gemeente Bergen verlengt de gemeentelijke steunmaatregelen vanwege de COVID-19 crisis tot 15 februari 2021.

    Het college wil zo (financiële) steun blijven bieden aan die lokale ondernemers en maatschappelijke initiatieven voor wie deze steun echt noodzakelijk is voor de continuering van hun activiteiten. “Niemand weet hoe lang onze maatschappij nog gebukt moet gaan onder dit virus. Dat zou nog wel eens een kwestie van een lange adem kunnen zijn. Daarom blijft het belangrijk om lokale ondernemers en initiatieven te blijven ondersteunen”, laat wethouder Bekkering weten.

    Vanuit de gemeente wordt op diverse terreinen (financiële) hulp aangeboden. De verlengde maatregelen bestaan uit:
    • een verlenging van de looptijd van het lokale Herstelfonds Bergen;
    • aanvragen van de regeling Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties;
    • maatwerk bij het innen van de gemeentelijke belastingen.

  • Veertien mannen en elf vrouwen solliciteren naar burgemeesterschap van Alkmaar

    Veertien mannen en elf vrouwen solliciteren naar burgemeesterschap van Alkmaar

    Naar het ambt van burgemeester van de gemeente Alkmaar hebben 25 personen gesolliciteerd: veertien mannelijke en elf vrouwelijke kandidaten. Dit heeft Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in Noord-Holland, medegedeeld aan de Alkmaarse gemeenteraad en de media.

    Van deze kandidaten hebben of hadden er achttien functie in het openbaar bestuur, zeven hebben of hadden een functie daarbuiten. Van Dijk is bezig met achtergrondonderzoek naar de sollicitanten. Volgens de regels wordt hun identiteit voorlopig geheim gehouden.

    De nieuwe burgemeester van Alkmaar zal naar verwachting in juni 2021 worden benoemd.

  • Vijf Waardse kanshebbers voor nationale proef met legale wietteelt

    Vijf Waardse kanshebbers voor nationale proef met legale wietteelt

    De rijksoverheid werkt aan een vierjarige proef voor het legaal kweken van wiet. In juli kregen kwekers de kans om zich aan te melden met een specifieke locatie. In totaal meldden 149 kandidaten zich, waarvan er vijf plannen presenteerden voor wietteelt op bij elkaar acht locaties in het Alton-gebied in Heerhugowaard De Noord. Dit meldt mediapartner NH Nieuws. Tien van hen zullen worden uitverkoren.

    Doel van het wietexperiment is het buitenspel zetten van criminele wiettelers en -handelaars, en het realiseren van een gesloten circuit van kweker naar verkoper. Ook zal er worden gekeken naar de effecten op de overlast, veiligheid en de volksgezondheid. Tien gemeenten zijn aangewezen voor de verkoop van de legaal geteelde nederwiet. Daar zit Heerhugowaard overigens niet bij.

    Volgend jaar moet duidelijk zijn wie zich de eerste legale wiettelers van Nederland mogen noemen. Er is dan reeds onderzoek gedaan in het kader van de Wet Bibob, zodat vergunningen niet worden gebruikt voor criminele activiteiten.

    Om eventuele vertragingen na ‘groen licht’ van het Rijk voor te zijn, hebben de Waardse telers de nodige vergunningen al aangevraagd.Wie dat zijn is nog niet bekendgemaakt. De gemeente is met hen in contact. Het college van B&W vertrouwt op het zorgvuldig handelen van het Rijk, maar beseft zich dat de plannen voor onbegrip en onrust in de nabije omgeving kunnen zorgen. Kandidaten is dan ook gevraagd om na te denken over goede communicatie.

    Burgemeester Bert Blase heeft het laatste woord in het lokale proces. Als hij een wietkweker om wat voor reden dan ook niet geschikt acht, kan hij een negatief advies geven aan het ministerie.

  • Kermisman Jan Boots benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau

    Kermisman Jan Boots benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau

    Jan Boots is dinsdag verrast met het kruisje dat hoort bij de benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Emile Roemer reikte de Koninklijke onderscheiding op coronaveilige wijze uit in het stadhuis.

    Kermissen zijn het oudste cultuur-historische volksvermaak van Nederland en Jan Boots is hèt boegbeeld van de Nederlandse Kermisbond. Als kind was hij al gefascineerd door kermissen en circussen. Als geen ander kan hij vertellen over de kermishistorie en -tradities. Ruim 50 jaar zit Jan inmiddels in het vak. Hij begon als secretaris van de Nederlandse Kermisbond en werd later directeur. Hij bracht dan ook menig uurtje bij gemeenten en ministeries door. Zijn kennis wordt legendarisch genoemd: hij is op de hoogte van alle relevante wet- en regelgeving en heeft daarbij altijd oog gehad voor de veiligheidsaspecten.

    Gedreven door zijn passie, wil de Alkmaarder graag iedereen laten genieten van het kermisgebeuren. Daarom maakte hij zich hard om mensen met een beperking of een kleine beurs de kans te geven om te genieten van de kermis. Verder is Jan de drijvende kracht achter het driewekelijks verschijnende blad De Komeet, zet hij zich in voor de Vereniging van Circusvrienden en de Kring van Draaiorgelvrienden.

    Boots kent nagenoeg alle kermisfamilies persoonlijk en is bij hen een graag geziene gast. Hij staat altijd voor hen klaar als ze hulp nodig hebben. In dit voor kermisexploitanten rampzalige jaar is Jan ook weer het vertrouwde eerste aanspreekpunt en hij heeft dan ook drukker dan ooit.

    Voor zijn langdurige inzet en al zijn goede werk voor het behoud van het Nederlands cultureel erfgoed, heeft het Zijne Majesteit behaagd Jan Boots te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. (foto: JJFoto)

  • Onderwijsbestuurder Adrie Groot ontvangt Gouden Reiger van burgemeester Blase

    Onderwijsbestuurder Adrie Groot ontvangt Gouden Reiger van burgemeester Blase

    Adrie Groot, voorzitter van het college van bestuur van stichting Blosse heeft maandag de Gouden Reiger van gemeente Heerhugowaard gekregen. Burgemeester Bert Blase reikte de onderscheiding aan de onderwijsman in hart en nieren uit omdat hij met pensioen gaat. Ineke, de echtgenote van Adrie Groot, speldde de Gouden Reiger bij hem op.

    Met het toekennen van deze onderscheiding spreekt het college van burgemeester en wethouders, namens de gemeente, waardering uit voor Adrie Groot en bedankt hem voor zijn inzet voor de Heerhugowaardse samenleving. “Hij heeft met zijn visionaire gedachten op bijzondere wijze een bijdrage geleverd aan het onderwijs en voor de landelijke visie op educatie. Onder zijn leiding is Stichting Blosse uitgegroeid tot een in Nederland vooraanstaand Integraal Kindcentrum, waar andere organisaties door geïnspireerd worden. De verdiensten van Adrie Groot hebben een zeer brede reikwijdte vandaag de dag en voor de toekomst. Hij heeft zijn functie aantoonbaar op bijzondere wijze ingevuld.”

    Adrie Groot was elf jaar lang bestuurder van onderwijsstichting Flore en de afgelopen twee jaar van Blosse, de stichting die ontstond door fusie van Flore en Stichting Kinderopvang Heerhugowaard. Hij was verantwoordelijk voor 27 locaties waar bijna 1.000 medewerkers werken aan een optimaal leef-, leer- en werkklimaat voor bijna 10.000 kinderen. Vanuit zijn functie als schoolbestuurder is Adrie Groot aangesloten bij de beweging ‘Leve het Onderwijs’, die een nieuwe manier van besturen nastreeft: van moeten naar mogen, van controleren naar vertrouwen. Hij vertegenwoordigde het primair onderwijs in de PO-raad en is jarenlang deel van het netwerk van de Inspectie en van het netwerk Financiën geweest. Adrie Groot werkte ook in verschillende gemeenten mee aan de plaatselijke en regionale onderwijsagenda. (fotograaf: Theo Annes)

  • Gemeente Alkmaar plaatst eerste innovatieve ‘combipaal’ van Nederland

    Gemeente Alkmaar plaatst eerste innovatieve ‘combipaal’ van Nederland

    Alkmaar krijgt als eerste gemeente in Nederland een lantaarnpaal met laadpunten. Deze ‘combipaal’ wordt uitgerust met twee laadpunten voor elektrische auto’s en twee voor elektrische plezierboten. De eerste paal komt op de Voordam, omdat er al een aanvraag was voor een autolaadpunt op deze locatie. Voor uitbreiding kijkt de gemeente naar plekken aan de Oudegracht, Waterlaan, Kennemersingel en het Verdronkenoord.

    Door samenvoeging van drie soorten palen wordt ruimte bespaard en is het straatbeeld rustiger. Het bovenste deel ziet eruit als de bestaande straatverlichting. Het onderste deel wordt verbreed voor de contactdozen en de nodige bekabeling. Op termijn kunnen extra opties toegevoegd worden.

    De pilot geeft uitvoering aan het coalitieakkoord en maakt deel uit van het Europese project POCITYF (POsitive Energy CITY Transformation Framework). Dit project zet in op verduurzaming van historische steden met deelprojecten die ervoor zorgen dat gebouwen meer energie opleveren dan ze verbruiken, waarbij het overschot gaat naar omliggende panden. Alkmaar is samen met Evora in Portugal een pilotstad.

    De combipalen zijn straks niet de eerste tastbare resultaten in Alkmaar van Project POCITYF.  Onlangs is in het kader van dit Europese initiatief gestart met de installatie van 940 zonnepanelen boven de zuidelijke parkeerplaats bij Sportcomplex De Meent.

    Meer over POCITYF op alkmaar.nl.