Categorie: gemeente

  • Gemeenteraad wil sloopkogel door Matthiasschool ondanks buurtprotest

    Gemeenteraad wil sloopkogel door Matthiasschool ondanks buurtprotest

    De sloop van de oude Matthiasschool in Oud-Overdie wordt breed gesteund in de gemeenteraad van Alkmaar. Na wekenlang protest van buren en erfgoedorganisaties zoals Adapt en Bond Heemschut stemde de gemeenteraad in overgrote meerderheid voor het plan dat zorgt voor nieuwbouw op deze plek. Alleen de Partij voor de Dieren, ChristenUnie en BAS stemden tegen het nieuwe bestemmingsplan.

    Het protest kwam gewoon te laat, vonden de meeste politieke partijen. Al sinds 2005 is het plan om hier de school te slopen. Het ontwerp-plan heeft al ter inzage gelegen en met de aanbesteding is de gemeente ook al heel ver. Betrouwbaarheid van de gemeente richting projectontwikkelaars woog zwaarder dan het verzet van een grote groep buurtbewoners. Die hadden in de ogen van de meeste fracties hun geluid veel eerder hadden moeten laten horen. Onzin, vonden de buurtbewoners. De sloop van de school mocht door hen nooit ter discussie worden gesteld, wierpen zij tegen.

    Ronald van Veen van de ChristenUnie had zich goed verdiept in de inspraak en participatie van de afgelopen jaren. Hem was gebleken dat de uitnodigingen voor informatieavonden inderdaad vanaf het begin uitgingen van sloop. Meepraten mocht alleen over de invulling met nieuwbouw. Voor de ChristenUnie reden om de participatie af te keuren. De voorstanders hadden echter geen belangstelling voor zijn uitzoekwerk. Steven Smit van D66 vond dat het boek van de inspraak dicht kon. “Als je het gevoel geeft dat je altijd kunt terugonderhandelen, ondermijn je het vertrouwen in participatie.”

    Raadslid Ben Bijl was overtuigd dat hier herbestemming van de school viel te verkiezen boven een nieuwbouwplan. Hij wilde uitstel. “Ga nog eens in gesprek met de buurt. De buurt noemt de school de ziel van de wijk. In 2005 is er al over het plan gesproken. En nu is er ineens haast. Hoezo?” Zijn voorstel om het bestemmingsplan van de agenda te halen en de komende maanden opnieuw in overleg te gaan met buurtbewoners en erfgoedorganisaties, werd slechts gesteund door ChristenUnie, Partij voor de Dieren en zijn eigen BAS. Die vier stemmen waren niet genoeg. Daarna was duidelijk welke kant de stemming voor het nieuwe bestemmingsplan zou opgaan. De steun van CDA, PvdA, VVD, OPA, D66, Seniorenpartij, Leefbaar Alkmaar en GroenLinks was meer dan voldoende om het lot van de oude Matthiasschool te bezegelen.

  • Inwoners Bergen kunnen meedenken over profiel nieuwe burgemeester

    Inwoners Bergen kunnen meedenken over profiel nieuwe burgemeester

    Wie ideeën heeft over de nieuwe burgemeester voor de gemeente Bergen, kan dat tot 31 december mailen aan de griffier. Daarna begint de vertrouwenscommissie met alle fractievoorzitters uit de gemeenteraad aan de wervingsprocedure. De inbreng vanuit de inwoners wordt gebruikt voor een profielschets.

    Zodra de eerste opzet daarvan medio januari gereed is, kunnen inwoners en maatschappelijke organisaties hierop nog een keer reageren. Op 9 februari komt Commissaris van de Koning Arthur van Dijk de profielschets ophalen.

    Eerder liet Commissaris van de Koning Arthur van Dijk aan Duinstreek Centraal weten dat de werving van een nieuwe burgemeester tegenwoordig ongeveer acht maanden vergt. De benoeming van een burgemeester moet veel stappen doorlopen die tijd vergen, zoals een veiligheidsonderzoek. Volgens VVD-fractievoorzitter Meis de Jongh is ieders streven dat Bergen voor de verkiezingen van maart 2022 een nieuwe burgemeester heeft.

    Zowel de Commissaris van de Koning als de VVD-fractievoorzitter achten de kans groot dat de nieuwe burgemeester van Bergen in de tweede helft van 2021 wordt benoemd. Van Dijk weet al welk type sollicitanten erop af zullen komen: “De nieuwe burgemeester zal zich aangetrokken moeten voelen tot een klus om het vertrouwen in het lokaal bestuur terug te winnen in een gemeente waar ze van ver komen.”

    Het mailadres voor de inbreng vanuit de inwoners is a.anthonissen@bergen-nh.nl.

  • Koninklijke onderscheiding voor Nanda Goudsblom, ‘moeder’ van Alcmaria Victrix

    Koninklijke onderscheiding voor Nanda Goudsblom, ‘moeder’ van Alcmaria Victrix

    Nanda Goudsblom-Van den Bosch uit Alkmaar is dinsdag door burgemeester Emile Roemer verrast met een benoeming tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Vanwege corona speldde haar man de onderscheiding bij de ‘moeder’ van de vereniging op.

    Nanda Goudsblom zet zich al sinds 1970 in voor voetbalvereniging Alcmaria Victrix. Zij draait de kantinediensten en is sinds 2015 verantwoordelijk voor de aansturing hiervan. Verder organiseert ze samen met haar man al 35 jaar de maandelijkse klaverjasdrive en daarnaast organiseert ze het cabaret en clubavonden en clubweekenden. Bij elkaar is ze wekelijks zo’n 30 uur voor Alcmaria Victrix in de weer.

    Nanda Goudsblom is de ‘lievelingsoma’ van meerdere generaties voetballers van de club. De kleinste pupillen weten al snel dat Nanda de baas is met name in de kantine en de kleedkamers. Als Nanda iets vraagt, dan gebeurt het. Als zij iets zegt, dan is het zo. En als je zelf een vraag hebt, stel je die aan Nanda. De kleintjes komen bij haar voor een ‘snoepie’, de ouderen voor een luisterend oor of een goed advies. Ze regelt attenties bij lief en leed en is de sfeermaker en verbinder, die het verenigingsleven zo mooi maakt. Door haar voelt iedereen zich thuis bij Alcmaria. Zij kent elk lid persoonlijk, van kabouter tot veteraan en velen komen regelmatig terug in de kantine om met Nanda bij te praten. Ze staat altijd achter de bar, ongeacht dag of tijdstip, en zorgt voor een aangename sfeer met altijd een goed humeur. Ze heeft plezier in haar werk en is trots op ‘haar’ vereniging.

    In november 2019 werd Nanda benoemd tot Lid van Verdienste van de club. Ze wordt omschreven als het gezicht en de ‘moeder’ van Alcmaria. Een vrouw die leeft voor de club en zorgt dat jong en oud zich gezien voelt in een veilige omgeving en daarmee heeft zij dit lintje dik verdiend. (foto: JJFoto)

  • 11-jarige Thomas eerste kinderburgemeester van Bergen

    11-jarige Thomas eerste kinderburgemeester van Bergen

    De 11-jarige Thomas Meereboer uit Bergen wordt de eerste kinderburgemeester van de gemeente Bergen. Thomas werd gekozen uit vijf kandidaten. Thomas gaat de kinderen uit de gemeente vertegenwoordigen. Daarnaast is de kinderburgemeester samen met de burgemeester van Bergen aanwezig bij belangrijke evenementen en bijzondere gebeurtenissen.

    Thomas: “Het was voor mij een heel avontuur dat nog lang niet is afgelopen. Het begon allemaal bij een mail om me op te geven. Daarna kwam een leuk sollicitatiegesprek met de burgemeester. Ik genoot er erg van. Ik had niet verwacht dat ik het zou worden. Ik hoop dat mijn jaar als kinderburgemeester nog leuk wordt ondanks corona. Ik hoop dat de mensen in onze gemeente mij een leuke en goede kinderburgemeester vinden.”

    In januari wordt de 11-jarige officieel geïnstalleerd tijdens een raadsvergadering. De 56-jarige burgemeester Peter Rehwinkel is blij met deze benoeming: “Ik vind de mening van kinderen belangrijk. Tijdens de sollicitatiegesprekken bleek dat kinderen ook echt een duidelijke mening over bepaalde onderwerpen hebben. Bijvoorbeeld over eenzaamheid, de coronamaatregelen, klimaat, cultuur en veiligheid voor kinderen. Daarom ben ik blij dat ik de komende tijd met Thomas kan samenwerken en kan luisteren naar zijn ideeën.”

  • Vernietigd bestemmingsplan Watertoren Egmond viel nog te repareren

    Vernietigd bestemmingsplan Watertoren Egmond viel nog te repareren

    Ruim een jaar had het college van B&W nodig om een bestemmingsplan te repareren voor het Watertorenterrein in Egmond aan Zee, dat volgens de Raad van State niet deugde. Vooral op het punt van stikstof moest volgens de hoogste bestuursrechter het huiswerk opnieuw worden gemaakt. Nieuw onderzoek toont nu volgens het gemeentebestuur aan dat er geen merkbare nadelige effecten zijn voor het Noordhollands Duinreservaat als hier de bebouwing komt die dit bestemmingsplan mogelijk maakt. Het duinreservaat is een beschermd Natura-2000 gebied, dat veel last heeft van te veel stikstof.

    Wethouder Klaas Valkering: “Sporthal De Watertoren is verouderd en moet daarom worden gesloopt. Een nieuwe sporthal met daaronder een parkeergarage zet niet alleen Egmond aan Zee sportief gezien weer mooi op de kaart, maar geeft ook ruimte voor nieuwe, betaalbare woningbouw die zo hard nodig is.”

    Rond de sporthal komen 19 woningen en 15 CPO-woningen. CPO staat voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Met CPO bepalen de bewoners, samen met de toekomstige buren, hoe het huis eruit komt te zien, wat de kwaliteit van het huis is, hoe het wordt ingedeeld en wat de prijs wordt.

    Op 25 november werden omwonenden geïnformeerd over de voortgang van het project Watertoren. Het wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd. Belanghebbenden kunnen op 12 januari nog aan de gemeenteraad laten weten hoe zij over het bestemmingsplan denken. Dan komt het aan de orde in de Commissie Bestemmingsplannen.

  • Ondertekening van prestatieafspraken 2021-2024 voor Alkmaars woningaanbod

    Ondertekening van prestatieafspraken 2021-2024 voor Alkmaars woningaanbod

    Gemeente Alkmaar, betrokken woningcorporaties en huurdersorganisaties hebben hun ambities en opgaven voor de komende vier jaar omgezet in gezamenlijke prestatieafspraken. Deze gaan over thema’s als voldoende betaalbare en energiezuinige woningen, wonen & zorg, leefbaarheid en wijkgericht werken. Maandag zijn de afspraken ondertekend.

    De prestatieafspraken zijn gemaakt tussen de gemeente Alkmaar,  Kennemer Wonen, Van Alckmaer, Wooncompagnie en Woonwaard, en de huurdersverenigingen van Kennemer Wonen, Van Alckmaer en Noord-Kennemerland. Doel is om de stad aantrekkelijk te houden voor jong en oud, en om groei, variatie in wijken en duurzaamheid te ontwikkelen.

    Er is vooral vraag naar (sociale) huurwoningen. De partners inventariseren komend jaar waar precies behoefte aan is en stemmen het programma voor nieuwbouw en ingrepen op bestaande woningen hierop af. De corporaties zorgen de komende jaren in ieder geval voor netto rond 500 extra sociale huurwoningen. In 2021 staat de oplevering van 119 woningen gepland en start de bouw van 38 woningen. Om de mogelijkheden voor woningzoekenden verder te vergroten, kijken de corporaties  in 2021 waar zij ‘flexibel wonen’ kunnen realiseren met name voor jongeren.

    De corporaties zullen de huren jaarlijks heel beperkt laten stijgen, in overleg met hun huurdersorganisaties. Ook zorgen ze ervoor dat minimaal 95 procent van alle woningen in Alkmaar sociale huurwoningen blijven.

    De gemeente zet flink in op de sociale huursector. Dit jaar werden de regels twee keer versoepeld voor verhuizing binnen de sector voor mensen die groot of te klein wonen. Vorige week presenteerde het college het programma ‘Versnel de woningbouw’ en in oktober hadden B&W al besloten om grondprijzen voor sociale bouw te verlagen, toen bleek dat de gemeente relatief erg duur was. Ook wordt in de afspraken gerefereerd naar het pact ‘Wonen met ondersteuning – commitment op leefbaarheid’ uit 2018, met daarin afspraken over beschikbaarheid van betaalbare woningen voor kwetsbare doelgroepen.

    Vanzelfsprekend wordt verder verduurzaamd. Tot en met 2024 sluiten de corporaties naar verwachting 1.461 woningen aan op het HVC-warmtenet. De verduurzaming van huurwoningen gaat gepaard met lagere woonlasten voor huurders.

    In 2021 start een woonservice pilot met wijksteunpunt De Mieuwijdt in Graft om extra in te spelen op de grote behoefte aan een combinatie van wonen en zorg, maar er borrelt nog meer. Zo komt er in de eerste helft van het jaar een gebiedsagenda voor Overdie en starten er in de tweede helft gesprekken voor een agenda voor de andere wijken en buurten.

  • Gemeente Bergen laat afvalinzameling en milieustraten tot eind 2022 aan HVC

    Gemeente Bergen laat afvalinzameling en milieustraten tot eind 2022 aan HVC

    Het college van Bergen kiest ervoor om de inzameling van huishoudelijk afval ook in 2022 nog door de HVC te laten verzorgen. B&W willen de samenwerking beëindigen omdat men niet tevreden is over de kwaliteit en de kosten. Diverse raadsfracties delen die mening. Maar er is meer tijd nodig om de eigen inzameling en het nieuwe grondstoffenbeleid goed op poten te zetten.

    In tegenstelling tot de andere BUCH-gemeenten, heeft Bergen de afgelopen tien jaar de afvalinzameling en het beheer van de milieustraten aan HVC gelaten. Maar dat gaat dus veranderen. Tevens wil de gemeente de gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner terugbrengen van 230 kilo naar 30 kilo per jaar en de milieustraten verbeteren. Het nationaal gemiddelde ligt overigens op zo’n 490 kg per persoon, aldus getallen van het CBS.

    Wethouder Erik Bekkering: “We zijn een hele groene gemeente, maar we hebben nog een slag te maken in de manier waarop we met ons afval en onze grondstoffen omgaan. Hoe we dat gaan doen en welke maatregelen daarbij passen, bespreken we samen met een panel van inwoners. De verlenging van de dienstverlening door HVC met een jaar geeft ons de ruimte om dat zorgvuldig te doen.”

  • Gemeente Bergen: laat verboden vuurwerk niet onveilig thuis liggen

    Gemeente Bergen: laat verboden vuurwerk niet onveilig thuis liggen

    Nederland heeft een verbod op categorie F3 en F4 vuurwerk, maar deze jaarwisseling is ook F2-vuurwerk verboden. Gemeente Bergen dringt erop aan om verboden vuurwerk niet onveilig in huis te houden, maar vrijwillig in te leveren. Dat kan bij Stadswerk072 in Alkmaar.

    De eerste inzameling was vrijdag, maar ook op 12, 18 en 19 december kan verboden vuurwerk nog ingeleverd worden bij Stadswerk072 aan de Herculesstraat 71. Een gespecialiseerd bedrijf zal weer klaarstaan, op vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur en op de zaterdagen van 10:00 tot 16:00 uur, om het vuurwerk in ontvangst te nemen en af te voeren.

    Doel van het aanvullende verbod is om hulpverleners, die het veelal al druk genoeg hebben in deze tijd, enigszins te ontlasten. Alleen klein F1-vuurwerk is toegestaan, zoals het hele jaar lang, voor iedereen vanaf 12 jaar. (foto: NH Nieuws)

  • Ruimere voorrangsregeling voor doorstroming naar grotere woning binnen regio Alkmaar

    Ruimere voorrangsregeling voor doorstroming naar grotere woning binnen regio Alkmaar

    Sinds april kunnen woningzoekenden die bij de SVNK ingeschreven staan voorrang krijgen als ze te klein of te groot wonen. De voorwaarden worden per 1 januari versoepeld voor inwoners die een grotere woning zoeken in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Uitgeest.

    Huishoudens, waarbij er minstens drie kinderen in één slaapkamer moeten slapen, kunnen sinds 1 april voorrang krijgen voor een grotere woning. Vanaf 1 januari is die optie er ook voor huishoudens met minstens één kind, die wonen in een studio of woning met één slaapkamer. De woningen moeten in beheer zijn van corporaties aangesloten bij de SVNK. Dat zijn Kennemer Wonen, Van Alckmaer, Wooncompagnie, Woonstichting Langedijk en Woonwaard.

    Meer informatie is te vinden op svnk.nl. (foto: Ketut Subiyanto / Pexels)

  • Wethouder en coöperatie tekenen voor woningbouw aan westrand Sint Pancras

    Wethouder en coöperatie tekenen voor woningbouw aan westrand Sint Pancras

    Het college van Langedijk ging vorige week akkoord met het voorstel voor woningbouw aan de Gedempte Veert in Sint Pancras. Woensdag ondertekende wethouder Jasper Nieuwenhuizen en Aleida van der Weide-Visser en Bep Waterhout van Coöperatie Gedempte Veert de overeenkomst voor de realisatie.

    De Vereniging van Eigenaren, nu genoemd de Coöperatie Gedempte Veert, nam jaren geleden het initiatief om samen met gemeente Langedijk tot om te komen tot woningbouw aan de westrand van Sint Pancras. Om de realisatie mogelijk te maken staat de coöperatie garant voor een groot deel van de kosten die de gemeente zal maken voor de inrichting van de openbare ruimte.

    De Gedempte Veert ontwikkelt zich van een achterkantsituatie naar een voorkantsituatie. In diepe achtertuinen van verschillende perceeleigenaren aan het water kan op termijn woningbouw plaatsvinden. Het college heeft besloten te starten met het in procedure brengen van een bestemmingsplan om dit mogelijk te maken. De rand bij het Vroonermeer wordt opnieuw ingericht voor een fraaie ruimtelijke afronding.

    In overleg met de coöperatie en de klankbordgroep Westrand is een plan voor de openbare ruimte opgesteld. Uitgangspunt is de komst van een fietsstraat, waar auto’s dus te gast zijn. De straat krijgt rood asfalt, middengeleiders en verstevigde grasstroken. De gemeente verwacht hiervoor subsidie te krijgen van de provincie, aangezien de Gedempte Veert onderdeel is van het regionaal fietsnetwerk Schagen-Alkmaar-Heiloo-IJmond.

    In de zomer van 2019 heeft de klankbordgroep Westrand geadviseerd over het inrichtingsplan voor de openbare ruimte. Een aantal adviezen zijn doorgevoerd in het voorstel. Er wordt een mooie oever met bankjes, een aantal parkeerplaatsen en een grote steiger gemaakt langs en het water. Er is al een plek om bootjes te water te laten.

    De gemeente werkt nu aan een ontwerp bestemmingsplan. Grondeigenaren, omwonenden en andere betrokkenen worden geïnformeerd over de vervolgstappen. (foto: Google)