Categorie: gemeente

  • Geen extra woonlasten ondanks gat van 5,3 miljoen in Waardse begroting

    Geen extra woonlasten ondanks gat van 5,3 miljoen in Waardse begroting

    Gemeente Heerhugowaard kent doorgaans een stabiele, financiële uitgangspositie. Voor het komende jaar is die basis er ook, maar toch moeten er door het gemeentebestuur moeilijke keuzes worden gemaakt om het begrotingstekort van 5,3 miljoen op te vangen, zonder extra verhoging van de woonlasten.

    Sinds het Rijk de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en jeugdzorg overdroeg aan gemeenten, kampen deze met steeds oplopende kosten. Daar worden de nodige maatregelen voor genomen, maar het is nog niet duidelijk hoeveel middelen het Rijk voor jeugdzorg ter beschikking zal stellen. Daarnaast is er de gemeentefusie , waarvan de kosten pas achteraf door het Rijk gecompenseerd worden. En dan is er natuurlijk nog de coronacrisis, waarop de gemeente investeert.

    “Keuzes maken betekent niet dat we dingen niet meer doen. Het kan ook betekenen dat we dingen anders doen”, licht wethouder financiën Bert Fintelman toe. “Zo zou er gekeken kunnen worden naar het aantal aanbieders in de zorg en willen we een pilot starten om huisartsen bij te staan, wat moet leiden tot minder jeugdzorgkosten. De woonlasten voor huishoudens zullen niet méér stijgen dan we eerder hebben afgesproken.”

    De woonlasten worden in december definitief vastgesteld. Voor nu staan deze op gemiddeld 247 euro OZB-belasting, 206 euro rioolheffing en 296 euro afvalstoffenheffing. De begrotingen van zowel Heerhugowaard als fusiepartner Langedijk worden naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 vastgesteld. Volgend jaar wordt gewerkt aan één gezamenlijke begroting voor Dijk en Waard.

    Meer informatie op heerhugowaard.nl/nieuws.

  • Gemeenten Langedijk en Heerhugowaard nemen beheer openbare verlichting over

    Gemeenten Langedijk en Heerhugowaard nemen beheer openbare verlichting over

    In februari 2021 neemt gemeente Langedijk het beheer van de openbare verlichting over van nutsbedrijf Liander. Vanaf maandag 16 november wordt gedurende vier weken de aansturing overgeheveld naar het nieuwe systeem van de gemeente en wordt proef gedraaid. In deze periode kan het zijn dat de straatverlichting overdag brandt.

    Voordeel van het eigen beheer is dat de openbare verlichting niet automatisch op een vast tijdstip in- of uitgeschakeld wordt, maar dat dit gedaan kan worden op basis van de hoeveelheid licht. Zo brandt de straatverlichting dus niet onnodig en wordt energie bespaard.

  • Kopzorgen voor Langedijker bestuur over begrotingstekorten

    Kopzorgen voor Langedijker bestuur over begrotingstekorten

    Net als veel gemeenten heeft Langedijk kopzorgen over het huishoudboekje. Dat bleek wel tijdens de digitale raadsvergadering op dinsdag. De primaire “beleidsarme” begroting voor 2021 is niet sluitend en in de meerjarenbegroting staat een structureel tekort van 300.000 tot 800.000 euro. Stijgende kosten voor Wmo en Jeugdzorg wegen immer zwaarder sinds deze taken vanuit het Rijk naar gemeenten zijn overgeheveld, en de coronacrisis hakt er behoorlijk in. De primaire begroting is niet sluitend.

    Wethouder Financiën Jasper Nieuwenhuizen keek ook naar Heerhugowaard. De fusiepartner heeft behoorlijk wat zorginstellingen. Hij hoopt dat het Rijk meer financiële steun gaat bieden aan gemeenten, zodat inwoners van Dijk en Waard worden ontzien. Daarnaast werden tijdens de vergadering zorgen geuit over het achterblijven van de woningbouw met name voor jongeren en ouderen, en de gevolgen van de Regionale Energie Strategie (RES) en de aanstaande Omgevingswet.

    Begin volgend jaar volgt een secundaire begroting voor 2021, met meer inzicht in de financiële positie van Langedijk.

    Overigens werd Patricia Ringers tijdens de Zoom-vergadering opnieuw geïntroduceerd. Zij vervangt Rob Wagenaar, die vanwege langdurige ziekte sinds 21 oktober 16 weken verlof heeft.

  • Digitale informatieavond over de plannen voor het Ringerskwartier in Alkmaar

    Digitale informatieavond over de plannen voor het Ringerskwartier in Alkmaar

    Het Alkmaarse Ringerskwartier gaat er straks compleet anders uitzien. Er zijn ontwerptekeningen gemaakt waar de gemeente positief op reageerde en het college heeft ingestemd met het voorontwerp-bestemmingsplan. Dit plan ligt sinds 5 november ter inzage. Voor een overzicht wordt maandagavond 16 november vanaf 19:30 uur een digitale inloopbijeenkomst gehouden via Zoom.

    Gebiedsontwikkelaar BPD zal in nauwe samenwerking met gemeente Alkmaar een presentatie geven over de plannen. De avond start met de vertoning van een video waarin betrokken partijen toelichting geven op de ontwerpen, de stand van zaken en de planning van het vervolgtraject. Na de videopresentatie is er ruimte voor het stellen van vragen aan de architecten, de stedenbouwkundige en vertegenwoordigers van BPD en de gemeente. Ook kunnen suggesties worden gegeven via een chatfunctie.

    Aanmelden en later het verslag terugkijken gaat via nieuwbouw-ringerskwartier.nl. Achteraf wordt een verslag van de avond op de website geplaatst. Tijdens deze online bijeenkomst is nog geen verdere verkoopinformatie beschikbaar.

  • Vanaf 18 november weer vijf digitale bijeenkomsten over plannen voor Centrumwaard

    Vanaf 18 november weer vijf digitale bijeenkomsten over plannen voor Centrumwaard

    Centrumwaard krijgt een facelift. Eind september startte gemeente Heerhugowaard een participatietraject met vier digitale bijeenkomsten, waarin veel aangedragen en besproken is. Begin november volgden vier digitale inloopsessies en binnenkort is er een nieuwe reeks van vijf digitale participatie-bijeenkomsten om de plannen verder vorm te geven.

    De Zoom-bijeenkomsten worden gehouden op 18, 19, 25 en 26 november en op 2 december telkens van 19:30 tot 21:45 uur. Elke bijeenkomst heeft een eigen thema: woongenot, bedrijvigheid, bereikbaarheid & veiligheid, uitstraling en tot slot verbondenheid & betrokkenheid.

    Aanmelden kan tot 17 november via heerhugowaard.nl/centrumwaard. Hier is ook alle informatie te vinden over de plannen en de participatie.

  • Groot onderhoud aan asfalt van Voorburggracht in Zuid-Scharwoude

    Groot onderhoud aan asfalt van Voorburggracht in Zuid-Scharwoude

    Maandag 23 november wordt gestart met het opnieuw asfalteren van de Voorburggracht in Zuid-Scharwoude. Het gaat om de delen tussen de Apotheek Langedijk B.V. en huisnummer 117, tussen de Geestweg / Oostelijke Randweg en huisnummer 59, en om het kruispunt Voorburggracht – Korteweide – Krommebrug.

    De werkzaamheden duren tot en met maandag 30 november. De apotheek, huisartsenpraktijk en winkels blijven toegankelijk via aangegeven omleidingsroutes.

  • Waardse raad wil van college wijkgerichte plannen om veiligheid te verbeteren

    Waardse raad wil van college wijkgerichte plannen om veiligheid te verbeteren

    Begin dit jaar konden inwoners van Heerhugowaard deelnemen aan een enquête over hun gevoel van veiligheid of juist onveiligheid in de gemeente. Middels een motie van de VVD zet de voltallige gemeenteraad druk op het college om de resultaten van het onderzoek om te vormen in een wijkgerichte aanpak, en om direct in te zetten op de Rivierenwijk, Schrijverswijk en Molenwijk.

    Uit de enquête blijkt dat het veiligheidsgevoel in Heerhugowaard in het algemeen toeneemt, maar dat er nog winst te boeken is. De meeste gevoelens van onveiligheid zijn het gevolg van de inrichting van de woonomgeving en van onveilige verkeerssituaties. In de Rivierenwijk en Molenwijk heerst een bovengemiddeld gevoel van onveiligheid. Het tegengaan van verloedering en de verbetering van de inrichting van deze wijken zal een positieve bijdrage leveren. De motie vraagt ook spoedige aandacht voor de Schrijverswijk.

    In de motie is gesteld dat de kwaliteit van de woonomgeving en het aanpakken van onveilige verkeerssituaties relatief eenvoudig is te beïnvloeden en vrij makkelijk mee te nemen is in onderhoud. Onderhoud dat gecombineerd kan worden met werkzaamheden in de buurten en wijken.

    De raad wil in de eerste bestuursrapportage in 2021 geïnformeerd worden over de gekozen stappen.

  • Alkmaarse ondernemers en wethouder in discussie via livestream op Dag van de Ondernemer

    Alkmaarse ondernemers en wethouder in discussie via livestream op Dag van de Ondernemer

    Vrijdag 20 november is het de Dag van de Ondernemer. Namens gemeente Alkmaar gaat Stefanie Hoogland die dag in gesprek met lokale ondernemers om te peilen hoe zij de coronacrisis ervaren en hoe zij de toekomst zien. Ze interviewt daarnaast wethouder economie Pieter Dijkman, maar iedereen die een bijdrage wil leveren of een vraag wil stellen kan dit doen. De meeting wordt live gestreamd door NHNext.

    Burgemeester Roemer opent de online bijeenkomst, waarna Stefanie Hoogland in gesprek gaat met vier ondernemers en wethouder Dijkman. De vier ondernemers zijn Karin Hiemstra van Restaurant De Fransman en tevens voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Alkmaar, Bert Waardijk van Waardijk Schoenen, Gideon Nijemanting, directeur Bedrijven Rabobank Alkmaar, en Vomar-directeur Aart van Haren.

    Wethouder Dijkman: “Onze ondernemers verdienen respect voor hun inzet zeker in deze moeilijke tijd. Terecht dat we stilstaan bij het ondernemerschap en specifiek bij wat de coronapandemie betekent voor de lokale ondernemers en hoe zij hierop anticiperen.”

    Een bredere blik op Alkmaarse ondernemingen in deze coronatijd is verkregen door I&O Research en verwerkt in  een ‘Impactmonitor’. Het blijkt dat thuiswerken voor veel werknemers niet mogelijk is, een meerderheid gebruik maakt van landelijke steun en dat uitstel van betaling de meest benutte gemeentelijke steunmaatregel is. Ook blijkt dat een derde sterk negatieve gevolgen van de coronaregels verwacht en dat zes op de tien zich voorbereidt op een nieuwe situatie. Onderwerpen uit het onderzoek worden aangesneden tijdens de discussies.

    “Het onderzoek van I&O Research is één van de vele vormen waarop wij als gemeente feeling willen houden met onze lokale ondernemers”, wijdt Dijkman uit. “Ook het Ondernemersloket is daarin en belangrijke schakel. Maar ook deze Livestream op de ‘Dag van de Ondernemer’ stelt ons in staat direct contact met elkaar te hebben in deze tijden.”

    De live stream duurt van van 14:00 tot 14:45 uur en is te volgen via nhnext.nl/alkmaar/. (foto: Pixabay / janeb13)

  • Gemeente Bergen tart provincie, wil bouwen in bijzonder provinciaal landschap

    Gemeente Bergen tart provincie, wil bouwen in bijzonder provinciaal landschap

    De gemeente Bergen denkt de provincie Noord-Holland te slim af te zijn door een bestemmingsplan deze week ter visie te leggen voor landbouwgronden ten zuiden van Egmond-Binnen, een locatie in het noorden en een locatie in het oosten van Egmond aan den Hoef. De gemeente wil zo een nieuw beschermingsregime van de provincie Noord-Holland omzeilen, dat deze plekken ongemoeid wil laten.

    De provincie heeft deze locaties vorige maand betiteld als ‘bijzonder provinciaal landschap’. Dit tot ontsteltenis van de gemeente Bergen, die hier een deel van de woningnood in de gemeente wil oplossen. De gemeente meent dat de nieuwe provinciale verordening niet geldt voor woningbouwplannen die al voor de inwerkingtreding van de verordening formeel ter visie zijn gelegd. De inwerkingtreding is aanstaande vrijdag.

    Er is nu heel snel een bestemmingsplan gemaakt met de naam ‘Veegplan Bergen 2020’. Dat ligt tot 11 december 2020 ter visie. De inspraak en participatie die normaal gesproken bij een bestemmingsplan hoort, wil het college in de komende twee jaar doen, na de tervisielegging. Het college noemt dit ‘veiligstellen van de bouwlocaties’. Wethouder Klaas Valkering: “Onze gemeente kent een groot tekort aan betaalbare woningen en binnen de nieuwe provinciale verordening wordt woningbouw op deze locaties bemoeilijkt. Daarom is voor deze locaties de tervisielegging van het bestemmingsplan naar voren gehaald. Tijdens deze formele tervisielegging kunnen partijen, zoals de provincie, het waterschap, wijkverenigingen en Dorpsraden laten weten wat ze van de plannen vinden.”

    De wethouder wijst erop dat de planvorming voor woningbouw op deze locaties al langer bezig was, en dat dorpsraden daarbij waren betrokken. De locaties waren in beeld om de woningnood in de dorpen hier op te lossen.

  • Alkmaars wethouder Te Beest bedankt mantelzorgers op Dag van de Mantelzorg

    Alkmaars wethouder Te Beest bedankt mantelzorgers op Dag van de Mantelzorg

    Vandaag, dinsdag, is het de Dag van de Mantelzorg. Alkmaars Wmo-wethouder Robert te Beest maakte een video om namens de gemeente alle mantelzorgers te bedanken voor hun trouwe inzet. Zeker in deze zware tijden vanwege corona. Daarbij spreekt hij de hoop uit dat mantelzorgers ook in de toekomst hun zorg kunnen bieden.

    “Een belangrijke dag voor het gemeentebestuur, omdat het ze op deze dag u speciaal wil bedanken”, zegt Te Beest in de video. “Bedanken omdat u zorg verleent aan uw naaste. Of het een vader of een moeder is, een kind, een broer of zus of een buurman, u verleent zorg en het is belangrijk werk. En wij noemen het mantelzorg. Voor u misschien vanzelfsprekend, maar eigenlijk is het ook heel belangrijk en mooi werk. En daar willen we u van harte voor bedanken.”

    “Maar in deze tijd van corona is het wellicht ook heel moeilijk vol te houden”, beseft de Wmo-wethouder zich. “Omdat de dagbesteding bijvoorbeeld wegvalt, of omdat u zelf met uw werk in de knoop komt. En dan is het belangrijk dat u weet dat het Mantelzorgcentrum er ook voor u kan zijn. Om een luisterend oor te bieden, of om zorg te verlenen op het moment dat u het zelf even niet kunt doen. Weet dat het Mantelzorgcentrum er dan voor u is.”

    “Ook belangrijk is om te weten dat er dit jaar weer het mantelzorgcompliment wordt uitgereikt”, vervolgt Te Beest. “En ook u kunt die aanvragen en we zouden het op prijs stellen als u dat doet.”

    Eigenlijk is het mantelzorgcompliment van 200 euro alleen aan te vragen door degene die de zorg ontvangt. Dit kan via alkmaar.nl onder ‘direct regelen’ en dan ‘zorg en ondersteuning’.