Categorie: gemeente

  • Alkmaarders maken ‘raingardens’ langs Claeszpad tijdens provinciale Plantestafette

    Alkmaarders maken ‘raingardens’ langs Claeszpad tijdens provinciale Plantestafette

    Na Heerhugowaard kwam Alkmaar als tweede stad in actie tijdens de GroenSpoor Plantestafette. Bewoners, scholieren en zorgmedewerkers planten in vijf steden en dorpen vele duizenden bloembollen, vaste planten, struiken en bomen in een wijk of langs een fiets- of wandelpad. In Alkmaar werd zaterdag het veld langs het Claeszpad onder handen genomen.

    Aan het Claeszpad liggen vijf wadi’s. Dit zijn plekken waar een overschot aan regenwater wordt opgevangen. Ze zijn dus bij uitstek geschikt voor een ‘raingarden’ met planten die tegen veel water kunnen en met hun bloemen bijen en vlinders aantrekken.

    Vanwege de coronaregels was besloten op bescheiden schaal in de weer te gaan. Wethouder Robert te Beest was ook van de partij. “Deze estafette laat goed zien dat we allemaal in de regio willen bijdragen aan groenere gemeenten. Ook draagt meer groen in de wijk bij aan bijvoorbeeld duurzaamheid en klimaatadaptatie. Goed om dit dus gezamenlijk op te pakken! Ik draag de estafetteschep graag over aan mijn collega in Heiloo.”

    Gemeente Alkmaar doet graag mee aan de Plantestafette. De gemeente vindt het belangrijk om samen met inwoners te werken aan een verbetering van de biodiversiteit. De groene linten zijn niet alleen mooi, ze zijn ook goed voor de gezondheid en de biodiversiteit van zowel flora als fauna.

    “We hopen volgend jaar op een echte plantestafette, waarin we De Startschop als estafettestokje doorgeven van gemeente op gemeente”, zegt Te Beest. “Hopelijk dan ook met een grotere groep bewoners, scholieren en bedrijven.”

    Na Alkmaar zijn aan de beurt Heiloo, Castricum en tot slot Heemskerk. (foto: Fotostudio Natzijl)

  • Terugblik op webinar over verkeerssituatie Sint Pancras: “Grote opkomst en goede ideeën”

    Terugblik op webinar over verkeerssituatie Sint Pancras: “Grote opkomst en goede ideeën”

    Gemeente Langedijk blikt tevreden terug op de online informatiebijeenkomst over de verkeerssituatie in Sint Pancras, die op 22 oktober werd gehouden. Met ruim 65 deelnemers was er een goede opkomst. Wethouder Nils Langedijk: “Tijdens de bijeenkomst hebben we constructief met elkaar gesproken. Duizend-en-één ideeën zijn de tafel gepasseerd. Ik voelde een groot enthousiasme bij de deelnemers.”

    “De verkeerssituatie in Sint Pancras is al 50 jaar een veelbesproken onderwerp”, vervolgt Langedijk. “Dit is de volgende stap in het proces om samen met bewoners tot een plan te komen om de druk van de hoofdstructuur af te halen. Dit is niet eenvoudig, maar door met elkaar in gesprek te gaan en na te denken over de verschillende thema’s die zijn voortgekomen uit de vorige avond, willen we voor het eind van het jaar een richting kiezen om zo de verkeersstructuur in Sint Pancras te verbeteren.”

    Tijdens drie gespreksrondes werden zeven thema’s in groepjes besproken: inrichting wegen/ruimtegebruik, verkeersveiligheid/snelheid, positie fietser/voetganger, routes van/naar het dorp, parkeren op/langs de rijbaan, kwaliteit van de leefomgeving en de woningbouwopgave/inbreidingslocaties. Na afloop werden de uitkomsten met elkaar gedeeld.

    Iedereen is het eens dat er te hard gereden wordt in Sint Pancras. De aanpak daarvan is vooral aan de Pancrassers zelf, moesten veel aanwezigen toegeven. Voor het langzame verkeer werden verbreding van de stoepen, eenrichtingsverkeer en fietsstraten geopperd.

    Over ontsluitingswegen voor fietsers en auto’s liepen de meningen nogal uiteen. Enkele opties zijn het doortrekken van De Helling naar de Bovenweg, een nieuwe weg boven het dorp met aansluitingen, en verbinding van de Twuyverweg en/of de Magnoliaweg met bedrijventerrein Beverkoog.

    Voor de resultaten van de webinar op 22 oktober is een uitwerksessie in de week vanaf 9 november. Wie graag mee wil helpen kan zich aanmelden via m.koning@gemeentelangedijk.nl. Tot in december wordt met de gekozen oplossingen een conceptplan opgesteld, dat in januari zal worden toegelicht.

  • Alkmaars college akkoord met voorontwerp bestemmingsplan Ringerskwartier

    Alkmaars college akkoord met voorontwerp bestemmingsplan Ringerskwartier

    Het Alkmaarse college van B&W heeft ingestemd met het voorontwerp bestemmingsplan ‘Ringerskwartier’. Het plan beschrijft de herontwikkeling van de terreinen aan de voormalige Ringersfabriek en omvat 273 woonappartementen, commerciële ruimten en inpandige parkeervoorzieningen. Het document ligt vanaf 5 november ter inzage. Zienswijzen kunnen worden ingediend tot 2 december.

    Wethouder Paul Verbruggen: “Het Alkmaars Kanaal komt volop in ontwikkeling. Met het voorontwerp bestemmingsplan Ringerskwartier en vervolgens het realiseren van de plannen zetten we weer een belangrijke stap in het bouwen van de noodzakelijke woningen en voegen we een stedelijk, modern en levendig stukje centrum aan Alkmaar toe.”

    De nieuwbouw bestaat uit een los flatgebouw van maximaal 30 meter hoogte en een langgerekt gebouw van drie lagen met daar bovenop drie torens. De buitenste twee reiken tot hooguit 50 meter en de middelste tot 35 meter. Het pand heeft een groene uitstraling en is getrapt, zodat het geheel minder massaal is en past bij Ringersfabriek en de binnenstad. In de plint van drie lagen zitten commerciële ruimten, 224 parkeerplaatsen en direct onder de torens woningen. De architectuur van de twee gebouwen is “vriendelijk ogend en ingetogen”, en de parkeervoorziening wordt omhuld met groen.

    De beoogde 273 appartementen zijn 45 m² tot 175 m². Minimaal 30 procent is sociaal, 10 procent valt onder middeldure huur. Het plan kan echter worden opgerekt tot 285 woningen. De openbare tussenruimte wordt een groen “dwaalmilieu”.  Het grootste gedeelte van het plangebied is autovrij en de openbare ruimte wordt ingericht voor voetgangers en fietsers.

    Meer op alkmaar.nl/actueel/. Het voorontwerp bestemmingsplan is te vinden op ruimtelijkeplannen.nl.

  • Online ‘inloop’ bijeenkomsten over plannen en ideeën voor Centrumwaard

    Online ‘inloop’ bijeenkomsten over plannen en ideeën voor Centrumwaard

    Centrumwaard krijgt de komende jaren een facelift zodat het er prettiger wonen, winkelen en verblijven is. Eind september startte gemeente Heerhugowaard een participatietraject met vier digitale bijeenkomsten, waarin veel aangedragen en besproken is. Als vervolg worden van maandag 2 november tot en met vrijdag 6 november vier digitale inloopsessies gehouden.

    Op de eerste bijeenkomsten zijn drie vragen aan de aanwezigen gesteld: Waarom is een vitaal Centrumwaard belangrijk? Wat is er nodig voor een vitaal Centrumwaard? Wat kunt u daaraan bijdragen? Hoe de avonden verliepen is na te lezen op heerhugowaard.nl en een impressie is gegeven in de bijgevoegde afbeeldingen.

    “Graag nodigen wij alle inwoners en ondernemers in het plangebied, uit om te kijken of u zich hier in herkent”, geeft de gemeente aan. “Misschien heeft u nog aanvullingen of andere ideeën hierop en dat willen we graag van u weten! Geef het direct aan ons door.”

    De inloopavonden via Zoom zijn maandag van 19:30 tot 21:00 uur, dinsdag van 15:00 tot 16:30, woensdag van 19:30 tot 21:00 uur en vrijdag van 15:00 tot 16:30 uur. Aanmelden gaat via de betreffende webpagina op heerhugowaard.nl. Voor vragen kan gemaild worden via centrumwaard@heerhugowaard.nl.

    De thema’s en eventuele aanvullingen worden in november in groepen verder uitgewerkt. Belangstellenden kunnen zich aanmelden. Begin 2021 wordt de uiteindelijke gebiedsvisie aangeboden aan de gemeenteraad, daarna worden de ideeën met bijdrage van inwoners en ondernemers in concrete plannen omgezet.

  • Burgemeester Kompier feliciteert diamanten echtpaar Grootjes-Ooteman

    Burgemeester Kompier feliciteert diamanten echtpaar Grootjes-Ooteman

    Voor het echtpaar Grootjes-Ooteman uit Noord-Scharwoude was het donderdag een heugelijke dag. Precies 60 jaar geleden waren ze met elkaar in het huwelijk getreden. Burgemeester Leontien Kompier ging op bezoek bij het echtpaar om ze te feliciteren met hun diamanten bruiloft.

    Het echtpaar heeft altijd in gemeente Langedijk gewoond en heeft drie kinderen, acht kleinkinderen en acht achterkleinkinderen. (foto: gemeente Langedijk)

  • Heerhugowaard krijgt weer geen miljoenensubsidie voor aardgasvrije Rivierenwijk-Zuid

    Heerhugowaard krijgt weer geen miljoenensubsidie voor aardgasvrije Rivierenwijk-Zuid

    Gemeente Heerhugowaard is bezig met een grondige facelift voor de Rivierenwijk-Zuid, en sluit daarbij meteen 500 woningen van Woonwaard aan op het HVC-warmtenet. Het streven is om ook 500 koopwoningen aan te sluiten. Met 5,6 miljoen euro uit het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken zou dat lukken, maar net als vorig jaar vist de gemeente achter het net.

    Wethouder Monique Stam is ’enorm teleurgesteld’ dat de wijk nu weer niet is geselecteerd, aldus het NHD. “De Rijksbijdrage had de bewoners van de wijk een enorme versnelling kunnen bieden bij het aardgasvrij maken van hun woningen. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten”. De motivatie voor de afwijzing zal worden bestudeerd en er wordt naar andere mogelijkheden gekeken voor de wijk. Doel is nog steeds om de hele gemeente in 2030 aardgasvrij te hebben.

  • Zonnebloem Langedijk-Noord vanaf 1 november aangesloten bij de MeeDoenPas

    Zonnebloem Langedijk-Noord vanaf 1 november aangesloten bij de MeeDoenPas

    Vanaf 1 november is de Zonnebloem Langedijk-Noord verbonden aan de MeeDoenPas van gemeente Langedijk. Inwoners met lage inkomens krijgen deze pas met tegoed, zodat ze gratis of met korting kunnen deelnemen aan activiteiten van aangesloten organisaties. Wie verbonden is aan Zonnebloem Langedijk-Noord mag met de MeeDoenPas één keer gratis meedoen aan een activiteit. Bij verdere activiteiten krijgen ze 50 procent korting.

    Voorzitter Roy Korbijn is erg blij met de aansluiting van de MeeDoenPas. “Wij van de zonnebloem willen zoveel mogelijk mensen helpen in de strijd tegen eenzaamheid. Door de verbinding aan te MeeDoenPas is de zonnebloem toegankelijker voor Langedijkers die deze pas in bezit hebben.”

    Vrijwilligersvereniging Zonnebloem verrijkt het leven van mensen met een lichamelijke beperking door middel van gezellige huisbezoeken, dagjes uit en aangepaste vakanties. Er zijn 1.200 lokale afdelingen in Nederland. Ook functioneert Zonnebloem als kennispartner met betrekking tot toegankelijkheid van vrijetijdslocaties en beschikt de vereniging over rolstoelhuurauto’s. De Zonnebloem zegt niet voor niets: “Er kan zoveel meer dan je denkt.”

    Meer informatie op zonnebloem.nl/langedijk-noord of per mail via zonnebloemlangedijk@gmail.com.

  • Waardse raad positief over Visie Recreatieschap Geestmerambacht, maar wil geen entree- of parkeergeld

    Waardse raad positief over Visie Recreatieschap Geestmerambacht, maar wil geen entree- of parkeergeld

    De gemeenteraad van Heerhugowaard is in het algemeen positief over de concept Visie 2030 voor het Geestmerambacht, het Park van Luna en de Groene Loper ertussen. In een unaniem aangenomen zienswijze van het college wordt gesteld dat het concept een goede balans tussen de natuur en recreatie bevat. De ingediende zienswijzen van de Vogelwerkgroep en Stichting Kleimeer worden dan ook niet overgenomen.

    Wel keerde de voltallige raad zich tegen het idee om entree- en/of parkeergelden te gaan heffen, om het structurele tekort van 480.000 euro per jaar te beperken. Deze wordt problematisch wanneer de reserve, een eerder geleverde donatie van de HAL-gemeenten, in 2026 is uitgeput. Entreegeld is geen optie, parkeergeld een laatste redmiddel. Dit staat in een unaniem aangenomen amendement van de VVD. De raad ziet meer heil in verdere ontwikkeling van plannen, het vragen om subsidie van de provincie en het aantrekken van partners, waaronder buurgemeenten. Ook zou de beoogde verlaging van de huidige bijdragen van de HAL-gemeenten deels geschrapt kunnen worden, maar dat heeft niet de voorkeur. Verder loopt onderzoek naar het beheer van het Recreatieschap.

    De zienswijze op de concept Visie stelt: “Natuur gaat niet (meer) ten koste van recreatie, maar de kwaliteiten van zowel natuur als recreatie worden vergroot, gecombineerd en ze versterken elkaar”. Ook staat erin dat “intensief proces is doorlopen met participatie door inwoners, ondernemers, verenigingen en andere belanghebbenden als belangrijke pijler.”

    D66 Dijk & Waard diende twee amendementen in op de zienswijze, maar trok deze weer in na een lauwe ontvangst. Amendement A vroeg om een afvalplan, maar er wordt al ruimschoots aandacht aan zwerfvuil besteed middels campagnes. Amendement B was de vraag om een nieuw onderzoek naar ontwikkellocaties. Hier was eveneens weinig behoefte aan, het kost weer tijd en geld en de voorbereiding was grondig, aldus de zienswijze.

    Als de gemeenteraden de Visie vaststellen, wordt het uitvoeringsprogramma verder opgesteld zoals beschreven in het concept. Ook hierbij worden inwoners, ondernemers en verenigingen betrokken.

  • College Alkmaar wil andere route 150 kV kabel en vreest breuken door verzakking

    College Alkmaar wil andere route 150 kV kabel en vreest breuken door verzakking

    De provincie heeft TenneT TSO opdracht gegeven om een ondergrondse hoogspanningskabel te leggen tussen Beverwijk en het transformatorstation in Oterleek, waar dan ook een extra ‘schakelkast’ wordt gebouwd. Het Alkmaarse college zet vraagtekens bij het gekozen traject voor de 150.000 volt kabel.

    Het energienetwerk in Noord-Holland Noord komt aan zijn taks. De 150 kv kabel die weer alle ruimte moet bieden komt gemeente Alkmaar binnen bij Fort Markenbinnen en gaat dan in vrij rechte lijnen richting Stompetoren, waar het dan omheen gaat via de Zuidertocht, Zuidervaart, Noordertocht, Oterlekerweg en een klein deel van de Lange Molenweg.

    Inmiddels blijkt uit onderzoek dat er geen extra geluidsoverlast zal zijn rond de installatie in Oterleek. Evengoed wil het Alkmaarse college dat de geluidszone er wordt omgezet tot categorie industrie. Maar dan is er nog de kwestie van het tracé. Het college erkent het oog van de provincie voor historisch waardevolle locaties, maar vindt dat de kabel teveel dwars door landerijen komt, in plaats van meer langs de randen.

    Bovendien stelt de provincie dat er geen grondzetting zal zijn, maar was er  volgens het college vooral gekeken naar waar de kabel via boring diep wordt gelegd. Het grootste deel wordt op hooguit twee meter diepte ingegraven en zou wel degelijk kunnen verzakken, met risico op breuken. B&W verlangen meer onderzoek.

    Het tracé was in mei vastgelegd, maar gemeente Alkmaar heeft volgens woordvoerder Christa Dekker niet zitten te slapen. Nu is pas de periode dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om schriftelijk zienswijzen aan te leveren. Dit is verder uiteengezet in een raadsvoorstel. Bovendien was het geluidsonderzoek op aandringen van Alkmaar gedaan.

    Gemeenten kunnen overigens wel zienswijzen aanbieden, maar omdat de plannen vallen onder de crisis- en herstelwet, kan juridisch bezwaar maken weinig effect hebben.

  • Expositie Cees Smit in Grafisch Atelier, wethouder Braak onthult ‘Vriendenprent 2020’

    Expositie Cees Smit in Grafisch Atelier, wethouder Braak onthult ‘Vriendenprent 2020’

    Wethouder Christian Braak heeft zondag de ‘Vriendenprent 2020’ onthuld in het Grafisch Atelier Alkmaar. De prent is gemaakt door Cees Smit, die op dit moment in het pand aan de Doelenstraat een expositie heeft onder de noemer ‘Landschap zoekt Maker’.

    Vanaf 1975 maakt het Grafisch Atelier Alkmaar deel uit van het kunstleven in de stad. In de werkplaats kunnen kunstenaars zich uitleven met onder andere lithografie, zeefdrukken, linoleumdrukken, etsen en fotopolymeren.

    Wie een bezoekje wil brengen moet er wel rekening mee houden dat het atelier op maandag en dinsdag tot nader order is gesloten vanwege corona. Van woensdag tot en met vrijdag kunnen kunstenaars en andere kunstliefhebbers wel gewoon terecht.

    Meer op grafischatelieralkmaar.nl. (foto: Twitter @gemeentealkmaar)