Categorie: gemeente

  • Op één na alle colleges in regio NHN akkoord met contractverlenging Horizon Jeugdzorg

    Op één na alle colleges in regio NHN akkoord met contractverlenging Horizon Jeugdzorg

    Van de achttien gemeenten in Noord-Holland Noord die gezamenlijk JeugdzorgPlus inkopen bij Horizon, willen er zeventien het contract met twee jaar verlengen. Dat betekent dat er sinds woensdagochtend nog twee colleges overstag zijn gegaan. Alleen de burgemeester en wethouders van Castricum hebben de knoop nog niet doorgehakt. Dat gebeurt na het raadsdebat volgende week donderdag.

    De Castricumse wethouder Ron de Haan zal daarin aan de tand worden gevoeld over incidenten met jongeren uit de gesloten Horizon-instelling Antonius te Bakkum, laat mediapartner NH Nieuws weten. Het ergste incident was de beroving met steekpartij in Castricum, waarbij vijf ontsnapte bewoners betrokken waren. Eén van hen was bovendien al vaker weggelopen, betrokken bij drugsdeals en katvangen, en de 17-jarige jongen gebruikte zelf waarschijnlijk weer.

    Tot voor kort waren het veelal ouders en hun advocaten, andere jeugdrechtadvocaten en soms politici die aan de bel trokken, maar recenter ook enkele kinderrechters. Zo is er, naast die over de zorg voor de 17-jarige jongen, zeker nog één rechtszaak. Een bewoonster wist te ontsnappen en ze begaf zich in een netwerk ‘dat bekend is met criminele activiteiten’. Het meisje was bovendien van dichtbij getuige geweest van ‘een incident met een vuurwapen’.

    De kritiek wordt ondersteund door het boek ‘Kinderen van de Staat, Jeugdzorg in ademnood’. Onderzoeksjournaliste Hélène van Beek reconstrueerde de aanbesteding in 2018 rond de JeugdzorgPlus in Noord-Holland Noord. Ze wijst op belangenverstrengeling in Hollands Kroon, waar de gemeente werkt met Incluzio Hollands Kroon BV., via ingewikkelde constructies verbonden aan Horizon. Parlan verloor haar contract aan Horizon, terwijl Horizon nog geen locatie had in de regio of voldoende bevoegd personeel.

    Inmiddels heeft het Antonius tralies voor de ramen en extra sloten. Maar het moet geen gevangenis lijken, benadrukte directeur Rutger Brouwer van moederbedrijf iHub. “Het gaat hier om een gesloten instelling met een open karakter. Uitsluipingen zijn daar, misschien klinkt dat gek, onderdeel van. Zo leer je de jongeren omgaan met vrijheid. Want uiteindelijk behandelen wij hen met als doel: functioneren in de maatschappij.”

    Peter Rozenbeek, woordvoerder van de regio, zegt dat het groene licht van de zeventien gemeenten is gegeven op basis van het eerste contractjaar. Ook in 2019 voldeed Horizon niet aan alle eisen, concludeerde de Inspectie, maar er was beterschap en de dienst vertrouwde erop dat de problemen zouden worden opgelost. Bovendien wordt er praktisch gedacht; een nieuw aanbestedingsproces kost veel tijd en zorgt weer voor onzekerheid. Castricum kan nu ook nauwelijks achterblijven, dan zou het op eigen houtje snel op zoek moeten naar een andere aanbieder.

    De Castricumse CK&G-fractievoorzitter Roel Beems wil een back-up plan voor jeugd die niet de juiste zorg blijken te krijgen. Voorheen konden ze nog in in het Transferium te Heerhugowaard terecht. Hij dient een motie in. Sowieso wil hij dat alle colleges de bestuurlijke gevoeligheid van het dossier aanvoelen, en dat alle rond 400 raadsleden hun wethouder Jeugdzaken op het matje roepen en erop aandringen dat ze het boek van Hélène van Beek lezen. Met name de laatste 80 pagina’s.

    De Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ) eist van Horizon een onderzoek om zichzelf te verbeteren. De uitkomsten kunnen wettelijk niet openbaar  worden gemaakt. Bij het onderzoek zullen externen betrokken zijn. (foto: Google)

  • Roemer roept Alkmaarders op om door coronaregels getroffen mensen perspectief te bieden

    Roemer roept Alkmaarders op om door coronaregels getroffen mensen perspectief te bieden

    Woensdag deed waarnemend burgemeester Emile Roemer in een videoboodschap een beroep op de saamhorigheid van Alkmaarders, om het aantal besmettingen met het coronavirus weer omlaag te krijgen. “Daarmee krijgen we ook perspectief voor al die mensen die het nu erg moeilijk hebben.”

    “Ik had u heel graag een heel mooi verhaal verteld over mijn ervaringen in de eerste week. Een vrolijk verhaal. Maar de waarheid is anders. Het is even níet zo vrolijk.”, begint Roemer. “U heeft vast de maatregelen doorgekregen die genomen zijn in het kader van de bestrijding van het coronavirus. En die zijn stevig. Het zijn stevige maatregelen die genomen móesten worden. Moeten worden, omdat het aantal mensen dat ziek geworden is, fors omhoog gegaan is. Dat zijn dramatische cijfers.”

    “Maar ik besef me heel goed dat de gevolgen van deze maatregelen voor heel veel mensen ook zeer dramatisch zijn. Mensen in de horeca, mensen in de culturele sector, mensen die werken in de zorg, ze voelen het direct”, vervolgt de waarnemend burgemeester. “Maar de keuze kon niet anders gemaakt worden. Het aantal mensen, nieuwe mensen met besmettingen, moet naar beneden. Maar ik besef heel goed wat voor pijn het kan doen. En daarom doe ik een beroep op u allemaal.”

    “Willen we zo snel mogelijk die mensen een nieuw perspectief geven, dan moeten we ons met elkaar aan die regels gaan houden. Zorg er samen nu voor dat we afstand houden. Dat we onze handen wassen. Niet onnodig op reis gaan, of op bezoek gaan, of in grote groepen ons verplaatsen. Dat is de enige manier om corona te onderdrukken en er grip op te krijgen. En daarmee krijgen we ook perspectief voor al die mensen die het nu erg moeilijk hebben. Ik vraag u daarom om mee te werken. En ik ga dat ook uiteraard doen. Dank u wel.”

    De verscherpte coronaregels zijn te vinden op rijksoverheid.nl.

  • Herstel Pelmolenbrug op 19 oktober klaar, tot dan eenrichtingsverkeer

    Herstel Pelmolenbrug op 19 oktober klaar, tot dan eenrichtingsverkeer

    Het herstel van brandschade aan de Pelmolenbrug bij de Nicolaas Beetskade in Alkmaar gaat voorspoedig, meldt Stadswerk072. De komende dagen vinden de laatste werkzaamheden plaats aan de onderzijde van de brug, zodat deze maandagavond 19 oktober weer volledig gebruikt kan worden.

    Tot dan is er nog even doorgang alleen voor verkeer richting de Bergerweg. Van woensdag 14 tot en met vrijdag 16 oktober worden bovendien voetgangers, maar ook fietsers, tussen 07:00 uur tot 16:00 uur omgeleid middels borden. Dit omdat vanwege de ruimte die nodig is voor het aanbrengen van het spuitbeton.

  • Mondkapjes verplicht in publieke ruimten van BUCH-gemeentehuizen

    Mondkapjes verplicht in publieke ruimten van BUCH-gemeentehuizen

    Het is nu verplicht een mondkapje te dragen in de publieke ruimten van de gemeentehuizen in Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Dat geldt zowel voor publiek als personeel, meldt mediapartner NH Nieuws. “We hechten waarde aan veiligheid en gezondheid voor inwoners en medewerkers en hoewel het mondkapje daar geen hoofd-, maar bijrol in speelt, voeren we de verplichting in.”

    Aan de deur worden mondkapjes uitgedeeld, voor wie er zelf niet eentje bij zich heeft. In andere overheidsgebouwen in de BUCH is geen draagplicht, maar wordt het gebruik van een mondkapje volgens de RIVM-richtlijnen wel dringend aangeraden. (foto: Pexels / Anna Shvetz)

  • Volgende stap in participatietraject ter verbetering verkeerssituatie in Sint Pancras

    Volgende stap in participatietraject ter verbetering verkeerssituatie in Sint Pancras

    Onlangs presenteerde gemeente Langedijk de resultaten van een onderzoek naar de verkeersbewegingen in Sint Pancras. Donderdag 22 oktober wordt de volgende stap in het proces gezet. Alle inwoners van Sint Pancras zijn uitgenodigd om met elkaar tot voorstellen te komen die de verkeersafwikkeling verbeteren. Aanmelden is nu mogelijk.

    Wethouder Nils Langedijk: “De verkeerssituatie in Sint Pancras is al 50 jaar een veelbesproken onderwerp. Het wegnemen van verkeersdruk op de Bovenweg is dan ook niet voor niets in ons bestuursakkoord opgenomen. Wij willen als gemeente echter niet met een kant-en-klaar plan komen. De expertise van inwoners – als gebruiker of aanwonende van een weg – speelt een belangrijke rol. We vragen ze dan ook om met elkaar na te denken over oplossingen. Als gemeente dragen we de feiten aan uit onderzoek, faciliteren we het proces en schetsen we de kaders waaraan we gebonden zijn, zoals financiën en wet- en regelgeving. Een proces mét inwoners zoals we dat vanuit het kernenbeleid ook voor ogen hebben.”

    De uitkomsten van het verkeersonderzoek bevestigden veel van de geluiden die bekend zijn bij zowel inwoners als de gemeente, maar de wethouder en inwoners die de presentatie op 24 september bijwoonden waren toch ook verrast over het grote aandeel bestemmingsverkeer in Sint Pancras. Dat zijn bewoners van het dorp en bezoekers van voorzieningen. Het volledige rapport is te vinden op gemeentelangedijk.nl.

    Met elkaar is afgesproken om in oktober en november aan de hand van thema’s, zoals parkeren op en langs de rijbaan, de positie van fietser en voetganger en omgaan met woningbouwopgave en inbreidingslocaties, met elkaar het gesprek te voeren over mogelijke oplossingen. “Ik wil graag nog voor het einde van dit jaar met de inwoners van Sint Pancras tot een plan komen, zodat we daar als college begin volgend jaar mee naar de gemeenteraad kunnen”, aldus Nils Langedijk.

    Aanmelden voor 22 oktober kan per e-mail via p.vanderaart@heerhugowaard.nl met het onderwerp ‘bijeenkomst Sint-Pancras’.

  • HAL-gemeenten promoten landelijke CoronaMelder app

    HAL-gemeenten promoten landelijke CoronaMelder app

    De gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk promoten de sinds zondag beschikbare CoronaMelder app van de rijksoverheid. De CoronaMelder waarschuwt gebruikers wanneer ze minimaal 15 minuten dicht in de buurt zijn geweest van iemand met corona, die eveneens de app gebruikt.

    De app staat of valt dus met name met de bereidwilligheid tot deelname van mensen die besmet zijn. De CoronaMelder maakt geen gebruik van locatiegegevens van de telefoon, maar van BlueTooth. De privacy is dus gewaarborgd. Hoe dichterbij, hoe sterker het signaal. Maar passeer je een besmet persoon alleen maar, dan is het contact te kort en wordt geen melding verstuurd.

    Meer info is te vinden op coronamelder.nl. Hier is ook de app via Google Play of de App Store te downloaden.

  • Regenboogvlag voor Coming Out Day gehesen bij Waardse gemeentehuis

    Regenboogvlag voor Coming Out Day gehesen bij Waardse gemeentehuis

    Vandaag, zondag 11 oktober, is het Coming Out Day. In regenbooggemeente Heerhugowaard werd zaterdag alvast de regenboogvlag gehesen. Dat werd gedaan door wethouder Annette Groot en Suleika van Holland, aandachtsfunctionaris LHBTI van MET Welzijn.

    Coming-Outdag ontstond in het relatief gelovige Amerika, een jaar na de Second National March on Washington for Lesbian and Gay Rights op 11 oktober 1987. Rond een half miljoen mensen protesteerden tegen de uitspraak van het federale hooggerechtshof in 1986, waarin wetten tegen “sodomie” grondwettig werd verklaard. Bedoeld werden aldus de bijbel ‘tegennatuurlijke’ seksuele handelingen, oftewel anale seks maar vaak ook orale. Het verschilde per staat of dit gold voor ongehuwde stellen, maar het was altijd strafbaar voor homo’s. Zij zouden ook vooral gestraft worden.

    Sinds het ontstaan van de VS waren er anti-sodomie wetten. In 1964 was de laagste straf 100 dollar (nu 755 dollar waard), maar vaak was het tot tien jaar cel en in Nevada zelfs tot levenslang. Illinois was dé uitzondering. Daarna schrapten meer staten hun wetten onder toenemende druk, maar conservatieven boden fel verzet en boekten met de uitspraak van de supreme court een grote overwinning. Die uitspraak werd aangevochten en in 2003 kwam het hof tot inkeer. Op dat moment hadden nog negentien staten anti-sodomie wetten, al was homoseksualiteit ‘slechts nog’ strafbaar in vier. Al is het sindsdien verboden om ze te gebruiken, uit stil protest hebben nog altijd vijftien staten dergelijke wetgeving.

    Gelukkig is Nederland een stuk toleranter, maar nog altijd heeft Coming Out Day ook hier waarde. (foto: gemeente Heerhugowaard)

     

  • Herdenking slag bij Rustenburg 2020 (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Herdenking slag bij Rustenburg 2020 (VIDEO)

    In de nacht van 10 op 11 oktober 1944 is een groep verzetsmensen na een wapendropping in de Wogmeer door verraad in een val gelopen. Er ontstond een hevig vuurgevecht met veldwachters en Duitse militairen. Gerard Veldman kwam daarbij ter plekke om het leven, een tweede man viel gewond in handen van de bezetters.

    De anderen wisten nog te vluchten naar boerderij ‘Houtlust’ aan de Zuidervaart in de Schermer maar werden daar gevonden en direct neergeschoten. De boerderij werd in brand gestoken. Deze gebeurtenis staat bekend als ‘De slag bij Rustenburg’.

    De namen van de omgekomen verzetshelden zijn : Dirk de Boer DZ, Piet de Boer, Johannes de Jong, Piet Koning, Floor Niele, Johannes de Reus, Siem Spierenburg, Gerard Veldman, Jacob Wagenaar, Piet Wagenaar, Jan Walter, Rein Witteveen en Frans van der Zeijden. Hun namen zijn te vinden op het monument bij de kerk in Stompetoren.

    Net als voorheen is de Slag bij Rustenburg in Stompetoren herdacht, maar dit jaar gebeurde dat vanwege de coronaregels op een andere manier. De herdenking werd op 11 oktober opgenomen en was daarna te zien bij Alkmaar Centraal.

  • Eerste Alkmaarse LHBTI vriendelijke verkeerslichten; “ik zag daar hele mooie,  lieve voetgangers oversteeklichten” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Eerste Alkmaarse LHBTI vriendelijke verkeerslichten; “ik zag daar hele mooie,  lieve voetgangers oversteeklichten” (VIDEO)

    Wethouder Diversiteit Paul Verbruggen heeft vrijdagmiddag Alkmaar’s eerste  LHBTI-vriendelijke verkeerslichten onthuld. Bijna al vanzelfsprekend gebeurde dat bij het regenboogzebrapad op de kruising van de Noorderkade en de Pettemerstraat.

    “Ik was vorig jaar in Wenen en toen zag ik daar hele mooie,  lieve voetgangers oversteeklichten en toen dacht ik; waarom hebben we dat niet in Alkmaar?”, zo vertelt Verbruggen aan de beperkte groep die bij de onthulling aanwezig mocht zijn. “En het is ook mooi dat we het nu doen, want zondag is het Coming Out dag.”

    De gemeente Alkmaar laat weten het van groot belang te vinden dat iedereen zichzelf kan zijn in Alkmaar, ongeacht geslacht of seksuele oriëntatie. Daarom zijn er in de publiekshal van het Stadskantoor inmiddels ook gender-inclusieve wc’s. Op deze manier zet het college van Alkmaar zich in om er als regenboogstad voor iedereen te zijn.

  • Gemeenten: wacht bij geldproblemen niet te lang met zoeken van hulp

    Gemeenten: wacht bij geldproblemen niet te lang met zoeken van hulp

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk raden inwoners en ondernemers die door de coronacrisis met geldproblemen zitten aan om niet te lang te wachten met het zoeken van hulp.

    De gemeenten verwijzen naar de nieuwe landelijke campagne ‘Kom jij eruit?’, waarmee mensen met schulden op de mogelijkheden voor hulp worden gewezen. Op komjijeruit.nl staan niet alleen tips en tools, maar ook verhalen van mensen die vertellen over hun financiële sores.

    Inwoners van de regio kunnen ook terecht bij het Team Schuldhulpverlening of het Zelfstandigenloket van Halte Werk. Meer informatie hierover op haltewerk.nl.