Categorie: gemeente

  • Waardse raad zet twee miljoen opzij voor semi-turborotondes in Oosttangent

    Waardse raad zet twee miljoen opzij voor semi-turborotondes in Oosttangent

    Dinsdagavond toonde Heerhugowaardse gemeenteraad zich bereid twee miljoen euro opzij te leggen voor twee semi-turborotondes in de Oosttangent. Deze moeten het verkeer vanaf de Nollenweg (N508) beter kunnen verwerken. De aanpassingen passen in het bredere mobiliteitsplan om het wegennet in de gemeente samen met de provincie te verbeteren.

    De rotondes, met twee rijstroken voor de diverse verkeersstromen vanaf de Nollenweg, komen bij de kruising met de Dijk van Kyoto en de Lotte Beesedijk en de kruising met de Haringvliet en West-Frieslandsingel. Niet alleen zal dit de doorstroming aanzienlijk verbeteren, het zal ook sluipverkeer via omliggende wegen en wijken beperken.

    Het akkoord voor de rotondes was eigenlijk al zeker. Alle partijen steunden het raadsprogramma, met daarin bereikbaarheid als speerpunt, na de vorming van de nieuwe gemeenteraad. “Het plan past binnen de financiën die door de gemeenteraad al zijn gereserveerd”, stelden Senioren Heerhugowaard en VVD een maand geleden nog. Wel vinden de fracties het belangrijk dat ook aan de veiligheid van (brom-) fietsers en voetgangers wordt gewerkt. Er gebeuren regelmatig ongelukken op plekken waar het Oostertochtpad aansluiting op de Oosttangent kruist.

    Oppositiepartij PvdA had nog wel reserveringen over het prijskaartje, zo tijdens deze coronacrisis. Bovendien weet fractieleider Stefan Brau dat grote projecten als de tunnel in de Zuidtangent onder het spoor vaak (veel) duurder uitvallen. Wellicht dat aanleg van de nieuwe rotonden beter een jaartje uitgesteld kan worden.

    De provincie legt voor de Oosttangent een miljoen euro in en ook de Westerweg (N242) staat op de agenda. Op dit moment is de kruising Zuidtangent-Broekerweg nog een flinke bottleneck. Zonder aanpassing zullen de ingrijpende en kostbare plannen voor de Zuidtangent, waar de provincie ook subsidie voor verleent, veel minder effectief zijn.

  • ‘Veilig in je rondje’, rode afstandscirkels op gras Alkmaars Bolwerk gespoten

    ‘Veilig in je rondje’, rode afstandscirkels op gras Alkmaars Bolwerk gespoten

    Tijdens de zonnige lentedagen zag de gemeente Alkmaar steeds meer drukte ontstaan op de grasvelden van het Alkmaars Bolwerk. Nu er rode afstandscirkels op het gras zijn gespoten, hoopt de gemeente dat bezoekers zich gemakkelijker kunnen houden aan de anderhalvemeter regel.

    Om het aantal bezoekers tijdens het Pinksterweekend in goede banen te leiden, werden de grasvelden van het Alkmaarse Bolwerk ‘à la New York’ voorzien van ‘social distancing circles’. Het geplaatste gele bord is in lijn met het ‘vriendelijke’ beleid dat burgemeester Bruinooge in Alkmaar voert. In een eerder interview met NH Nieuws vertelde Bruinooge dat er alleen met zachte hand zal worden opgetreden, “door mensen te blijven wijzen op de anderhalvemeter samenleving.”

    Volgens de gemeente weten mensen dat ze veilig kunnen zitten in de ‘rondjes’ en worden groepen zo niet al te groot. “We gaan ervan uit dat het voor de bezoekers van het Bolwerk makkelijker en prettiger wordt om het park te bezoeken”, meldt de gemeente Alkmaar mediapartner NH Nieuws.

    De gebruikte rode verf is milieuvriendelijk en zal met de volgende maaironde verdwijnen, laat de woordvoerder van de burgemeester weten. Wel zijn er klachten dat de verf afgeeft. Het is dus verstandig om de randen van de cirkel te vermijden.

  • Alkmaarse raad akkoord met realisatie appartementen in Dintra-gebouw

    Alkmaarse raad akkoord met realisatie appartementen in Dintra-gebouw

    De kogel is nu dan toch echt door de kerk voor het oude Dintra-gebouw aan de Kooimeerlaan in Alkmaar. Nadat eerder de raadscommissie Ruimte zich al positief uitte over de realisatie van een complex met 58 woningen waarvan 30 procent sociaal , is nu ook de gemeenteraad akkoord.

    Om de laatste bezwaarmakers aan de overkant van de weg tegemoet te komen opperden wethouder Christiaan Braak en ontwikkelaar Vastesteen groen bij de entree, het schrappen van twee geplande parkeerplaatsen en een aanpassing van de straat, maar in ieder geval die laatste twee aanpassingen werden weggestemd middels een motie van de VVD, die had geconstateerd dat het plan zonder deze aanpassingen op een meerderheid van stemmen kon rekenen. Bovendien zou er dan elders groen moest verdwijnen voor twee parkeerplekken, zodat er niet een te hoge parkeerdruk in de buurt ontstond. Dit was een ander bezwaar van omwonenden.

    De raad probeert vanwege een schreeuwend woningtekort vaart achter de Alkmaarse woningbouw te zetten en het Dintra-project is onderdeel van. Maar onder druk van 77 omwonenden werd in 2018 een omgevingsvergunning teruggedraaid en mocht Vastesteen geen verkort traject meer bewandelden. Als concessie werden niet twee nieuwe bouwlagen gepland maar slechts eentje, getrapt.

    Een aantal overburen vond het plan echter nog steeds te massaal en een van hen protesteerde tegen het plan om een tijdelijke, vervangende zendmast naast het gebouw te plaatsen. Ondertussen verpauperde het pand, was er al een paar keer ingebroken en ook nog eens een keer een brand gesticht, die bij toeval was ontdekt door de eigenaar.

  • Burgemeester Piet Bruinooge: “Fragiel evenwicht tussen regels en genieten”

    Burgemeester Piet Bruinooge: “Fragiel evenwicht tussen regels en genieten”

    Burgemeester Piet Bruinooge richtte zich vrijdag in een video tot alle Alkmaarders. Ook hij is blij met de aanstaande versoepelingen van de coronaregels: “De afgelopen maanden zijn we allemaal behoorlijk beperkt geweest in onze bewegingsvrijheid, onze activiteiten en ons werk. Met ingang van 1 juni worden de noodmaatregelen in de verspreiding van het coronavirus verder versoepeld, maar niet allemaal teruggedraaid”.

    “Vanaf 1 juni mogen restaurants, café’s, bioscopen en culturele instellingen zoals theaters de deuren weer beperkt openen. Ook de regels voor verpleeg- en verzorgingshuizen worden versoepeld. Dat is goed nieuws en dat komt natuurlijk door de positieve ontwikkelingen rondom de verspreiding van het coronavirus.”

    Met deze versoepelingen komt ook de verantwoordelijkheid, zo bepleit Bruinooge: “We hebben dit voor elkaar gekregen door ons goed aan de maatregelen te houden. De afgelopen weken hebben we gezien dat het op bepaalde plekken al druk was, maar over het algemeen beheerst en beheersbaar druk. Het blijft een fragiel evenwicht tussen de regels rond corona in acht nemen en genieten.”

    “We kunnen genieten van meer vrijheid als iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Zorg er alsjeblieft met z’n allen voor dat we ons aan de afspraken houden. Ik wil geen tweede lockdown, u toch ook niet? Blijf dus afstand houden, vermijd drukke plekken en blijf gezond”, besluit de Alkmaarse burgervader.

  • College Alkmaar: 10 miljoen euro voor dak AZ-stadion in de vorm van lening of garantie

    College Alkmaar: 10 miljoen euro voor dak AZ-stadion in de vorm van lening of garantie

    Onlangs verzocht AZ de gemeente om een lening of een garantie van 10 miljoen euro voor het nieuwe dak van het stadion. Het college van B&W heeft besloten dit verzoek aan de gemeenteraad voor te leggen. Dit omdat zij veel waarde hecht aan het maatschappelijk belang van voetbalclub AZ in de gemeente en de regio. Daarnaast onderkent de gemeente de bijzondere situatie waarin de eredivisieclub is terecht gekomen. Vorige week maakte AZ bekend dat het een akkoord heeft bereikt met de aannemer.

    “AZ doet het sportief geweldig, heeft een uitstekende jeugdopleiding en een positieve uitstraling tot ver over onze landsgrenzen. Met het instorten van het dak en de coronacrisis krijgt de club nu twee stevige tegenvallers te verwerken. Als wij kunnen bijdragen aan een mooi en veilig stadion voor de vele voetballiefhebbers en daarmee ook aan de toekomst van AZ, dan vind ik dat we daar voor moeten gaan”, aldus projectwethouder Pieter Dijkman.

    “Geweldig dat de gemeente ons in deze turbulente tijd op deze manier wil ondersteunen”, reageert AZ’s Algemeen Directeur Robert Eenhoorn. “Door de bouw van het nieuwe dak zetten we als club een grote stap vooruit. We kunnen onze fans en zakelijke relaties straks weer een veilig, modern en comfortabel onderkomen bieden. De uitstraling van ons nieuwe stadion past bij een mooie stad als Alkmaar”.

    Het voorstel van het college komt eerst aan de orde in de commissie Bestuur en Middelen van 18 juni. Vervolgens wordt het voorstel in de raadsvergadering van 25 juni behandeld.

  • Wethouder Does bezoekt locaties voor noodopvang Waardse kinderen: “Chapeau!”

    Wethouder Does bezoekt locaties voor noodopvang Waardse kinderen: “Chapeau!”

    Deze week bracht wethouder John Does een bezoekje aan een aantal Heerhugowaardse opvanglocaties voor kinderen van ouders met vitale beroepen. Hij was onder de indruk van de toewijding van de medewerkers. “Chapeau voor de ongelofelijke flexibiliteit en motivatie!”, prees John Does hen via Twitter.

    In Heerhugowaard is er onder andere noodopvang bij De Komeet van Blosse en Kindcentrum Eclips van Villa Kakelbont, maar ook bij Babbels, Alente en Kinderdagverblijf ‘t Schelpje staan ze klaar voor het jonge kroost van ouders met vitale beroepen. John Does: “Elke medewerker vertelde blij te zijn dat zij een bijdrage kunnen leveren door ouders te ontzorgen.”

    Bij De Komeet zien medewerkers een toenemend aantal aanvragen voor opvang van ouders met vitale beroepen, is te lezen op de Blosse-website. De organisatie roept ouders op om toch zoveel mogelijk in eigen kring opvang te regelen. (foto: gemeente Heerhugowaard)

  • Gemeente Alkmaar sluit 2019 af met een positief resultaat van 2 miljoen euro

    Gemeente Alkmaar heeft het jaar 2019 afgesloten met een positief financieel resultaat van 2 miljoen euro op een totale begroting van 417 miljoen euro. De Jaarrekening is grotendeels in lijn met de begroting 2019. Het positieve resultaat komt onder andere doordat minder mensen gebruik maakten van een uitkering en door lagere organisatiekosten.

    Naar aanleiding van de coronacrisis zijn er landelijke maatregelen genomen en Alkmaar heeft op lokaal niveau eigen maatregelen getroffen. Er is een Alkmaars Stimuleringsfonds ingesteld van 1,5 miljoen euro om, wanneer dit weer kan en mag, het culturele leven, de horeca en de lokale economie zo snel mogelijk op gang te brengen. Daarnaast is er voor alle coronamaatregelen nog eens een bedrag van 10 miljoen euro uitgetrokken. Daarmee is nu al zeker dat het huishoudboekje van 2020 een stuk minder rooskleurig zal zijn.

    Wethouder financiën Pieter Dijkman: “Het ging onze stad goed de afgelopen jaren. Een levendige stad, met veel toeristen en winkelend publiek. Met aansprekende evenementen op gebied van sport en cultuur. De huidige coronacrisis snijdt diep in de lokale economie. De gemeente neemt nu al acties om, wanneer de lockdown stapsgewijs wordt opgeheven, de lokale economie direct een krachtige impuls te geven. Het positieve resultaat van de Jaarrekening 2019 zetten we dan ook graag direct in voor onze stad”.

    De accountant heeft een goedkeurende verklaring bij de programmarekening afgegeven. De jaarstukken worden op 29 juni in de gemeenteraad behandeld.

  • Alkmaarders krijgen langgewenst geluidsscherm in 2022: “Champagnemoment op afstand”

    Alkmaarders krijgen langgewenst geluidsscherm in 2022: “Champagnemoment op afstand”

    Omwonenden van de Huiswaarderweg, Schagerweg en Nollenweg kunnen in 2022 eindelijk in alle rust leven. De Alkmaarse gemeenteraad besloot donderdagavond dat het geluidsscherm, waar ze al sinds 2006 voor strijden, er toch echt komt. Een eventueel verlies voor een mogelijk afgewezen subsidie, neemt de gemeente voor haar rekening.

    Het is unaniem aangenomen”, jubelt Rinus den Blanken tegenover mediapartner NH Nieuws. “Dat is toch fantastisch”. Den Blanken is voorzitter van de Belanghebbenden Bewonersgroep Geluidswal (BBG) en strijdt met zijn buren al sinds 2006 voor een beter woon- en leefklimaat in de wijken De Horn en Huiswaard langs de ringweg van Alkmaar. Binnenkort viert hij het besluit met een ‘champagne-momentje op afstand’ met de harde kern van de BBG.

    Dat het al met al 14 jaar heeft moeten duren voordat de kogel door de kerk was, neemt hij nu voor lief. “Minstens 1.000 direct omwonenden van deze drukke wegen hebben hier baat bij. En wat is 14 jaar op een mensenleven? Ja, toen was ik nog een jonge vent”, grapt Den Blanken. Hij is opgelucht en gaat er van uit dat het nu allemaal goed gaat komen. “De gemeenteraad heeft er nu ook vertrouwen in, bleek donderdagavond.”

    Dit is wel het belangrijkste besluit, vindt Den Blanken. “Het is historisch te noemen in onze lange strijd. Nu het geld rond is kan het proces verder. De gemeente neemt een eventueel financieel risico voor haar rekening, dat varieert geloof ik tussen de 20.000 en 70.000 euro per jaar, mochten bepaalde subsidies niet rondkomen.”

    De gemeente maakt kans op twee subsidies, omdat het beoogde geluidsscherm naast geluiddempend, ook energiegevend wordt. Er komen zo’n 5.000 zonnepanelen op het scherm van 5 meter hoog en bijna 2,5 kilometer lang. Het zou ruim 400 huishoudens van stroom kunnen voorzien. De eerste keer was er een afwijzing voor 68.000 euro per jaar vanuit de landelijke Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie. Deze keer is de maximale SDE-subsidie ‘slechts’ 50.000 euro per jaar.

    Aan het scherm hangt een prijskaartje van totaal zo’n 5,5 miljoen euro. Met de zonnepanelen kan de gemeente daar iets van terugverdienen. Als alles volgens plan verloopt zou het scherm er in het eerste kwartaal van 2022 kunnen staan.

  • Burgemeester Rehwinkel van Bergen pakt overlast motoren aan; “Dit is niet eenmalig” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Burgemeester Rehwinkel van Bergen pakt overlast motoren aan; “Dit is niet eenmalig” (VIDEO)

    De nieuwe waarnemend burgemeester Peter Rehwinkel van de gemeente Bergen wil streng optreden zien tegen motorrijders die in de duinstreek nodeloos geluidsoverlast veroorzaken. Hij heeft de politie opdracht gegeven om hieraan prioriteit te geven. “Motorrijden prima, maar het moet ook wel leuk blijven voor anderen,” aldus Rehwinkel tegen Duinstreek Centraal.

    Rehwinkel stelt dat hij dit bijna meteen na zijn aantreden heeft opgepakt, omdat de gemeente hierover de meeste klachten krijgt: “Ik heb hierover nu met de politie duidelijke afspraken gemaakt. Dit is niet eenmalig, de politie gaat zowel op snelheid als geluid voortaan zichtbaar handhaven in de duinstreek. In ieder geval zolang ik hier burgemeester ben.”

    De bijval van burgemeester Rehwinkel is goed nieuws voor Bart Sluis, die samen met andere inwoners actie heeft gevoerd om politie, gemeente en politiek in beweging te krijgen. Hij staat in contact met mensen uit het hele land die er last van hebben.

    Volgens hem neemt de overlast evenredig toe met het aantal motorrijders en het aantal dagen per jaar dat het mooi toerweer is. Hij is blij met de opdracht aan de politie van de burgemeester.

  • Bootje voor handhaving op en aan wateren in Heerhugowaard

    Bootje voor handhaving op en aan wateren in Heerhugowaard

    Gemeente Heerhugowaard heeft sinds deze week een boot beschikbaar voor toezicht op het water. Er wordt niet alleen op de standaard vaarregels van de gemeente gecontroleerd, maar ook op de coronaregels. Verwacht alleen geen achtervolgingen op hoge vaarsnelheid, daar is het type boot duidelijk niet op geselecteerd.

    In Heerhugowaard geldt een maximum vaarsnelheid van 6 km/u en specifiek in de recreatieplas rond Stad van de Zon mag men niet met bootjes varen die worden aangedreven door een motor op fossiele brandstof. Ook op een boot is het voorlopig nog verplicht om 1,5 meter afstand tot elkaar te houden, tenzij de opvarenden van één gezin zijn. (foto: gemeente Heerhugowaard)