Categorie: gemeente

  • College Alkmaar wil lidmaatschap bij Parkeerservice per 2022 beëindigen

    College Alkmaar wil lidmaatschap bij Parkeerservice per 2022 beëindigen

    Gemeente Alkmaar vindt het erg belangrijk dat de dienstverlening bij parkeren in de gemeente van goede kwaliteit is en heeft daarom het functioneren van ParkeerService, die uitvoering geeft aan het parkeerbeleid, geëvalueerd. Het college heeft daarop besloten het lidmaatschap op te beëindigen per 1 januari 2022. Gaat de gemeenteraad akkoord, wordt voor 31 december dit jaar een opvolger uitgekozen.

    ParkeerService geeft in gemeente Alkmaar al enkel jaren vergunningen uit voor bewoners en bezoekers, beheert de parkeergarages en zorgt voor de controle op straat. Een onafhankelijk adviesbureau concludeerde dat wat ParkeerService doet, “niet helemaal past bij de wensen van de gemeente Alkmaar”. Het college wil dan ook per 1 januari 2022 van partner wisselen, al krijgt ParkeerService nog wel de kans om voor de zomer met een plan te komen voor betere dienstverlening. Het bedrijf kampte met grote problemen bij de overstap naar de online service via Parkstart. Dit trof ook andere coöperatieleden Amersfoort en Alphen.

    Het Alkmaarse college overlegt met de gemeenteraad, voordat het een definitief besluit neemt. Ook worden meegenomen een klanttevredenheidsonderzoek en een uitvoerig onderzoek naar andere opties voor het parkeerbeleid.

  • Burgemeester Piet Bruinooge: “Een gezegend Suikerfeest, maar alleen met het gezin” 🗓

    Burgemeester Piet Bruinooge: “Een gezegend Suikerfeest, maar alleen met het gezin” 🗓

    Komend weekend eindigt de vastenmaand Ramadan. Burgemeester Piet Bruinooge richt zich in een video tot Alkmaarders en roept ze op om toch vooral voorzichtig te zijn en niet met grote groepen bij elkaar te komen om het Suikerfeest te vieren: “De Ramadan is voor moslims een maand die in het teken staat van inkeer en bezinning. Het is de maand van liefdadigheid en saamhorigheid. Normaal gesproken is het voor moslims een tijd van samenzijn. Samen bidden, en samen eten na zonsondergang.”

    “Dit jaar was het allemaal anders. Door het coronavirus waren de moskeeën gesloten, en de gezamenlijke iftar-maaltijden, waarmee het vasten verbroken wordt, gingen niet door”, vervolgt Bruinooge. “Dit weekend wordt het Suikerfeest gevierd. Ook dat zal helaas anders verlopen dan u gewend bent. We moeten echt volhouden en ons aan de noodmaatregelen houden: houd dus afstand, kom niet met grote groepen bij elkaar, en vier het Suikerfeest met het eigen gezin. Blijf gezond, en ik wens u een gezegend feest. Eid Mubarak!”

  • Convenant voor gezamenlijk schoon houden van het Olympiapark

    Convenant voor gezamenlijk schoon houden van het Olympiapark

    Gemeente Alkmaar, McDonald’s, Febo en Subway hebben de handen ineen geslagen om samen de openbare ruimte op het Olympiapark schoon te houden. De restaurants helpen de omgeving schoon te houden en Stadswerk072 plaatst extra afvalbakken. Bovendien worden bezoekers gestimuleerd hun afval weg te gooien met een informatiebord, stickers op de afvalbakken en posters bij alle organisaties in het gebied.

    De werkafspraken zijn vastgelegd in het Convenant Schoon Olympiapark. “De aanpak sluit goed aan bij het sportieve en recreatieve karakter van het Olympiapark”, aldus de gemeente. “Een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen het bedrijfsleven en de gemeente”. Vanwege de corona-maatregelen hebben de partijen het convenant, dat van kracht werd op 14 mei, op verschillende locaties ondertekend.

  • Gemeente Bergen strikt Helderse aannemer voor herbouw De Beeck

    Gemeente Bergen strikt Helderse aannemer voor herbouw De Beeck

    De gemeente Bergen (NH) is erin geslaagd om een aannemer te vinden die binnen het budget een nieuw, multifunctioneel centrum wil bouwen aan het Molenweidtje. De omgevingsvergunning is aangevraagd en als alles meezit, wordt op 1 oktober begonnen met de herbouw. Dat is drie jaar nadat een grote brand het multifunctionele complex in as legde.

    Het proces na de brand om het multifunctionele complex te herbouwen, verliep lange tijd erg moeizaam.  Het gemeentebestuur had allerlei wensen voor de herbouw, maar de verzekering zou alleen uitkeren als eenzelfde soort accommodatie met dezelfde bestemming werd herbouwd. Vervanging van de fundering werd door de brandverzekering niet vergoed, maar vervolgens mislukte de aanbesteding toen geen enkele aannemer het zag zitten om op de intact gebleven kelders en de bestaande fundering iets nieuws neer te zetten.

    In oktober vorig jaar leek het erop dat de herbouw niet zou doorgaan  en dat de inwoners van Bergen naar Alkmaar moesten blijven gaan om te zwemmen. Met externe hulp is toen nog één keer alles uit de kast gehaald. De planning staat onder druk: als in oktober niet is begonnen met bouwen, vervalt het  recht op miljoenen euro’s aan verzekeringsgeld. Voor een nieuwe fundering stelde de gemeenteraad vervolgens tweeëneenhalf miljoen extra beschikbaar. Binnen het nieuwe budget wil Aannemingsbedrijf Van der Wal uit Den Helder het nu bouwen. Slangen+Koenis Architecten uit IJsselstein ontwierp het gebouw.

    Het gebouw staat volledig in het teken staat van duurzaamheid. Het biedt straks onderdak aan een zwembad, sporthal, raadzaal en commissiezalen. Ook komen er een biljartruimte en een multifunctionele (ballet)zaal. Jongerencentrum Frats krijgt eveneens een plek in de nieuwe ‘huiskamer’.

    De aanvraag voor een omgevingsvergunning is 23 april ingediend. Dat is hopelijk nog op tijd om op 1 oktober te starten met de daadwerkelijke bouw. In september wordt de oude fundering gesloopt.

    In een interview met Cobouw vertelt wethouder Klaas Valkering hoe duurzaam het nieuwe multifunctionele complex gaat worden. De wethouder verwacht dat De Beeck in 2022 in gebruik kan worden genomen.

  • Vrijdagavond online inspraak voor toekomst gebied Bergen Oost

    Vrijdagavond online inspraak voor toekomst gebied Bergen Oost

    Nu inspraakbijeenkomsten niet kunnen, zoekt de gemeente Bergen in dit coronatijdperk naar digitale mogelijkheden om meningen te peilen. Vrijdagavond 22 mei om 19.30 uur doet de gemeente de eerste ervaringen op met een online-informatieavond . Het onderwerp is de toekomst van de oostrand van Bergen. Door een livestream via facebook en een koppeling met Zoom kunnen inwoners zich laten informeren, reageren en vragen stellen aan wethouder Klaas Valkering.

    In dit oostelijk deel van Bergen zijn onder meer sportcomplexen, de Europese School, een landgoed, de gemeentewerf en een begraafplaats. Sommige voorzieningen vertrekken. Volgens de gemeente zit er veel beweging in het gebied. Waarschijnlijk ziet het er over 20 jaar heel anders uit.

    Daarom is een ontwerp-structuurvisie opgesteld. De ontwerp-Structuurvisie Bergen Oost is sinds april te lezen op de website van de gemeente Bergen. Verschillende verkenningen zijn daarin gedaan.

    Een link om via Zoom aan te sluiten volgt vrijdag op de facebook van de gemeente Bergen. Direct via facebook meepraten kan ook.

    Wethouder Valkering begint met een eigen presentatie over de structuurvisie Bergen Oost. Vervolgens gaat hij het gesprek aan met de deelnemers. Daarna kan nog tot 29 mei een schriftelijke zienswijze worden ingestuurd.

    Andere inspraakmogelijkheden zoals een online enquête staan op de website ikdenkmeeoverbergen.nl. (foto’s: Rho Adviseurs voor Leefruimte)

  • Gemeente Heerhugowaard sluit toegangswegen tot Park van Luna vanwege drukte

    Gemeente Heerhugowaard sluit toegangswegen tot Park van Luna vanwege drukte

    Nadat de Veiligheidsregio eerder deze donderdag al waarschuwde dat het te druk was richting de kust, en het strand van Castricum – of in ieder geval de toegangswegen – zelfs had afgesloten, lieten gemeente Heerhugowaard om 16:19 uur weten dat het ook te druk was geworden in het Park van Luna.

    “Het is druk in het Park van Luna”, Twittert de gemeente. “De toegangswegen zijn daarom afgesloten. Het is niet mogelijk om naar het park of strand te komen”. Een paar minuten later plaatste gemeente Langedijk hetzelfde bericht.

    Handhaving van de gemeente staat op de weg om bezoekers de toegang te weigeren. (foto: Twitter @GemHHW)

  • Meeste drukte in Alkmaarse binnenstad en De Mare vaak tussen 13:00 en 16:00 uur

    Meeste drukte in Alkmaarse binnenstad en De Mare vaak tussen 13:00 en 16:00 uur

    Gemeente Alkmaar heeft statistieken gepubliceerd over de drukte in het centrum en in winkelcentrum De Mare, in de week van maandag 11 mei tot en met zondag 17 mei. Hiermee wil de gemeente laten zien op welke dagen en tijdstippen het beter is om niet te gaan shoppen. “Vermijd deze drukke plekken en momenten! Zo kan iedereen veilig en prettig winkelen”.

    Te zien is dat het, behalve op maandag, altijd het drukste in de binnenstad is tussen 14:00 en 16:00 uur. Op vrijdag loopt die periode van 12:00 tot 17:00 uur en op zaterdag al vanaf 11:00 uur. Rustig is het veelal tot 10:00 uur en vanaf 19:00 uur. Zondag wordt het pas drukker vanaf 12:00 uur.

    Voor De Mare zijn woensdag tot en met zaterdag de drukste dagen. De meeste bezoekers komen tussen 11:00 en 13:00 uur en dat gaat door tot doorgaans 17:00 uur. Hier is het meestal rustig tot 10:00 uur en na 18:00 uur, behalve op zondag, dan begint het pas te lopen rond 12:00 uur.

    De drukte zal afwijken op officiële vakantiedagen als Hemelvaart.

  • Gemeenten starten onderzoek naar toekomstbestendige dierenopvang en -vervoer

    Gemeenten starten onderzoek naar toekomstbestendige dierenopvang en -vervoer

    Gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard, Hollands Kroon, Langedijk en Schagen, gaan gezamenlijk onderzoek doen om te komen tot een toekomstbestendige oplossing voor de opvang en vervoer van huisdieren in de regio.

    Gemeenten hebben een wettelijke taak om in ieder geval tijdelijke opvang van gedomesticeerde dieren beschikbaar te stellen. Alkmaar, Bergen, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard en Langedijk hebben afspraken met de regionale Dierenbescherming, bestaande uit Dierentehuis Alkmaar, Dierenambulance Noord-Kennemerland en ook het Knaagdierencentrum te IJmuiden. Voor Schagen en Hollands Kroon verzorgt DierenOpvang DierenAmbulance Schagen Hollands Kroon (DODA) in Tuitjenhorn de opvang van honden, katten en alle andere gedomesticeerde dieren.

    De Dierenbescherming en DODA hebben aangegeven behoefte te hebben aan een nieuwe, eventueel gezamenlijke huisvestingslocatie. Om diverse redenen voldoen de huidige locaties niet meer aan kwaliteitseisen voor mens- en dierenwelzijn. Dierentehuis Alkmaar zit daarom tijdelijk in Purmerend. In alle de acht gemeentecolleges is een bestuursopdracht vastgesteld om diverse mogelijkheden te onderzoeken. Eind dit jaar zal het rapport gereed zijn.

  • Strandgemeenten: “Wegen naar strand worden afgesloten bij grote drukte”

    Strandgemeenten: “Wegen naar strand worden afgesloten bij grote drukte”

    Als het te druk wordt in het Hemelvaartsweekend, worden in het uiterste geval de wegen naar zee afgesloten. Daarvoor waarschuwen de strandgemeenten tussen Castricum en Camperduin. Dit zal in ieder geval gebeuren wanneer de parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen vol zijn.

    Met de boodschap ‘vermijd drukte’ willen de gemeenten bezoekers informeren over de coronamaatregelen die op hun stranden gelden tussen Hemelvaartsdag en het Pinksterweekeinde. Ze willen voorkomen dat mensen massaal naar het strand gaan.

    De strandgemeenten wijzen erop dat ‘vermijd drukte’ nog steeds het belangrijkste is wat je kunt doen om de kans op besmetting met en de verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk te maken.

    Ook op het strand, de boulevards en de bankjes moeten mensen 1,5 meter afstand houden, vaak de handen wassen en hoesten of niezen in hun elleboog. Wie zich niet lekker voelt moet thuisblijven.

    De strandtenten en terrassen zijn nog gesloten tot 1 juni. Er zijn alleen hier en daar afhaalloketten geopend waar strandgasten eten en drinken kunnen meenemen. Toiletten van strandpaviljoens mogen open als deze bereikbaar zijn zonder dat men het strandpaviljoen hoeft te betreden. Toiletten in strandpaviljoens moeten gesloten blijven. (Foto: Door Janneman, CC BY 3.0)

  • Waards college wil ton voor versterking grensgebied van Heerhugowaard en Langedijk

    Waards college wil ton voor versterking grensgebied van Heerhugowaard en Langedijk

    Het college van Heerhugowaard stelt de gemeenteraad voor om 100.000 euro opzij te zetten voor duurzame initiatieven aan weerszijden van het kanaal tussen Heerhugowaard en Langedijk. Het gaat onder andere om de verduurzaming van Museum Broekerveiling en onderzoek naar de energetische mogelijkheden van oppervlaktewater. Gemeente Langedijk legde in 2019 al 250.000 euro apart voor de verduurzaming van de lighallen, het afmijnlokaal en de open en gesloten rondvaartboot van het museum.

    De investeringen van Heerhugowaard zijn voor het plan ‘Concreet aan de slag’. Belangrijke elementen daarin het ontwikkelen van OV-knooppunten rondom het stationsgebied, het programma Langedijk Ontwikkelt met Water, het Stadshart van Heerhugowaard, het Oosterdelgebied, het Museum BroekerVeiling, de havens van beide gemeenten en particuliere initiatieven op en bij het water.

    Concreet is de ton euro bedoeld voor vijf activiteiten:

    • Reddingsplan cultuurlandschap Oosterdel (bovenop budget van Langedijk)
    • Een bijdrage in de elektrificatie van de boten van het Museum BroekerVeiling
    • Een bijdrage in de verduurzaming van het Museum Broekerveiling
    • Een bijdrage in aanvullend onderzoek naar de energetische mogelijkheden van het waterrijke gebied rondom het Stationsgebied en de Langedijker haven
    • Langedijker en Heerhugowaardse verhalen in de Kanaalzone ophalen en optekenen

    Door te investeren in behoud en versterking van de natuur- en cultuurhistorische waarden, vermindering van de CO2- uitstoot, het gasloos bouwen en energieneutraal ontwikkelen wordt een duurzame gebiedsontwikkeling aan weerszijden van het kanaal bevorderd.

    Waards wethouder Monique Stam: “De Broekervaart, de Buurtbus en de gezamenlijke omgevingsvisie, zijn al sprekende voorbeelden van grensoverschrijdende samenwerking. Onze gemeenten zetten in op behoud en versterking van Museum BroekerVeiling en cultuurlandschap Oosterdel. Het prachtige landschap in combinatie met het museum dragen mede de identiteit in het nieuwe hart van de fusiegemeente. Naast de toegang tot de moderne stad is het stationsgebied een poort naar het cultuurhistorische landschap.”

    Nils Langedijk, wethouder van Langedijk: “We zijn blij dat ook Heerhugowaard samen met ons wil investeren in de toekomst van het museum en het unieke Oosterdelgebied. Een besluit dat al een tijd in voorbereiding is. Inmiddels is er het één en ander gebeurd in de wereld. Het museum verkeert in zwaar weer door de terugval van bezoekers. We zijn in goed overleg met het museum, er moet namelijk op de korte termijn wat gebeuren. Maar ook voor de langere termijn moeten we doorgaan met plannen maken. De investering van Heerhugowaard draagt daar aan bij.”