Categorie: nieuws algemeen

  • Raadsel? Gouden duiven Accijnstoren gevlogen

    Raadsel? Gouden duiven Accijnstoren gevlogen

    Met z’n tweetjes zaten ze tevreden op de ‘balustrade’ van de Accijnstoren. maar nu zijn ze verdwenen. Afgelopen weekend viel opeens op dat de ‘beestjes’  gevlogen lijken. Vanwege de renovatie van de Accijnstoren staat het pand in de steigers en dat heeft mogelijk onverlaten in de kaart gespeeld.

    Of zijn ze veiliggesteld? Navraag bij de politie wijst uit dat er (nog) geen aangifte van diefstal of vandalisme bekend is, maar een gemeentelijk woordvoerder kon ook niet vertellen waar de duiven wél zijn.

    De duiven maakten van origine deel uit van kunstwerk ‘De Duivenwagen’ van kunstenares Marte Röling. Op de in 2009 gerenoveerde Friesebrug  werden 23 gouden duiven aangebracht, maar ze bleken stelselmatig het doel van vandalen en dieven te zijn. Als oplossing bedacht de kunstenares Marte Röling dat de gouden duiven over heel Alkmaar moesten uitvliegen. Alle gouden kunstwerkjes kregen in 2013 een nieuwe plek in de stad.

    De nieuwe locaties werden zorgvuldig uitgekozen, zodat de vogels niet meer gestolen of gesloopt konden worden. Twee van de uitgevlogen duiven kregen een plek op de accijnstoren. Bovenop de toren, op de witte ‘balustrade’ sierden de gouden vogels het monumentale torentje op de Bierkade. Sierden, want deze twee zijn inmiddels met de noorderzon vertrokken.

  • Alkmaarse brandweer ‘redt’ kat die twee dagen vast zat in boom

    Alkmaarse brandweer ‘redt’ kat die twee dagen vast zat in boom

    De Alkmaarse brandweer heeft woensdagmiddag een kat ‘gered’ uit een boom langs de Huiswaarderweg (N245). Ter hoogte van de fietstunnel tussen de Vennewaard en de Grevelingen werd het miauwende diertje ontdekt door een buurtbewoonster. ”Het arme beestje zat hier al twee dagen, maar goed, je denkt er niet meteen aan dat hij er niet meer uit kan komen”, vertelt zij. ”We hoorden hem wel miauwen, maar je kijkt ook weer niet meteen omhoog… Het is mijn kat niet, maar ik heb wel met hem te doen.”

    De vrouw besloot de brandweer te bellen, die kwam met een hoogwerker aan de kant van de tunnel om het katje te helpen. De brandweermannen gingen in het bakje van de wagen omhoog om het dier uit zijn benarde positie te bevrijden. Het diertje hoefde echter niet echt ‘gered’ te worden door de mannen. ”Toen hij mij zag sprong hij – waarschijnlijk van schrik – plotseling zelf al uit de boom”, lacht de brandweerman.

    ”Hij kan nu weer lekker zijn weg vervolgen en naar huis toe, hij zal wel honger hebben.”

  • Vuurwerkbommen richten veel schade aan bij Alkmaars kinderdagverblijf

    Vuurwerkbommen richten veel schade aan bij Alkmaars kinderdagverblijf

    Tijdens Oudejaarsnacht hebben twee vuurwerkbommen aardig wat schade aangericht bij Kiddies aan de Pieter Langedijkstraat in Alkmaar. Michelle van Nieuwenhoven, directeur van het kinderdagverblijf, ontdekte de schade op nieuwjaarsdag. ”Erg vervelend en vooral onnodig. Dit gaat verder dan zomaar wat vuurwerkschade. Er zijn twee buisbommen tegen het pand geplaatst en dat is verre van onschuldig te noemen”, vertelt zij.

    Het gaat inderdaad wel wat verder dan ‘zomaar wat vuurwerkschade’. Er zijn in totaal dertien ramen gesneuveld, de kozijnen zijn uit de voegen geblazen en de regenpijpen zijn gehalveerd. ”Er is ook schade van de inslag op de muren. En het was daarnaast ontzettend veel werk om de hele ruimte aan de binnenkant schoon te maken. Door de knal werd al het glas van de ramen naar binnen geblazen, dus alles moest opgeruimd en schoongemaakt worden.”

    Nadat Michelle de schade ontdekte is er dezelfde dag nog noodglas geplaatst, en de binnenkant van de ramen is dichtgetimmerd door de veiligheid van de kinderen. ”Het zal wel twee tot drie weken duren voordat alle schade hersteld is”, besluit Michelle. (foto’s: Michelle Nieuwenhoven)

  • Raad en College Alkmaar moeten zich van Raad van State opnieuw buigen over Victory Veste

    Raad en College Alkmaar moeten zich van Raad van State opnieuw buigen over Victory Veste

    De Raad van State oordeelde woensdag dat de gemeente Alkmaar het bouwplan van projectontwikkelaar Timpaan om 56 starterwoningen in Overdie te bouwen niet had mogen afkeuren op grond van het mogelijke tekort aan parkeerplaatsen. In februari werd de projectontwikkelaar al door de bestuursrechter in het gelijk gesteld, maar de gemeente ging toen in hoger beroep.

    De gemeenteraad moet nu van de Raad van State opnieuw beoordelen of er een verklaring van geen bedenkingen komt voor het project. Deze verklaring mag echter niet geweigerd worden op grond van het parkeren. Het college moet zich nu opnieuw over de plannen van Timpaan buigen en moet daarbij de parkeerkwestie buiten beschouwing laten.

    De buurt maakte bezwaar tegen de komst van appartementencomplex Victory Veste op de hoek van de Arcadialaan en de Rhijnvis Feithlaan. Ook al heeft Timpaan 157 parkeerplaatsen ingetekend in het project, buurtbewoners trokken aan de bel omdat zij bang zijn dat er een tekort aan parkeerplaatsen zou ontstaan.

    Mede daardoor raakte de gemeente in de knel. Aanvankelijk was de gemeente enthousiast over de bouwplannen van Timpaan, maar krabbelde in 2017 terug. Ondertussen had Timpaan al kosten gemaakt voor de ontwikkeling van het project en verhaalt deze kosten op de gemeente. De rechtbank stelt Timpaan in het gelijk.

    Gemeente Alkmaar had vorige maand al een schikkingsvoorstel voorbereid waarin wordt aangeboden om de grond voor ruim 2,16 miljoen euro van Timpaan over te nemen. Ook een schadevergoeding van ruim 3,3 ton euro staat in het voorstel. Of de gemeenteraad en Timpaan hiermee akkoord gaan moet nog blijken.

  • Spetterende meute te water bij Waardse nieuwjaarsduik (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Spetterende meute te water bij Waardse nieuwjaarsduik (VIDEO)

    Dinsdagmiddag werden diverse nieuwjaarsduiken gehouden en zoals gebruikelijk was ook het Waardse strand van Luna het podium voor één van die nieuwjaarsduiken. Heel vanzelfsprekend was dat diut jaar overigens niet, de organisatie wilde er eigenlijk mee stoppen maar een aantal mensen hebben toch de schouders er onder gezet.

    De ‘nieuwjaarsduikers’ konden wederom in Palm Beach terecht om om te kleden en onder een stukje oer-Hollandse live muziek de geestelijke voorbereiding af te wikkelen. Het was daarna  loco-burgemeester Jan van der Starre die de groep met een vlug “3-2-1-start” naar het wachtende water stuurde. Het warm geklede publiek moedigde de spetterende meute daar vervolgens enthousiast aan.

  • Veiligheidsregio: drukke jaarwisseling

    Veiligheidsregio: drukke jaarwisseling

    De Veiligheidsregio NHN spreekt van een drukke jaarwisseling. Er zijn meerdere gewonden gevallen door vuurwerk en er is 147 keer uitgerukt voor branden, waarvan drie woningbranden en twee maal agressie tegen brandweermensen.

    Over het algemeen was het echter een gezellige jaarwisseling in de regio. Tussen 00:00 uur en 02:00 uur was er, zoals verwacht, een piek van incidenten. Tussen 00:00 uur en 04:00 uur waren er 70 kleine brandjes door de hele regio.

    In Heerhugowaard kwam vuurwerk in een auto terecht dat vervolgens op schoot ontplofte en werd vuurwerk bij een huis naar binnen gegooid. Op het dak van een voormalig schoolgebouw in de Rijp ontstond aan het begin van de avond brand op het dak. De brand was snel onder controle. In Alkmaar werd de brandweer bekogeld met vuurwerk en liep een brandweerman klappen op. Tegen ons ambulancepersoneel is geen agressie gemeld.

    De brandweer in Noord-Holland Noord kreeg van Oudejaarsdag tot Nieuwjaarsochtend 08:00 uur te maken met 144 kleine branden, waaronder auto- en containerbranden.

  • Alkmaarse breekt lans voor de appelflap “Beetje ondergeschoven kindje” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Alkmaarse breekt lans voor de appelflap “Beetje ondergeschoven kindje” (VIDEO)

    Geen oudjaar zonder oliebollen of appelflappen. Die flappen staan tegenwoordig niet meer bij iedereen op tafel en dat is zonde, vindt Talitha Klaassen van Inde Soete Suyckerbol in Alkmaar. Ze bakt deze dagen honderden Oudhollandse flappen, zoals haar moeder en oma ooit deden. Mediapartner NH Nieuws ging bij haar langs.

    “De appel is het geheim van een goede appelflap”, stelt Talitha Klaassen. “Je moet een goudreinet hebben van de betere groenteboer.” En dan is er nog het beslag, maar wat daar precies in zit, zegt Talitha niet. “Het familierecept gaat van generatie op generatie.”

    Samen met haar man Kees runt ze ‘Inde Soete Suyckerbol’ in de Alkmaarse binnenstad. Een winkel vol Oudhollandse lekkernijen, en vandaag dus voor appelflappen. “Het zijn de échte appelflappen, geen beignets. Die hebben geen gat.”

    Het bakken ervan is redelijk bewerkelijk. “Dat is misschien wel de reden dat niet iedereen ze meer heeft. Het is een beetje een ondergeschoven kindje geworden.” Maar menig Alkmaarder weet de flappen (en oliebollen) van Kees te vinden.

    “Het is gewoon de ouderwetse zoals ‘ie hoort, en ze maken ze al jaren heel lekker”, stelt een van de klanten. Anderen zweren bij de flap. “Absoluut flappen. Lekker klassiek met dat gat erin.”

    Maar wie denkt dat Talitha vanavond zelf nog een appelflap verorbert, heeft het mis. “Na al die uren bakken eet ik vanavond niks. Hoe lekker ze ook zijn”, lacht ze.

  • Gebruikt frituurvet in te leveren bij zwembad Hoornse Vaart

    Gebruikt frituurvet in te leveren bij zwembad Hoornse Vaart

    Alkmaarders kunnen woensdag 2 januari het frituurvet waar oliebollen – en andere lekkernijen voor Oud & Nieuw – in gebakken zijn, ingeleverd worden bij zwembad de Hoornse Vaart. Om het frituurvet in te leveren moet het (afgekoeld!) overgegoten worden in een plastic verpakking, zoals een lege fles.

    Frituurvet mag niet in het riool gegooid worden, vandaar dat het ingeleverd kan worden. Daarnaast krijgt de olie een tweede leven, het wordt gebruikt als biobrandstof en dat is weer goed voor het milieu. Mensen die gebruikt frituurvet inleveren bij de Hoornse Vaart krijgen ook nog eens een tweede kaartje voor het zwembad gratis.

    Meer verzamelpunten voor gebruikt frituurvet van de najaarwisseling staan op frituurvetrecyclehet.nl. Hier staat ook meer informatie over wat er met de ingeleverde olie gebeurt.

  • Trillingsoverlast Voorburggracht: klinkers eruit, nepklinkers erin

    Trillingsoverlast Voorburggracht: klinkers eruit, nepklinkers erin

    De klinkers op de Voorburggracht in Oudkarspel worden vervangen door asfalt om de trillingshinder te verminderen, schrijft het NHD. Omwonenden klagen al lange tijd over overlast door trillingen. Dit zijn niet alleen bewoners van de Voorburggracht, maar ook van de Dorpsstraat.

    Het wegdek tussen de N504 en de Zaagmolenweg krijgt een zogenaamde streetprint; asfalt dat gestempeld wordt, waardoor het eruit ziet als klinkers. De gemeente organiseert in het nieuwe jaar een informatiebijeenkomst over dit project.

  • Invulling ‘De Driehoek’ in Vroonermeer nog onduidelijk

    Invulling ‘De Driehoek’ in Vroonermeer nog onduidelijk

    In ‘De Driehoek’, het braakliggend terrein tussen tuincentrum Overvecht en Vroonermeer-Noord, is het nog niet helemaal duidelijk wat met de grond moet gaan gebeuren. Wel is duidelijk dat acht woonwagens hier een plaats zullen krijgen, maar de invulling van de resterende ca. 12.000 meter is nog onduidelijk, zo meldt NHD.

    De Alkmaarse politieke partijen willen graag duidelijkheid en krijgen de gelegenheid om tijdens de commissievergadering op 10 januari ideeën en wensen voor dit perceel in te brengen. Het idee dat er een appartementencomplex op De Driehoek zou komen, bleek een hardnekkig gerucht op het gemeentehuis. De wens van wijkbewoners om een supermarkt hier op te trekken sneuvelde al eerder.