Categorie: nieuws algemeen

  • Groen licht voor glasvezel in buitengebieden

    Groen licht voor glasvezel in buitengebieden

    Het is gelukt. De trage internetverbinding in de buitengebieden van Alkmaar en Heerhugowaard wordt vanaf volgend jaar supersnel door de aanleg van glasvezel. Maandagavond maakte glasvezelbedrijf Fiber NH dit bekend.

    In de afgelopen zes weken konden bewoners uit de Schermer en Graft-de Rijp zich aanmelden voor glasvezel. Een week geleden zag het er nog naar uit dat het glasvezelbedrijf met een aanmeldscore van 37 procent geen glasvezel zou gaan uitrollen. Het bedrijf heeft een percentage van 50 procent nodig.

    In de laatste week steeg het percentage tot 57 procent. In alleen het Alkmaarse buitengebied werd een dekkingspercentage van 70 procent gehaald. Groen licht dus voor de aanleg van de glasvezelkabels.

  • Advocaten van jongeren in Transferium: “Het zijn geen proefkonijnen”

    Advocaten van jongeren in Transferium: “Het zijn geen proefkonijnen”

    De advocaten van de jongeren in de Heerhugowaardse zorginstelling Transferium hebben maandag van zich laten horen. Door middel van een open brief aan de minister van Volksgezondheid willen ze dat deze ingrijpt bij de aanbesteding van Jeugdzorg Plus aan het Zuid-Hollandse Horizon, zo meldt mediapartner NH Nieuws.

    Door de recente aanbesteding dreigen 50 van de 72 kinderen die in de gesloten instelling in Heerhugowaard zitten, uit hun omgeving gehaald te worden. De advocaten zijn van mening dat deze verandering voor de kwetsbare groep jongeren veel te groot is. “Ingrijpende wijzigingen in de uitvoering van Jeugdzorg-plus dienen gebaseerd te zijn op gedegen onderzoek en positieve resultaten”, staat te lezen in de brief.

    Daarnaast wordt er gesteld dat de verhuizing niet in het belang is van de jongeren: “Kinderen achter gesloten deuren mogen geen proefkonijnen zijn.”

    Alle jongeren in Transferium zijn afkomstig uit Noord-Holland en zijn volgens ouders, jeugdrechtadvocaten en andere betrokkenen alleen gebaat bij zorg in hun eigen regio. Velen van hen zijn vaak jarenlang blootgesteld aan trauma’s, zoals mishandeling, verslaving, uitbuiting door loverboys en seksueel misbruik.

    De advocaten zijn ook allerminst te spreken over feit dat de zorg per 1 januari 2019 in handen is van Horizon, terwijl er nog geen geschikt onderkomen is gevonden. “Voor zover bekend zijn er geen gebouwen, personeel of andere voorzieningen door Horizon geregeld. Horizon plaatst nu advertenties!”.

    De rechter doet op 5 december uitspraak over het kort geding dat Transferium aanspande tegen de gemeenten die de gunning aan Horizon hebben verleend. Dan zal moeten blijken of deze roep om ingrijpen heeft geholpen.

  • Ergernis in Graft-De Rijp vanwege vele auto’s van gastarbeiders

    Ergernis in Graft-De Rijp vanwege vele auto’s van gastarbeiders

    Regelmatig verblijven er een paar honderd gastarbeiders bij Europarcs in Oost-Graftdijk. De veelal uit Oost-Europeanen zorgen zelf voor weinig overlast, maar wel alle auto’s waarmee ze deze kant op komen. Bewoners klagen tot in West-Graftdijk over de invasie van auto’s met wit kenteken, waardoor ze dikwijls moeite hebben een parkeerplek. Al het verkeer levert soms ook gevaarlijke situaties op. Dit meldt het NHD.

    Vooral tijdens de Sinterklaasintocht in West-Graftdijk hadden bewoners de grootste problemen met parkeren en met de doorstroming. Auto’s werden maar gewoon in bermen geplant. Er heeft al eens een zwaar ongeluk plaatsgevonden en ook is een brug eens zwaar beschadigd.

    Een aantal inwoners van West-Graftdijk gaat komende week in gesprek met de verantwoordelijk wethouder en de eigenaar van Europarcs. De eigenaar wordt deels verantwoordelijk gehouden voor de overlast. Hij laat de gastarbeiders veelal buiten het terrein parkeren en heeft wel vaker gedreigd met boetes. Er wordt gespeculeerd dat de eigenaar bang is voor imagoschade.

  • Politie Alkmaar: hou meer rekening met leerlingen in het verkeer

    Politie Alkmaar: hou meer rekening met leerlingen in het verkeer

    De politie van Alkmaar vraagt weggebruikers om meer rekening te houden met leerlingen in het verkeer. Dit levert minder stress op en is vooral veiliger.

    “Super irritant natuurlijk… Zo’n lesvoertuig voor je neus. Niet vooruit te branden. Vierkante bochten en elk verkeerslicht slaat de motor een keer of wat af om vervolgens met een gierende motor als een slak weg te rijden waardoor jij natuurlijk weer voor rood komt te staan”, begint de Alkmaarse politie met zijn betoog.

    “Fors gechargeerd natuurlijk maar het feit blijft dat een lesvoertuig, of het nu een bromfiets, personenauto, motorfiets, vrachtwagen of bus betreft, een bijzondere plaats binnen het verkeer inneemt”, vervolgt de politie op de eigen Facebookpagina. Ondanks dat leerlingen begeleid worden, rijden ze natuurlijk niet altijd vlekkeloos. Voor ieders veiligheid worden andere weggebruikers gevraagd om hun steentje bij te dragen.

    De politie wil weggebruikers terug laten denken aan hun eigen rijlessen. Toen ging het vast ook niet altijd goed en sloeg de motor wel eens af, met tot gevolg ongeduldig getuter van achteren. En misschien ging het daarna door de stress nog wel een keertje mis.

    Bestuurders worden gevraagd om leerlingen een paar meter extra ruimte te gunnen dan men anders zou doen, en ook bij het inhalen meer ruimte te laten. Vooral bij leerlingen op de brommer of motor levert dat net even wat meer veiligheid op.

    “Be safe.”

  • Politie kondigt fietsverlichtingscontroles aan met Sinterklaasgedicht

    Politie kondigt fietsverlichtingscontroles aan met Sinterklaasgedicht

    Politie Alkmaar kondigt extra verlichtingscontroles aan in december. Dit doet de organisatie op de eigen Facebookpagina door middel van een Sinterklaasgedicht:

    “Sinterklaas zat te denken.
    Een verlichtingscontrole
    Dat is wat ik jullie in december ga schenken.
    Laat dus vandaag je verlichting maken.
    Zorg dus dat je zichtbaar bent
    Dat scheelt je uiteindelijk heleboel knaken.

    Mijn verlichting is net gestolen of stuk gegaan
    De onderstaande smoes was wel erg origineel
    Ik heb toch verlichting, het is volle maan.

    Groet
    Sinterklaas.”

    Fietsers zijn dus gewaarschuwd.

  • Vermiste Wander Marbus uit Koedijk weer terecht

    Vermiste Wander Marbus uit Koedijk weer terecht

    De vermiste Wander Marbus uit Koedijk is weer terecht. De 21-jarige student is zaterdagnacht weer veilig thuisgekomen. Dat laat het Mediacollege Amsterdam, de school waar Wander studeert, weten op Facebook.

    Wander was sinds afgelopen dinsdag spoorloos nadat hij ‘s avonds niet thuiskwam vanuit zijn stage in Heerhugowaard. Zijn familie en de school bedanken iedereen voor het Facebookbericht dat honderden keren gedeeld is. Voor zover bekend gaat het goed met Wander.

  • Maarten van der Weijden lanceert ‘Red je vriendje’

    Maarten van der Weijden lanceert ‘Red je vriendje’

    Alkmaar Sport komt met een nieuw initiatief om de zelfredzaamheid van kinderen in, rondom en aan het water te vergroten. Afgelopen zaterdag kwam Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden per reddingboot naar de Alkmaarse binnenstad voor de aftrap van het basisschoolprogramma Red je vriendje.

    Wat moet je doen als je vriendje door het ijs zakt of in een mui terecht komt? Dit leren de basisschoolleerlingen van groep 5 tot en met 8 leren tijdens een speciale Red je vriendje-les in het zwembad. Het programma wordt gratis aangeboden aan de scholieren.

    “Kinderen in groep 5 hebben meestal ook al een zwemdiploma”, aldus Marcel Ruitenberg, hoofd van de zwemaccommodaties van Alkmaar Sport de motivatie. “Helaas blijkt nog steeds dat kinderen in buitenwateren in benarde situaties terecht komen. Steeds vaker lees je in de krant dat kinderen in problemen komen als zij in de zee in een mui terecht raken of bijvoorbeeld door het ijs zakken. Bij Red je vriendje bootsen we deze situaties in het zwembad na. Stel je zakt door het ijs, je fietst in het water of je bootje valt om, wat doe je als je dit gebeurt? En hoe kan je jezelf of je vriendje uit deze situatie redden?”

    De lessen worden gegeven in de Hoornse Vaart. Meer informatie is te vinden op de website van zwembad Hoornse Vaart, waar scholen zich ook kunnen aanmelden.

    Univé, Stadswerk 072, Reddingsbrigade Bergen, Variopool, Decathlon Alkmaar en Alkmaar Sport sponsoren het Red je vriendje-programma. (foto: Alkmaar Sport)

  • Oudorperzand naam nieuwe woonzorglocatie Oudorp

    Oudorperzand naam nieuwe woonzorglocatie Oudorp

    De nieuwe woonzorglocatie van Magentazorg heeft de naam ‘Oudorperzand’ gekregen. Deze naam verwijst naar de plek waar het is gebouwd: op een oude zandduin, door de eeuwen heen één van de weinige plekken die altijd droog heeft gestaan. Oudorperzand heeft 48 zelfstandige appartementen verdeeld over twee woonlagen. Het is geschikt voor mensen met dementie, maar ook geschikt voor mensen met een lichamelijke beperking.

    Oudorperzand onderscheidt zich doordat het wonen een voortzetting is van het leven zoals de mensen dat gewend waren. Ze wonen zelfstandig in een veilige en comfortabele omgeving, met zorg en dienstverlening binnen handbereik voor wanneer dat nodig is. De eigentijdse appartementen hebben een woonkamer met keuken, een aparte slaapkamer en badkamer. Alle benedenwoningen hebben een eigen plek buiten en voor de bovenwoningen komt een groot gezamenlijk terras. De nieuwbouw biedt verschillende ontmoetingsplekken, zodat het ook fijn vertoeven is buiten het appartement.

    In april dit jaar konden Oudorpers meedenken over de nieuwe naam voor de woonzorglocatie, de winnaar is dus Oudorperzand geworden. Naar verwachting wordt het gebouw in het voorjaar officieel geopend.

  • Winter shopping in Alkmaarse binnenstad 🗓

    Winter shopping in Alkmaarse binnenstad 🗓

    Wie nog kerstinkopen moet doen kan zaterdag 15 december zijn slag slaan. Winkels in de binnenstad van Alkmaar houden die dag een extra koopavond, speciaal voor de laatste kerstinkopen.

    Kerstcadeau’s worden mooi ingepakt en sommige winkeliers hebben nog speciale ‘kerstacties.’

    De winkels houden de deuren tot 21:00 uur open.

  • ‘Gele hesjes’ op Waagplein Alkmaar demonstreren tegen hoge belasting

    ‘Gele hesjes’ op Waagplein Alkmaar demonstreren tegen hoge belasting

    Zaterdagmiddag hebben op het Waagplein in Alkmaar zo’n twintig mensen in gele hesjes gedemonstreerd tegen de hoge belastingen in Nederland. Het is een landelijke actie geworden. De gele hesjes zijn aangetrokken zodat ze allemaal één zijn, niet alleen in Alkmaar maar door heel Nederland. Wel benadrukken de demonstranten dat zij het niet zo doen als in Parijs, waar de actie ook gevoerd wordt: “Wat daar gebeurt is verschrikkelijk en dat is ook helemaal niet onze bedoeling. Zo willen wij geen actie voeren, wij doen het op een legale manier”, vertelt een demonstrant.

    “Wij zijn tegen de EU, tegen de regering en tegen Rutte. Het systeem in Nederland deugt niet. Wij staan voor democratie en een vrij Nederland. Uit alles blijkt nu dat Nederland geen democratie heeft en dat moet anders”, aldus Richard Suasso. “Rutte moet opstappen, maar niet alleen Rutte. Wat mij betreft de hele politiek van Nederland. In dit land word je namelijk bestolen met al die belasting en hoge kosten, met al het geld, ons geld, wat allemaal verspild wordt. En daarom staan wij hier met gele hesjes.”

    Na samengekomen te zijn op het Waagplein liep het gezelschap door de Alkmaarse binnenstad om zo mensen te benaderen. “We bewegen ons voort en benaderen mensen op een normale manier, zonder geweld, dit is nog maar het begin”, sluit Suasso af. Echter ging het bij de van de Kanaalkade toch even mis. De demonstranten hielden auto’s daar tegen, verder is de demonstratie rustig verlopen. (foto: Marco Schilpp)