Categorie: nieuws algemeen

  • Dit was Alkmaar Ontzet 2018 (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Dit was Alkmaar Ontzet 2018 (VIDEO)

    Gezelligheid en historie stonden maandag voorop bij de viering van het Alkmaar Ontzet in de binnenstad van Alkmaar.

    Stadsbewoners genoten met elkaar van de vele activiteiten en zaten ‘s avonds samen aan de befaamde zuurkoolmaaltijd. De afsluiter van de dag was een spectaculaire lasershow.

  • Deel bewoners Bloemwijk wil onderzoek naar renovatie

    Deel bewoners Bloemwijk wil onderzoek naar renovatie

    De actiegroep Stop Sloop Bloemwijk wil een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de mogelijkheid van renovatie van de huizen in blok 204. De eigenaar van de huurwoningen, Van Alckmaer voor Wonen, meent dat de huizen ‘op’ zijn en gesloopt moeten worden.

    De Alkmaarse wijk is verdeeld in blok 201 en blok 204, die Van Alckmaer voor Wonen beide wil slopen om nieuwbouwwoningen op te trekken. Bewoners van blok 204 zijn niet blij met de sloopplannen, 50 van de 83 bewoners willen niet dat de huizen gesloopt worden, zij willen een grondige renovatie. Volgens de groep heeft er nog geen onafhankelijk onderzoek plaatsgevonden die juist die mogelijkheid belicht.

    De coöperatie heeft inmiddels twee haalbaarheidsonderzoeken laten doen. Fons Köster van de woningcoöperatie wil nog niet reageren omdat  hij eerst met de werkgroep overleggen. De woningcoöperatie doet er volgens hem alles aan om de bewoners goed te begeleiden tijdens de veranderingen en probeert hen er zoveel mogelijk bij te betrekken. “We voeren gesprekken met bewoners en we luisteren naar hun persoonlijke verhalen. Bewoners die na de verhuizing terug willen keren kunnen dat. We hebben een goed sociaal plan opgesteld en bieden veel ondersteuning aan de bewoners tijdens dit traject.”

    Dat Bloemwijk op de schop moet, is al langer bekend. Het Alkmaarse college heeft een plan in de maak om een aantal huurders in deze wijk een speciale urgentieverklaring te geven zodat ze boven aan de lijst van woningzoekenden komen te staan. Niet alle huurders komen echter in aanmerking voor een dergelijke urgentie. Het zou gaan om een tiental huurders die op korte termijn  moeten verhuizen. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen die doorstromen naar een seniorenwoning en huurders die in een bijzondere persoonlijke situatie verkeren.

    De sloop en herbouw van Bloemwijk zal op z’n vroegst in 2020 beginnen.

  • Kind maakt nepwapens misschien toch iets te realistisch

    Kind maakt nepwapens misschien toch iets te realistisch

    “Mooi gemaakt, man! Van hout en zwart tape”, twitterde de wijkagent van De Mare dinsdagochtend in reactie op de nepvuurwapens die een kind gemaakt had. “Goed om mee te spelen in huis, tuin of speelplaats. Niet in het winkelcentrum… dan worden de winkeliers zenuwachtig.”

    Blijkbaar had de politie een belletje gehad van een winkelier in De Mare over een kind dat er met zijn creaties rondliep. Wijkagent Wijnen vervolgt: “…en als mijn collega’s jou zien lopen in de speeltuin, ren dan niet weg, maar laat zien wat jij gemaakt hebt.”

  • Karavaan wil van theaterspektakel Victorie! educatief stuk maken

    Karavaan wil van theaterspektakel Victorie! educatief stuk maken

    Het goedbekeken theaterstuk Victorie! moet volgens organisator Karavaan een educatief stuk worden voor basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8. Die ambitie rijst momenteel bij het locatietheater.

    “De voorstelling is heel goed bekeken en we gaan er vanuit dat dit zo blijft. Het zou daarom ook zo goed zijn om het aan kinderen te laten zien en als we het om het jaar doen dan krijgen dus alle kinderen uit groep 7 en 8 het te zien. Het is ook een stukje geschiedenis van de stad”, vertelt Ilse van Dijk, directeur van Karavaan enthousiast.

    Als het plan gerealiseerd kan worden is het de bedoeling dat er ‘s middags voorstellingen komen voor de basisschoolkinderen en ‘s avonds voor vrij publiek. “Het is toch een stukje geschiedenis van de stad en dat is natuurlijk ook leuk voor volwassenen.” Wat het kostenplaatje betreft wordt nog gesproken met de gemeente. Bij de Karavaan zijn ze in elk geval enthousiast over het idee: “Hopelijk wordt dit een nieuwe traditie in Alkmaar”, besluit Van Dijk.

  • Wethouder van der Starre ‘aan de bak’ om nog beter afval te scheiden

    Wethouder van der Starre ‘aan de bak’ om nog beter afval te scheiden

    Maandagmiddag hees wethouder Jan van der Starre zich in een overall om de nieuwe blauwgroene container voor PMD-afval blinkend schoon te poetsen. ‘Aan de bak’ is de nieuwe campagne die de wethouder maandag aftrapte op de gemeentewerf in Heerhugowaard.

    Het scheiden van PMD (plastic, metaal (blik) en drankkartons) is het speerpunt van deze campagne. In de wijken Bomenwijk, Butterhuizen, Schrijverswijk en Stad van de Zon heeft de gemeente een pilot met het gescheiden aanbieden van PMD-afval. Bewoners kunnen dit afval in speciale zakken ophangen aan lantaarnpalen. De proef, die nog tot december loopt, bevalt goed.

    Vanaf januari gaat Heerhugowaard over op het scheiden van PMD-afval. Alle laagbouwwoningen, die al rolcontainers hebben voor restafval en gft, krijgen vanaf januari 2019 een speciale PMD-rolcontainer erbij. Deze wordt grijs met een oranje deksel en zal om de week worden geleegd.

    Wie geen rolcontainer heeft, zoals flatbewoners, kunnen het afval blijven brengen naar de speciale containers in de buurt van winkelcentra en supermarkten. Hier staat dan zo’n blinkende PMD-container te wachten. (Foto: Twitter @VisserTJ1)

  • Leger des Heils Alkmaar opent ‘huiskamer van de buurt’ 🗓

    Leger des Heils Alkmaar opent ‘huiskamer van de buurt’ 🗓

    Dinsdag 16 oktober opent Kerkgenootschap Leger des Heils Alkmaar ‘de huiskamer van de buurt’. De huiskamer is voortgekomen uit een samenwerkingsproject van het Kerkgenootschap Leger des Heils (Korps Alkmaar) en Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg Noord-Holland.

    Na de opening kunnen bezoekers de huiskamer bewonderen onder het genot van een hapje en een drankje. Op verschillende plekken in het gebouw worden activiteiten van het Leger des Heils gepresenteerd. Voor kinderen is er ook van alles te doen.

    Het programma start om 15:30 uur en duurt tot 18:00 uur. Iedereen is welkom bij de opening. De huiskamer is gevestigd in het Korpsgebouw van het Leger des Heils aan Burgpoelwaard 2-4 in Alkmaar.

  • Alkmaar Ontzet 2018: historie, traditie en gezelligheid

    Alkmaar Ontzet 2018: historie, traditie en gezelligheid

    Maandag was het weer tijd voor Alkmaars Ontzet. Elk jaar wordt op 8 oktober de victorie op de Spanjaarden in 1573 gevierd en ook deze keer was het typisch Alkmaarse feest een groot succes. Onder andere Dance & Pop op het plein, ringsteken en de welbekende zuurkoolmaaltijd waren dit jaar geliefd bij de stadsbewoners.

    Op het Waagplein konden muziekliefhebbers genieten van Dance & Pop, waarbij tientallen artiesten optraden. Van hiphop tot volksliederen; er was voor ieder wat wils. De bezoekers genoten van de optredens en de gezelligheid: “Het is super gezellig en de samenhorigheid is duidelijk voelbaar. Iedereen zingt en danst lekker mee. Dit is toch op en top Alkmaars Ontzet!?” Een jonge bezoekster had graag een toevoeging aan het programma gezien: “Wel jammer dat er geen K3 is, maar dit ook wel leuk. Je kan er wel op dansen.”

    In het Kennemerpark vond ook dit jaar het vertrouwde ringsteken plaats. De deelnemers reden met paard en wagen door de park en probeerden zoveel mogelijk ringen te verzamelen. “Ik doe hier al een paar jaar aan mee en elk jaar heb ik er weer even veel zin in. Het is heel leuk en ik ben er nog goed in ook”, vertelt een enthousiaste deelnemer. Minder ervaren ringstekers genoten net zoveel van het Oudhollandse spel: “Ik deed dit nu voor de tweede keer en het is heel leuk. We hebben het best goed gedaan, al zeg ik het zelf.”

    De bezoekers hadden ook plezier bij het welbekende spektakel: “Het is fijn om naar te kijken en ik haal hier ook herinneringen mee op. Een paar jaar geleden deed ik ook mee, maar nu ben ik daar helaas toch een beetje te oud voor. Maar ik geniet er van om er naar te kijken”, vertelt een toeschouwer.

    Aan het eind van de middag was de befaamde zuurkoolmaaltijd op het Canadaplein voor mensen die lid zijn van de 8 October Vereeniging. Iedereen geniet zichtbaar van de traditionele maaltijd. “Het is hartstikke lekker en natuurlijk ook heel gezellig zo met iedereen samen. Ik doe dit al zolang ik mij kan herinneren. Je leert mensen die elk jaar komen ook een beetje kennen, dat is ook leuk”, vertelt een mevrouw.

    Naast alle traditionele activiteiten was er nog de allerlaatste mogelijkheid om de Klim naar de Hemel te maken op de Grote Kerk. “Het was de laatste dag, maar wie weet komt het nog eens terug. Het was een geliefde attractie en goede publiekstrekker voor Alkmaar, dus wie weet. Het zou leuk zijn”, hoopt een medewerkster.

    De Alkmaarse feestdag werd afgesloten met een prachtige lasershow.

  • Doe mee met de Ontzettende Sup it UP Actie na 8 October 🗓

    Doe mee met de Ontzettende Sup it UP Actie na 8 October 🗓

    Ook deze keer wordt de dag na Alkmaars Ontzet de Ontzettende Sup it UP Actie georganiseerd door El Kombi SUP, in combinatie met Actief Talent Alkmaar en Stadswerk072. Iedereen is welkom om gratis te mee varen op een supboard en tegelijkertijd de grachten op te ruimen.

    Feestdagen als Alkmaars Ontzet leveren altijd een hoop troep op in de Alkmaarse grachten. Omdat dit natuurlijk geen mooi gezicht is, riep Nanda van den Ham een aantal jaren geleden een opruimactie in het leven. Wie zelf geen supboard heeft kan er eentje te leen krijgen. Naast dat je zo gratis kennismaakt met deze leuke watersport, kan je meteen je steentje bijdragen aan een schoner milieu. Kinderen mogen mee bij de ouderen voorop de boards of in de begeleidende bootjes.

    De organisatie raadt aan om makkelijk zittende kleding aan te trekken en eventueel een droog setje mee te nemen, voor het geval dat…  En schepnetjes komen sowieso van pas.

    Verzamelen voor de Ontzettende Sup it UP Actie gebeurt dinsdag 9 oktober tussen 10:00 en 10:30 uur bij Stadsstrand De Kade op de Noorderkade. Meer informatie over bijvoorbeeld aanmelden is te vinden op de Facebookopagina van het evenement.

  • Gebakjes in verzorgingshuizen: Alkmaars Ontzet wordt gevierd

    Gebakjes in verzorgingshuizen: Alkmaars Ontzet wordt gevierd

    Alle verzorgingshuizen in Alkmaar zijn maandagochtend door de 8 October Vereeniging voorzien van speciale ‘Alkmaars Ontzet gebakjes’. Zo ook verzorgingshuis Oldeburgh in Oudorp. Zo’n 40 jaar geleden werd dit initiatief opgestart en als het aan de organisatie ligt blijft het een traditie zolang het Alkmaars Ontzet wordt gevierd. “Het is erg leuk om te doen en de mensen vinden het ook leuk dat we komen en een gebakje meebrengen”, vertelt een medewerker van de vereniging.

    In de Oldeburgh zijn ze blij dat de 8 October Vereeniging ook aandacht heeft voor ouderen in verzorgingshuizen: “Het ‘echte’ feest wordt natuurlijk in de stad gevierd. Dan is het voor de mensen hier natuurlijk super dat ze het vanuit het huis toch ook een beetje meemaken. Het is hartstikke leuk dat dit georganiseerd wordt”, zegt een medewerkster.

    De bewoners hebben zichtbaar genoten van het bezoek en de gebakjes. “Het is geweldig dat we dit mee mogen maken en de gebakjes zijn heerlijk”, vertelt een mevrouw. “Het is leuk dat ze dit voor ons blijven doen ondanks dat alles moderner wordt en er zoveel verandert. Daar zijn we hier heel dankbaar voor”, vertelt een meneer.

    De bewoners van de Oldeburgh hebben in het restaurant van het verzorgingshuis de gebakjes met elkaar opgegeten. “Het is fijn om ze zo te zien genieten van zoiets als dit”, besluit een medewerkster.

  • Provincie: vertraging werk aan Leeghwaterbrug niet te verminderen

    Provincie: vertraging werk aan Leeghwaterbrug niet te verminderen

    Op verzoek van de Heerhugowaardse Onafhankelijke Partij (HOP) heeft het Waardse college bij de Provincie gepeild of er een mogelijkheid is de werkzaamheden te versnellen door ‘s nachts door te werken . Kort gezegd is het antwoord “nee”.

    Contractueel staat vast dat er niet structureel ‘s avonds en ‘s nachts gewerkt mag worden. Dit levert overlast voor omwonenden en ook vleermuizen, die gestoord worden door het felle licht van bouwlampen. Daarnaast zorgt dit voor veel hogere kosten en extra veiligheidsrisico’s voor het bouwpersoneel.

    Bovendien is het maar de vraag of de aannemer nu nog genoeg mankracht kan krijgen voor de abnormale werktijden. Dit was immers niet contractueel vastgelegd met de aannemer.