Categorie: nieuws algemeen

  • Vroonermeerschool wil verbouwing voor meer ruimte, Lispeltuut niet

    Vroonermeerschool wil verbouwing voor meer ruimte, Lispeltuut niet

    De medezeggenschapsraad van de Vroonermeerschool luidt de noodklok. De raad laat de gemeente Alkmaar per brief weten dat er in de Multifunctionele Accommodatie (MFA) Vroonermeer, het gebouw dat de school deelt met de Lispeltuut, veel te weinig ruimte is voor alle leerlingen. Dit meldt het NHD.

    Ouders spreken hun zorgen en twijfels uit of hun kind wel op de juiste school zit vanwege de ‘abominabele huisvestingssituatie’, is te lezen in de brief. Volgens Jan Zijp van koepelorganisatie Ronduit kan de Vroonermeerschool met een paar aanpassingen die niet veel kosten meer ruimte creëren. Dat zou de hoge nood voor de komende twee jaar, zo lang duurt het nog voor er een nieuw schoolgebouw in de wijk staat, kunnen verhelpen.

    Helma van der Hoorn van koepelorganisatie Saks, waar De Lispeltuut onder valt, erkent het probleem maar vindt verbouwing maar niks. Zij meldt het NHD dat die juist ‘een klap geld’ zou kosten en ook zinloos is, met het oog op de nieuwe huisvesting die in 2021 gereed moet zijn. Ook meent ze dat de Vroonermeerschool vorig jaar al wist waar het aan begon. De Lispeltuut zat al krap in haar jasje en het MFA staat volgens Van der Hoorn al ‘heel lang’ te boek als het slechtste onderwijsgebouw.

    De Vroonermeerschool is ontstaan na de aanzwellende roep om een openbare school in de nog jonge wijk. Dit nadat Ronduit reeds in 2012 een nieuwe locatie was beloofd. De Alkmaarse politiek ging unaniem overstag om ook een openbare school in het MFA te laten vormen. De twee scholen verdelen de 15m2 grote lokalen naar het aantal leerlingen en al gaat dat niet altijd even soepel, ze komen er in goed overleg uit.

    Jan Zijp van Ronduit voorziet nog meer krapte. Hij constateert dat het aantal jonge kinderen in de wijk toeneemt. Maar Zijp realiseert zich dat zijn onderhandelingspositie niet sterk is. Voor hem voelt het vragen om aanpassingen bij huisbaas Saks. Hij legt de bal dan ook bij de gemeente.

    Wethouder Elly Konijn wil zich echter niet in de twist mengen. Ze meent dat de situatie er het afgelopen jaar niet slechter op geworden is en wil dat de Vroonermeerschool roeit met de riemen die het heeft, voor zolang nog nodig.

  • Station Alkmaar eerste met gratis watertappunt

    Station Alkmaar eerste met gratis watertappunt

    Treinreizigers kunnen vanaf volgend jaar op tweehonderd NS-stations gratis drinkwater krijgen. Daarvoor gaat de NS tappunten aanleggen. Het eerste tappunt komt nog voor het einde van deze maand op het voorplein van Station Alkmaar te staan.

    Voor eind 2019 komt 90 procent van alle treinreizigers in Nederland op zijn of haar reis langs een watertappunt. NS investeert daarvoor ruim 3 miljoen euro. President-directeur Roger van Boxtel zegt wel te rekenen op steun van gemeenten en drinkwaterbedrijven bij de aanleg.

    Met dit initiatief wil NS bijdragen aan het verminderen van zwerfafval. Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen van NS: “Wij merken dat de vraag naar gratis kraanwater om eigen flesjes te vullen toeneemt. Als we hierdoor minder flesjes water verkopen op het station, dan is dat zo. Het faciliteren van een gezonde en duurzame levensstijl vinden wij belangrijker.”

    Uiteindelijk wil NS op alle ruim vierhonderd stations in Nederland gratis drinkwatertappunten aanleggen.

  • NTR: Toch zwarte pieten bij landelijke intocht

    Sinterklaas zal bij zijn landelijke intocht wel degelijk ook gezelschap krijgen van zwarte pieten, zo meldt mediapartner NH Nieuws. “Naar gelang ze vaker door de schoorsteen zijn gegaan, worden ze zwarter”, verduidelijkt een woordvoerder van de NTR, de omroep die het televisieverslag verzorgt. “Er zijn er ook bij die helemaal zwart zijn.”

    De discussies over het uiterlijk van de helpers van Sinterklaas zijn weer volop losgebarsten, nadat de NTR woensdag een verklaring uitbracht over de intocht. Daarin stond ook al uitgelegd dat pieten een zwart gezicht krijgen door het trotseren van schoorstenen. Alle pieten zijn in die zin roetveegpieten, aldus de woordvoerder, dus ook de egaal zwarte pieten.

    NRC merkte het misverstand donderdag als eerste op. “Ik begrijp de verwarring wel”, zegt de NTR-woordvoerder. “We proberen elk jaar een stapje te maken om geleidelijk een verandering te volgen die er in de maatschappij is. Elk jaar een beetje minder zwart. Dat is feitelijk al jaren zo.”

    Bereidwillige pieten in uiteenlopende schakeringen zwart zijn er volgens de NTR genoeg, ook al heeft één van de negen sinterklaascomités in Zaanstad – het Sinterklaascomité Zaanstad – zich teruggetrokken uit onvrede over de pietenkwestie.

    Het Sinterklaascomité Zaanstad ontving de afgelopen dagen bedreigingen omdat ze voor zwarte pieten, en dus niet voor roetveegpieten hebben gekozen. Of de nuance van de NTR betekent dat het comité zich nu weer aansluit bij de landelijke intocht is nog niet bekend.

  • Lokale sinterklaascomités schrikken van felheid pietendiscussie

    Lokale sinterklaascomités schrikken van felheid pietendiscussie

    Boegbeeld van de anti-Zwarte-Pieten-beweging Sylvana Simons kondigde aan dat ze een meldpunt in het leven heeft geroepen. Hier kunnen mensen die een zwart geschminkte piet signaleren een melding doen. De partij van Simons zal dan aanhangers optrommelen om samen in actie te komen.

    Lida Mathot organiseert de intocht in Alkmaar en schrikt van de berichtgeving in de media. “We nemen ons voor om ook dit jaar een traditionele intocht te organiseren, maar zeker weten doen we het nog niet.” Gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk laten de organisatie van de lokale intochten over aan de betreffende sinterklaascomités.

    In Heerhugowaard is zo goed als zeker dat het een traditioneel feest gaat worden. Net als vorig jaar zullen volledig geschminkte pieten Sinterklaas vergezellen tijdens de intocht.

    In Langedijk is zelfs geen enkele twijfel zo laat organisator Ludo Buis weten. “Voor ons is het een mooie traditie en die willen we graag ongewijzigd laten”. Ondanks een incident in Sint Pancras vorig jaar en een gesprek met de gemeente in Langedijk dus traditionele Zwarte Pieten. “We hebben een gesprek met de gemeente gehad maar die heeft laten weten dat het onze keuze is”, zegt Buis. “Binnen het bestuur zitten we op één lijn en wanneer dit niet meer kan dragen we het stokje over”.

    Hoewel het nog zo’n zes weken wachten is op de komst van de goedheiligman is de discussie over Zwarte Piet al opgelaaid. NTR, verantwoordelijk voor de landelijke intocht van de kindervriend en het Sinterklaasjournaal, maakte woensdag bekend alleen nog maar met roetveegpieten te werken.

    Mediapartner NH Nieuws meldde woensdag dat het Sinterklaascomité Zaanstad niet meedoet met de landelijk intocht in Zaandijk. “Wij leveren alleen bruine Pieten. Geen roetveegpieten, want daar distantiëren we ons van”, laat het comité weten. Dat heeft geleid tot bedreigingen via telefoon en social media. Volgens het comité hebben anti-Zwarte Piet-groeperingen gedreigd met ‘acties’ tijdens de intocht.

  • Politie Heerhugowaard en EOD vernietigen illegaal vuurwerk

    Politie Heerhugowaard en EOD vernietigen illegaal vuurwerk

    Woensdag hebben de politie van Heerhugowaard en de Explosieven Opruimingsdienst van Defensie samen voor vuurwerk gezorgd.

    Omdat reguliere vernietiging te gevaarlijk werd geacht, was de EOD door de politie ingeschakeld om een hoeveelheid in beslag genomen zwaar vuurwerk veilig op te blazen. Het betrof illegale cobra’s. Ze werden ingegraven in een park en op afstand tot ontploffing gebracht. (foto’s: Twitter @POL_Mantje)

  • Benefietoptreden zangkoren voor Stichting Michael-Wings

    Benefietoptreden zangkoren voor Stichting Michael-Wings

    Zondag 18 november wordt het vierde benefiet zangkoren-optreden ten bate van Stichting Michael-Wings georganiseerd bij Partycentrum Meereboer in Oudorp. Deze keer wordt het optreden georganiseerd met de medewerking van Smartlappenkoor Wenen in Holland uit Oudorp, Lekker-zingen-koor De Vrolijke Noot uit Heemskerk en Popkoor Si Volta uit Beverwijk.

    Een groot aantal bekende liederen, waarbij het publiek naar hartelust kan meezingen, zal de revue passeren en men zal ongetwijfeld genieten van het voor velen zeer herkenbare repertoire. In de pauze vindt er een loterij plaats waarbij mooie prijzen te winnen zijn. De opbrengst van het benefietoptreden komt geheel ten goede aan Stichting Michael-Wings.

    Het optreden wordt gehouden in Partycentrum Meereboer in Oudorp aan Herenweg 81. Het begint om 14:00 uur en de entree bedraagt 3,50. (foto: weneninholland.nl)

  • Langedijkers vangen Amerikaanse rivierkreeft in Langedijker water

    Langedijkers vangen Amerikaanse rivierkreeft in Langedijker water

    Langedijkers Don en Sander keken gek op toen ze maandag tijdens het vissen opeens een Amerikaanse rivierkreeft aan hun aas hadden hangen in plaats van een vis. “We vingen hem in het water naast het gemeentehuis. Ik dacht: krijg nou wat”, vertelt Don lachend.

    Beide mannen hebben zelf nooit eerder een kreeft gevangen, maar andere Langedijkers wel. Volgens Don hebben een aantal bewoners al vallen geplaatst voor de beesten. “Die vangen er dan elke dag een stuk of vijf en eten een paar keer per week kreeft. Het schijnt echt een plaag te zijn, sommige mensen denken dat het binnenkort een heel groot probleem wordt”, oppert hij. In 2016 werd de Amerikaanse rivierkreeft ook al gespot en gevangen in het Nederlandse oppervlaktewater. Kenners schatten toen dat er vele honderdduizenden in Nederland bivakkeren. De beesten vreten de Nederlandse sloten kaal waardoor andere dieren er niet meer kunnen leven.

    Don heeft de kreeft mee naar huis genomen en in een emmer gestopt. “Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, maar ik begrijp van vrienden dat hier in open water zwemmen niet gezond voor die beesten is. Dit is een middelmaatje kreeft, dus ik hou hem hier nog wel even. Alleen haal ik hem niet zomaar uit de emmer, want die scharen laten je niet zo snel los als ze zich eenmaal vastgegrepen hebben. Wat ik er later mee ga doen weet ik nog niet”, besluit hij zijn verhaal.

    De gemeente Langedijk geeft de zaak geen prioriteit. Volgens een woordvoerder vormen de beesten vooralsnog geen problemen voor het water en wordt er voorlopig nog geen actie ondernomen. Ook zouden er volgens de woordvoerder nog geen klachten over meldingen van overlast van de kreeften zijn binnengekomen bij de gemeente.

  • Italianen betalen megabedrag voor chocolademaker Dobla

    Italianen betalen megabedrag voor chocolademaker Dobla

    Chocolademaker Dobla komt in Italiaanse handen. Het bedrijf uit Heerhugowaard wordt overgenomen door IRCA, een leverancier van chocola en ingrediënten voor banketbakkers, horecabedrijven en ijsmakers. De Italianen zouden tussen de 150 en 200 miljoen euro hebben betaald.

    Dobla, opgericht in 1950, staat te boek als wereldmarktleider in premium chocoladedecoraties. Het bedrijf maakt een snelle groei door en zag de omzet de laatste vijf jaar verdubbelen tot ruim €51 miljoen.

    De transactie met Irca maakt de directeur-eigenaar van Dobla, de vijftiger Arthur Dontje, in een klap multimiljonair. Hij koos voor verkoop bij gebrek aan opvolging in de familie, omdat zijn beide zoons andere ambities zouden hebben. Dontje zal met de vervreemding van de aandelen ook zijn positie als topman opgeven, zo schrijft het Financieel Dagblad.

    De beide bedrijven laten weten dat ze uitzien naar de samenvoeging. Dobla kan gebruik gaan maken van het productaanbod en de onderzoeksactiviteiten van de Italianen. Andersom verwacht Irca te profiteren van Dobla’s wereldwijde distributienetwerk.

    Twee jaar geleden mocht Alkmaar Centraal met aankomend pattisiers meekijken in de keuken van Dobla. Arthur Dontje had plannen om een Chocolate-Experience te realiseren in het oude Ringers complex, maar dat plan kon geen doorgang vinden.

  • Stroomstoring treft postcodegebieden 1825, 1827 en 1831

    Stroomstoring treft postcodegebieden 1825, 1827 en 1831

    Een flink aantal huishoudens is dinsdagavond getroffen door een stroomstoring die rond 19:00 begon. Het gaat om delen van De Mare, Daalmeer en Koedijk. Liander meldt dat de storing in de postcodegebieden 1825, 1827 en 1831 tot ongeveer 21:00 uur zal duren.

    Waarom de storing is opgetreden is nog niet duidelijk, uit reacties op Facebook blijkt dat niet alle huishoudens in de betreffende gebieden is getroffen.

  • Strooiwagens klaar voor de winter: ”Het begint alweer te kriebelen” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Strooiwagens klaar voor de winter: ”Het begint alweer te kriebelen” (VIDEO)

    Sneeuw, hagel en ijs, veel mensen moeten er nog even niet aan denken. Toch begint het bij chauffeur Paul Broersma uit Winkel alweer te kriebelen. Als strooier van de provincie Noord-Holland is hij klaar om uit te rukken als het weer glad wordt.

    Bij het nieuwe steunpunt gladheidsbestrijding in Heerhugowaard druppelen de strooiwagens binnen. Het is de jaarlijkse vlootschouw waarbij al het materieel nog een keer wordt gecheckt. ”Zie het als een generale repetitie”, vertelt Michel Hofland van de provincie Noord-Holland aan mediapartner NH Nieuws. ”We kijken of alles werkt en ook krijgt de chauffeur nog uitleg als hij iets niet meer weet. We moeten klaar zijn voor de winter.”

    En als dat weer een kwakkelwinter wordt, zoals de afgelopen jaren, betekent dat volgens Hofland extra veel werk. ”Als het erg vriest is het ook vaak droog. Juist bij temperaturen rondom het vriespunt is er vaak ook neerslag en moeten we ook meer strooien.”

    Voor chauffeur Paul Broersma is het inmiddels alweer het vijfde jaar dat hij de gladheid te lijf gaat. ”Je moet soms erg vroeg je bed uit. En niet iedereen heeft evenveel geduld als je aan het werk bent. Maar toch is het mooi als je met z’n allen de wegen weer schoon krijgt. Dat is de kick en de uitdaging.”