Categorie: nieuws algemeen

  • Omgekeerd afval inzamelen werpt vruchten af

    Omgekeerd afval inzamelen werpt vruchten af

    In 2017 is Alkmaar gestart met de invoering van omgekeerd inzamelen, een nieuwe methode voor de inzameling van huishoudelijk afval. Hiermee wordt het bewoners makkelijker gemaakt om afval te scheiden. De eerste resultaten zijn bemoedigend, het afvalscheidingspercentage is in één jaar tijd gestegen van 50 naar 55 procent.

    Met omgekeerd inzamelen gooien inwoners herbruikbare grondstoffen als plastic, blik- en drinkpakken, groente-, fruit- en tuinafval (GFT) en papier in de container bij het huis. Voor de kleine hoeveelheid afval die nog overblijft staan er ondergrondse containers in de buurt. Het omgekeerd inzamelen wordt wijk voor wijk ingevoerd.

    Naast een stijging in het afvalscheidingspercentage ziet Stadswerk072 een toename in de hoeveelheid opgehaald plastic. Dit aantal is gegroeid van 7 kilo per persoon in 2016 naar 11 kilo in 2018. In Daalmeer-Zuidwest, één van de wijken die volledig over is op omgekeerd inzamelen, is de opbrengst van PMD zelfs 23 kilo per persoon.

    Denise, één van de bewoners uit deze wijk: “Dat omgekeerd inzamelen valt mij echt mee. Ik dacht dat ik veel vaker naar de ondergrondse container zou moeten met restafval, maar dat is dus niet zo. Ik vind het wel belangrijk dat de ondergrondse containers op tijd worden geleegd, zodat je niet wordt belemmerd in het afval scheiden.”

    Gemeente Alkmaar heeft als doel om in 2020 60 procent afvalscheiding te realiseren. Op de lange termijn moet omgekeerd inzamelen zelfs voor 75 procent afvalscheiding zorgen. In het resterende deel van 2018, 2019 en begin 2020 gaan ook alle overige wijken in de Gemeente Alkmaar over op omgekeerd inzamelen.

  • Provincie investeert flink in (water)wegen en bruggen in regio

    Provincie investeert flink in (water)wegen en bruggen in regio

    De komende jaren worden de wegen en waterwegen in de regio flink aangepakt door de Provincie Noord-Holland. Ook in 2019 staat de vernieuwing of vervanging van een aantal bruggen, sluizen, oeverconstructies en wegen in de planning of worden lopende projecten voortgezet.

    Naast de bekende Leeghwaterbrug  in de N242 wordt bijvoorbeeld ook de Kogerpolderbrug en de Beatrixbrug in de N246 vervangen. Dit zal vermoedelijk ernstige hinder opleveren voor mensen die van de N244 richting Krommenie willen rijden. De Hefbrug in Oterleek krijgt onderhoud. De fietsbrug naast de Nollenbrug wordt in 2022 onder handen genomen.

    Naast de bruggen worden verschillende wegen verbeterd. Bijvoorbeeld de N243 en de N242. Ook waterwegen krijgen een opknapbeurt. Zo worden er sluizen of oevers vervangen bij de Huigenvaart, Markenvaart, Broekervaart,  het Kraspolderkanaal, de Langerdijkervaart en verschillende delen van het Noordhollandsch Kanaal. Voor de oevers wordt deels hout en deels staal gebruikt.

    De kosten van de werkzaamheden lopen in de miljoenen euro’s. Zo kan een een halve kilometer oever met staal herbekleden al gauw twee ton kosten en een paar kilometer nieuwe houten oever gaat voor drie ton.

  • Politie zoekt bestuurder donkerkleurige Volvo V40

    Politie zoekt bestuurder donkerkleurige Volvo V40

    De politie is op zoek naar de automobilist die betrokken was bij de aanrijding die donderdag 13 september plaatsvond op de Westelijke Randweg in Broek op Langedijk. Dit twittert wijkagente Manshanden.

    Rond 08:30 uur heeft iemand in een donkerkleurige Volvo V40 een fietser aangereden op de rotonde bij de PepsiCo en is blijkbaar weggereden zonder zijn of haar gegevens prijs te geven. Fietsers hebben hier altijd voorrang op de rotonde Westelijke Randweg – Papenhorn.

    De politie verzoekt de bestuurder van de auto zich te melden bij de politie. Dat kan op het bureau in Heerhugowaard of telefonisch via 0900-8844.

  • Klei-waarschuwing voor polderwegen

    Klei-waarschuwing voor polderwegen

    In het najaar is het weer oppassen voor het verkeer op de polderwegen. Door klei op het wegdek worden de wegen verraderlijk glad. De eerste glijpartij is alweer gemeld. Zo is op de Burgerweg in Dirkshorn maandagochtend een auto van de weg geraakt en de naastgelegen sloot in gegleden. De boosdoener was klei op de weg.

    Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier waarschuwt voor gevaarlijke situaties door klei op de weg. Tractors en andere landbouwvoertuigen nemen met hun profielbanden de klei mee de weg op.

    Het hoogheemraadschap voert in het najaar extra controles uit op klei op de polderwegen. Als de vervuiler verzuimt om de weg schoon te maken, verwijdert het HHNK de klei op wegen die het in beheer heeft met bezems, een veegwagen en eventueel met water onder hoge druk. De schoonmaakkosten worden bij de vervuiler in rekening gebracht. Ook kan er een preventieve dwangsom worden opgelegd aan notoire vervuilers.

    Gevaarlijke situaties kunnen bij het hoogheemraadschap gemeld worden via het Klei Contact Center via telefoonnummer 072- 582 8282. (foto: HHNK)

  • Met gratis koffie en soep strijden vrijwilligers tegen eenzaamheid

    Met gratis koffie en soep strijden vrijwilligers tegen eenzaamheid

    “Als we er één uit huis kunnen krijgen dan is het voor ons al een succes,” zegt vrijwilliger Rob van het buurthuis Oud-Overdie, die bij de koffiecaravan voor het buurthuis staat.

    In het kader van de Week van de Eenzaamheid heeft het buurthuis meerdere projecten lopen om eenzame mensen te betrekken bij buurtgenoten. Zo staat er op dinsdag voor de deur van het buurthuis een koffiewagen van NME, waar buurtgenoten gratis een kopje koffie of kommetje soep kunnen krijgen. Ondanks het druilerige weer zijn er in de ochtend al een handjevol koffiedrinkers langs geweest. Niet alleen voor de koffie maar ook voor een praatje.

    Om nog meer mensen te wijzen op het initiatief gingen de vrijwilligers langs de deuren in Oud-Overdie om buurtbewoners uit te nodigen en over te halen om een kopje koffie of kommetje soep te halen. Een aantal reageren positief. Maar de meesten blijven liever thuis of durven de deur niet open te doen voor de vrijwilligers.

    “Het is moeilijk om eenzame mensen over de streep te trekken”, zegt Hanneke Vries van Artiance. Op initiatief van coalitie Erbij, een landelijke samenwerkingsverband rond eenzaamheid, probeert Artiance deze week in de buurthuizen van Overdie, Hoefplan en Oud-Overdie met kunstprojecten mensen uit hun isolement te trekken.

    Zo waren dinsdagochtend een paar buurtbewoners in het buurthuis Oud-Overdie bezig met het beschilderen van een houten bord. De bedoeling is dat deze in het raamkozijn gezet worden bij de mensen thuis en het ‘Kom-erbij’-gevoel in de buurt te vergroten. Ook honden met hun baasje worden in het buurthuis op de foto gezet. Deze foto’s worden later deze week geëxposeerd in het buurthuis tijdens het Aan taaaaafel-project.

    De vrijwilligers zijn het er over eens; als maar één persoon uit zijn isolement getrokken kan worden dan is het volgens hen al een succesvol project.

  • “Dolblije” eigenaresse van gestolen bootje meldt zich bij politie

    “Dolblije” eigenaresse van gestolen bootje meldt zich bij politie

    Vrijdagavond hield de politie twee mannen aan op verdenking van diefstal van een boot. De boot lag aangemeerd in het kanaal aan de Hoornseweg in Alkmaar. Het vermoeden klopte toen uit nader onderzoek bleek dat de boot niet van het tweetal was.

    De politie heeft het vaartuig mee naar het bureau genomen en plaatste zaterdag een oproep via Facebook om de eigenaar te vinden. Deze had namelijk nog geen aangifte gedaan.

    Maandagavond meldde de booteigenaar zich. Ze wist nog niet dat haar boot gestolen was en kwam daar via Facebook achter. De eigenaar is “dolblij” dat haar boot terecht is. “Ook fijn dat de boot al uit het water is, dan hoef ik dat niet meer te doen. De boot moet namelijk naar de stalling”, zei de opgeluchte bootbezitter.

  • Hondje doodgebeten door rottweiler in Hoefplan Alkmaar

    Hondje doodgebeten door rottweiler in Hoefplan Alkmaar

    Een avondwandeling door Alkmaar met haar hondje afgelopen woensdag kreeg een akelige afloop voor Claudia Ruiter. Dwergkees Simka werd aangevallen door een rottweiler. De viervoeter raakte zwaargewond en heeft uiteindelijk een spuitje moeten krijgen, zo meldt mediapartner NH Nieuws.

    “We waren bijna thuis, in de wijk Hoefplan in Alkmaar, toen er een hond van de overkant aan kwam lopen, zonder tuigje of riempje. Hij greep mijn hond vast en liet niet meer los”, vertelt Claudia. “In paniek schreeuwde ik het uit.”

    Claudia probeerde samen met omstanders om de rottweiler van Simka af te halen. Na wat voor haar een eeuwigheid leek te duren, lukte dat. “Ik heb er zelf gewoon schaafwonden en blauwe plekken van.” De eigenaar van de rottweiler deed volgens Claudia tijdens het hele incident niks.

    Simka zat onder het bloed, maar op het eerste oog leken de verwondingen mee te vallen. Eenmaal bij de dierenarts bleek het toch ernstiger dan gedacht: Simka heeft drie gebroken ribben opgelopen en had ook vocht achter de longen.

    De volgende dag wordt het gewonde hondje geopereerd in een dierenkliniek. Daar krijgt Claudia slecht nieuws. “De onderhuid was helemaal kapot, hij was bijna niet te redden. En hij had al zoveel pijn. We moesten hem wel een spuitje laten geven.”

    Volgende week gaat Claudia aangifte doen tegen het baasje van de rottweiler. “Ze zegt dat de hond was ontsnapt, maar dat geloven we niet helemaal. Hij liep los, zonder tuigje of riem.” Ook doet de reactie van het baasje haar veel verdriet: “Ze deed heel zakelijk, geen medeleven. We hebben mailcontact over de verzekering en dat is ook heel zakelijk.”

    Dat maakt Claudia woest en daarom hoopt ze met haar verhaal andere hondeneigenaren te waarschuwen. “Vrijdag zagen we de hond alweer zonder muilkorf lopen. Straks gebeurt het gewoon weer.” (Foto: Linda Ruiter)

  • Alkmaarders Fabienne en Guus scoren goed op Euroskills

    Alkmaarders Fabienne en Guus scoren goed op Euroskills

    Fabienne Bakker en Guus Velthuijsen uit Alkmaar deden vorige week mee aan de Euroskills, het EK in Boedapest voor ‘vakkanjers’. Fabienne werd negende van de veertien deelnemers met haar serveerkunsten en Guus wist in een poule van elf meubelmakers de zesde plek te bemachtigen. Beiden kregen bovendien een medaille voor ‘excellent niveau’.

    De competitie in Boedapest bestond uit drie wedstrijddagen waarin mbo studenten zich konden meten met vakgenoten. Tien jaar na de eerste editie van EuroSkills in Rotterdam streden in Boedapest meer dan 500 deelnemers uit 28 landen aan 37 beroepen voor een plek op het erepodium. Nederland deed mee in 27 vakrichtingen, waaronder stukadoor, bloembinder, meubelmaker, serveerster, CAD-tekenaar en verpleegkundige. Experts, afkomstig uit het bedrijfsleven en van scholen, trainden en begeleidden de deelnemers tijdens de maanden van voorbereiding.

  • Snel internet stap dichterbij voor inwoners Veenhuizen

    Snel internet stap dichterbij voor inwoners Veenhuizen

    Nee, in Veenhuizen moeten ze niks hebben van commerciële kabelexploitanten. De inwoners van Veenhuizen zijn van plan met zo’n 200 huishoudens gezamenlijk eigenaar te worden van bijna dertien kilometer glasvezel.

    Onder de coöperatie Veenglas worden momenteel de handtekeningen voor de 200 contracten verzameld, zodat de inwoners van Veenhuizen volgend jaar via glasvezel van hun eigen snelle internetverbinding kunnen genieten.

    Het burgerinitiatief van Coöperatie Veenglas lijkt na drie jaar dus concrete vorm aan te nemen. Het was nog even spannend toen eerder dit jaar E-fiber de gelegenheid kreeg om in Heerhugowaard klanten te werven voor een nieuw aan te leggen glasvezelnetwerk, maar deze kreeg geen poot aan de grond.

  • Twintigjarige scooterdief gaat twee jaar inrichting in

    Twintigjarige scooterdief gaat twee jaar inrichting in

    De 20-jarige Alkmaarse Z. G. heeft sinds vorig jaar augustus meerdere scooterdiefstallen gepleegd om zichzelf van inkomen te voorzien. Hij is nu voor twee jaar in een inrichting voor stelselmatige daders geplaatst. G. was vooral actief in de Alkmaarse wijk Overdie, zijn eigen buurt.

    Om geld te verdienen voor een bezoek aan zijn moeder in Turkije stal hij in augustus 2017, samen met een vriend, een scooter uit de parkeergarage aan het Tuinderspad. Ze werden later betrapt toen ze het slot van een tweede scooter openbraken.

    Op 3 juni dit jaar ontdekte een agent gestolen scooter uit de Gijsbrechtstraat. G. en zijn vriend kwamen kort na de ontdekking op de plek aan, op een eveneens gestolen scooter, waar een kentekenplaat van weer een andere gestolen scooter op zat.

    G. moet de eigenaren van de scooters schadevergoedingen van ruim 1000 en 1200 euro betalen. Zijn verblijf in de inrichting krijgt over negen maanden een tussentijdse beoordeling. Volgens het vonnis is er een speciale aanpak voor jongvolwassen daders.