Categorie: nieuws algemeen

  • Agenten bij Kits Oonlie voor uitleg over beroep en gewenning

    Agenten bij Kits Oonlie voor uitleg over beroep en gewenning

    Dinsdag heeft de wijkagent van Daalmeer samen met een Alkmaarse jeugdagent in het kader van “beroepen” een bezoek gebracht aan een vestiging van kinderopvang Kits Oonlie in Daalmeer. Kinderen vuurden een uur lang vragen af op de agenten en mochten daarna een kijkje nemen in de politieauto. Ook werden de zwaailichten en sirene aangezet.

    Wat de politie ook probeert te bereiken is dat kinderen geen schroom hebben om agenten te benaderen als ze hulp nodig hebben. Helaas wordt dit onbedoeld ondermijnd door sommige (groot)ouders, die ‘dreigementen’ uiten als: “Als je nu niet naar me luistert, nemen zij je mee naar de gevangenis!” Het advies is dus om dit niet te doen.

  • Grootschalige oefening voor politie en handhaving (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Grootschalige oefening voor politie en handhaving (VIDEO)

    In Alkmaar werd dinsdagmiddag en -avond een grootschalige oefening voor agenten en handhavers gehouden. De oefening werd gehouden om de banden tussen politie, gemeente, stadstoezicht en beveiliging sterker te laten worden.

    “Dat doen we vandaag door intensief samen te werken”, vertelt agent Johan Caluwé. Die samenwerking is noodzaak volgens burgemeester Bruinooge want er treden op korte termijn meer agenten uit dan aan en opleiden kost tijd. “Alleen maar meer geld is dus geen oplossing.”

    Naast politiepaarden, een politiehond en de nodige agenten deden daarom ook gemeentelijke handhavers en portiers mee aan de oefening. Om de situatie zo echt mogelijk te laten lijken werd er enige tijd terug gevraagd om ‘raddraaiers die tegen een stootje kunnen’. Binnen zeer korte tijd meldde een grote groep vrijwilligers zich aan voor de oefening.

    Eén van de portiers is onder de indruk van de ‘matpartijen’ die hij voorgeschoteld krijgt. “Het kan nog erger, maar dit is wel erger dan je normaal gesproken ziet.” Ook de vrijwilligers ervaren het als intens. “Als de adrenaline eenmaal op gang komt is de ervaring best heftig.”

    Maar er is ook nog een bijkomend effect; begrip. Veel vrijwilligers laten weten nu beter te begrijpen waarom bepaalde dingen gebeuren en hoe een handhaver het beleeft.

  • Hoogheemraadschap start campagne voor groene tuinen

    Hoogheemraadschap start campagne voor groene tuinen

    Het Hoogheemraadschap (HHNK) is een campagne opgestart voor groenere tuinen. Het doel is meer bewustwording creëren over de gevolgen van de klimaatverandering en wat tuin-eigenaren daar zelf aan kunnen doen.

    Een compleet betegelde tuin is erg water-onvriendelijk. Het water kan moeilijk of niet de grond in zakken, waardoor de riolering overbelast kan raken. Bij grote regenval komt de tuin dan onder water te staan. Zodra een tuin meer dan 60% groen bevat, kan het water beter de grond in zakken. Een tuin met veel bloemen en planten zorgt verder voor verkoeling op warmere dagen, is rustgevend en verbetert de luchtkwaliteit.

    Om de campagne kracht bij te zetten is het HHNK een win-actie gestart waar inwoners van Heerhugowaard aan kunnen mee doen. De tuin die het meest water onvriendelijk is krijgt een complete make-over. Die wordt gekozen uit door foto’s die worden geplaatst op de campagnesite. Eerst wordt door publiek gestemd en uit de top vijf kiest een jury de meest wateronvriendelijke tuin.

    Foto’s van tuinen moeten voor 19 mei ingestuurd worden via wedstrijd.veiligschoonvoldoende.nl. Op deze website is ook meer informatie te vinden over de campagne.

     

  • Leeghwaterbrug in Alkmaar in nachten van 14 en 15 mei afgesloten

    Leeghwaterbrug in Alkmaar in nachten van 14 en 15 mei afgesloten

    In de nachten van maandag 14 en dinsdag 15 mei zal de Leeghwaterbrug in Alkmaar telkens in één richting worden afgesloten. Tussen 20:00 en 05:00 uur wordt de belijning volledig vernieuwd.

    Op dit moment liggen er bij de Leeghwaterbrug witte en gele belijningen op de N242. Die zal tijdelijk vervangen worden door duurzame gele belijning tot het einde van de werkzaamheden. Verder zullen de rijbanen enkele decimeters breder worden door de barrières in de middenberm te verplaatsen.

    Op 14 mei zal de weg vanuit Alkmaar richting Heerhugowaard afgesloten zijn, waarop de volgende nacht van 15 mei Heerhugowaard richting Alkmaar volgt. 16 en 17 mei zijn gereserveerd als reservedata in het geval van uitloop, of als de weersomstandigheden het werk niet toelaten.

    Tijdens de afsluiting geldt de reguliere omleidingsroute via de Westelijke Randweg – N9. Voor meer informatie of vragen kan er contact opgenomen worden met het Provinciale Servicepunt (0800 – 0200 600 / leeghwaterbrug@noord-holland.nl). Verder zijn de werkzaamheden ook te volgen via noord-holland.nl/leeghwaterbrug.

  • Gemeente pakt overlast parkeergarages hard aan

    Gemeente pakt overlast parkeergarages hard aan

    Om misstanden door zwervers en hangjongeren in parkeergarages te beperken wordt er momenteel streng toegezien door handhavers. Iedereen die zich onnodig ophoudt in één van de parkeergarages in de Alkmaarse binnenstad, kan rekenen op een fikse bekeuring die zonder pardon door de handhavers wordt uitgeschreven.

    Het is duidelijk dat na jarenlange ellende in de parkeergarages de gemeente een soort ‘zero-tolerance’ beleid heeft ingezet. Vorige week wilde een zestal tieners vanaf het dak van de Karperton aan de Dijk een foto maken en kregen per persoon een bekeuring van 104 euro.

    Het beleid van de gemeente wordt op social media druk bediscussieerd en menigeen klaagt over de ‘snelle’ bekeuringen. Maar tegelijkertijd werd er net zo hard geklaagd over de misstanden en overlast in de garages, precies waar de gemeente nu juist iets aan probeert te doen.

    De gemeente gaat ervan uit dat inwoners van Alkmaar weten wat de regels van Algemene Plaatselijke Verordening zijn, deze zijn immers openbaar. Misschien kan het duidelijk plaatsen van borden met de APV-bepalingen de nietsvermoedende jeugdige overtreders helpen.

     

  • Bestuursakkoord Langedijk gepresenteerd

    Bestuursakkoord Langedijk gepresenteerd

    De coalitie van gemeente Langedijk presenteerde maandagavond het bestuursakkoord ‘De vaart in Langedijk!’ aan de nieuwe burgemeester Leontien Kompier. Het akkoord schetst op hoofdlijnen waar de coalitie de aankomende vier jaar de focus op zal leggen.

    Er zijn zeven opgaven benoemd; De ambtelijke fusie met Heerhugowaard, de transitie van de Omgevingswet, duurzaamheid, financieel gezond en betaalbaar en participatie en communicatie. Aan de hand van dit akkoord zal de Langedijker gemeenteraad zich later dit jaar buigen over een meer gedetailleerdere raadsagenda.

    Wat opvalt is dat het akkoord vooral ‘veilig’ is geschreven, er zijn geen  meetbare doelen of prestaties in opgenomen en dat betekent dat er ook niemand over kan of zal struikelen. De gekozen onderwerpen zullen ook maar weinigen tegen de haren instrijken. Het lijkt erop dat er de komende jaren vooral ‘op de winkel gepast gaat worden’ met wellicht een bestuurlijke fusie met Heerhugowaard in het vooruitzicht.

    Wel opvallend was de uitspraak van wethouder Financiën Jasper Nieuwenhuizen die repte over een verlaging van de OZB met “misschien wel tien procent”. Om daar meteen aan toe te voegen dat iets dergelijks alleen denkbaar is bij een “financieel gezonde gemeente”. De OZB ligt in Langedijk al lager dan in de omliggende gemeenten.

  • Kraanmachinist Piet helpt verbouwers binnenstad aan materiaal

    Kraanmachinist Piet helpt verbouwers binnenstad aan materiaal

    Afgelopen maandag stond er een flinke torenkraan naast de Waagtoren. Maar met de opknapbeurt van het Waaggebouw had het niets te maken, de verbouwing waar de kraan bij nodig was vond plaats in het Fnidsen, aan de overkant van het water.

    Het oude centrum van Alkmaar wordt vaak geprezen vanwege de prachtige gebouwen en gezellige straatjes, maar praktisch is het bij een verbouwing niet. Het benodigde materiaal word daarom vaak door de lucht aangeleverd.

    Maandag was de man achter die klus de straks 65-jarige Piet Wagenaar, een echte kraanveteraan met 40 jaar ervaring onder de riem. Vanuit zijn cabine op 35 meter hoogte wist hij de pakketten bouwmateriaal feilloos op het kleine plateau achter het pand af te leveren.

    “Dit is echt een fantastische baan, eigenlijk is het gewoon mijn hobby”, vertelt Piet enthousiast. Terwijl veel Alkmaarders geld betalen om vanaf de Klim naar de Hemel over de stad te kunnen kijken is dat voor hem dagelijkse kost.”Ik kom met de kraan in heel Noord-Holland en op dagen zoals dit heb je natuurlijk een schitterend uitzicht.”

    Toen Piet begon als machinist was dat op een uitschuifbare telekraan, maar de laatste zeventien jaar bestuurt hij torenkranen. “Ik heb geen voorkeur en vind beiden prachtig. Maar ik ben wel blij dat mijn huidige kraan een lift heeft zodat ik niet iedere dag op en neer hoeft te klimmen.”

  • Voortbestaan Avond4Daagse Graft-De Rijp loopt gevaar

    Voortbestaan Avond4Daagse Graft-De Rijp loopt gevaar

    De voorbereidingen voor de Avond4Daagse van Graft-De Rijp zijn in volle gang. Van 26 mei tot en met 1 juni wandelen zo’n 500 wandelaars weer vier avonden achter elkaar door het pittoreske dorpje en de omliggende polder. Maar de 4Daagse is in gevaar.

    Caroline Beets, Esther Kunis, Jan de Lange, Candida Korver namen in 2013 het stokje over van het oude bestuur. Het viertal voert de taken samen met andere vrijwilligers met veel plezier uit, maar twee van hen leggen hun functie na de editie van 2018 neer.

    Er is teveel te doen voor het overgebleven duo, dus de stichting is op zoek naar enthousiaste mensen die willen helpen met het organiseren van de A4D Graft-De Rijp van 2019 en verder.

    Het bestuur komt vijf of zes keer bij elkaar om te vergaderen, onder andere over de routes, de verdeling van de vrijwilligers en om het evenement in goede banen te leiden. Voor informatie en aanmelden, mail naar avondvierdaagsegraftderijp13@gmail.com.

    Voor de editie van 2018 kunnen wandelaars zich inschrijven op 14 en 15 mei van 19:30 tot 20:30 in de kantine van SV De Dijp, en op 16 mei tussen 14:00 en 15:00 uur bij Ins&Outs in Middenbeemster. Meer informatie op avondvierdaagse.nl. Neem ook een kijkje op Facebook. (foto: Facebook A4D Graft-De Rijp)

  • Volle grote Sint Laurens Kerk beleeft zeldzame Hoogmis (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Volle grote Sint Laurens Kerk beleeft zeldzame Hoogmis (VIDEO)

    Afgelopen zondag vond een speciale Hoogmis plaats in de Grote Kerk in Alkmaar. Het 500-jarig bestaan van de kerk en het bevrijdingsweekend waren mooie redenen om de kerk weer eens in katholieke sferen te brengen. De kerk werd in 1573 namelijk protestants maar heeft sinds 1996 geen religieuze functie meer.

    In 1429 kwam de kerk in de aandacht vanwege een wonder dat er zou hebben plaatsgevonden. Folkert, een jongeman uit Alkmaar, had gestudeerd voor priester en op 1 mei 1429 vond zijn eerste Mis plaats. Toen Folkert enkele druppels witte wijn op zijn gewaad morste, werden er rode druppels zichtbaar. Ook na het herstellen van het gewaad bleven de druppels zichtbaar. De verkleuring werd als een wonder beschouwd. Het bloedwonder van Alkmaar.

    De hoofdcelebrant van de viering was niemand minder dan mgr. Jozef Punt, bisschop van Haarlem-Amsterdam. Voor hem ook bijzonder omdat hij in Alkmaar geboren is. Mgr. Hendriks sprak zich uit over het verleden van het heilige bloedwonder en over de historie van de kerk. Hij beschreef het katholieke leven binnen het geloof niet als ”hip” of ”cool” maar meer als iets inhoudelijks en gemeenschappelijks waar iedereen bij betrokken is.

    De dienst werd enorm goed bezocht met een volledig uitverkochte kerk. De aanwezige gasten konden genieten van het 50-koppige Canticum Novum koor dat de Krönungsmesse van Mozart zong.

  • Jacqueline Kooter Onderscheiding uitgereikt aan Spot ’70

    Jacqueline Kooter Onderscheiding uitgereikt aan Spot ’70

    Zondag heeft toneelvereniging Spot ’70 uit Warmenhuizen de Jacqueline Kooter Onderscheiding ontvangen tijdens het BrugTheaterFestival. Kleinzoon Finn en echtgenoot van de overleden Jacqueline Kooter reikte de prijs uit aan de voorzitter van de vereniging Astrid Stam.

    Gerard Kooistra, jury-voorzitter, licht de keus voor Spot toe: “Spot ’70 uit Warmenhuizen is een prachtig voorbeeld van het fenomeen vereniging. Mensen in verbondenheid die het avontuur zoeken binnen (amateur)theater of – juister gezegd – het theater als avontuur beleven. Jacqueline Kooter heeft deze krachtige groep spelers en betrokkenen, daarom altijd een warm hart toegedragen. Spot’70 is als dorpsvereniging van grote betekenis voor de gemeenschap en de regio. Zowel voor de spelers als het publiek is Spot ’70 een plaats om thuis te komen.”

    Voorzitter Astrid Stam in haar dankwoord: ‘We herkennen ons in het prachtig juryrapport en zijn dan ook apetrots deze onderscheiding te mogen ontvangen. Jacqueline kwam regelmatig naar onze voorstellingen kijken en ik weet zeker dat zij het helemaal eens is met de keuze. Bijzondere mensen sterven niet, ze gaan wel, maar blijven toch, altijd. Deze onderscheiding krijgt een mooi plekje binnen onze vereniging ter nagedachtenis aan een bijzonder inspirerend theatermens.” (Foto: Piet Brandjes)