Categorie: nieuws algemeen

  • Goede sfeer bij Alkmaars Bevrijdingsfestival, maar ook veel onvrede

    Goede sfeer bij Alkmaars Bevrijdingsfestival, maar ook veel onvrede

    De sfeer op het Bevrijdingsfestival in Alkmaar was in het algemeen goed, maar er werd ook gemopperd over de nieuwe opzet. Evenementen in De Hout staan bekend om hun relaxte sfeer, met gezellig zitten op kleedjes en het mogen nuttigen van eigen consumpties. Maar op 5 mei is die vrijheid weg. En dat leverde ook problemen op.

    Dat proviand niet meer is toegestaan is tot nog daar aan toe, maar dan moeten er wel voldoende voorzieningen zijn. De wachttijd bij de twee drankposten was echter al snel 20 minuten. En dan was er de halve munt statiegeld (1,25 euro) voor iedere hardplastic beker.

    De intentie was goed: het voorkomen van een tapijt van bekertjes. En het werd er voor zover bekend bij de muntverkoop niet bij verteld, maar van iedere niet ingeleverde beker ging de investering naar een goed doel. Dat leverde echter wel gedoe op, met extra muntjes kopen voor bekers en die bekers bewaren.

    En het kon je ook veel geld kosten. Bij de muntverkoop werd wel gezegd dat je je statiegeld bij de drankposten terug kon krijgen (opmerkelijk, want muntjes zijn juist bedoeld om geld daar weg te houden), maar bij in ieder geval één van de stands golden bekers niet eens als betalingsmiddel.

    Had je een kleine (of zelfs grote) verzameling opgebouwd door dubbel drank te kopen, om niet zo vaak in de wachtrij te moeten staan, of je had bekers niet telkens trouw ingeleverd bij het halen van een rondje, dan stond je daar aan het eind van de dag met je dus tóch waardeloze bekers. Gelukkig vond één medewerker de regel ook belachelijk en gaf wel een drankje per twee bekers.

    Als reden voor het verbod op kleedjes werd gegeven dat mensen erover konden struikelen. Best lachwekkend, want er was natuurlijk nog meer dan genoeg om over te struikelen als je niet oplette: tassen, kinderwagens, kledingstukken die fungeerden als kleedje, collecties bekers en treetjes en natuurlijk… zittende mensen en kleine kinderen.

    Het is te hopen dat de organisatie de kinderziekten van de nieuwe opzet aanpakt, zodat bezoekers de volgende 5 mei zorgeloos hun vrijheid in De Hout kunnen vieren. (foto: Marco Schilpp)

     

  • Bevrijdingsfestival en Bevrijdingsvuur in Alkmaarder Hout

    Bevrijdingsfestival en Bevrijdingsvuur in Alkmaarder Hout

    Al sinds 1948 wordt in de nacht van 4 op 5 mei het Bevrijdingsvuur in Wageningen ontstoken als herinnering aan het tekenen van de capitulatie van Duitsland in 1945. Sportteams uit het hele land brengen het bevrijdingsvuur naar hun eigen gemeente.

    Ruim 20 hardlopers brachten het Bevrijdingsvuur naar het Bevrijdingsfestival in de Alkmaarderhout. Zij legden de afstand van bijna 200 km in estafette af. Het bevrijdingsfestival was volledig ‘ommuurd’, een eis van de gemeente om een festivalvergunning te verkrijgen. Veel mensen waren niet te spreken over de nieuwe opzet, met name het lang moeten wachten voor dranken, maar in het algemeen was de sfeer goed.

    Eén van de trekkers was dit jaar rapper Lange Frans die samen met de Horizon Allstars optrad, leerlingen van het ROC Horizon College. Het nummer ‘Blijf bij de les’ ging zaterdagmiddag live in première en past goed bij het thema van Bevrijdingsdag, vrijheid en verbinding. Onderwerpen als in vrijheid leven en respect voor elkaar hebben komen in het liedje naar voren. En nee, we hebben geen idee waarom Lange Frans een backstagepas van 2017 om heeft… (foto’s: Marco Schilpp)

  • Langedijk herdenkt Nederlandse oorlogsslachtoffers

    Langedijk herdenkt Nederlandse oorlogsslachtoffers

    Ieder jaar worden bij het monument aan de Charlotte de Bourbonstraat in Noord-Scharwoude en bij het monument bij de spoorwegovergang aan de Bovenweg in Sint Pancras de Nederlandse oorlogsslachtoffers herdacht

    De herdenking in Noord-Scharwoude startte met een bijeenkomst in het Kloosterhof waar verschillende mensen het woord hebben gevoerd en een gedicht werd voorgedragen. Daarna wordt er in een stille tocht naar het monument ‘De Stier’ aan de Louise de Colignystraat gelopen.

    Daar werd na een kort woord van welkom twee minuten stilte gehouden, het Wilhelmus gezongen en kransen en bloemen gelegd. Tot slot vond er een rondgang rond het monument plaats. (foto’s: Sander Schoon)

  • Heerhugowaard herdenkt Nederlandse Oorlogsslachtoffers

    Heerhugowaard herdenkt Nederlandse Oorlogsslachtoffers

    Ook in Heerhugowaard zijn vrijdag herdenkingen georganiseerd. De Nederlandse oorlogsslachtoffers werden herdacht bij het Dreefmonument op de Dreef en het ‘Ravensbrück monument’ op de Oosttangent.

    Het monument op de Oosttangent heet ‘Vrouwen in het Verzet’ en is een bronzen beeld van een staande vrouw. De jurk van de vrouw is gemaakt van een oude deur van een deportatietrein. Op de zijkanten van het voetstuk zijn de namen van 21 verzetsvrouwen aangebracht die in de concentratiekampen Ravensbrück en Auschwitz zijn omgekomen.

    Leden van de Scouting vormden de erewacht bij het monument. Er werden kransen gelegd door het gemeentebestuur en de Stichting 4 en 5 mei Heerhugowaard.

  • Alkmaar herdenkt Nederlandse oorlogsslachtoffers

    Alkmaar herdenkt Nederlandse oorlogsslachtoffers

    Vrijdagavond vond in de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar de jaarlijkse 4 mei herdenkingsbijeenkomst plaats.

    Schoolkinderen lazen gedichten voor en burgemeester Piet Bruinooge sprak zijn  herdenkingsrede uit met als rode draad dat mensen zich om elkaar moeten bekommeren en niet weg moeten kijken van andermans leed.

    Rond 19.40 uur vertrok de Stille Tocht vanaf de Koorstraat naar het monument ‘De Stedemaagd’ aan de Harddraverslaan voor de kranslegging, twee minuten stilte en het defilé langs het monument. Er was een behoorlijke hoeveelheid publiek op de herdenking afgekomen.

  • Dierenambulance DANK en doortastende passant redden veulentje

    Dierenambulance DANK en doortastende passant redden veulentje

    Donderdagmiddag hebben snel reagerende passanten en een vrijwilliger van DANK (Dierenambulance Alkmaar) het leven van een pasgeboren merrie in Oudorp gered. Het veulentje lag in een weiland langs de Nieuwe Schermerweg, met het vlies er nog omheen. Moeders stond op een afstandje.

    Gelukkig schakelden de twee passerende vrouwen de hulpdienst in en verwijderden het vlies, waarna de vrijwilligster van de Dierenambulance de mond vrij maakte en het dier droog wreef.  Het vermoeden is dat mama dacht dat haar veulen niet meer leefde, of teveel onder de indruk was om te helpen.

    Kort daarna kon het veulen al wankelend overeind komen. Moeders kwam toen aangelopen, joeg de vrijwilligster weg en verwelkomde haar jong door met haar neus tegen het hoofdje te duwen. Ondanks de moeizame levensstart lijkt alles goed te gaan met de kleine. Later heeft ze bij haar moeder gedronken. (foto’s: Facebook DANK)

     

  • Alkmaarder (31) krijgt vier jaar cel voor ontvoering en verkrachting

    Alkmaarder (31) krijgt vier jaar cel voor ontvoering en verkrachting

    Een 31-jarige Alkmaarder heeft vier jaar gevangenisstraf gekregen voor ontvoering en verkrachting. Dit meldt het ANP. Een 45-jarige man uit Son en Breugel wordt medeplichtig geacht aan de ontvoering en krijgt een jaar celstraf.

    De twee spraken in mei 2017 ‘s nachts een vrouw aan bij Station Eindhoven en dwongen haar daarna in hun auto. Ze namen haar naar het huis van de man uit Son en Breugel, waar ze werd verkracht door de Alkmaarder. Na urenlang te zijn vastgehouden werd ze op de fiets afgezet bij een bushalte.

    De Alkmaarder werd eind oktober thuis aangehouden en kreeg begin november minimaal drie maanden langer voorlopige hechtenis. Zijn handlanger had zichzelf begin oktober al aangegeven, nadat de politie camerabeelden van bij Station Eindhoven hadden gepubliceerd.

    De zaak kende een aantal hobbels. Het slachtoffer kwam twee keer niet op een afspraak voor het doen van aangifte en was ook onbereikbaar. Vanwege de ernst van de zaak besloot het Openbaar Ministerie de twee verdachten toch te vervolgen.

    De rechtbank in Den Bosch woog in het vonnis mee dat de vrouw erg getraumatiseerd was door het incident. Enkele dagen later deed ze een poging tot zelfmoord.

  • Alkmaarse bunker open als oorlogsmuseum: “Ook voor bunkerfielen” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Alkmaarse bunker open als oorlogsmuseum: “Ook voor bunkerfielen” (VIDEO)

    Na maanden klussen is het dit weekeinde zover: Alkmaar krijgt haar eigen oorlogsmuseum. Bunker R616 in de Alkmaarder Hout is van binnen omgetoverd tot museum over de Tweede Wereldoorlog en als plek voor ‘bunkerfielen’.

    De voormalige telefoonbunker in Alkmaar heeft na 75 jaar een nieuwe bestemming als museum. De nazi’s bouwden de bunker in 1943 als knooppunt voor telefonie. De lijnen vanuit de Atlantikwall van Den Helder tot en met Schoorl kwamen er binnen en werden doorgeprikt richting Haarlem en Amsterdam.

    Jarenlang stond de verscholen bunker tegenover het ziekenhuis te verloederen. Totdat de Stichting Alkmaar ’40-’45 toestemming kreeg van de gemeente om de bunker te exploiteren. Het resultaat is een klein museumpje, de bunker is slechts 20m2 groot, met een beknopt overzicht van de oorlog.

    “Naast het Regionaal Archief zijn wij de enige in Alkmaar die de Tweede Wereldoorlog onder de aandacht brengen van de Alkmaarse bevolking”, vertelt Henk Posthumus van de stichting trots aan NH Nieuws. “We proberen in een notendop de historie te vertellen van de oorlog in Nederland en Alkmaar, maar ook het verhaal van de bunker zelf.”

    “Er zijn natuurlijk een heleboel mensen die ‘bunkerfielen’ zijn”, glimlacht Posthumus. Een wisselende tentoonstelling in het voormalige slaapvertrek vertelt het algemene oorlogsverhaal. In een nieuw ontsloten gang hangen foto’s, tekeningen en plattegronden die over Alkmaar in oorlogstijd en de bunker vertellen.

    De binnenkant van de bunker is nu zo goed als af. De stichting is nog altijd op zoek naar een of meerdere metselaars die bereid zijn de buitenkant van de bunker weer het oorspronkelijke aangezicht van ‘woonhuis’ te geven. Daarnaast zijn WOII-attributen om de collectie uit te breiden zeer welkom, evenals sponsoren.

    Zaterdag 5 mei gaat om 10:00 uur de bunker voor het eerst open voor publiek. Meer informatie over het bunkermuseum is te vinden op de website.

  • Rouwadvertentie voor Marcel, nu psychotische moordenaar weer vrij is

    Rouwadvertentie voor Marcel, nu psychotische moordenaar weer vrij is

    Donderdag stond er een opmerkelijke rouwadvertentie in De Telegraaf. Het was die voor Bancratius-Marcellis Henneman, ofwel Marcel, die exact tien jaar geleden thuis in Alkmaar werd vermoord. Hij was pas 43 jaar oud. Zijn zus plaatste de advertentie omdat ze het ‘onverteerbaar’ vindt dat de psychotische dader weer vrij rondloopt.

    Marcel’s zus heeft 3 mei 2008 nog helder op haar netvlies, is te lezen in de aangrijpende tekst. “De eerste zonnige dag dat jaar, je garagedeur open en even lekker aan je auto knutselen. Niet veel later word je doodgeschoten door een 21-jarige in psychose verkerende man.”

    Ze was vele keren bij de behandeling van de zaak in de rechtbank en telkens hoopte ze op verlenging van de TBS die zijn Albanese moordenaar opgelegd had gekregen. “Maar ondanks dat hij zelf zei nog stemmen te horen in zijn hoofd, is hij vorig jaar teruggestuurd naar zijn geboorteland. Dat hij nog een heel leven voor zich heeft en jij gewoon niet, is onverteerbaar.”

    Tot slot schreef ze: “Lieve Marcel wat hadden we nog veel leuke dingen kunnen doen. Ik mis je elke dag een beetje meer. Je zus.” (foto: De Telegraaf)

  • Geestmerambacht en Park van Luna klaar voor het zomerseizoen

    Geestmerambacht en Park van Luna klaar voor het zomerseizoen

    Het Recreatieschap Geestmerambacht is men er weer klaar voor. Het zomerseizoen staat voor de deur en er zijn al een aantal mooie dagen geweest om rond de Zomerdel in het Geestmerambacht en het Meer van Luna in Heerhugowaard te recreëren.

    De Zomerdel telt acht strandjes met afscherming bij een diepte van 1.40m, die met mooi weer druk worden bezocht door gezinnen en de jeugd. De kabelbaan in baai twee en de glijbaan waar kinderen het water in plonsen bij baai zes zorgen voor groot plezier. In het midden ligt het rustig gelegen naaktstrandje.

    In het Park van Luna is water en zand, een groene ligweide om te ontspannen en er is volop ruimte voor de kinderen om te spelen. En natuurlijk is er de mogelijkheid om te waterskiën bij Skeef.

    Indien er een waarschuwing of negatief zwemadvies is gegeven wordt dit op borden aangegeven en ook op zwemwater.nl. Meer informatie op geestmerambacht.nl.