Categorie: nieuws algemeen

  • Politie waarschuwt voor auto-inbraken met keyless entry sleutel

    Politie waarschuwt voor auto-inbraken met keyless entry sleutel

    Woensdagochtend was de politie ter plaatse in Heiloo vanwege een auto-inbraak. Uit een BMW werden een stuur en een ingebouwd navigatiesysteem gestolen. De politie nam aangifte op en deed later een buurtonderzoek. In Heerhugowaard was donderdag tussen 01:50 uur en 01:56 uur een stuur uit een auto aan de Zuidwijkring gestolen. Het is niet bekend of het hier ook om een BMW ging.

    De laatste tijd zijn in de regio regelmatig auto’s doelwit van inbraken en dan met name BMW’s met keyless entry. Ook airbags en boordcomputers zijn gewild en niet lang geleden is een stuurkolom gedemonteerd. De meeste autokraken vinden ’s nachts tussen 02:00 en 05:00 uur plaats.

    De politie zet extra mankracht in door zowel opvallend als onopvallend te surveilleren. Autobezitters met keyless entry  kunnen zelf ook maatregelen nemen. Men kan het signaal laten deactiveren door de dealer of de sleutel in blik stoppen, of een andere metalen container, om het signaal te blokkeren.

  • HHNK teleurgesteld in rechterlijke uitspraak omtrent Tiny Houses

    HHNK teleurgesteld in rechterlijke uitspraak omtrent Tiny Houses

    Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) heeft teleurgesteld gereageerd op de uitspraak van de voorzieningenrechter omtrent de ontwikkeling van tiny houses op het voormalige NUON-terrein in Alkmaar.

    Nu de voorlopige voorziening van de baan is, ontstaat er een onwenselijke situatie volgens HHNK: er is bewoning (nu twee, maar straks in totaal vijf Tiny Houses) binnen de cirkels van de milieuvergunningen van de rioolwaterzuivering. Daarmee heeft het college volgens HHNK een omgevings-vergunning verleend die in strijd is met de reeds in 2013 verleende milieuvergunning.

    “HHNK betreurt het ten zeerste dat een mooi initiatief zoals dat van mevrouw Jonker door de discussie tussen HHNK en de gemeente zo lang in onzekerheid blijft. HHNK hecht eraan om constructief met de gemeente en de initiatiefneemster in gesprek te gaan over alternatieven”, aldus een woordvoerder van HHNK in een reactie.

  • Clusius studenten halen 3000 euro op met Pop-up Tulpen Experience

    Clusius studenten halen 3000 euro op met Pop-up Tulpen Experience

    De afgelopen maanden hebben laatstejaars Clusius studenten van de opleiding Bloem & Design hard gewerkt aan hun examenopdracht ‘shop for a week’. De opbrengst van het project kwam ten goede aan de goede doelen Stichting ALS Nederland en het Nationaal Ouderenfonds. Met de experience, georganiseerde workshops en de speciale voorverkoop in januari hebben de studenten 3000 euro opgehaald.

    Tijdens dit project werd er een beroep gedaan op hun creativiteit en organisatietalent van de studenten. Zonder budget en zonder winkelpand zijn de studenten gestart. Uiteindelijk resulteerde dit niet alleen in een ‘shop for a week’, maar tot een ware Tulpen Experience’ op het Waagplein van Alkmaar.

    Vanuit de gemeente Alkmaar kregen zij op het laatste moment het bekende Oililypand op het Waagplein toegewezen. Hier pakten de studenten uit met de mooiste creaties van één van onze nationale symbolen; de tulp. Ook konden bezoekers meer te weten komen over de historie van de tulp en was er op speciale teeltkarren te zien hoe tulpen onder ledverlichting worden gekweekt. (foto: Clusius College)

  • Schuur aan Aletta Jacobstuin in Heerhugowaard brandt uit (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Schuur aan Aletta Jacobstuin in Heerhugowaard brandt uit (VIDEO)

    In de nacht van dinsdag op woensdag is een schuur aan de Aletta Jacobstuin in Heerhugowaard uitgebrand. Omwonenden ontdekten de brand rond tien over drie, zij schakelden de brandweer in.

    De brandweer kon niet meer voorkomen dat de schuur verloren ging, ook de naastgelegen schuur liep schade op. Hoe de brand is ontstaan is niet bekend.

  • Uitbraak gevreesde bruinrot bij Waardse rozenkweker Sol Roses

    Uitbraak gevreesde bruinrot bij Waardse rozenkweker Sol Roses

    Rozenkweker Sol Roses aan de Schoutenbosweg is begonnen met het ruimen van alle rozen in verband met een uitbraak van bruinrot. Ondanks het werken met de allernieuwste technieken voor de (biologische) teelt van rozen heeft SolRoses de uitbraak van de bacterie, die zich verspreid door grondwater, gereedschap en personen, niet kunnen voorkomen.

    Ook moeten zij op laste van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) alle materialen desinfecteren. De NVWA gaat de herkomst van de bacterie onderzoeken.

    Bruinrot wordt ook wel de aardappelziekte genoemd. De bacterie die de ziekte veroorzaakt kan honderden plantensoorten aantasten. In Nederland is het een quarantaineziekte, dit betekent dat het bestreden moet worden om verdere besmetting tegen te gaan. (foto: Bing Maps)

     

  • Bestuur moskee Zuid-Scharwoude verklaart aanvraag financiering Saudi-Arabië

    Bestuur moskee Zuid-Scharwoude verklaart aanvraag financiering Saudi-Arabië

    Het bestuur van de Vereniging Islamitische Cultuur Langedijk, (moskee Al-Mohsinien) reageerde dinsdagavond laat met een persbericht naar aanleiding van de berichtgeving waarin de moskee genoemd werd op een van de drie lijsten waar NRC en Nieuwsuur de hand op wisten te leggen.

    De moskee zou volgens de bewuste informatie financiering hebben aangevraagd vanuit Saudi-Arabië.

    “De lijst bevat geen verdere toelichting. Moskee Al-Mohsinien staat in Langedijk bekend als een open en transparante moskee die midden in de samenleving staat. Om die reden hecht het bestuur eraan om een en ander nader toe te lichten”, reageert het bestuur van de moskee in het persbericht.

    Verder meldt zij: “Moskee Al- Mohsinien heeft in 2010 contact gehad met de Saudische ambassade in Den-Haag over financiering van de bouw van de moskee. Voorafgaand aan die aanvraag heeft het moskeebestuur de gemeente Langedijk hierover geïnformeerd. De aanvraag is nooit inhoudelijk behandeld en de moskee heeft dan ook nooit een cent van de Saudische ambassade ontvangen. Wij zijn ook niet bekend met eventuele voorwaarden – m.b.t. bijvoorbeeld invloed – die de Saudische ambassade zou verbinden aan de financiering”.

    Het bestuur van de moskee sluit af met het bericht dat de bouw van de moskee volledig gefinancierd is door lidmaatschapsgeld, donaties uit de regio, vaklieden die vrijwillig hebben gewerkt en gelden die zijn opgehaald met de collectebus.

    Maandag stelde VVD Langedijk vragen aan het college over de financiering door buitenlandse organisaties van de moskee. Het moskeebestuur heeft deze week een gesprek met de gemeente Langedijk. Dat gesprek ziet het bestuur met vertrouwen tegemoet. (Foto: Reliwiki/Job van Es)

  • Protesten tegen het schrappen van busvervoer blijken tevergeefs

    Protesten tegen het schrappen van busvervoer blijken tevergeefs

    Ondanks protesten zal Provinciale Staten niet meer dan de al eerder toegezegde extra subsidie van drie miljoen euro beschikbaar stellen voor busvervoer in Noord-Holland. Dit meldt het NHD. Dit betekent dat elf buslijnen geheel of gedeeltelijk worden opgeheven. Lijn 5 in Alkmaar zal verdwijnen, maar ook op de 150 en de 164 wordt beknibbeld.

    De provincie erkent dat er een tekort aan geld is voor het OV, maar wil niet nog meer subsidie vrijmaken. Op de getroffen regionale buslijnen zouden spits- en belbussen volstaan, want in daluren is toch weinig animo. Sommige lijnen kenden zelfs maar vier reizigers per dag. En in gevallen als de 174 Castricum – Egmond zijn er alternatieve routes.

     

  • Betrokken wijkagent doet fietscontrole op zijn vrije dag

    Betrokken wijkagent doet fietscontrole op zijn vrije dag

    De wijkagent van Alkmaar De Mare is wel heel erg betrokken bij zijn buurt. Nota bene op zijn vrije dag deed Bas Wijnen woensdag even, zonder bonnenboekje, een uurtje fietscontrole. “Als ik daarmee voorkom dat een kind zonder licht op zijn fiets aangereden wordt, doe ik dat graag,” schrijft hij bij zijn Twitterfoto.

    Het was een uurtje met voldoening: “Sommige kinderen waren zo trots, dat ze de oké-stempel op hun hoofd wilden hebben.”

  • Werkgevers ov stappen naar rechter om nieuwe staking te voorkomen

    Werkgevers ov stappen naar rechter om nieuwe staking te voorkomen

    Werkgevers in het openbaar vervoer en vakbonden liggen op ramkoers over de voorwaarden van een nieuwe cao, zo meldt mediapartner NH Nieuws. FNV en CNV Vakmensen willen komende maandag en dinsdag staken, maar werkgeversorganisaties willen hier een stokje voor steken door naar de rechter te stappen.

    “De eerder aangekondigde landelijke staking in het streekvervoer gaat door. Zowel maandag 30 april als 1 mei staken alle regionale vervoerders. Er rijden dan in heel Nederland geen streekbussen. Ook alle regionale treinen die niet van NS zijn, rijden die dagen niet”, zo meldt FNV.

    De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) liet weten vandaag een dagvaarding uit te doen richting de rechtbank in Utrecht. Een woordvoerder verwacht dat het kort geding morgen of donderdag dient. Met de gang naar de rechter proberen de werkgevers naar eigen zeggen een “ontwrichtende staking aan het begin van de meivakantie te voorkomen”.

    “Onze luchthavens zijn dan niet bereikbaar. Een dagje uit naar de Keukenhof of de Efteling zit er voor veel mensen niet in”, aldus voorzitter van de VWOV, Fred Kagie.

    Ook CNV Vakmensen noemt stakingen onvermijdelijk, behalve als de werkgevers “vandaag of morgen” toch nog tegemoetkomen aan de eisen van de bonden. Maar een woordvoerder van de VWOV liet weten dat daarvan geen sprake zal zijn.

    Een eerder onderhandelingsresultaat tussen de bonden en de werkgevers werd in maart door de vakbondsleden afgewezen. De werkgevers vinden hun bod, een loonsverhoging van 8,3 procent in drie jaar en “goede afspraken over de werkdruk”, afdoende. Maar werknemers zijn ontevreden over de manier waarop de loonsverhoging wordt opgebouwd en willen dat de toezeggingen rondom de werkdruk concreter worden.

    De CAO geldt voor 12.000 werknemers, onder wie buschauffeurs, machinisten en bagagehandelaars op Schiphol. Volgens een woordvoerder van FNV sluiten ook werknemers zich aan die vallen onder een andere vervoers-cao, circa duizend werknemers.

  • Al lange tijd drugsoverlast in El Grecohof

    Al lange tijd drugsoverlast in El Grecohof

    Na het schietincident van afgelopen vrijdag staat het appartementencomplex aan het El Grecohof ‘in the picture’. Bewoners en omwonenden ondervinden al langere tijd overlast van junks en drugdealers die zich ophouden in en om het flatgebouw en willen dat het ophoudt.

    Woningcoöperatie Mooiland is op de hoogte van de problematiek en probeert door middel van het nemen van veiligheidsmaatregelen de overlast en vervuiling van de flat tegen te gaan. Anderhalf jaar geleden had Mooiland de buitenverlichting al verbetert en de coöperatie wil nu camera’s plaatsen bij de flat, maar heeft hiervoor nog geen toestemming van de bewoners.

    Een huismeester is aangesteld om twee keer per week aanwezig te zijn voor de bewoners. Een andere maatregel is dat kandidaat-bewoners eerst geïnterviewd worden, waarna bepaald wordt of ze een flat mogen betrekken. Ook hoopt Mooiland dat gemeente en politie meer willen controleren in de wijk en rondom de flat.

    Een getuige van het schietincident heeft een andere oplossing: “Misschien moeten ze de boel hier maar gewoon plat gooien en iets anders neerzetten dat ander volk trekt. “