Categorie: nieuws algemeen

  • OV-vakbonden boos over werkende chauffeurs: ‘riekt naar intimidatie’

    OV-vakbonden boos over werkende chauffeurs: ‘riekt naar intimidatie’

    Vakbonden FNV en CNV zijn niet te spreken over het feit dat in delen van de provincie buschauffeurs toch aan het werk zijn gegaan. “Dit riekt naar intimidatie”, werd mediapartner NH Nieuws gemeld.

    FNV kreeg verschillende meldingen binnen, voornamelijk over Connexxion. Zo zou er sprake zijn van ‘besmet werk’ (het inzetten van uitzendkrachten, zodat er toch ritten gereden kunnen worden) en rijden de bussen niet volgens de dienstregeling. Ook zijn er meldingen dat de tachograaf, die de rijtijden en snelheid registreert, in de bussen uit staat. In Hoorn mogen chauffeurs niet in hun kantoor staken.

    “Formeel mag de werkgever personeel bellen om te vragen of ze gaan staken of niet”, legt FNV-woordvoerder Mariëtte van Dijk uit. “Maar dit riekt naar intimidatie en slecht werkgeverschap.” Ze raadt iedere chauffeur die zich geïntimideerd voelt aan om zich vooral bij de vakbond te melden.

    CNV vindt het handelen van Connexxion schandalig. “Ik heb er bijna geen woorden voor”, aldus Hanane Chikhi. “Het laat zien dat de werkgever een slechte verliezer is. Juridisch gezien mogen werkgevers een staking niet tegenhouden of frustreren door ander personeel in te zetten.”

    Ze vervolgt: “Bellen is mensen onder druk zetten. Je moet als werknemer lef hebben om te zeggen dat je gaat staken, zeker als je een flex- of tijdelijk contract hebt.”

    Chikhi benadrukt dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor hun personeel. “Reizigers zijn boos dat het openbaar vervoer plat ligt. Als er dan toch bussen rijden, is dat verwarrend. De jonge chauffeurs die toch gaan rijden, krijgen de ellende over zich heen.”

    Als ze daar aanleiding toe zien, overwegen de vakbonden met de arbeidsinspectie uit te zoeken of vervoerders zich aan de regels hebben gehouden. “Er staan hoge boetes op als blijkt dat ze in strijd met de wet handelen”, besluit Chikhi.

    Een woordvoerder van Connexxion laat NH in een reactie weten dat de werknemers volledig vrij zijn in hun keuze om te staken.”Wij respecteren het recht om te staken en zullen onze mensen dan ook nooit vragen om te komen werken.”

  • Vrachtwagen muurvast in berm N9

    Vrachtwagen muurvast in berm N9

    Op de N9, net ten noorden van Koedijk, is een vrachtwagen muurvast komen te zitten in de berm. De chauffeur was met zijn zware lading op weg richting Alkmaar en kwam om onbekende reden naast het asfalt, om vervolgens met de rechterzijde diep weg te zakken in de natte, zachte berm.

    Twee sleepwagens kwamen ter plaatse om het gevaarte los te trekken. Het verkeer vanaf Schoorl werd omgeleid via de parallelweg. Verkeer vanuit Alkmaar kon er langzaam rijdend langs.

  • Herdenking gesneuvelde Kruizenaren bij Heilige Familiekerk

    Herdenking gesneuvelde Kruizenaren bij Heilige Familiekerk

    Vorige week werden bij de Heilige Familiekerk in ‘t Kruis drie Kruizenaren herdacht, die zijn gesneuveld in de Tweede Wereldoorlog en bij de politionele acties in het toenmalige Nederlands Indië.

    Leerlingen van Basisschool Familieschool 0.12 lazen tijdens de herdenking gedichten voor en legden bloemen bij de plaquettes. Burgemeester Bert Blase hield een toespraak.

    De namen van de drie slachtoffers, Simon Brink, Jan Does en Antoon Sijs, staan al vele jaren op plaquettes aan de muur van de kerk. (foto: Facebook Gemeente Heerhugowaard)

  • Expositie op Paardenmarkt: ‘Open Je Ogen’ voor mensenhandel

    Expositie op Paardenmarkt: ‘Open Je Ogen’ voor mensenhandel

    Dinsdag 15 mei start op de Paardenmarkt in Alkmaar de tentoonstelling ‘Open Je Ogen’ voor mensenhandel. Te zien zijn dan 30 indrukwekkende portretten, met verhaal, van slachtoffers van mensenhandel. Burgemeester Bruinooge opent de expositie samen met Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha, het landelijke Coördinatiecentrum tegen Mensenhandel.

    ‘Open Je Ogen’ start om twee redenen in Alkmaar. Burgemeester Bruinooge is lid van het Landelijke Taskforce Mensenhandel en voorzitter van de Regionale tafel Mensenhandel, die de samenwerking tussen alle betrokken partijen stimuleert om mensenhandel in politieregio Noord-Holland effectief te bestrijden. Na Alkmaar volgt een symposium en gaat ‘Open Je Ogen’ naar omliggende gemeenten.

    De portretten zijn in opdracht van CoMensha en in samenwerking met stichting Open Mind tot stand gekomen en krachtig vastgelegd door fotograaf Ernst Coppejans. De foto’s brengen de ernst en de diversiteit van mensenhandel in Nederland in beeld. Handel die wellicht pal voor je ogen plaatsvindt. In 2016 zijn 1.049 mogelijke slachtoffers geregistreerd.

    Nederland verstaat onder mensenhandel ‘het werven, vervoeren, overbrengen, opnemen of huisvesten van een persoon, met gebruik van dwang (in brede zin) en met het doel die persoon uit te buiten’. De (beoogde) uitbuiting is de kern van mensenhandel. Men denkt al snel aan de seksindustrie, maar het gebeurt ook in andere sectoren, zoals de land- en tuinbouw.

    Vanaf 1 juni sluit de Karavaan op het Doelenveld aan met het passende thema #Openmind, over blikvernauwing en blikverruiming. Beide acties lopen tot en met 10 juni. (foto: Ernst Coppejans)

  • Tweedaagse staking streekvervoer, bussen 3/4/5 rijden wel zoveel mogelijk

    Tweedaagse staking streekvervoer, bussen 3/4/5 rijden wel zoveel mogelijk

    In tegenstelling tot wat een woordvoerder van de Vereniging Werknemers Openbaar Vervoer eerder nog aan nu.nl meldde, doet Connexxion wel mee aan de tweedaagse staking in het streekvervoer. Alleen buslijnen 3,4 en 5 in Alkmaar blijven ‘zoveel mogelijk’ buiten schot.

    Vakbonden FNV en CNV riepen vorige week hun leden in het openbaar vervoer op om maandag en dinsdag het werk neer te leggen voor 3% meer loon en minder werkdruk. Zo hebben ze soms geen eens een plaspauze. De bonden kozen de vakantie omdat er dan relatief weinig reizigers zijn. Daarna wordt weer gewoon gewerkt en ook zijn er schooltoetsen en examens in aantocht.

    Connexxion stelt dat er te vlug is gehandeld. Op connexxion.nl is te lezen dat werkgevers nieuwe eisen voorgelegd kregen, die ze nog niet hebben kunnen beoordelen. “De reiziger is de dupe. Wij hebben de rechter gevraagd om de staking te verbieden.” De rechter bepaalde echter dat het stakingsrecht zwaarder woog dan het nadeel voor reizigers.

    Connexxion waarschuwt gebruikers van buslijnen 3, 4 en 5 rekening te houden met extra wachttijd en een mogelijk slechte overstap. De situatie kan per uur wijzigen, dus de vervoerder raadt aan updates op connexxion.nl te volgen.

    Op 4 januari werd al een keer gestaakt. Toen reden er ook nauwelijks streekbussen en regionale treinen.

     

     

  • Mogelijk ‘landelijke’ coalitie in Alkmaar op komst

    Mogelijk ‘landelijke’ coalitie in Alkmaar op komst

    Zaterdagmiddag hebben de Onafhankelijke Partij Alkmaar en GroenLinks laten weten dat verkennende gesprekken met de andere partijen om tot een stabiele coalitie te komen tot niets geleid hebben.

    “Vanochtend is de conclusie getrokken dat deze verkenning niet tot resultaat heeft geleid. OPA en GroenLinks leggen het gezamenlijke initiatief dan ook neer”, zo is in de mail te lezen. Daarmee blijft het initiatief van de VVD als enige over.

    Navraag bij de VVD leert dat  het “traject met PvdA, CDA en D66 voorspoedig verloopt”. Die combinatie levert 18 zetels op, precies de helft van het totale aantal zetels en daarmee niet voldoende voor een meerderheid. GroenLinks laat echter weten ook nog in gesprek te zijn met de VVD en dat die combinatie in meerdere gemeenten goed mogelijk is gebleken.

    Bovenstaande combinatie mét GroenLinks zou een hele ruime meerderheid opleveren en kan zelfs ten koste gaan van PvdA, CDA of D66. Meest opvallend is dat in beide gevallen de lokale partijen ‘veroordeeld’ zijn tot de oppositie.

  • Suppers helpen Stadswerk072 weer met grote schoonmaak

    Suppers helpen Stadswerk072 weer met grote schoonmaak

    Het is onderhand traditie aan het worden voor een groep suppers, om de dag na een groot evenement te helpen bij het schoonmaken van de Alkmaarse binnenstad. Ook dit jaar organiseerde Nanda van den Ham ‘Sup it up’.  Maar liefst 44 suppers op 28 supboards en zeven schippers met boten verzamelden zich op de Noorderkade, om vervolgens een recordhoeveelheid zwerfafval uit de grachten te vissen.

    Het grote werk had Stadswerk al in de nacht gedaan. Maar dan gaat het vooral om de immense hoeveelheid troep op straat. Zo lag er weer een tapijt van plastic bekertjes op het Waagplein. Daarbij had de schoonmaakdienst zich werk bespaard door voorafgaand aan de vrijmarkt containers te plaatsen, waarin onverkochte spullen gedumpt konden worden.

    Gewapend met schepnetjes en afwasteiltjes voeren de vrijwilligers door de Alkmaarse grachten om het afval van Koningsdag te verzamelen. Het resultaat: 15 volle vuilniszakken met ruim 250 kilo zwerfafval. Verder werden een fiets, een bureaustoel, planken en een winkelwagentje uit het water gevist. (foto’s: Twitter Stadswerk072)

  • Alkmaarse Tiny House gemeenschap telt nu drie Tiny Houses

    Alkmaarse Tiny House gemeenschap telt nu drie Tiny Houses

    Zaterdagmiddag heeft de Tiny House gemeenschap aan de Helderseweg in Alkmaar de derde bewoner mogen verwelkomen. Rond 13:00 uur werd het huis van Marja keizer het terrein opgereden en tussen de twee andere Tiny Houses geplaatst. Dat ging eenvoudig, want in tegenstelling tot het Tiny House dat een paar weken terug is geplaatst zitten hier wielen onder.

    En dat maakt verplaatsen een stuk eenvoudiger. Dat de Tiny Houses eenvoudig ge- of verplaatst kunnen worden heeft afgelopen week de bodem onder de voorlopige voorziening uitgeslagen die het Hoogheemraadschap had aangevraagd bij de rechter.

    De minihuisjes staan binnen de geurcontouren van de waterzuiveringsinstallatie en het Hoogheemraadschap is bang dat dat op termijn problemen gaat opleveren. De gemeente Alkmaarheeft echter een vergunning voor vijf jaar afgegeven, daar moet de rechter zich nog wel over uitspreken.

  • Plezier en gezelligheid in Heerhugowaard en Langedijk tijdens Koningsdag (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Plezier en gezelligheid in Heerhugowaard en Langedijk tijdens Koningsdag (VIDEO)

    De zolders zijn weer leeg, de spulletjes (hopelijk) verkocht en waar van toepassing; de kater weer een beetje gezakt. Wie geen zin had in de grootschalige festiviteiten in Alkmaar of wie gewoon lekker in de eigen omgeving Koningsdag wilde vieren kon ook uitstekend terecht in Heerhugowaard en Langedijk.

    Uiteraard hebben alle Oranjeverenigingen hun best gedaan alle bij Koningsdag horende zaken ook voor dit jaar weer op de agenda te krijgen. En dat is prima gelukt. En wanneer dan ook het weer meewerkt lijkt gezelligheid wel gegarandeerd. In de video een compilatie van de festiviteiten in Heerhugowaard en Langedijk.

  • Fun, fun, fun tijdens Alkmaarse Koningsdag (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Fun, fun, fun tijdens Alkmaarse Koningsdag (VIDEO)

    Een hoop jongeren zijn vrijdag naar het parkeerterrein achter het AZ-stadion in Alkmaar afgereisd om uit hun dak te gaan en de verjaardag van de koning te vieren. Zo’n 30.000 bezoekers zijn op het feest afgekomen, waar ze onder meer Lil’Kleine, Hardwell, Yellow Claw en Boef kunnen bewonderen.

    In de Alkmaarse binnenstad gaat het er op dat moment vergelijkbaar maar toch heel anders aan toe. In de Koorstraat klinkt dan vooral Rock ‘n Roll en er zijn wat minder mensen maar er wordt minstens zo ‘uit het dak gegaan’ als bij het AFAS Stadion.

    Twee doelgroepen met minstens zoveel plezier, Alkmaar doet het gewoon op Koningsdag.