“Beste klant, op dit moment is de klantenservice wegens omstandigheden gesloten. We hopen zo spoedig mogelijk alle vragen weer te kunnen beantwoorden.” Wie donderdag de klantenservice van Stella belt, krijgt een bandje horen met deze boodschap. De grote Nederlandse e-bike-fabrikant heeft uitstel van betaling aangevraagd vanwege ernstige financiële problemen.
De winkels en servicepunten, waaronder die in Alkmaar en Heerhugowaard, houden de deuren dicht. De 440 medewerkers van het bedrijf dreigen hun baan te verliezen. De gevolgen voor klanten zijn nog niet geheel duidelijk.
Wie momenteel langsgaat bij het servicecentrum van Stella op het Alkmaarse bedrijventerrein Boekelermeer vindt een briefje op de gesloten deur. Met de welgemeende excuses van lokale medewerkers Dries en Ruud. Die het vooral ook belangrijk vinden om te laten weten dat zij er echt niets aan kunnen doen. Waarvan akte. Ook in Heerhugowaard zijn de deuren dicht.
In een verklaring op de website stelt het bedrijf dat mensen die een aanbetaling hebben gedaan op een nieuwe fiets en iedereen die een fiets in reparatie heeft gebracht extra aandacht krijgen. “Wij doen er alles aan om deze klanten zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden.” (tekst gaat verder onder de foto)
Het uitstel van betaling volgt op een jarenlange periode waarbij het bedrijf miljoenen euro’s verlies leed en de schulden opliepen. “Inmiddels zijn de verliezen dusdanig opgelopen dat Stella niet langer aan de financiële verplichtingen kan voldoen”, aldus het bedrijf uit Nunspeet in een persverklaring. Een bewindvoerder kijkt nu of er nog perspectief is, of dat Stella afstevent op een faillissement.
CNV wil zo snel mogelijk in gesprek met de directie van het bedrijf om tekst en uitleg te krijgen. ‘Mocht er echt geen toekomst meer zijn, dan willen we dat de medewerkers daar zo snel mogelijk zekerheid over krijgen. Dan kunnen zij zich ook zo snel mogelijk voorbereiden op eventueel ander werk. Uiteraard helpen we ze daarbij’, schrijft de vakbond op zijn website.