De scholen zijn weer begonnen. Dat betekent niet alleen volle klaslokalen, maar ook meer fietsen op de weg. Uit onderzoek blijkt dat Dijk en Waard een van de gevaarlijkste gemeenten is voor de enthousiaste rijwielbestuurders. Raadslid Perry Stet van de lokale D66-fractie vraagt om opheldering.
Op de fiets naar vrienden, het werk of de sportschool. Na Bloemendaal en Texel, is Dijk en Waard de minst veilige plek in onze provincie voor de fietser. Met 16,3 fietsongelukken per 10.000 inwoners scoort de fusiegemeente van Heerhugowaard en Langedijk het slechtst van de hele regio. Raadslid Perry Stet van Democraten 66 wil weten wat het gemeentebestuur vindt van de cijfers. “Maakt het college zich zorgen?”, vraagt hij zich af. De gemeente Dijk en Waard heeft dit jaar een enquête gelanceerd, waar niet alleen gevraagd wordt naar speeltoestellen in de buurt en hondenlosloopgebieden. Ook de kwaliteit van fietspaden kwam aanbod. Met een nieuw beleid wil de gemeente het kwaliteitsniveau van de openbare buitenruimte verhogen.
Veel vragen en dus nog weinig antwoorden. Maar wat wel zeker is, is dat de gemeente flink wil inzetten op doorfietsroutes. Samen met de provincie en andere gemeenten wordt gewerkt aan een doorfietsroute Heerhugowaard-Alkmaar-Beverwijk-Haarlem-Heemstede. De belangrijkste knelpunten in Dijk en Waard zijn bij de spoorburg tussen Alkmaar Noord en Heerhugowaard, de route over industrieterrein Beveland en de Broekhornerbrug. Enkele knelpunten in het netwerk van doorfietsroutes worden voor 2026 aangepakt. Het doel: fietsen aantrekkelijker maken. Op de routes staat het rijwiel centraal. Er zijn zo min mogelijk onderbrekingen door bijvoorbeeld verkeerslichten. En als er dan toch kruisend verkeer is, dan heeft de fietser voorrang. (Tekst gaat verder onder de foto)
Een aantal maanden geleden gebeurde een ernstig ongeluk op de Klaversloot in Broek op Langedijk. Een automobilist en een fietser kwamen frontaal met elkaar in botsing. Op deze zondagavond vliegt de man over de auto. Vervolgens belandt hij hard op straat. De man raakt zwaargewond en wordt per ambulance met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
En zo zijn er dus jaarlijks tal van fietsongelukken in Dijk en Waard. Perry Stet is benieuwd naar de locaties van de ongelukken. “Heeft het college cijfers uitgesplitst per kern binnen Dijk en Waard?” Tenslotte vraagt het raadslid ook om een verklaring voor de grote hoeveelheid fietsongelukken. Het college van burgemeester en wethouders heeft nog drie weken om een reactie te geven op de politieke vragen.