Tevreden kijkt de 31-jarige Marc Hoffmann uit Zuid-Scharwoude donderdagnacht om zich heen in café De Heerlijkheid in Oudkarspel. Het zit er vol en het publiek is jong. Oranje krijgt duidelijk véél mensen op de been. Al lijkt er met de uitnodiging aan de gemeenteraad iets niet helemaal goed te zijn gegaan.
In de zaal waar een dag eerder nog vrouwenkolfvereniging DIO hun geliefde sport bedreef, puilt het in de nacht van donderdag op vrijdag uit van jong publiek dat samen voetbal wil kijken. Dat is mede te danken aan Marc Hoffman, commissielid van het CDA. In april trok hij aan de bel, omdat enkele wedstrijden van het Nederlands elftal dit WK midden in de nacht worden gespeeld. Volgens hem dreigde een situatie waarin supporters noodgedwongen alleen thuis voor de televisie zouden zitten.
Het gemeentebestuur van Dijk en Waard besloot daarop cafés de mogelijkheid te geven een ontheffing aan te vragen om tijdens de nachtelijke WK-wedstrijden langer open te blijven. (tekst gaat verder onder de foto)

“Samen voetbal kijken brengt mensen bij elkaar”, zegt Hoffmann terwijl hij de volle zaal overziet. “Dit is veel leuker dan thuis.”
Juist de uitzonderlijke weerssituatie hielp mee aan de feestvreugde. Het KNMI kwam met ‘code rood’ vanwege de hitte en daarom bleven vrijdag veel scholen en bedrijven gesloten. Oranjefans die anders een vroege wekker hadden, konden nu tóch komen kijken naar de wedstrijd. (tekst gaat verder onder de foto)

Dat is te merken in de nacht van donderdag op vrijdag. Nog voordat de volksliederen klinken is het zoeken naar een vrije stoel. Buiten staat het trottoir vol fietsen. Binnen kleuren honderden Oranjeshirts de zaal en zoeken laatkomers nog snel de laatste plekjes op waar ze niemands zicht ontnemen.
Even voor 01:00 uur heeft vrijwel iedereen zijn plek gevonden. Op zeven televisies en een scherm van vier meter wachten de supporters op de aftrap van Nederland tegen Tunesië.
De sfeer is ontspannen. De airconditioning draait op volle toeren en zorgt ervoor dat het, ondanks een van de warmste nachten ooit tijdens de hittegolf, binnen aangenaam blijft. (tekst gaat verder onder de foto)

Jeroen en Gudy Zegers, sinds 2019 de eigenaren van De Heerlijkheid, hoefden niet lang na te denken of zij de deuren zouden openen voor de nachtwedstrijd. “We hebben eigenlijk geen seconde getwijfeld”, vertelt Gudy. “We weten welk publiek hier komt en dat zij dit samen willen beleven.”
Toch blijkt de belangstelling zelfs groter dan verwacht. “Ik had wel gedacht dat het druk zou worden, maar dit overtreft mijn verwachtingen”, zegt ze lachend. De hittemaatregelen blijken voor veel bezoekers juist het laatste zetje. “Bijna iedereen die binnenkwam zei hetzelfde: ‘Door code rood hoef ik morgen niet vroeg op te staan of zelfs helemaal niet te werken, dus nu kan ik eindelijk samen met anderen naar Oranje kijken.’ Dat hoorde je de hele avond.” (tekst gaat verder onder de foto)

Ook het vinden van personeel levert geen enkel probleem op. “Toen we vroegen of er iemand wilde werken, zeiden Chantal en Romee meteen ja. Die vonden het juist hartstikke leuk om erbij te zijn.”
Terwijl Jeroen en Gudy tussendoor glazen ophalen en achter de bar helpen, wordt de waterpauze in Kansas City afgewacht voor een plas of sigaretje. De bezoekers zijn overwegend tussen de 18 en 25 jaar oud en komen vooral uit Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude en Broek op Langedijk. (tekst gaat verder onder de foto)

De spanning verdwijnt al snel. Oranje komt al vroeg op voorsprong en niet veel later volgt ook de 2-0. Armen gaan de lucht in, vrienden vliegen elkaar lachend om de hals en luid gejuich vult de zaal. Hoffmann kijkt lachend de zaal rond. “Hier hoopte ik op. Kijk eens hoe iedereen met elkaar staat te genieten.”
Vanaf dat moment maakt de gezonde spanning plaats voor vertrouwen. Bij iedere Nederlandse aanval klinkt applaus en als Tunesië even later nog iets terugdoet, raakt niemand echt van zijn stuk. Na de 3-1 weet iedereen dat de overwinning binnen is.
Ook de kersverse sportwethouder Floris de Boer is even aanwezig. Pas twee avonden eerder werd de 28-jarige VVD’er geïnstalleerd als wethouder. Op uitnodiging van Hoffmann komt hij de sfeer proeven, maar nog voor rust is zijn batterij leeg. De lange raadsvergadering van dinsdag en de intensieve eerste twee werkdagen eisen hun tol. (tekst gaat verder onder de foto)

“Morgen zit ik om 09:00 uur alweer op het gemeentehuis”, zegt hij met een glimlach. Lang uitslapen zit er voor de nieuwe wethouder dus niet in.
In de politiek is Floris de Boer gewend om als broekie te worden gezien. Op zijn negentiende haalde hij als jongste lijsttrekker van Nederland zelfs het landelijke nieuws. Maar in De Heerlijkheid is dat ineens anders. Tussen honderden Oranjefans van vooral 18 tot 25 jaar voelt de 28-jarige wethouder zich deze nacht ineens bijna een senior.
Opvallend is ook wat níét gebeurt. Hoewel Hoffmann de hele gemeenteraad wilde uitnodigen om de wedstrijd samen in Oudkarspel te bekijken, blijft het bij de aanwezigheid van de sportwethouder. Volgens Hoffmann heeft hij de griffie gevraagd de uitnodiging onder de raadsleden te verspreiden, maar is dat uiteindelijk niet gedaan. Waarom de uitnodiging uiteindelijk niet bij de raadsleden terechtkwam, weet Hoffmann niet. (tekst gaat verder onder de foto)

Buiten houdt een beveiliger discreet een oogje in het zeil. Zijn belangrijkste taak is ervoor zorgen dat bezoekers die even naar buiten lopen niet te veel lawaai maken, zodat omwonenden ongestoord kunnen slapen. Van ongeregeldheden is geen sprake.
Ook café De Roode Leeuw in Zuid-Scharwoude is deze nacht geopend, maar veel andere cafés in Dijk en Waard kozen ervoor de deuren niet open te doen voor de nachtelijke wedstrijden. Volgens Hoffmann twijfelden sommige ondernemers of het, met alle extra maatregelen zoals de beveiliger, wel rendabel zou zijn.
Even na drie uur stappen de laatste supporters tevreden op de fiets. Oranje heeft met 3-1 gewonnen, maar de echte winst zit voor Hoffmann ergens anders. Wat begon als een paar schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur, eindigt enkele maanden later in een afgeladen café vol jonge voetbalfans die samen de overwinning van Oranje vieren. “Dit is precies waarom ik die vragen heb gesteld.”
