Het blijft voorlopig eerder uitzondering dan regel in Dijk en Waard, thuis van de Stad van de Zon en koploper in duurzaamheid. De gemeente die zich laat voorstaan op groen denken en doen, verbiedt inwoners om hun elektrische auto met een kabel over de stoep voor de eigen deur op te laden. Struikelgevaar, claimgedrag en de angst dat de gemeente aansprakelijk is als het opladen tot ongelukken leidt, zijn volgens Dijk en Waard enkele belangrijke redenen om het niet toe te staan.
Laurens In ’t Veld (32) is een van de vele inwoners die daar de dupe van is. Hij woont in een rijtjeshuis in Heerhugowaard en vier jaar terug schafte hij een elektrische Hyundai Ioniq aan. “Ik wilde die auto gewoon thuis opladen, bij voorkeur met mijn eigen zonnepanelen,” vertelt hij. “Dat scheelt al snel vijf- tot zevenhonderd euro per jaar. Bovendien weet je dan zeker dat je echt met groene stroom rijdt.”
Aanvankelijk ging dat goed. Laurens legde een keurige kabelmat over de stoep, iets wat volgens hem destijds door de gemeente werd gedoogd. “Ik heb er jarenlang zonder klachten gebruik van gemaakt. Tot er op een dag handhavers voor de deur stonden: er was een klacht binnengekomen, en vanaf dat moment mocht het niet meer. Sindsdien staat mijn laadpaal er ongebruikt bij.” (tekst gaat verder onder de foto)

Het voorval zette Laurens aan het denken. En het frustreerde hem. Maar in plaats van er alleen via Social Media over te klagen, vroeg hij zich af hoe andere gemeenten met deze kabelproblematiek om gaan. Hij pakte de koe bij de hoorns en besloot het uit te zoeken. Er ging een een enquête naar alle gemeenten in Nederland. 102 van de 342 gemeenten vulden de vragenlijst in en stuurden hem de antwoorden
Uit zijn onderzoek blijkt dat Dijk en Waard niet uniek is. Een meerderheid – 61 procent – verbiedt laadkabels over de stoep. De belangrijkste redenen om het te verbieden zijn voor alle gemeenten hetzelfde: struikelgevaar, angst voor aansprakelijkheid en de vrees dat bewoners de parkeerplek voor hun huis ‘claimen’.
Maar die angst lijkt ongegrond. De praktijk in de gemeenten die het wél toestaan (35 procent) laat dat zien. Daar worden nauwelijks problemen ervaren. Vooral de kabelgoottegel, waarbij de kabel verzonken in de stoep ligt, scoort hoog met een tevredenheid van 3,9 op 5. Ook de kabelmat wordt redelijk positief beoordeeld (3,7 op 5). Gemeenten geven aan dat klachten over hinder, esthetiek of aansprakelijkheid zeldzaam zijn. (tekst loopt door onder de foto)

“Het verschil tussen verwachting en praktijk is groot,” legt Laurens uit. “Gemeenten die weigeren, doen dat vooral uit angst. Maar de gemeenten die het uitproberen, zijn meestal gewoon tevreden. Dat laat zien dat het best veilig en werkbaar kan.”
Zijn overburen Richard en Linda Groen zien het probleem dagelijks. Zij wonen in een twee-onder-een-kapwoning met een oprit en kunnen hun Peugeot 208 dus probleemloos opladen met eigen stroom. Hun huis is voorzien van 36 zonnepanelen en een thuisbatterij. Toch hebben ze begrip voor Laurens.
“Wij hebben de luxe dat we op eigen erf kunnen laden,” vertelt Richard. “Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Voor de meeste mensen in deze straat is een kabel over de stoep de enige optie. Dan lijkt zo’n kabelgoottegel mij juist een veilige oplossing.” (tekst gaat verder onder de foto)

Linda knikt instemmend: “De gemeente wijst op struikelgevaar, maar kijk eens naar deze stoep. Vol onkruid, scheve tegels. Daar struikel je veel eerder over dan over een kabelmat. En dat terwijl mensen wel veel geld investeren in zonnepanelen en een laadpaal, maar hun eigen stroom niet mogen gebruiken. Dat is toch krom?”
Volgens Laurens is het huidige beleid van Dijk en Waard op termijn dan ook niet houdbaar. “De gemeente wijst nu naar openbare laadpalen. Maar elke laadpaal betekent ook dat er parkeerplaatsen verdwijnen. En bovendien: een laadpaal is geen parkeerplek. Je moet je auto weghalen zodra hij vol is. Dat werkt bij een klein aantal elektrische auto’s nog wel, maar niet als straks een groot deel van de inwoners elektrisch rijdt.” (tekst gaat verder onder de foto)

Laurens raadt Dijk en Waard aan om een pilot te starten met kabelgoten of -matten, zodat er echte ervaring kan worden opgedaan. Hij adviseert het gebruik van kabelgoottegels boven kabelmatten: die geven het minste kans op struikelgevaar en zijn toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens.
Maar de gemeente ziet het niet zitten, zo laat een woordvoerder Streekstad Centraal weten. De gemeente vindt het nuttiger – ondanks de bezwaren hierboven – om te werken aan de komst van meer openbare laadpalen, zodra inwoners ergens een laadpaal aanvragen. “Er staan al meer dan 250 laadpalen en de plaatsing van ruim 50 laadpalen is in voorbereiding.”
Laurens snapt dat niet. “Met duidelijke regels kun je de risico’s beperken en toch inwoners helpen duurzaam en betaalbaar te laden. Een thuislader kan bewoners gemiddeld €580 per jaar schelen en helpt bovendien om het elektriciteitsnet te ontlasten. Het is zonde dat gemeenten deze kans laten liggen.”