Een vol elektriciteitsnet. Zo’n beetje heel Nederland heeft er last van en dat is in onze regio niet anders. Er wordt op dit moment een nieuwe 150.000 Volt verbinding gelegd tussen Beverwijk en Oterleek, maar daar zal de consument weinig profijt van gaan hebben, blijkt uit een reactie op vragen van Streekstad Centraal. Het is vooral wachten op de nieuwe 380.000 Volt verbinding die nog vroeg in de planfase zit.
Netbeheerders Liander en TenneT werken aan verzwaring van het elektriciteitsnet en een belangrijk project is de aanleg van die 150.000 Volt verbinding tussen Beverwijk en Oterleek. De oplevering stond gepland in 2023, maar die is al meerdere keren naar achteren geschoven.
“Op dit moment verwachten we dat we in september 2026 helemaal klaar zijn”, vertelt Annemarie Wienese, woordvoerder van TenneT. Het gaat niet alleen om een dikke kabel in de grond, bij Beverwijk wordt pal naast de Bazaar een compleet nieuw verdeelstation gebouwd. “Je kan hem straks zien vanaf de A9.” (tekst gaat verder onder de foto)

Voor woningbouw is nog ruimte op het stroomnet, maar voor grote bedrijfsgebouwen is een steeds langer wordende wachtlijst. Het lijkt aannemelijk dat die wachtlijst met die nieuwe 150.000 Volt verbinding een stuk korter wordt. Aan het midden- en laagspanningsnetwerk wordt immers ook gewerkt, door Liander.
Maar nee, stelt Wienese, de extra ruimte is voor de teruglevering van zonne- en windenergie. “Het huidige net kan die teruglevering op zonnige en winderige dagen niet goed aan. De uiteindelijke oplossing voor de netcongestie in Noord-Holland moet komen van de geplande 380.000 Volt verbinding.” Tenminste…
“Zo zwart-wit is het nu ook weer niet”, reageert Niels Stet van Liander. Er komt ook wat ruimte voor grootverbruikers vrij. “Klanten die hun aanvraag hebben gedaan vóór 18 oktober 2023, toen de netcongestie werd afgekondigd, kunnen aangesloten worden als wij onze knelpunten hebben opgelost.” (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Belangrijke projecten voor Liander zijn ‘Helix’ voor het middenspanningsnet (van 10.000 tot 50.000 Volt) in Noord-Holland Noord en de opwaardering van verdeelstation Oterleek. Daar werd onlangs een nieuwe transformator geplaatst. Het transport was een hele operatie, want het ding weegt liefst 130.000 kilo.
“Die vierde transformator maakt het mogelijk om de bestaande drie sneller te renoveren of te vervangen”, licht Stet toe. “Er moeten op het station meerdere dingen aangepast worden, zonder dat we ‘de winkel’ dicht kunnen doen. Terwijl er gewerkt wordt, moeten we stroom blijven leveren.”
Met Helix schiet het al aardig op. Zo wordt het deelproject op het Alkmaarse bedrijventerrein Boekelermeer nog dit jaar opgeleverd. Eind 2026 zijn de meeste deelprojecten klaar, zoals in het Altongebied in Heerhugowaard en op bedrijventerrein Breekland in Oudkarspel en ook diverse projecten in en bij wijken. (tekst gaat verder onder de foto)

TenneT zal nog een 150.000 Volt onderstation gaan bouwen op of nabij de Boekelermeer. De locatie is nog niet definitief, zegt Annemarie Wienese. “Het station zal tussen 2033 en 2035 klaar zijn.”
Maar goed, om de netcongestie in noordelijk Noord-Holland te verhelpen is een nieuwe 380.000 Volt verbinding dus cruciaal. En die laat nog jaren op zich wachten. Het project zit nog vroeg in de planfase en een extra lastige factor is dat het om een bovengrondse verbinding gaat. Zo’n beetje niemand wil een uitzicht met een rij elektriciteitsmasten met kabels ertussen, en ook aan de natuur (vooral vogels) wordt gedacht. “Die verbinding is naar verwachting in 2036 klaar.”
TenneT heeft een voorselectie gemaakt van vijf routes richting Middenmeer, vanaf de bestaande 380.000 Volt lijn tussen Amsterdam en Beverwijk. De meest westelijke staat getekend vanaf ergens bij Amsterdam Westpoort en dan naar Alkmaar en Langedijk. Maar die lijkt niet serieus te worden overwogen. De optie Westpoort – Oterleek – Middenmeer wél. (tekst gaat verder onder de foto)

Gemeenten, de provincie en belangenorganisaties hebben inmiddels hun inzichten kunnen aanbieden. Gemeenten in regio Alkmaar zijn tegen de bovengenoemde opties, die veelal weidegebieden doorkruisen. Dat zijn leefgebieden voor vogelpopulaties. De regiogemeenten dringen erop aan om de verbinding vanaf Amsterdam Noord langs de A7 te realiseren. Bouwen langs bestaande infrastructuur zorgt voor zo min mogelijk verstoring. Binnenkort komt TenneT met een voorkeurstraject.