Een grotere blauwe zone en het stimuleren van fietsgebruik. Dat zijn de maatregelen die het college van Dijk en Waard wil nemen om meer parkeerplekken vrij te krijgen voor bezoekers in Centrumwaard.
Het Waardse Centrumwaard wordt de komende jaren gemoderniseerd. De gemeenteraad heeft de tweede fase van het masterplan voor Centrumwaard vastgesteld. Voor de gemeente is het duidelijk dat er iets gedaan moet worden aan het parkeerbeleid. Uit onderzoek is gebleken dat een deel van de huidige parkeerplaatsen wordt gebruikt door langparkeerders. Dat moet anders, stelt Dijk en Waard. “Er is beperkte ruimte in het oude centrum van Heerhugowaard”, benadrukt wethouder John Does. “Er kunnen niet parkeerplekken bijkomen en daar moet rekening mee gehouden worden.” Met maatregelen hoopt de gemeente dat er meer parkeerplekken beschikbaar komen voor winkelbezoekers.
Zo wil het college dat de blauwe zone in het gebied wordt uitgebreid. “We hebben gemerkt dat ondernemers voorstander zijn van het plan, als er dan maar andere parkeerplekken komen voor de ondernemers en hun werknemers.” Het college ziet in sportpark De Kabel een alternatieve parkeerplaats. “Het parkeerterrein wordt beperkt gebruikt en is bovendien op loopafstand van Centrumwaard.”
Naast een blauwe zone wil het college fietsgebruik stimuleren. Parkeeronderzoek toonde aan dat een groot deel van de parkeerders dichtbij wonen. “Ongeveer 25 tot 30 procent woont binnen 1 kilometer afstand en twee op de drie parkeerders woont binnen een afstand van drie kilometer. We willen straten in de omgeving van Centrumwaard aantrekkelijker maken voor fietsers. Hiervoor gaan we nog gesprekken voeren met winkeliers.”