De stad Heerhugowaard werd ooit ontwikkeld met de auto in het achterhoofd: rijtjeshuizen, ruim opgezette wijken, en volop parkeerruimte bij het overdekte winkelcentrum Middenwaard. Maar inmiddels moet de heilige koe ook in Heerhugowaard een toontje lager gaan zingen. De gemeente Dijk en Waard werkt eerdere ideeën over betaald parkeren verder uit: “De privéauto krijgt een minder dominante positie.”
Auto’s nemen ruimte in en die ruimte heeft het groeiende Heerhugowaard nodig voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en deelauto’s, staat in het Raadsvoorstel Integraal Parkeerbeleid. Om die reden wil Dijk en Waard het parkeren van de vierwieler minder vanzelfsprekend maken: “Nieuw beleid is nodig om actuele en toekomstige parkeervraagstukken het hoofd te bieden.” In juli werden de eerste contouren van het toekomstige parkeerbeleid al besproken in de raad, nu ligt de uitwerking van die ideeën er.
Een en ander betekent zeker niet dat Heerhugowaard plotseling veranderd in een autoloze gemeente. Er zal juist worden geïnvesteerd in nieuwe parkeergelegenheden in het Stationskwartier, waar flink wat woningen bij komen. Zeshonderd plaatsen moeten daar worden toegevoegd. Maar daar staat wel betaald parkeren tegenover: “Betaald parkeren wordt uitgebreid naar het Stationskwartier en het tarief wordt verhoogd”, stelt de gemeente voor. Parkeren gaat 2,20 euro per uur kosten, met één uur gratis. Die prijzen gaan ook in het Stadshart gelden. (tekst gaat door onder de foto)
Ook het parkeren in de eigen straat zal iets minder vanzelfsprekend worden. Wie een tweede auto bezit gaat vaker betalen voor de tweede parkeervergunning: 200 euro per jaar. En ook de gebieden waar voor parkeren een vergunning nodig is kunnen worden uitgebreid, gedacht wordt bijvoorbeeld aan schoolomgevingen. De gemeente wil hierop echt gaan handhaven.
“In de toekomst kan betaald parkeren ook in lokale centrumgebieden worden ingevoerd met hetzelfde regime”, neemt de gemeente zich voor. Dat kan dus invloed hebben op buurtwinkelcentra in Heerhugowaard en eventueel ook Langedijk. Met de auto boodschappen doen blijft dus mogelijk, wel wordt het duurder. Maar eerst moeten de plannen nog door de raad besproken geworden en dat gebeurt op dinsdag 31 oktober in De Binding.