De biermarkt is volop in ontwikkeling. Ook regionaal. Wie wel eens een café bezoekt zal de namen ‘Leeghwater’ en ‘Sancti Adalberti’, het biermerk van Brouwerij Egmond, ongetwijfeld kennen. In de nabije toekomst zullen deze namen mogelijk vaker op dezelfde bierkaart staan. Gebroederlijk. Want beide brouwerijen kondigen een intensieve samenwerking aan: “We gaan onze krachten bundelen.”
Vanaf donderdag 1 februari is het zo ver: dan dient de grote, moderne brouwerij in Egmond aan den Hoef óók als brouwerij voor de opvallende bieren van Brouwerij Leeghwater. Die laatste brouwerij, in naam verbonden aan De Rijp, brouwde tot voor kort nog in de Zaanstreek en deels in België, maar krijgt een nieuw thuis in het Egmondse.
Leeghwater-brouwer Hans Konijn is er ‘trots’ op, laat hij weten aan Streekstad Centraal. En trots, dat is Arjan Brammer, directeur van Brouwerij Egmond, ook.
“Het is voor ons zeker niet de eerste samenwerking”, vertelt Brammer. Eerder besteedden we al aandacht aan de samenwerking van Brouwerij Egmond met Astronaut, met feestelijke presentatie in café Bruintje. “Dat we nu samen gaan werken met Leeghwater is wel bijzonder voor ons.” Want Leeghwater is een grote naam, met een ‘hoger volume’.
“Leeghwater heeft bieren in het assortiment zoals wij die nu niet brouwen”, legt Brammer uit. “Andere stijlen. Dat is echt een aanvulling.” Waar Brouwerij Egmond uitmunt in klassieke bieren, vaak naar Belgisch voorbeeld, daar is Leeghwater juist bekend geworden met vooruitstrevende, hoppige bieren. Vaak zijn daarvoor Amerikaanse en Engelse stijlen het voorbeeld geweest. Het interesseert Brammer: “Een bier samen brouwen, een ‘collab’, sluit ik niet uit!”
De samenwerking kan niet los worden gezien van wat er allemaal speelt in bierland. De alcoholaccijns zijn met ingang van dit jaar fors verhoogd, juist voor de zwaardere bieren in Belgische stijl waar ‘Sancti Adalberti’ zo om wordt gewaardeerd.
“Die worden harder genekt”, zegt Brammer. “We worden aan alle kanten geraakt, ook grondstoffen zijn duurder geworden. Als je samenwerkt heb je daarin een schaalvoordeel.” Dat voordeel willen de Egmonders en Rijpers graag sámen pakken en wel nú. In een biermarkt die mogelijk snel schraler wordt, als kleine brouwers het bijltje er bij neer leggen, komen ze daar sterker uit, verwachten ze. “Natuurlijk, het is win win”, bevestigt Brammer. “Het zou mooi zijn als je de bieren straks op meer plekken kunt bestellen. Ónze bieren.”