Het is in korte tijd uitgegroeid tot het meestbesproken thema uit het Alkmaarse coalitieakkoord: de Bestevaerbrug, de nieuwe autoverbinding over het Noordhollandsch Kanaal. De oppositie wil er liever niet aan, die Bestevaerbrug voor auto’s. Vorige week sprak GroenLinks zelfs van ‘de blunder van de 21e eeuw’. Alkmaar Centraal vroeg verschillende ondernemers in de regio naar hun standpunt over de brug.
Willem Assies van Foliez, een online winkel in feestartikelen, ziet de brug in elk geval graag komen. En wel letterlijk, want vanuit zijn bedrijf aan de Bestevaerstraat kijkt hij er zo’n beetje op uit. “Het zou goed kunnen dat ‘ie hier komt”, wijst hij. “Maar iets verder zou ook kunnen natuurlijk, dat ze de route anders trekken. Dat vind ik ook prima, het gaat me om de verbinding zelf.”
Het is hem niet om de extra aanloop van extra klanten te doen, benadrukt Assies. “Nee joh, ik heb het druk zat. Het gaat mij om het verkeer in de wijk zelf. Ze willen er hier toch een paar duizend woningen bij. Dan kun je wel je kop in het zand steken en denken dat die allemaal gaan fietsen, maar dat gebeurt niet. Zie hoe druk het nu al is op de rotonde bij de Koelmalaan. Daar komt alleen maar meer bij.” De Bestevaerbrug is volgens Assies een logische oplossing. “Kijk maar naar de Nelson Mandelabrug bij de Beverkoog. Daar was eerst ook veel kritiek op, maar het heeft het daar echt wel een stuk gemoedelijker gemaakt.”
Maar niet iedere ondernemer is even enthousiast. “Wat ons betreft is het: liever helemaal geen brug”, klinkt het beslist aan de andere kant van de lijn als we met Andries de Weerd van Koninklijke Binnenvaart Nederland bellen. “Een brug, dat betekent wachten. Ook voor schepen. Maar goed, wij snappen natuurlijk ook wel dat er andere belangen zijn. Over die Bestevaerbrug zaten we jaren geleden al te overleggen met de gemeente. Toen ben ik zelfs nog mee naar het voetbalstadion geweest”, herinnert De Weerd zich.
De Weerd hoopt ook bij nieuw overleg weer te worden betrokkenen. “Als er dan toch echt een brug moet komen, dan liever wel een hoge. Een hoogte van drie meter is wel het minimum. Kijk, scheepvaart is belangrijk. Wat over water kan, moet over water, zeggen wij. Dat is beter voor het milieu en het scheelt ruimte op de weg. Je zou ook de Alkmaarse binnenstad kunnen bevoorraden over water. Maar dan zit zo’n brug je wel in de weg.”
In de plannen van de oppositie gaat het autoverkeer niet over de Bestevaerbrug, maar over de Ring. Net als het landbouwverkeer nu al, bevestigt veehouder en BBB-bestuurder Ad Baltus aan Alkmaar Centraal. “Het zou best kunnen dat ze denken: die Bestevaerbrug is een alternatief voor trekkers over de Ring”, overweegt hij. “Maar eerlijk gezegd ga ik toch liever over de Ring. Met een trekker door de stad is echt niet ideaal. Ik ben juist blij dat ik die stad uit ben”, lacht hij.
In de stad kijkt Assies om zich heen aan het Zeglis, daar waar over een paar jaar misschien de brug wel ligt. Voor de kade zelf zal er niet veel veranderen, denkt hij. “De auto’s moeten toch eerst weer van de brug af omlaag, dan zijn ze al weer een eind verder. Die gaan echt niet terug om dan met 30 over het Zeglis te gaan. Ik zie het niet somber in hoor. Je moet bij zoiets denken in oplossingen.”