Een onvergetelijk schoolkamp in Friesland. Dat hebben de leerlingen van groep 8a en groep 8b van ‘De Zeppelin’ in Heerhugowaard wel verdiend. Letterlijk, want het geld dat voor deze schoolreis nodig is verdienden ze vrijdag zelf, door auto’s te wassen in hun zelf ingerichte carwash, pal voor de school. Carwash ‘De Zeppelin’.
“Juf, ik heb het warm, mag mijn jas uit?” Over het weer hadden de leerlingen in elk geval geen klagen en over de opkomst ook niet. Af en aan reden ze, de auto’s van ouders, opa’s en oma’s, buurtbewoners en toevallige passanten. Ook de auto van Dijk en Waard Centraal werd onder handen gekomen. Kosten: 4,99 euro. “Niet duur, nee. Maar veel andere dingen zijn wel duurder geworden, ook het schoolreisje,” vertelt juf Carolien Smorenberg aan Dijk en Waard Centraal. “Met 50 kinderen, twee groepen 8, kost het best veel. Zo kwamen we op dit idee. De kinderen hebben het zelf bedacht.” Een heitje voor een karweitje, maar dan in het eurotijdperk. “Ze hebben ook alles zelf georganiseerd. Ze hebben flyers gemaakt en een brief geschreven aan de bewoners van de straat. Die hebben ruimte gemaakt, de auto’s ergens anders geparkeerd. En ze krijgen 50% korting.”
Voor het evenement moest ook een vergunning worden aangevraagd bij de gemeente Dijk en Waard. “Daar hebben we natuurlijk wel een beetje mee geholpen,” geeft juf Carolien toe. “Maar ze hebben bijvoorbeeld wel zelf gebeld met het Jeugdjournaal. Want jawel, het Jeugdjournaal is er ook.”
De auto van Dijk en Waard Centraal wordt ondertussen vol enthousiasme gewassen. Wat opvalt is dat daar professionele materialen voor worden gebruikt. “Ja, die hebben we van Renault Stokman gekregen,” legt juf Tessa Glorie-Horselenberg uit. “Die garage is één van onze sponsors. Een andere sponsor is dakkapellen.nl. Zij hebben het hout geleverd waar we de eigen verkeersborden van hebben gemaakt.” Net op dat moment komt er een grote schaal met kibbeling voorbij. “Onze derde sponsor,” lacht juf Tessa, die natuurlijk niet wordt overgeslagen. “Ferry’s Visspecialiteiten. Ook die sponsors hebben de kinderen zelf geregeld.” Behalve kibbeling heeft Ferry’s Visspecialiteiten ook geld gegeven. En dat doen veel van de mensen in de wasstraat ook: iets extra’s geven. Het is de leerlingen duidelijk gegund. “Dat schoolreisje, nou, dat is eigenlijk nú al onvergetelijk.”