Melissa Smits maakt zich zorgen om haar zoon. Hij lijkt zo eenzaam, schrijft ze. En dus vraagt ze aan de gemeente waar ze terecht kan voor hulp. Op het eerste oog een alledaags verhaal, maar in werkelijkheid bestaan Melissa en haar zoon helemaal niet. Ze zijn bedacht om te kunnen onderzoeken hoe snel gemeenten een mailtje beantwoorden. Wat blijkt: de gemeenten in onze regio reageren sneller dan gemiddeld en scoren dus goed in het onderzoek van Pricon.
Noord-Hollandse gemeenten reageren snel op e-mail, stelt Pricon vast naar aanleiding van het onderzoek. Het mailtje van Melissa moest binnen twee dagen worden beantwoord en in onze regio ging dat dus goed. Pricon koos voor een vraag over jeugdzorg omdat alle gemeenten in Nederland daar een duidelijke procedure voor hebben, de mail was voor de betrokken ambtenaren dus eenvoudig te beantwoorden.
Pricon merkte wel op dat veel gemeenten geen ontvangstbevestiging sturen nadat de e-mail is verzonden. In onze regio stuurde alleen Dijk en Waard zo’n mailtje, de gemeenten Alkmaar, Heiloo en Bergen lieten na een ontvangstbevestiging te sturen.
De onderzoekers staan kritisch tegenover gemeenten die geen openbaar e-mailadres hebben, maar tegelijk in hun contactformulier op de website allerlei persoonlijke gegevens opvragen. Dat levert volgens Pricon barrières op als het gaat om privacy. Maar ook op dit punt scoorden de gemeentes in onze regio goed. De gemeenten Schagen en Amsterdam verplichten hun burgers daarentegen wel om voor het stellen van een eenvoudige vraag persoonlijke details te delen op de website.
Pricon onderzoekt ieder jaar hoe gemeenten reageren op e-mails. (foto: Pexels / Karolina Grabowska)