Dijk en Waarders die wonen in gebieden met parkeervergunningen, krijgen in de toekomst nog maar één vergunning gratis. Dat is de uitkomst van de gemeenteraadsvergadering van woensdag.
We schreven het vorige week al in ons artikel: parkeren is emotie. En dat bewees de vergadering van woensdag maar weer eens. Want bij de discussie over de kaders van een toekomstig parkeerbeleid werd ook gesproken over duurzaamheid, het parkeergebruik van familieleden, het openbaar vervoer, de mening van ondernemers en een evaluatiemoment van het beleid. Dat het ergens over gaat zagen alle raadsleden in, maar Nicky Stammis van de VVD ging daarin nog iets verder: “Parkeren is oorlog”, stelde ze.
Het is een bekend fenomeen in bijna elke gemeenteraad. Lange discussies over het parkeerbeleid. En ook in de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk is al eerder gesproken over parkeren, maar voor dit artikel beperken we ons tot de geschiedenis van het jonge Dijk en Waard. Vorig jaar wilde het college een parkeertarief invoeren in het stadshart. Het gevolg was dat bewoners van de Coryluslaan en Bremlaan een petitie startten. Want het was voor de bewoners een doorn in het oog; 55 euro betalen om in hun eigen buurt te mogen parkeren. De Heerhugowaarders hadden het gevoel dat ze met de tarieven verantwoordelijk werden gehouden voor het dichten van het begrotingstekort. Uiteindelijk kwamen de betaalde parkeervergunningen er niet. De raad vroeg het college om eerst met een integraal parkeerbeleid te komen.
En inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Tijdens de vergadering van woensdagavond werden verschillende scenario’s van adviesbureau MuConsult besproken. De meerderheid van de raad stond positief tegenover scenario twee. Hierbij wordt het vergunningengebied uitgebreid rond een aantal winkelgebieden en scholen. Ook is er betaald parkeren in het stationsgebied en moet vanaf de tweede vergunning honderd euro worden betaald. Uitgangspunt is dat het eerste uur gratis is en vervolgens 2 euro per uur betaald moet worden. Maar wat een aantal partijen betreft had het beleid best strenger gekund. “Het parkeerbeleid kunnen we niet los zien van het duurzaamheidsbeleid”, stelde raadslid Perry Stet van D66. De keuze van de partij viel op scenario 2, maar volgens het raadslid is het voorstel desondanks ‘niet ambitieus genoeg’. Ondanks dat Stet bekende zelf een auto te hebben, wilde hij het autobezit zoveel mogelijk ontmoedigen.
Felle tegenstander van de plannen was de VVD. “We moeten de auto niet wegpesten, maar als mobiliteit omarmen”, zei raadslid Nicky Stammis. Ze hoopte dat het beleid niet wordt afgeraffeld. “Niks is frustrerender dan thuis komen en geen parkeerplaats kunnen vinden. Met onze ambitie om tienduizend woningen te bouwen is parkeren van essentieel belang.” En ook bij fractievoorzitter Carmen Bosscher van BVNL was er irritatie. Vooral omdat niemand in het gesprek refereerde naar winkelcentrumonderzoeker Hans van Tellingen. De retailonderzoeker heeft verschillende boeken geschreven over de kracht van de fysieke winkel en was vorige week op uitnodiging van BVNL te gast bij de politieke avond in De Binding. Van Tellingen gaf uitleg over de relatie tussen betaald parkeren en winkelomzet. “Het is waar dat statistisch gezien 45 procent van de mensen met de auto naar een winkelcentrum gaat, maar deze groep zorgt wel voor 61 procent van de omzet”, zei hij toen. Volgens Van Tellingen raken bezoekers geïrriteerd van betaald parkeren en doen ze veel om niet te hoeven betalen. “Sommige mensen rijden daarvoor met liefde tien tot vijftien kilometer verder.” Van Tellingen benadrukte dat met een te hoog parkeertarief bij Middenwaard bijvoorbeeld winkelcentrum Makado in Schagen zou kunnen profiteren.
Hoewel het woensdagavond ging om de kaders van een toekomstig parkeerbeleid kwamen veel meningen en wensen voorbij. Maar zo benadrukte fractievoorzitter Joke Ruitenbeek van Senioren Dijk en Waard (SDW): “We kunnen er in het verdere traject nog veel van vinden.” Met het standpunt van de raad wordt het beleid verder uitgewerkt om de impact en financiële gevolgen in beeld krijgen. Het gemeentebestuur van Dijk en Waard komt in het najaar met een concreet plan terug bij de raad. Vervolgens krijgen inwoners en ondernemers tijd om te reageren.