Tienduizenden woningen moeten er de komende jaren bij komen. Niet alleen in de stad Alkmaar, maar ook in Dijk en Waard en de kleinere gemeenten in de regio. Al die huizen leveren ook extra verkeer op, véél extra verkeer, en dus zoeken gemeenten nu de samenwerking om die extra verkeersdruk het hoofd te bieden. “Een goede doorstroming op de Ring is essentieel.”
40.000 woningen. Zoveel nieuwe huizen staan er op de planning tot en met 2030. Het zijn 40.000 woningen in wijde omtrek, dit getal slaat op héél Noord-Holland Noord. Maar duidelijk is dat Alkmaar en Dijk en Waard als de belangrijkste stedelijke gemeenten een groot deel van die nieuwe woningen zullen gaan bouwen. Dat betekent dus ook: veel extra auto’s op de wegen in de regio.
Bij bouwprojecten wordt altijd gekeken naar de verkeersdruk. “Dat is voorwaardelijk voor de vergunning”, zei de Alkmaarse wethouder Jasper Nieuwenhuizen daar vorige week nog over. Toen ging het om een hoogbouwproject langs het kanaal, dat zal leiden tot een aanpassing van de Nieuwe Schermerweg. (tekst gaat door onder de foto)
Maar de Nieuwe Schermerweg is maar één van de vele wegen in de regio. De verkeersdruk zal vooral op de Alkmaarse Ring fors toenemen, is de verwachting. Ook de N242 langs Heerhugowaard en uiteraard de A9, die onze regio met de Randstad verbindt, zullen flink meer auto’s te verwerken krijgen. Tegelijk zal ook het spoor intensiever worden gebruikt, wat ongelijkvloerse kruisingen nodig maakt.
Al deze drukte vraagt om beleid. Om die reden zoeken gemeenten in de regio nu de samenwerking en gaan ze van start met de ‘Regionale Investeringsagenda Mobiliteit’. Plannen maken, geld reserveren. En lobbyen bij de Provincie en het Rijk. Dat hoort er ook bij.
Voor Alkmaar is vooral de ringweg een punt van zorg. De wegen in de stad zelf zullen meer en meer 30km-wegen worden, bleek eerder al. Dat leidt al tot extra verkeer op de ring en dan komen al die huizen er ook nog bij. “Daarom is het van belang dat er geïnvesteerd wordt in de oostelijke- en westelijke ring”, laat het college van Alkmaar weten. (tekst gaat door onder de foto)
Uiteraard is die Alkmaarse ring ook belangrijk voor automobilisten uit Bergen, Heerhugowaard en Langedijk. Maar daar staan ook andere zaken op de agenda. Voor de N242 wordt een ‘groeipakket’ voorgesteld en er moet echt iets gebeuren met het spoorviaduct, de bekende ‘botsbrug’. Heiloo wil dan weer verder met de aansluiting op de A9.
Met de Investeringsagenda zijn vanzelfsprekend ook kosten gemoeid. De deelnemende gemeenten komen later dit jaar met een uitwerking daarvan.