De veelbesproken Lelylijn is een spoorlijn van de Randstad naar Friesland en Groningen, zeer gewenst door de noordelijke provincies en recent door het demissionaire kabinet nog eens aangewezen als een spoorproject dat door moet gaan, ondanks bezuinigen. Maar behalve een route door Flevopolder ligt bij Projectteam Lelylijn nu ook een route via Alkmaar en de Afsluitdijk op tafel.
Wie vanuit onze regio naar Leeuwarden wil met het openbaar vervoer, kan nu gebruiken van de bus. Die vertrekt in Alkmaar en stopt ook in Heerhugowaard, daarna gaat het via Den Oever en de Afsluitdijk naar Friesland. De bus doet dat vrij snel, maar niet zo snel als een trein dat zou kunnen. En dan te bedenken dat de Afsluitdijk ooit zo werd ontworpen dat er een spoorlijn op kon komen – de spoorlijn die nooit kwam. Maar nu wordt er dus toch weer over deze route gesproken, volgens veel OV-reizigers een ‘missing link’ in het Nederlandse spoorwegnet. (tekst gaat door onder de foto)
De Lelylijn van de Randstad naar de noordelijke provincies zou een alternatief moeten gaan vormen voor de huidige route via Zwolle en Meppel. Die route is traag en als er een calamiteit is zijn er geen alternatieven. De route waarover de afgelopen jaren het meest is gesproken loopt van Lelystad via Emmeloord en Heerenveen naar Leeuwarden en Groningen. Maar daar zitten nadelen aan. De kosten kunnen oplopen doordat er grond moet worden aangekocht en daarnaast zit de spoorlijn Amsterdam-Almere-Lelystad al behoorlijk vol.
Daarom is er door het aangewezen Projectteam Lelylijn serieus gekeken naar alternatieven. Versterking van de bestaande route haalde het niet en ook een route via Enkhuizen, over een nieuw aan te leggen spoorbrug naar Friesland, is door de onderzoekers als onhaalbaar van tafel geveegd. Maar de route van Alkmaar via de Afsluitdijk naar Friesland, die wordt toch nog wel redelijk kansrijk geacht, bleek eerder deze maand tijdens een bespreking van de plannen in het Provinciehuis van Groningen. Hierover is bericht door Tubantia/De Stentor.
Of het er ook echt van komt is een tweede. In Emmeloord en Heerenveen zal juist ingezet worden op het vasthouden aan het eerste plan, dat ook Drachten, dat nu geen spoorwegstation heeft, met de Lelylijn zal verbinden. Maar voor Alkmaarders, Heerhugowaarders en andere Noord-Hollanders is de gedachte aan een snelle treinverbinding met het noorden, en in een later stadium misschien wel Bremen en Hamburg, voor even dus meer dan alleen een visioen uit het verre verleden van de Afsluitdijk.