In juli moet ‘ie ingaan en na de schoolvakantie zouden vooral scholieren daar van moeten profiteren: de ‘verbeterde dienstregeling’ voor bussen in Noord-Holland Noord. Toch gaan bepaalde bussen minder vaak rijden en vervallen er haltes. In de woorden van de Provincie en de busmaatschappijen: “Niet meer, maar beter OV.”
Wie in de herfst van dit jaar op een regenachtige zaterdag op station Alkmaar Noord de trein uit stapt en vanwege het weer liever met de bus verder reist dan te voet – die zou wel eens lang kunnen staan wachten. Op deze plek komt dan namelijk nog maar één keer per uur een bus. Het is één van de veranderingen in de dienstregeling die mogelijk niet op algemeen enthousiasme kan rekenen. Lijn 3 komt te vervallen en in Huiswaard zal de halte Schinkelwaard niet langer worden bediend. (tekst loopt door onder foto)
Maar voor lijnen die verdwijnen komen op andere plekken weer extra bussen terug. “Inwoners en bezoekers van Noord-Holland Noord moeten kunnen rekenen op een betrouwbaar OV-systeem, nu en in de toekomst”, licht gedeputeerde Jeroen Olthof van de Provincie Noord-Holland toe. “Daar werken we hard aan. Met deze nieuwe dienstregeling voegen we twaalf nieuwe buslijnen toe in Noord-Holland Noord.”
Het gaat daarbij onder meer om extra scholierenlijnen, maar ook binnen Alkmaar verandert er dus het nodige. Daar rijden straks bus 5 en 6 naar De Mare en Daalmeer en gaan de lijnen 8 en 9 via het ziekenhuis naar Overdie.
“Van 26 lijnen wijzigt of vervalt de route”, vult gedeputeerde Olthof aan. Dat geldt bijvoorbeeld voor de lijn van Alkmaar naar Egmond aan Zee, die vanaf juli via de stadswijk ‘Hoefplan’ gaat rijden. De bushalte aan de Robonsbosweg komt te vervallen. Ook de haltes Vincent van Goghlaan, Troostlaan en Schouwmanlaan in Alkmaar worden niet meer bediend.
In de historische binnenstad is het tijdperk van de bus voorbij. De haltes Heul, Ritsevoort en Kerkplein zullen verdwijnen. Uiteraard blijft de drukke halte aan de Kanaalkade wel bestaan. (tekst loopt door onder foto)
Er komen elders ook weer haltes bij, benadrukt gedeputeerde Olthof. “Voor deze aanpassingen hebben we 20 nieuwe bushaltes nodig. De komende maanden leggen de gemeenten de nieuwe haltes aan, met subsidie van de provincie.”
Vooral voor scholieren zou er het nodige veranderen. Het is de bedoeling dat zij sneller op school komen met de nieuwe dienstregeling. “Voor de kleine groep leerlingen die er juist langer over doen, kijkt de provincie in overleg of maatwerk mogelijk is”, laat de Provincie weten. “De nieuwe dienstregeling houdt voor sommige scholieren in dat zij halverwege moeten overstappen op de trein. In enkele gevallen wordt de reistijd langer of is de bushalte verder weg.”
Niet alles verandert. De lijnen van Alkmaar naar Bergen, Petten, Tuitjenhorn, Oudkarspel, Heerhugowaard en de bus van Alkmaar naar Heiloo en Castricum blijven rijden zoals ze dat nu ook al doen. Ook de buslijn van Alkmaar naar Oudorp en Sint-Pancras blijft rijden. Wel gaat de frequentie terug naar één keer per uur, ook in de spits. De bus naar De Rijp blijft en gaat ook in de weekenden rijden, waardoor ‘Overalflex’ op deze lijn vervalt.
Een volledig overzicht is te vinden op de website van Overal. Daar is ook een kaart van buslijnen in de regio te zien, met een detailkaart voor Alkmaar zelf. De dienstregeling gaat in op zondag 21 juli 2024.