Mariëlle Paul is nog maar enkele maanden minister van Onderwijs en dan nog demissionair ook. Maandag begon ze haar werkweek in Bergen, waar ze om 10:00 uur werd ontvangen op de Berger Scholen Gemeenschap (BSG). Na een bezoek aan deze middelbare school deed de minister ook nog een basisschool aan, de Adriaan Roland Holstschool. Zo kreeg ze een breed perspectief op de onderwijsontwikkelingen in Bergen.
“Zeg maar gewoon Mariëlle”, stelt minister Paul de Bergense wethouder, Marco Wiesehahn, gerust. ‘Mevrouw de demissionaire minister’ is ook wel een mond vol. Minister Paul kiest duidelijk voor een informele aanpak en dat werkt goed, want het is juist haar bedoeling om voor iedereen aanspreekbaar te zijn. “Met leerlingen spreken is toch wel het allerleukste”, vertelt ze voorafgaand aan het programma. “Zij zijn vaak heel openhartig.”
De minister roemde de ontvangst, met live pianospel door BSG-leerling Bruno. Dat kenmerkt de BSG, een school die veel extra aandacht besteedt aan kunst en cultuur. “Bergen is een kunstenaarsdorp”, brengt burgemeester Lars Voskuil in herinnering. De sfeer op de BSG past bij dat karakter. Jongeren waarderen dat, vertelt leerling Isis aan de minister: “Dit geeft veel vreugde. De kunst, het warme gevoel bij binnenkomst. Er hangt hier een goede sfeer, het is niet heel strikt”, vertelt ze. “En er is veel persoonlijk contact.” (tekst gaat door onder de foto)
Minister Paul hoort het met instemming aan. “Dit is heel goed.” Het is ook goed om in ‘het mooie Bergen’ te zijn, zegt ze. Een bijzonder dorp dat graag laat zien wat het in huis heeft. “Het is fantastisch dat je juist nú komt”, zegt wethouder Wiesehahn tegen haar. “Er is in Bergen veel in beweging. Er is veel geïnvesteerd in huisvesting van onze scholen.” De tijdelijke locatie van de BSG illustreert dat. Maar ook in dit tijdelijke onderkomen profileert de school zich: kunst aan de muren, veel kleinschaligheid en dus live muziek bij binnenkomst.
Wethouder Wiesehahn vraagt ook aandacht voor de leerlingen zélf, voor wat er in hun hoofden om kan gaan, wat daar rondspoken kan. “De prestatiedruk is hoog”, zegt de wethouder. “Ook in Bergen zien we dat jongeren het moeilijk hebben.” Tijdens de samenkomst op de ‘Zolder’ van de BSG laat rector Reinoud Buijs zien hoe de school daarmee omgaat. Er is op de BSG veel persoonlijke aandacht, wat leerling Isis ook al aanstipte. Tegelijk zijn problemen ook hier merkbaar.
“De coronatijd was een bizarre periode”, begint Buijs. Hij brengt in herinnering hoe het leven even helemaal stil stond. “Hoe gaan we dat over 50 jaar nog kunnen uitleggen? We maken op verschillende manier gebruik van het extra budget dat we kregen om leerlingen extra te ondersteunen.” En dat is nodig, beaamt ook leerling Freek. “Het leek eerst wel even relaxed”, zegt hij nuchter. “Meer tijd.” Maar dat brak hem later toch wel op. (tekst gaat door onder de foto)
“Ik hoor dat vaak, dat leerlingen weer opnieuw hebben moeten ‘leren leren’, dat ze dat eigenlijk niet meer konden”, haalt de minister aan. Iets wat docent en decaan Dave Susan zeker herkent: “Je ziet dat leerlingen er nu nog mee bezig zijn. Er is meer onrust dan in de periode vóór corona. Leerlingen zijn minder getraind, ik constateer echt wel een probleem.”
Leerling Freek heeft ook ondervonden dat wat eerst ‘relaxed’ leek toch tot een probleem uitgroeide. “Na corona wilde ik alles inhalen. Ook het contact met mijn vrienden, het sociale. Maar ja, dat was niet echt goed voor de cijfers.” De BSG begeleidt leerlingen daarom extra, vooral eersteklassers en vierdeklasser. Er is extra huiswerkbegeleiding, waar mogelijk zijn de klassen kleiner. Ouders helpen veel. “Bergen is ook wel een gemeente waar veel ouders die begeleiding kúnnen bieden”, stipt rector Buijs nog aan, zich ervan bewust dat dat niet overal het geval zal zijn.
Bergen is in vele opzichten anders, toch kan de BSG zeker een voorbeeld zijn. Dat werd minister Paul helder uitgelegd. Maar het werd ook concreet: de minister nam een kijkje in enkele klassen, waar natuurlijk gewoon les gegeven werd. In Bergen kan zo’n les ook echt theater zijn. Of gewoon tekenen, natuurlijk. Daar werd juist vandaag het ‘perspectief’ geoefend, merkte de minister op. Een les die symbolisch mag heten, want perspectief, dat was in veel van de gesprekken het thema geweest. Zo bood Bergen de minister een eigen kijk op het onderwijsbeleid, een vergezicht voor na de verkiezingen.