Nieuwe kegels aan de hoogteportalen moeten de komende tijd de ‘botsbrug’ in de N242 bij Heerhugowaard beschermen tegen nieuwe aanrijdingen. De kegels zijn deze keer van kunststof en niet meer van ijzer.
De hoogteportalen moeten de spoorbrug over de N242 beschermen tegen vrachtwagens die te hoog zijn. De kunststof kegels kunnen hopelijk tegen een stootje, want duidelijk is inmiddels dat hier regelmatig vrachtwagens passeren die hoger zijn dan wettelijk toegestaan. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd dat de kegels worden geraakt.
De spoorbrug is met een doorrijhoogte van iets meer dan vier meter een beruchte plek voor aanrijdingen. “Vorig jaar negen keer en dit jaar al vier keer”, meldt de provincie Noord-Holland. Elke botsing zorgt voor aanzienlijke schade en leidt tot flinke vertragingen voor treinverkeer en weggebruikers. (tekst gaat verder onder de foto)
Regelmatig lijken chauffeurs het er op te wagen dat ze net onder de brug door kunnen rijden. “Maar ze zijn in overtreding als ze onze brug raken”, waarschuwt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail in gesprek met NH Nieuws. “De maximum hoogte van een voertuig is wettelijk begrensd en wij verhalen de schade ook op de veroorzaker.”
De kegels hangen net iets hoger dan de brug. Als een vrachtwagen de kegels raakt, kan er geen twijfel over bestaan dat deze te hoog is om onder de brug door te rijden.
De kegels moeten een laatste waarschuwing vormen voor vrachtwagenchauffeurs. De chauffeur heeft dan al borden gemist of genegeerd die waarschuwen voor de maximale doorrijhoogte. (tekst gaat verder onder de archiefvideo)
De ijzeren kegels werden al vrijwel meteen aangereden op de eerste dag dat ze waren opgehangen. Daarbij raakten de kegels uiteindelijk los en werden deze gelanceerd. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers. Daarom is nu gekozen voor kunststof kegels. Die moeten voorkomen dat opnieuw onveilige situaties ontstaan.
ProRail onderzoekt ondertussen of de brug sneller volledig vervangen kan worden.