Nog meer onderzoek voordat wateroverlast op Zeeweg naar Bergen aan Zee wordt aangepakt

Het leek allemaal in kannen en kruiken, maar de wateroverlast op de Zeeweg naar Bergen aan Zee moet misschien toch anders worden aangepakt dan eerst werd gedacht. Een leek zou denken dat je de weg even ophoogt en dan verlost bent van de enorme plas op de rijweg. Dat dacht de provincie Noord-Holland vorig jaar ook nog. Maar zo simpel is het toch niet, zo meldt de provincie nu in een persbericht.

Begin januari 2024 ontstond door aanhoudende regenval een grote plas bij de kruising van de Zeeweg met de Uilenvangersweg. De plas werd een mini-meertje dat de binnenbocht van de doorgaande weg blank legde. Een kleine week werd het verkeer met verkeerslichten langs het water geleid. Een paar weken later lag de binnenbocht opnieuw vol met water. (tekst gaat verder onder de foto)

Ondanks een noodkering met pompen, en zo nu en dan tankwagens met een waterzuiger, bleef de binnenbocht van de Zeeweg (N510) bij de Uilenvangersweg maandenlang dicht. (foto: Streekstad Centraal)

Wij Hollanders – toch niet bepaald nat achter de oren wat betreft watermanagement – kregen het duinmeertje maar niet klein. Een pomp met lange slangen bood slechts tijdelijk effect. Eind maart bouwde de provincie een noodkering, maar het water sijpelde er doodleuk onderdoor. De waterpompen konden het niet bijbenen en er werden tankwagens met waterstofzuigers bij gehaald om water verderop bij de rotonde te lozen. Het duurde uiteindelijk tot medio juni tot de Zeeweg weer volledig toegankelijk was.

Een jaar geleden maakte de provincie bekend dat de waterbocht in de Zeeweg zal worden opgehoogd. Het onderzoek naar hoe dat te doen en de verdere voorbereidingen zouden zo’n anderhalf tot twee jaar duren. Dit jaar startte de studie om deze maatregel verder uit te werken.

Daarbij bleek een aantal zaken toch niet niet goed genoeg onderzocht. Zo kan het ophogen van de weg negatieve gevolgen hebben voor het natuurgebied waar de weg in ligt. Ook wil de provincie dat Bergen aan Zee tijdens de aanlegfase zo goed mogelijk bereikbaar blijft. (tekst gaat verder onder de foto)

Regenwater kan nergens heen, daardoor ontstaat er na flinke regenval een flink meertje dat deels de Zeeweg overstroomt. (foto: Streekstad Centraal)

Om de gevolgen van het ophogen van de weg goed in beeld te hebben, heeft de provincie ingenieursbureau Haskoning de opdracht gegeven een uitgebreid onderzoek te doen.

Naast het onderzoek naar de gevolgen van het ophogen van de weg, onderzoekt het bureau ook de mogelijkheid van een betere afwatering. Betere afwatering leek eerder niet mogelijk. Ook berekenen de ingenieurs van Haskoning de kans dat extreme en langdurige regenval zich in de toekomst herhaalt.

Haskoning mag daarnaast met alle gegevens van het onderzoek een andere oplossing bedenken als zij denken dat die beter is. De extra onderzoeken worden gedaan om vertraging in de planning te voorkomen als ophoging te veel negatieve effecten blijkt te hebben. (tekst gaat verder onder de foto)

De Zeeweg is voor auto’s de enige toegangsweg tot Bergen aan Zee, daarom kan deze niet volledig worden afgesloten tijdens wekenlange werkzaamheden. (foto: Provincie Noord-Holland)

Het ingenieursbureau denkt het onderzoek over enkele maanden gereed te hebben. Daarna beoordeelt de provincie de resultaten. De planning blijft dat het werk in 2028 wordt uitgevoerd tijdens het geplande groot onderhoud aan de Zeeweg.

Als de wateroverlast op de N510 zich voor die tijd herhaalt, past de provincie tijdelijke maatregelen als zandzakken, pompen en waterwagens toe. Ook kan de weg snel in één richting afgesloten worden met een om-en-om-regeling om de weg zo veilig mogelijk te houden. Dit lapwerk blijft de enige optie tot er een permanente oplossing is.