Even was er hoop voor de vele bedrijven en medewerkers op bedrijventerrein Boekelermeer die zich groen en geel ergeren aan de afsluiting van de Middenweg. Fractievoorzitter Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo diende een motie in, waarmee het college de opdracht moest krijgen om de Middenweg dit jaar nog open te stellen voor het autoverkeer. Maar de motie vond een roemloos einde: alle andere fracties stemden tegen.
De motie van Gemeentebelangen kwam maandag op het laatste moment. Volgens Gemeentebelangen kan het college niet aangeven waar nu op papier staat dat het stukje tussen de Heilooër Middenweg en de Alkmaarse Zuidbrug niet open kan voor verkeer, voordat de aansluiting van de A9 er is.
Feitelijk is de Middenweg-Zuidbrug al opengesteld. Hekken en barricades die autoverkeer moesten tegenhouden, zijn steeds verwijderd door onbekenden, soms met zwaar materieel. Daarna heeft de gemeente Heiloo het opgegeven om de afsluiting fysiek af te dwingen. Een onbekend aantal automobilisten kiest sindsdien deze route tussen Alkmaar en Heiloo. (tekst gaat verder onder de archiefvideo uit 2023)
Maar veel negatieve effecten voor de leefbaarheid in Heiloo en Akersloot lijkt dat nog niet op te leveren. Zelfs niet, nu de bereikbaarheid van het Alkmaarse deel van het bedrijventerrein via de Kanaalweg is verbeterd. Verkeer tussen Boekel in Heiloo en de Diamantweg rijdt sinds vorig jaar via de Olivijnstraat. Daardoor is de route om via Akersloot naar de A9 te rijden een stuk aantrekkelijker.
Toch is het nog steeds korter om naar Heiloo via het onverharde geitenpaadje over de Middenweg te rijden: “Minder omrijden en dus minder autokilometers en schadelijke uitstoot”, stelt Edith de Jong van Gemeentebelangen. Nu het nog jaren lijkt te duren voordat de aansluiting op de A9 er is, vindt ze dat de afsluiting van de Middenweg lang genoeg heeft geduurd.
De steun van andere raadsfracties bleef uit nadat wethouder Rob Opdam de motie van Gemeentebelangen ontraadde. Het is juridisch namelijk niet mogelijk, stelt hij. De afsluiting is afgesproken met de gemeenten Alkmaar en Castricum. Die afspraken staan zwart op wit in het bestemmingsplan. Als je daarvan wilt afwijken, moet je dat eerst aanpassen. En dat kost jaren. (tekst gaat verder onder de foto)

Maandagavond werd duidelijk dat de gemeenteraad zich erg ongemakkelijk voelt bij het onderwerp. De afsluiting is moeilijk uit te leggen aan ondernemers en mensen die werken op de Boekelermeer. Tegelijk valt het verschillende raadsfracties ook op dat er nergens verkeersproblemen ontstaan door het gedogen van de ‘onbedoelde openstelling’. Verschillende fracties drongen er desondanks op aan om het doorrijden onmogelijk te maken of beter te handhaven.
Navraag bij de gemeente leert dat het college die suggesties van raadsleden naast zich neerlegt. Het komt na een dag bedenktijd met dezelfde reactie als eerder dit jaar. Heiloo keurt nog steeds af dat zoveel auto’s het inrijverbod negeren: “Er staat aan de Heiloo-zijde een duidelijk verkeersbord waarin de verplichte rijrichting aangegeven wordt. Je mag daar alleen links of rechts. Dat het doorrijden gebeurt betekent dus zeker niet dat het is toegestaan.”