Heiloo krijgt binnenkort een tweede regenboogzebrapad. Met de kleurrijke oversteekplaats wil de gemeente de bewustwording en tolerantie rond de LHBTIQ+-gemeenschap vergroten. Een mooie boodschap stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, maar levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid. “Ik vind het symboolpolitiek. Als je wil laten zien waar je voor staat, doe je dat niet door verkeersregels onduidelijk te maken.”
Het regenboogzebrapad. Met een uitgebreid kleurenpalet is de oversteekplaats een opvallende verschijning in het straatbeeld. De paden vragen in verschillende dorpen en steden aandacht voor de diversiteit en acceptatie van LHBTIQ+-ers. Zo vind je het kleurenpalet ook al jaren in Alkmaar en Heiloo. In die laatste gemeente komt binnenkort een tweede pad. Dit na een motie van raadslid Michel Engelsman van Heiloo-2000. “We merken dat er meer weerstand is richting de LHBTIQ+-gemeenschap. Ze worden gepest of getreiterd omdat ze anders zijn. Dat kan natuurlijk niet”, vertelt Engelsman aan Heiloo Centraal. De fractie van Heiloo-2000 dacht al langere tijd na over een tweede statement in de gemeente.
En toen was daar zaterdag 15 april. Een pridevlag werd gestolen en vervangen door een omgekeerde Nederlandse vlag. Het was de druppel voor Engelsman. “We hebben het idee voor een tweede zebrapad voorgelegd aan andere partijen. Ze vonden het een mooi initiatief en vervolgens hebben we de motie officieel ingediend. Iedereen was het ermee eens.”
Maar wat verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen betreft is het geen goed idee. “Lang verhaal kort: een regenboogpad heeft geen wettelijke status. Het zorgt voor minder verkeersveiligheid.” Maar in Heiloo zijn ze van plan om de witte strepen over de regenboogkleuren te verven. Daardoor is het wettelijk ook echt een zebrapad. “Dat geeft alleen nog meer onduidelijkheid. Eerder deze week is bekend geworden dat er meer verkeersslachtoffers zijn en dan moet je niet gaan rommelen met het verkeer. Duidelijke communicatie, daar gaat het om.”
“Oh, maar daar heeft hij helemaal gelijk in”, antwoordt Engelsman. “Wij zijn er juist voor om dit zo veilig mogelijk te laten gebeuren. En dat kan, want de afgelopen jaren is het ook veilig geweest bij het eerste pad.” Engelsman geeft als voorbeeld het regenboogpad in Alkmaar. “Daar wilde ze het eerst aanleggen bij het station, maar toen bleek dat het wellicht onveilig zou worden is uitgeweken naar een andere plaats. Gemeenten houden echt wel rekening met de veiligheid.”
“In onze motie hebben we het over een regenboogpad bij het nieuwe gemeentehuis aan de Westerweg, maar als dat onveilig is kunnen we altijd een andere plek kiezen. De verkeersveiligheid gaat natuurlijk voorop.”