Net een nieuwe helm gekocht en dan past ‘ie niet in het opbergvak van je scooter. De Alkmaarse Wouter van Zelst liep tegen dit probleem aan en bedacht een oplossing. Samen met Mats, Elise en Shanti, medestudenten van Hogeschool Inholland Alkmaar, ontwierp hij de ‘Buddy-Bag’. Een weerbestendige en duurzame helmtas. Wat begon als een idee in het klaslokaal resulteerde in een uitverkiezing tot Student Company van het jaar.
Elk jaar gaat Stichting Jong Ondernemen op zoek naar de beste Student Company van Nederland. Dit jaar deden maar liefst 630 teams in de categorie hbo mee. Uiteindelijk kwam de Buddy-Bag als beste uit de bus.
De helmtas is bedoeld om de helm veilig in op te bergen na het stallen van de scooter. Door een ingenieus systeem met een ijzerkabel kan de tas aan de scooter worden vastgemaakt. Zo spelen de studenten in op een actueel vraagstuk: omdat de helmplicht begin dit jaar is ingegaan, ervaren veel jongeren problemen met het veilig en weerbestendig opbergen van hun helm.
“We wisten dat ons product goed was, maar zó goed?” jubelt Shanti, één van de winnende studenten van Inholland Alkmaar. Het product is gemaakt van oude gymmatten, aan duurzaamheid is dus ook gedacht. “Door materiaal te hergebruiken, wordt afval en extra productie voorkomen. Daarnaast is door het gebruik van afgekeurd materiaal elke helmtas uniek”, vertelt Mats, een andere student uit het team, aan mediapartner NH Nieuws.
Deze combinatie van veiligheid en duurzaamheid bleef niet onopgemerkt: nog vóór de prijsuitreiking werden de studenten al benaderd door geïnteresseerde investeerders. Ze reageren enthousiast: “Heel leuk dat de markt de potentie van ons product inziet!”
De studenten volgen de minor Innoveren & Ondernemen van Inholland Alkmaar. Deze minor is al jaren hofleverancier voor de Student Company-competitie. Ook dit jaar werden de tweede en derde prijs gewonnen door Alkmaarse studententeams. Docent Annemarie Hoffman, één van de coördinatoren van de minor, is trots op haar studenten én op haar school. “Het onderwijsconcept slaagt erin om studenten áán te zetten, waardoor ze enorm intrinsiek gemotiveerd raken. De key is dat ze niet alleen een product verzinnen, maar ook alles zelf moeten uitvoeren. Dan gaat er van alles fout en juist dáár gebeurt het, dáár zit het leereffect.”
Het avontuur voor de winnende studenten is nog niet voorbij: op naar Istanbul, waar 38 landen om de Europese titel Student Company 2023 strijden. Een mooi vooruitzicht voor de studenten: “Supergaaf dat we Nederland daar mogen vertegenwoordigen. Als je daar wint, ben je de beste van Europa, dat is mooi voor op je cv.” En met een lach: “En we hopen natuurlijk ook binnen te lopen.”